Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel (Techniek Radio/TV)

door Gert Wouters @, 26.05.2015, 05:04 (3473 dagen geleden)

Gisteren weer wat leuks bemachtigd, nl.: een K7 in een meubeltje (X26K143/03).

Volgens de verkoper heeft dat ding 30 jaar als plantentafeltje dienst gedaan in een verwarmde woonkamer. Het ziet er effectief wel zo uit dat dat toestel nooit vocht gezien heeft.
De eigenares is moeten verhuizen na een beroerte. Als je die tv ziet, kan ik best wel geloven dat dat van het roken was, amaaaaai.
Tegen mijn gewoonte in dat ding even buiten gezet en met de compressor voorzichtig stofvrij gemaakt.

Dat apparaat is naar het schijnt 30 jaar terug spelend weggezet. Als ik die hoogspanningstrafo bekijk, ziet die er desondanks niet lekker meer uit. De isolatie van de primaire spoel (zwak punt bij die K7 trafo's) zit bomvol barstjes. Dat in combinatie met wat nicotine laat dat ding geen 5 minuten spelen volgens mij, of hij vliegt erdoor.

De theorie van Marcel van Grinsven is de trafo te laten spelen zodat hij van binnenuit goed opwarmt en het vocht zo naar buiten werkt. Later wordt hij dan gevernist om opnieuw vocht indringen te voorkomen.
Mij lijkt deze werkwijze in mijn geval héél gevaarlijk. Als de isolatie tussen die windingen ook gebarsten is, heeft het niet veel nodig om overslag te krijgen, een brandweg te maken en bye bye trafo.

Toen ik twee jaar terug met twee primaire K6 spoelen en een KM1 hoogspanningsspoel een werkende K6 hoogspanningstrafo maakte, heb ik die meteen in de "Tropenlack" gedompeld, een dikke week laten drogen en dat werkte. De K6 speelt geregeld en doet het nog steeds. In dit geval heeft het apparaat nooit aangestaan zonder die Tropenlack, omdat er draden van de hoogspanningsspoel echt bloot lagen. Dat was sowieso overslag en gedaan zonder dat product aan te brengen.

Wat zouden jullie in het geval van de K7 doen, maw: kan het überhaupt kwaad dat ik de trafo meteen in die Tropenlack vernis doe zonder hem te laten spelen? Wetende dat hij steeds kurkdroog gestaan heeft.

Ik hoor het graag :OK:

Gert

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 26.05.2015, 17:57 (3472 dagen geleden) @ Gert Wouters

Net nog even tijd om die K7 eens wat verder te bekijken en aan het net aan te sluiten.

Na stilletjes opstarten dmv variac en geopende hoogspanningskooi (hoogspanning staat zo uitgeschakeld) lijkt op het eerste zicht alles normaal te verlopen. Stuurpulsen van PL519 en PL504 zijn er.
De trafo eens fijn bekeken en volgens mijn bescheiden mening zou die er meteen doorvliegen als die alle nodige spanningen te slikken krijgt. Alles wat isolatie is in die primaire spoel is gebarsten. Zie maar op de foto.
[image]

Nu even geen tijd voor, dus leg hem op het droogste plaatsje van mijn woning. Dit weekend ga ik hem zo maar vernissen. Het is erop of eronder. Wordt vervolgd...

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Johan Adams @, Chaam, 26.05.2015, 18:57 (3472 dagen geleden) @ Gert Wouters

Je zou kunnen proberen de trafo als je hem uit het toestel gehaald hebt, een tijdje in de oven teleggen (geen magnetron!)
Deze zo laag mogelijk instellen 30 graden max.
Dan zo een paar uurtjes laten sudderen zodat eventueel inwendig vocht verdreven word
Regelmatig de temperatuur kontroleren de trafo zo warm maken dat je m nog makkelijk vast kan pakken
Als je na verloop van tijd de nog warme trafo onderdompeld in de vernis/ lak heb je grote kans dat door de restwarmte de vernis verdund en daardoor dieper tussen de wikkelingen komt te zitten
Laat de trafo een tijd in de lak hangen en daarna een paar weken goed drogen
Grote kans dat het perfect is opgelost

Succes!

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Dominic @, 27.05.2015, 05:53 (3472 dagen geleden) @ Johan Adams

Ik zou inderdaad het advies van Johan opvolgen. Liefst in een convectieoven zodat het vocht ook echt weg kan. Daarna een tijdje de vernis in en opnieuw drogen. Misschien heb je een wikkelbedrijf in de buurt dat dunne trafolak heeft en jou kan helpen?

Ik zou het risico niet nemen deze trafo onder spanning te zetten. Heb het zelf eerder met een K7 gehad. Meneer de verkoper leek het wel handig het toestel onder spanning te zetten voor ik kwam om hem "even te testen". Heb het toestel na enig aandringen gratis meegekregen omdat meneer op deze manier dus de trafo om zeep geholpen had. Zag er ongeveer hetzelfde uit als op jouw foto.

