Een van de vele dingen die ik op dit forum heb geleerd is het meten van de eindbuisanodestroom: over de klemmen van de primaire UGT.
Werkt goed en is handig.
Bij mijn huidige reparatie van Blaupunkt 6W640 met eindbuis EL11 meet ik een anode stroom van 65mA terwijl het maar 35 moet zijn volgens schema en buisspec. Zelfde resultaat met nieuwe EL11.
Radio speelt wel maar niet hard en met name lage tonen vervormen sterk.
Vraag 1: wat kan de oorzaak zijn?
Vraag 2: kan het kwaad voor de UGT?
Ron
Anodestroom
door Martina , Almere, 13.05.2015, 17:00 (3485 dagen geleden) @ Ron Hoek
Heb je de koppelcondensator (die van de voorlaatste buisch naar het rooster van de eindbuisch) vervangen?
Handig is om alle spanningen aan de buischvoeten te meten (roosterspanningen schermroosterspanningen en dat in je schema aan te tekenen.
Goed voor je UGT is t niet als je bijna de dubbele anodestroom trekt
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
Anodestroom
door Ron Hoek , 13.05.2015, 18:11 (3485 dagen geleden) @ Martina
Bedankt Martina
Anodestroom
door Martina , Almere, 13.05.2015, 18:19 (3485 dagen geleden) @ Ron Hoek
Geen dank, gelukkig dat Soundman2 zo'n grondige uitleg heeft gegeven, ik heb er ook weer wat van geleerd.
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
Anodestroom
door soundman2 , Wouw, 13.05.2015, 17:01 (3485 dagen geleden) @ Ron Hoek
Bewerkt door soundman2, 13.05.2015, 17:35
Het stuurrooster moet een negatieve spanning hebben t.o.v. de kathode. Die waarde is opgegeven op het gegevensblad van de buis. Meestal wordt dat bereikt door in de kathode een weerstand op te nemen, maar het kan ook zijn dat de negatieve spanning uit de voeding gehaald wordt. De kathode hangt dan direct aan massa. In het geval van een kathode weerstand, maar ook bij de andere methode wordt een elco gebruikt om de wisselspanning door te laten (het audio) Deze elco kan capaciteistloos geworden zijn, maar kan ook sluiting maken, waardoor de roosterspanning niet meer klopt. De eindbuis gaat dan meer stroom trekken.
Het kan eventueel de buis zelf zijn, maar in dit geval lijkt dat dus niet zo, omdat een nieuwe buis hetzelfde effect geeft.
Voor de eindtrafo kan een te grote stoom funest zijn, doordat de windingen warmer worden en zelfs kunnen verbranden. Bovendien gaat de kern verder in verzadiging, waardoor de vervorming toeneemt.
De 6W640 heeft een vaste negatieve spanning, die ontstaat doordat de opgenomen stroom van het toestel door de twee weerstanden van 70 ohm in serie loopt. De spanning wordt toegevoerd aan het rooster van de eindbuis en moet dus 140x(0,036+0,004)=5,6volt (anode + schermrooster 35mA + 4mA) bedragen, maar waarschijnlijk een stukje meer, omdat ook de stroom van de andere buizen moet worden meegeteld. De elco die in dit circuit belangrijk is, is die met de waarde 25uF en de pluspool aan aarde.
Volgens de specificatie moet de eindbuis een negatieve roosterspanning krijgen van 6 volt (dus negatief t.o.v. massa).
In het schema zou de bovenste weerstand ook 20 Ohm kunnen zijn, dat is minder goed leesbaar in het schema.
Volgens mijn berekening komt de roosterspanning in dat geval veel te laag uit.
Een totale weerstand van 140 Ohm lijkt me geen irreële waarde.Het is ook nog zinvol om de koppelcondensator te testen op lekkage. In dit geval kun je die aan de roosterzijde losknippen en op het draadje van de condensator meten met een (hoogohmige voltmeter. Bij een goede condensator mag je geen spanning meten. Hoogstens gedurende korte tijd een laadstroom, die dan even later nul moet worden.
Als ik de waarde van de stromen van alle buizen optel, kom ik aan 50mA. Om een spanningsval van 6 volt te krijgen moeten de twee weerstanden samen 6000/50+ 120 Ohm zijn.
Kennelijk loopt er nog ergens wat stroom Bij een serieweerstand van 90 Ohm, zou de voorspanning slechts 5,4 volt bedragen.
Alle waardes zijn natuurlijk theoretisch en een geringe afwijking is wel toelaatbaar.
Soundman2
Anodestroom
door Ron Hoek , 13.05.2015, 18:10 (3485 dagen geleden) @ soundman2
Wat een duidelijke uitleg Soundman, dat maakt dit forum zo waardevol.
Genoeg stof om verder te meten.
Dank
Anodestroom
door ruudtx , 14.05.2015, 13:28 (3484 dagen geleden) @ soundman2
Ik dacht dat bij een te hoge rust anode stroom van een eindbuis deze zelf al snel in zadiging gaat door de positieve pieken van de audio en zo de vervorming vooral veroorzaakt. Met als gevolg nog meer anode stroom, niet goed en meteen uitzetten.
Anodestroom
door John Hupse † , Schoonhoven, 14.05.2015, 14:04 (3484 dagen geleden) @ ruudtx
deze zelf al snel in zadiging gaat door de positieve pieken van de audio en zo de vervorming vooral veroorzaakt.
De Vg1/Ia karakteristiek van een EL11 is tussen 60 mA en 120 mA een vrijwel rechte lijn. Dat is het goede nieuws Voor de rest geldt dat een te hoge anodestroom alleen nadelen kent. Half weggebrande achterschotten, kapotte bufferelco's, doorgebrande luidsprekertrafo's, brom, verbrande weerstanden, versleten gelijkrichters enz.
Anodestroom
door Ron Hoek , 15.05.2015, 10:38 (3484 dagen geleden) @ John Hupse †
Bedankt allemaal.
Zeker na John's horrorscenario zal ik de radio pas weer laten spelen als de anode stroom weer normaal is.
Ron