ONDOLINA 26 klein verslag van herstelling (Algemeen)
G[/img]een tijdje geleden kwan deze Ondolina mijn verzameling vervoegen.Ik wist dat er één koppeltrasfo niet origineel was en buiten de cylinder bevestigd
was met tape.
Om aan deze transfo te kunnen moest ik echter ALLE blikken cylinders verwijderen.Er zijn zoals je kan zien vier steunen .De cylinders passen
Precies in de fijne gleufjes van de vier steunen.Om deze op een verantwoorde manier te demonteren moesten alle vijsjes van de klemmenblok los
Maar ook alle vijsjes aan de onderkant van het chassis welke de steunen op hun plaat hielden.Na voorzichtig gefriemel krijg ik alle cylinderplaten
Uit de sleufjes zonder iets te beshadigen..
Hier is te zien hoe de uitwendig bevestigde koppeltransfo aan gesloten was.Waarschijnlijk zal de vorige eigenaar er tegen op gezien hebben om deze klus
Echt netjes te klaren gezien het tijdrovende ( en gelijk had hij ) werk wat er aan vast zat.
Ik had reeds een goed metende originele transfolina in mijn bezit (met dank hiervoor aan dhr Paulus Kuipers).Echter dit model heeft een andere bevestiging
dan de transfo welke in de radio moet.Goed dat de originele defekte er nog in zat.
Dus de originele slechte transfo er uit ,opengemaakt en de inhoud verwijderd. Deze transfo was zowel primair als secundair onderbroken.Hij lijk ook
met een soort vezeldoek opgebouwd tussen de wikkelingen.
Daarna de goedmetende open gemaakt en in de originele, nu lege transfo- omhulling geplaatst.Deze transfo zag er ook heel wat gezonder uit.
Ook in dezelfde soort stof omwikkelde windingen maar nog eens voorzien van een soort was of vaseline achtige substantie.
God zij dank spaar ik veel en ik heb dan voor de heropbouw van de transfo beroep kunnen doen op isolatiekous en draad uit de periode.Alle
Moderne plastiek omwonden draden zijn er uit en vervangen door passende uit de periode.
Nu de spanning erop………NIETS!!!!! Een vluchtige blik gaf uitsluitsel.Door het verschuiven van de steunen waren er toch twee draden van de
Primaire van de tweede koppeltransfo losgekomen.Terug gesoldeerd en terug vol spanning via de batterij eleminator spanning erop.Jawel het begon langs
Alle kanten te fluiten en te ruisen.Het zat dus goed.Na heel wat draaien met de golflengteschakelaar de twee regelbare Cs en de ‘reacteur ‘
Ofte terugkoppeling kreeg ik de eerste radiostations er uit met slecht een draad van 10 meter als antenne
De meest meest tijdrovende klus moest echter nog komen!! Nl. het terug plaatsen van de cylinders.Ik heb er nu na ongeveerd een uur of vier te zitten
aan passen ,plaatsen,verwijderen en opnieuw beginnen en ben er nog maar in geslaagd om twee van de drie cylinders terug
Juist op hun plaats te krijgen.Zit het niet op de millimeter goed dan krijg je de steunen niet juist op hun plaats en kan je ook de vijzen niet
Plaatsen enz enz enz………..
Ondertussen vier NIEUWE A410 buizen gescoord en toch speel de radio in mijn oren minder goed dan de Atwater Kent 10C die ik voor deze
Terug tot leven heb gebracht.
Hier nog wat plaatjes van de spoelen
Vandaag ben ik bij een kennis oude getwiste stofomwonden pendeldraad gaan ophalen.De draad is niet geschonden.Hiermede ga ik de batterijaansluitdraden vervangen.Deze zijn breukig en de geleider is op sommige plaatsen gewoon zichtbaar.Misschienkomt er nog een vevolg over de draad groeten Freddy