Dominic

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 27.05.2015, 07:56 (3472 dagen geleden) @ Dominic
Bewerkt door Gert Wouters, 27.05.2015, 08:02

Daar had ik ook al aan gedacht.
Mijn convectie-oven heeft op de hete-lucht stand zelfs een speciaal programma "vocht verminderen". Lijkt me ideaal. Probleem is dat de minimum temperatuur in die setting 50°C bedraagt. Zou dat kwaad kunnen om dat ding zo een uurtje te laten garen?

De verkoper heeft het niet aangedurfd om de K7 eens uit te testen; hij was bevreesd voor implosie.
Dat zijn verhaal klopt bewijst de aangeladen netschakelaar. Diens pinnetjes waren zo aangeladen van de nicotine dat hij gewoon geen contact meer maakte.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Laurens @, Zaandam, 27.05.2015, 08:38 (3472 dagen geleden) @ Gert Wouters

Mits de temperatuur zéér langzaam naar de 50 graden wordt gebracht (om te voorkomen dat door de temperatuur de buitenkant gaat uitzetten terwijl de binnenkant nog koud is) kan het volgens mij geen kwaad. De isolatie zal bij 50 graden lang niet smelten. De trafo wordt in bedrijf vast en zeker een beetje warm door verliezen en de warmte van de buizen, en als het dan ook nog een warme zomer is met temperaturen van 30 graden, moet de TV ook nog kunnen werken.

--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 27.05.2015, 11:09 (3472 dagen geleden) @ Gert Wouters

50 graden lijkt mij geen probleem. In zo'n kooi werd die temperatuur ook wel bereikt.

Voor de zekerheid (naar aanleiding van Laurens' bericht) niet eerst voorverwarmen, maar voorverwarmen met de trafo er al in.

Hopelijk heb je wel een electrische convectie-oven, want bij gasgestookt is vocht een onvermijdelijk bijproduct ongeacht wat de gebruiksaanwijzing zegt.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 27.05.2015, 19:12 (3471 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja hoor, zeker en vast elektrisch (Miele H5681 BP als ik me niet vergis).

Nog 1 vraagje, wat bedoelen jullie nu met "langzaam" opwarmen? Zoals gezegd trafo in de oven en dan start, maar naar 50 graden gaat die op minder dan 2 minuten denk ik. Is gewoon de eigenschap van die oven. Is dat een probleem mits dat de trafo erin ligt?

Hoe lang best laten sudderen voor ik hem in de Tropenlack dompel?

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 27.05.2015, 22:28 (3471 dagen geleden) @ Maarten Bakker

50 graden lijkt mij geen probleem. In zo'n kooi werd die temperatuur ook wel bereikt.

Voor de zekerheid (naar aanleiding van Laurens' bericht) niet eerst voorverwarmen, maar voorverwarmen met de trafo er al in.

Hopelijk heb je wel een electrische convectie-oven, want bij gasgestookt is vocht een onvermijdelijk bijproduct ongeacht wat de gebruiksaanwijzing zegt.

Gewoon een paar dagen op een warme radiator leggen, of op een gashaard waar alleen de
waakvlam in brand. 60 graden is gewoon nog veilig en heter word een radiator niet.
60 graden kun je nog net vast pakken.
Vroeger, in de jaren '60 deden de monteurs van toen het ook wel met een haardroger.
Gewoon in de TV en dat voldeed goed.
Succes, Cees.

--
CornelisBB

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 28.05.2015, 17:38 (3470 dagen geleden) @ Cornelis B-B.


Vroeger, in de jaren '60 deden de monteurs van toen het ook wel met een haardroger.
Gewoon in de TV en dat voldeed goed.
Succes, Cees.


De laatste trafo die ik omzeep geholpen heb was die van een K6. Ook een elektrisch vuurtje ernaast op de laagste stand. Lauwe lucht, half dagje.
TV aan, de hoogspanning komt op de buis, een knal en de hoogspanningsspoel naar de filistijnen.

Die daarvoor was de primaire spoel van een KM1, op ongeveer dezelfde manier. Die spoel zag er identiek uit als die van de K7.

Het idee van de handel nu warm te maken is enerzijds het eventuele vocht te verdrijven (kan niet veel zijn) en ten tweede een gelijkmatige opwarming te verkrijgen, teneinde de Tropenlack rustig overal tussen te laten kruipen.
Ik zou denken, waar geen lucht aankan, kan ook geen vonkoverslag plaatsvinden en kunnen ook geen brandwegen ontstaan...

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 28.05.2015, 21:11 (3470 dagen geleden) @ Gert Wouters


Vroeger, in de jaren '60 deden de monteurs van toen het ook wel met een haardroger.
Gewoon in de TV en dat voldeed goed.
Succes, Cees.

De laatste trafo die ik omzeep geholpen heb was die van een K6. Ook een elektrisch vuurtje ernaast op de laagste stand. Lauwe lucht, half dagje.
TV aan, de hoogspanning komt op de buis, een knal en de hoogspanningsspoel naar de filistijnen.

Die daarvoor was de primaire spoel van een KM1, op ongeveer dezelfde manier. Die spoel zag er identiek uit als die van de K7.

Het idee van de handel nu warm te maken is enerzijds het eventuele vocht te verdrijven (kan niet veel zijn) en ten tweede een gelijkmatige opwarming te verkrijgen, teneinde de Tropenlack rustig overal tussen te laten kruipen.
Ik zou denken, waar geen lucht aankan, kan ook geen vonkoverslag plaatsvinden en kunnen ook geen brandwegen ontstaan...

Tja, pech kun je altijd hebben. Die ouwe rotten in het vak,lieten na een half uurtje
haar drogen de TV spelen en gingen rustig door met haar drogen tot de blauwe gloed en de
daar bij behorende ozon stank verdwenen.
En niet lauw haar drogen, maar op stand max.
Daarna spoten ze de trafo geheel in met een soort vloeibare transparante plastic uit
een spuit bus.Ook daarna, de haardroger er op tot de plastic droog was.
Maar deze methode zal bij een K6 of 7 moeilijk zo uit te voeren zijn.
Daar zal de trafo er uit gehaald moeten worden.
Wel is het zo, dat we daarin niet te benauwd moeten zijn. De trafo lauw maken is niet
voldoende. Gewoon goed warm maken dat ding! Het er diep ingedrongen vocht moet er echt
door pittige warmte uit gestookt worden. En daarna nog warm in die lak dompelen.
Gr Cees.

--
CornelisBB

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 29.05.2015, 15:49 (3469 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

Even een soort van vraag/rechtzetting: het topic begint naar mijn idee richting vocht in de trafo te trekken. Eigenlijk is het net het tegenovergestelde...

Het apparaat heeft 30 jaar lang ongebruikt kurkdroog gestaan. Echter goed aangetast door nicotine afzetting. Inmiddels is de trafo gedemonteerd in een kurkdroge ruimte opgeslagen tot ik mijn nieuwe flesjes Tropenlack binnenkrijg en tot het weer betert. Die geur in huis van dat goedje is niet te harden. Herinnering van met de K6. Het harsen zal dus buiten gebeuren.

Ik zou de trafo goed warm willen stoken opdat de Tropenlack lekker in alle isolatiebarstjes binnen kan dringen. En passant zal de 10% vocht die aanwezig is hopelijk ook wel wegtrekken.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 30.05.2015, 04:51 (3469 dagen geleden) @ Gert Wouters

Het is de vraag of de lak wel in de trafo trekt als je het verwarmt.
Chemische processen neigen er normaal toe om sneller te verlopen als je ze warm maakt.
De lak zal dus sneller drogen en hooguit als het beter vloeibaar wordt iets verder er in trekken .

Om de lak er echt goed in te krijgen moet je de trafo het liefst ondergedompeld in een afsluitbare bus/pot doen en dan flink vacuüm trekken. Waar dan lucht zit komt onderdruk die na het weghalen van het vacuüm de lak er in zuigt.
Zo worden kwalitatief goed ingegoten voorwerpen vervaardigd.

Je hoeft echt niet naar absoluut vacuüm maar wat je kunt bereiken met zo'n pompje voor een wijnfles zal al aardig voldoen.
Neem een flinke jampot waar de trafo in past, maak in het deksel een gat waar een stop voor de wijn pomp in past en je hebt een vacuüm kamer.
Je ziet aan luchtbelletjes om je trafo dat het werkt.

Daarna opwarmen om de lak te drogen anders duurt het binnenin erg lang.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 30.05.2015, 10:57 (3469 dagen geleden) @ Gert Wouters

Let er wel op dat nicotineaanslag (mijnsinziens grotendeels teer en geen nicotine) ook geleidend kan zijn en juist kan oplossen in - en binnendringen met de lak.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 30.05.2015, 16:59 (3468 dagen geleden) @ Maarten Bakker

@Hans: ik ga eerst even opzoeken hoe zo'n wijnpomp werkt en wat het is. Dom misschien van mijn kant, maar geen idee over wat je hier praat.

@Maarten: de trafo is na wegblazen van stof menselijk. Doch als ik diens kleur vergelijk met die trafo in de K7 die ik al jaren bezit en dewelke niet berookt is, ziet de "slechte" er toch geler uit.
Voor blijvende problemen dankzij die aanslag vreesde ik ook al, maar hoe ga je ins hemelsnaam alle teer/nicotine eruit krijgen na 45 jaar?

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 30.05.2015, 18:51 (3468 dagen geleden) @ Gert Wouters
Bewerkt door Maarten Bakker, 30.05.2015, 19:00

Wat er aan de oppervlakte zit afnemen met een doekje met een weinig alcohol? Veel meer zou ik ook niet weten. En dat in de hoop dat alcohol de zaak niet verder aantast, al denk ik dat dat wel mee zal vallen.

De bedoelde wijnpomp is bij huishoudwinkels te koop als Vacuvin in een setje met rubberen ventielen die in de plaats van de kurk gebruikt worden en bedoeld om bij het bewaren de hoeveelheid lucht in de fles en daarmee de oxidatie van de wijn te verminderen. Er zijn vermoedelijk ook varianten die in 18+ winkels te koop zijn en misschien handiger en/of krachtiger zijn, indien je in zo'n winkel gezien wilt worden. Ook zijn er in de huishoudwinkel apparaten te koop die voor het verpakken van voedsel gebruikt kunnen worden en vaak bestaan uit de combinatie van een electrische vacuumpomp en sealapparaat. Die zijn vermoedelijk niet al te krachtig en vergen waarschijnlijk relatief veel ombouwwerk. Zou je vaker een redelijk vacuunm nodig hebben dan zou je bijvoorbeeld ook nog een afgedankte koelkastcompressor kunnen verbouwen.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door henkk @, Alkmaar, 27.05.2015, 04:53 (3472 dagen geleden) @ Gert Wouters

Soms mankeert er wel eens wat aan het geheugen van mensen en blijken "werkend weggezette" toestellen toch wat minder werkend zijn geweest. ;-)

Henk

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 27.05.2015, 08:00 (3472 dagen geleden) @ henkk

Heb ook het idee dat zo'n ding 30 jaar in een bedompte kamer zetten niet ideaal is voor al dat materiaal.
De eerste kleuren tv die ooit mijn retro-kamer binnenging was net dezelfde K7, niet in een meubel. Die heeft ook 25 à 30 jaar op een speelzolder gestaan. Verwarmd en droog, maar nooit rook gezien blijkbaar.
Die tv speelt toch zeker eens om de 3 weken nu en de trafo ziet er vrij netjes uit en blijft het ook gewoon doen.

Toen kende ik het vernis-verhaal nog niet en die is zelfs niet gevernist. Het is wel zéér droog in die ruimte waar ie nu staat.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 27.05.2015, 22:38 (3471 dagen geleden) @ Gert Wouters

Heb ook het idee dat zo'n ding 30 jaar in een bedompte kamer zetten niet ideaal is voor al dat materiaal.
De eerste kleuren tv die ooit mijn retro-kamer binnenging was net dezelfde K7, niet in een meubel. Die heeft ook 25 à 30 jaar op een speelzolder gestaan. Verwarmd en droog, maar nooit rook gezien blijkbaar.
Die tv speelt toch zeker eens om de 3 weken nu en de trafo ziet er vrij netjes uit en blijft het ook gewoon doen.

Toen kende ik het vernis-verhaal nog niet en die is zelfs niet gevernist. Het is wel zéér droog in die ruimte waar ie nu staat.

Een advies dat de oude monteurs van vroeger aan klanten mee gaven die vaak met dure
trafo reparaties werden geconfronteerd was: Zet de TV elke dag even een half uurtje aan.
Dus ook tijdens de vakantie, vooral tijdens vochtig warm broei weer, iemand die toch voor
de planten zorgde, de TV even elke dag even laten spelen.
Als de vacantie voorbij was en de TV's weer aan gingen, kregen we het weer erg druk.
Heel veel trafo's vervangen.
Gr Cees.

--
CornelisBB

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Pieter de Kock ⌂ @, Paarl, Kaap, ZA, 29.05.2015, 06:50 (3470 dagen geleden) @ Gert Wouters

Jammer ik heb geen verstand van deze spoel en zijn gelijkstroom-weerstand,
doch misschien is wat 'veilige GS-verhitting' hier bruikbaar.

Ik zocht de andere dag een smoorspoel uit een sloopchassis - een chassis die op dat moment buiten in de regen lag... Ik nam die en sloot er 50V over aan, laag genoeg om geen isolerings-problemen te geven en hoog genoeg om ongeveer 10W verhitting te geven. Na een uur of twee daarvan was de zaak (van binnen) goed droog gestookt.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30.05.2015, 20:52 (3468 dagen geleden) @ Gert Wouters

Zo de verhalen lezende van diverse zijn maar weinige denk ik die echt zo'n pulstrafo na een defect hebben afgewikkeld/opengehaald. Zowel primair als sec.
Dat heb ik diverse malen gedaan ter leerling en vermaak.

Twee zaken vielen daar steeds bij op.

1- windingen simpel door overbelasting verbrand.
Hele lagen waren duidelijk de isolatie verbrand.

2 - door vocht schade en was op punten groene stippen te zien van aangeslagen koper.
De draad was door rotting door gesprongen.

Overige lezende denk ik zo het probleem.
Als er al lang vocht ingezeten heeft is het over en uit.
Of je moet wel flink wat uurtjes de trafo opstoken om zo diep in de kern het vocht er uit te krijgen.

Betreft voorkomen is al die vet aanslag van ook moeders dampende vetpannen en
frituurvet niet zo zeer het probleem.
Dat is oppervlakte vuil.
Betreft teer... Ook Philips tbv de Tropenversies (veel vocht) dompelde hun trafo's in Teer. Lijkt me dus dat dat teer juist perfect is:-D

Het vernis eerst verdunnen, dan opstoken dat erg dun en warm is, dan de trafo onderdompelen zodat het goed indringt.
Uurtje laten zitten.
Vervolgens goed laten drogen.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 31.05.2015, 06:10 (3468 dagen geleden) @ Gert Wouters

Dit type "vernis" zal ik gebruiken.

In afwachting tot mijn product binnenkomt, heb ik gisteren die trafo nog eens mooi bekeken en ik ben tot een aantal besluiten gekomen:

1. Na het verwijderen van stof en overig vuil is er volgens mij weinig aan die trafo te zien dat overslag kan veroorzaken. Stel dat de nicotine/teer aanslag problemen zou geven, dan is die tv waardeloos. De volledige beeldbuis hangt vol, alle hoogspanningsbuizen, voeten en bekabeling ook. Geeft dat problemen dan zou je nogal vonken zien.
In het verleden al voldoende (niet buizen) tv's gezien en hersteld dewelke nog een 100x ergere nicotine behandeling gekregen hadden en daar absoluut niet van wisten. Nieuwere en betere hsp trafo's natuurlijk, maar je zou dan sproeien moeten ondervinden en dat was toen niet het geval.
Als ik bij deze trafo ga proberen de aanslag te verwijderen (geen stof, want dat is er al af), doe ik denkelijk meer kwaad dan goed.

2. Men praat in dergelijk onderwerp graag en veel over vocht. Wat Maurice aanhaalde ivm die groene puntjes, daar heb ik spijtig genoeg ook vroeger ervaring mee gehad. Na 5 minuten spelen floep gedaan. Draad onderbroken, vonkje naar overal en fini. Zelfs een quasi ongebruikte K6 trafo heb ik twee jaar geleden het loodje weten leggen na 5 jaar opslag in een vochtige kelder. En die was absoluut niet afgebarsten.

De K7 trafo waar dit over gaat, is zeker en vast niet beschadigd door vocht. De koperdraden die je ziet liggen, hebben nog hun originele, mja, lakkleur. Ik vermoed toch dat die gelakt zijn voor men ze gewonden heeft...
Vocht, tenzij wat er in een gemiddelde woonkamer hangt, heeft hier zeker geen roet in het eten gegooid.

3. Het eventuele echte probleem zou het "krakkeleren", zoals wij dat hier noemen, van die isolatielaag kunnen zijn. Ik vrees dat op die manier sommige stukken van de wikkelingen te kort tegen elkaar komen te liggen en uiteindelijk overslag kunnen geven. Die overslag wil ik voor zijn, want dan is het sowieso uit met de trafo.

Het product waarmee ik ga vernissen (en dit al eerder succesvol bij een K6 trafo deed) is dit KLIK.
Wat me aan dit goedje opvalt in de specificaties, is dat het juist sneller droog/hard is bij hogere temperatuur :-(
Daar gaat de oventheorie dus...

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 31.05.2015, 09:59 (3468 dagen geleden) @ Gert Wouters

Goed punt van maurice en jou dat het met teeraanslag wel mee zal vallen qua geleidbaarheid en vooral dat de trafo poetsen misschien toch niet zo'n goed idee is, maar ik kan uit mijn reparatie-ervaring toch wel degelijk stellen dat vooral op de beeldbuis de aanslag regelmatig voor sproeien zorgde. De oppervlakte rondom de hoogspanningsaansluiting schoonpoetsen met wat alcohol, hielp dan. Het doekje was daarna zo goed als zwart.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31.05.2015, 10:50 (3468 dagen geleden) @ Gert Wouters

Ja zoiets gebruik ik voor isolatie op printen.

Let wel op dat het vernis flex blijft na uitharding.
Bedoel trafo wordt warm, niet dat dan de vernis krakeleerd op den duur,
omdat de trafo uitzet.

Vandaar zie je op de eerdere foto van de trafo de buitenzijde afgebrokkeld.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 02.06.2015, 06:42 (3466 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Gert Wouters, 02.06.2015, 06:48

Let wel op dat het vernis flex blijft na uitharding.
Bedoel trafo wordt warm, niet dat dan de vernis krakeleerd op den duur,
omdat de trafo uitzet.

Vandaar zie je op de eerdere foto van de trafo de buitenzijde afgebrokkeld.

Wat ik me nog herinner van de K6 is dat het product ten allen tijde flexibel blijft. Althans dat stond toch in de specs.

Na wat rond lezen is het volgens mij toch geen goed idee om de warme hoospanningstrafo in het product te dompelen. Hoe warmer de omgeving, des te sneller is er de uitharding.
Het lijkt me dus interessanter om het einde van de week af te wachten als men mooi en droog weer voorspelt en dan aan de slag te gaan.
Eventueel op voorhand de trafo even in de convectie-oven te leggen opdat het eventuele vocht er zoveel mogelijk uit is en later de boel weer op kamertemperatuur te laten komen. Vocht is dan geen probleem meer op een droge dag met weinig luchtvochtigheid en dan ten slotte de vernisbehandeling te doen.

Ik ben niet in de mogelijkheid om eea in het luchtledige te gaan bewerken, dus moet ik het maar hebben van een minimale viscositeit.

edit: viscositeit lijkt toch af te nemen met hogere temperatuur. Ik ken niks van chemie, maar volgende datasheet laat me dat toch geloven als ik de grafiek achteraan bekijk. Mijn Duits is ook al niks. Wat denken jullie? datasheet Tropical Varnish

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door henkk @, Alkmaar, 10.06.2015, 15:04 (3457 dagen geleden) @ Gert Wouters

De buitenlucht is het droogst als hat vriest dat het kraakt,met warme dagen is de
luchtvochtigheid juist vrij hoog.

Henk

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 10.06.2015, 22:23 (3457 dagen geleden) @ henkk

De buitenlucht is het droogst als hat vriest dat het kraakt,met warme dagen is de
luchtvochtigheid juist vrij hoog.

Henk

Klopt, juist na erg warm broei weer en onweer kwamen er heel veel TV's met verbrande
trafo's binnen.
Dus eerst de trafo goed droog stoken met een haar droger en dan in de lak dompelen.
Dan maakt men de meeste kans op succes.
Gr Cees.

--
CornelisBB

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 11.06.2015, 17:53 (3456 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

Hoe dat dat komt weet ik niet, maar twee kamers in ons huis zijn bijna het hele jaar door kurkdroog. Luchtvocht is er momenteel een 20%. Daar staan trouwens ook al mijn oude tvtjes opgesteld.
Op één van die kamers heb ik de trafo een dikke week liggen gehad, op de andere heb ik het geheel twee maal onder gedompeld in het product.

Momenteel ligt de trafo in zo'n droge ruimte uit te drogen/harden. De procedure is vorige week vrijdag de eerste maal gebeurd en vorige zondag de tweede maal.

Nog even laten liggen en hopen...

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 12.06.2015, 21:56 (3455 dagen geleden) @ Gert Wouters

Ik zal voor je duimen.
Gr Cees.

--
CornelisBB

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 14.06.2015, 08:19 (3454 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

hihi, bedankt :-D

Er zitten nu drie lagen over. Eerst onderdompelen, na drie dragen in een droge kamer nogmaals. Dan een week en half drogen, waarna de boel nog eens extra ingesmeerd werd met een kwast. Exact dezelfde procedure als met de K6 trafo destijds.

Nu enkele weken laten drogen en dan op hoop van zegen...
Ik laat het resultaat zeker weten!

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 23.06.2015, 17:56 (3444 dagen geleden) @ Gert Wouters

Toen was er beeld...
De lak leek me voldoende uitgehard, dus vanavond maar een poging gedaan hem terug te plaatsen. Behoorlijk werkje weer, maar moeite werd beloond.
Antenne erin, stekker in het stopcontact en aan.
Van de K7 die ik al jaren staan heb en af en toe gebruik ken ik de opstartgeluiden. Exact hetzelfde en ja hoor het vertrouwde geritsel waarna er beeld verscheen. Donker en uit synchronisatie.

De ervaring heeft me geleerd dat na 30 jaar stilstand je nu de eerste 5 minuten overal af moet blijven en alles rustig weer laten moet laten wennen aan de spanningen.

Stilaan werd het beeld helderder, de horizontale sync. herstelde zichzelf. Het geluid was meteen goed.
Verticale sync voorzichtig geregeld, verticale amplitude een beetje minder gezet (stond gigantisch te hoog) en zo nauwlettend de boel een kwartiertje laten draaien. Geen sproeigeluiden, een hsp.trafo die lauwwarm wordt zoals het hoort, dus op het eerste zicht lijkt het gelukt te zijn met mijn Tropenlack.

Meteen komt de "schade" van de nicotine boven. Alle voeten van de kleurverschilversterkers hebben slechte contacten. De luminatiebuis (hopelijk goede benaming) zijn voet is gewoon rot, de buis valt er bijna uit zichzelf uit enz.
Convergentiefouten, kanaalkiezer heeft zijn eigen willetje,... MAAR zolang dat die hoogspanningstrafo het maar uithoudt.

Donderdag doe ik verder. Het eerste werk na het vervangen van die buisvoet, de boosterspanning en de straalstroom checken. Lijken me ok te zijn vermits het beeld goed van breedte is en het niet pompt bij sterke lichtvariaties.

Wordt vervolgd...

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Bjorn Kusters @, 23.06.2015, 18:35 (3444 dagen geleden) @ Gert Wouters

Hallo Gert,

Met de luminantiebuis bedoel je zeker de dikke PL50* waarvan de buisvoet uit de print gebrand is.
Teminste dit is een veelvoorkomend probleem bij mijn weten.
Bij mijn k7(0) is de print op die plek nog in perfecte staat.
Dit wil ik graag zou houden , dus heb ik de pennen aan de buisvoet verlengd.
Nu staat de buisvoet ongeveer 1 cm van de print af.
Op deze manier kan de lucht bij de buisvoet , die opgewarmd word door de stralingswarmte van de buis , van onder uit tussen voet en print meer koelere lucht aanzuigen.
Een verbetering van de ventilatie zeg maar.
En tevens word het effect van de stralingswarmte vanaf de voet naar de print ook verminderd.

Gr Bjorn

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23.06.2015, 21:18 (3444 dagen geleden) @ Gert Wouters

De ervaring heeft me geleerd dat na 30 jaar stilstand je nu de eerste 5 minuten overal af moet blijven en alles rustig weer laten moet laten wennen aan de spanningen.

En zo is het precies.
Ook de buizen worden lui en moeten echt even een uurtje bijkomen.
Condensatoren etc.
Zo ook bij radio toestellen., meeste gaan na dat ding 30 jaar niets gezien of gehoord
heeft direct meten, ok de voeding wel natuurlijk ivm veiligheid.

Zo veel die na een paar dagen beter gaan spelen.

Solderingen,
Tja zuinigheid bij soldeergebruik.
Eenvoudig door op en afkoeling en trillen krijg je krimp en scheuren in die eilanden.
Netjes boel nalopen.

Stof is grootste probleem omdat dat warmte vast houd.
Wordt ding nog heter.
Hut reeds opstoken tot 24 graden in de winter.
Dan de bekende doekjes en lappen over die toestellen en zie daar de problemen.

Toestellen moeten goed vrij staan.

Maar goed, neem niet aan dat toestel dagelijks weer uren gaat spelen.
Veel plezier er mee.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 24.06.2015, 17:44 (3443 dagen geleden) @ Maurice

Zeker niet de PL 508 van de verticale afbuiging hoor.
Ik dacht de pl802. In alle geval de eerste buis rechts van de pcf200jes.

Denkelijk heeft aan die kant een doekje ofzo gelegen. Vrij veel dingen vervormd door warmte. Het midden v het chassis heeft daar geen last van. De beeldbuis lijkt me nog vrij krachtig, dus kan niet geloven dat die veel uren gedraaid heeft.

Hij gaat zeker niet dagelijks dienen. Met die erbij zou ik 2 K6en en 2 K7ens hebben. Zondagavond kijk ik er gewoonlijk naar en elke week op een andere. Krijg ik niet versleten dus...

Ik kijk al met spanning uit naar morgenavond.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 05.07.2015, 08:11 (3433 dagen geleden) @ Gert Wouters

Inmiddels is de K7 bijna klaar op twee issues na.

1. Als het toestel een 3 minuten staat te spelen is er een enorm storende 50hz brom uit de speakers te horen. Vermits het toestel een meubeltje is, zitten er twee dikke jongens onderaan de kast en is het des te storender.
Het geluid dichtdraaien laat de brom bestaan.
Wat nu heel eigenaardig is: als je op pin 6 (anode van de PCL86) met een scoop meet, is er een dikke 5V rimpel. Ik vind het op 265V weinig om dat ding zo te laten brommen. Bij een koud toestel, en geen brom, meet je dezelfde rimpelspanning op die Anode.
Eens een extra afvlakelco op die +1 voedingsspanning gelegd, doch identiek.
Wiebel je lichtjes met die PCL86, of kom je nog maar aan dat ijzeren klipje die de buis vasthoudt, is lichtjes variatie in bromsterkte te horen. De buis zelf is OK
Wat kan dit ins hemelsnaam veroorzaken? (geluid zelf is ok zonder verdere vervorming)

2. Het beeld is zeer goed te noemen, behalve bij heel fel wit trekt de boel onderaan scheef. Men krijgt het idee dat de zender niet goed afgesteld is, maar dit maakt niets uit. Helderheid en contrast minderen haalt ook niets uit. Bij felle lichtflitsen op een donker beeld zie je dat op die plaats eventuele lijnen ook nogal meebewegen. Van mijn andere K7 weet ik dat dat niet normaal is.
Is dit in de straalstroombegrenzing te zoeken?

Zo ziet het beeld er uit zonder dat hevig wit
[image]

Zo is het slecht. (de helderheidsverandering onderaan komt door de foto)
[image]
[image]

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Bjorn Kusters @, 05.07.2015, 11:03 (3433 dagen geleden) @ Gert Wouters

Hallo Gert,

Zo even uit mijn hoofd:

Heb je al eens geprobeerd de buiz af te schermen , buisvoet op print opnieuw doorsolderen , buiscontacten en buisvoet schoon te maken?

Het beeld lijkt behalve vervormen ook negatief te worden.
Normaal zou het beeld bij sterkere helderheid alleen valer worden , dit lijkt me niet echt normaal.
Wat laat de scoop zien in het luminantiedeel?

Gr Bjorn

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 05.07.2015, 11:08 (3433 dagen geleden) @ Gert Wouters

1 kathode gloeidraad lek als hij is opgewarmt ?
Wisselen met een ander ( bekend goed ) exemplaar moet dat verhelpen ( voor alle lampen na de volume instelling ).


2 even beredeneren

Is synchroon met de 25 Hz beeldfrequentie
Wordt erger bij meer wit ( aansturen van alle 3 de kanonnen )
De horizontale afbuiging lineairiteit lijkt in orde maar de lijn begint te vroeg

Probleem zit dus in de horizontale rasteroscillator/synchronisatie(scheider)/terugslag onderdrukking.
De HSP ballast en straalstroombeveiliging werken zo te zien prima, beeld wordt niet groter maar schuift enkel wat naar links.

Mogelijk wordt door het grote verbruik bij veel wit de voeding overbelast, m.a.w. blijven de voedingsspanningen stabiel ?

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Eleen @, Deurne (BE), 05.07.2015, 12:09 (3433 dagen geleden) @ Gert Wouters
Bewerkt door Eleen, 05.07.2015, 12:20

Inmiddels is de K7 bijna klaar op twee issues na.
1 ...

2. Het beeld is zeer goed te noemen, behalve bij heel fel wit trekt de boel onderaan scheef. Men krijgt het idee dat de zender niet goed afgesteld is, maar dit maakt niets uit. Helderheid en contrast minderen haalt ook niets uit. Bij felle lichtflitsen op een donker beeld zie je dat op die plaats eventuele lijnen ook nogal meebewegen. Van mijn andere K7 weet ik dat dat niet normaal is.
Is dit in de straalstroombegrenzing te zoeken?

Even mee redeneren:

Aangezien de beeldfout niet verdwijnt bij verlagen van de helderheid of kontrast, is de kans dat de fout in de straalstroombegrenzing zit, vrijwel zeker uit te sluiten.

Je info over het optreden van de fout bij een gemiddeld donker beeld waarin een hevig wit beeldfragment, de lijnen ter hoogte van dit fragment ook doet opschuiven, maakt duidelijk dat de fout vrijwel zeker in de sincscheider (TS452, TS453) schuilt.
De grote printplaat met het MF, kleur en luminancie, sinc en geluidsdeel zit voor de stevigheid op een kaderframe gesoldeerd. Voor extra stevigheid bevind zich onder de 5 buizen en juist boven de luminantie vertragingslijn nog één metalen strip die met het kader verbinding maakt.

Laat nou net die torren vlak bij de PCL86 zitten... en van dezelfde massa-eilanden gebruik maken op die metalen strip...

[image]

[image]

Als deze geen degelijke verbinding meer maakt met de kaderlijst, krijg je fouten zoals krom trekken van het beeld naargelang de beeldinhoud, raster-brom in het geluid, dubbel beeld, enz ... ... ...

Oplossing voor deze euvels is een stevige draad solderen op de soldeerpunten van de kaderlijst en de metalen strip, die voor massa zorgen op de verschillende punten. (Er zitten er een aantal die nergens mee verbonden zijn en die hoef je natuurlijk niet mee te verbinden)
Vrijwel zeker dat beide fouten weg zijn.

MVG,

Eleen

Edit:
Op de foto's voor de spiegel lijkt me dat de horizontale lineariteit aan de linker kant (rechts in de spiegel gezien) minder goed is? Mogelijk is de PY500A aan vervanging toe. Kijk ook de balans instelling voor de beide PL's even na, dit is uiterst belangrijk voor de levensduur van de Flybacktrafo...

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 07.07.2015, 19:28 (3430 dagen geleden) @ Gert Wouters

Zo, vandaag weer even hobbytijd...

Allereerst is het zo dat het beeld zeker niet negatief wordt. Ook is de horizontale liniariteit perfect inorde. Het "negatief" beeld en die dubbele lijn aan de linkerkant van de beeldbuis, zijn beiden beelden die zo uit mijn patroongenerator komen. Geen zorgen om maken dus.
De voedingsspanningen zijn allemaal ongeveer wat schema voorschrijft en blijven stabiel.

Ik ben eerst aan de slag gegaan met de massaverbindingen. Ze zijn zelfs doorgemeten, opnieuw gesoldeerd, voorzien van draad,... geen oplossing voor beide problemen. Even terug in volgorde wat ik al bereikt heb:

1. Als ik met "calte-spray" in de zeer nauwkeurige omgeving van pin 1 van de PCL86 spuit, verdwijnt de brom meteen. Heel eigenaardig, er is geen enkel onderdeel dat hetzelfde resultaat geeft met zich te laten bespuiten als die printbaan naar pin 1
Ik ken dat fenomeen in de straalstroombegrenzing van een GR2.1 die lekkende elco's heeft en waardoor de print hierdoor doortrokken is met elektrolyt. Is in het K7 verhaal zeker niet aan de orde.
Bestaat er de mogelijkheid dat de printbaan van pin 1 naar R980 iets uit de omgeving meepikt? Die massaverbinding ernaast is in goede staat.
Wat nog gekker is: tijdens de brom is er met de scope niets te meten op die pin 1 (als het geluid dichtgedraaid is natuurlijk)

2. Het syncprobleem kan ik even niet aan uit.
Zoals op de foto te zien is, moet het beeld echt compleet wit zijn of er is geen fout. Verdraait men nu lichtjes de kanaalinstelling komen, op de storingen na, de lijnen recht. Als men van zulk fel beeld overschakelt naar een redelijk donker beeld 'wipt' het beeld even verticaal gezien.
Het videosignaal op de basis van TS452 is goed. De puls op pin 1 van T586 is ook volgens schema. Die puls verandert wel mee in amplitude als er fel wit beeld gestuurd wordt (weet even niet dat dit normaal is op die plek). Hij vervormt wel niet.

Wat nu...

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07.07.2015, 19:38 (3430 dagen geleden) @ Gert Wouters
Bewerkt door Maurice, 07.07.2015, 19:47

Gert

1. Als ik met "calte-spray" in de zeer nauwkeurige omgeving van pin 1 van de PCL86 spuit, verdwijnt de brom meteen.


Is niet zo dat of print of voet niet enig verkoolt of koolspoortje bevat?
Zeker die pertinax buishouders hebben 3 lagen, meestal middelste is verkoolt of koolsporen.
Of stof onder de houder wat door verbranding een koolspoortje getrokken heeft.
Zou wat kunnen verklaren.

Fout 2 ben ik ook nog niet over uit.
IS wel een tijd fout denk ik betreft schrijven, immers schrijven is van boven naar beneden.

Om dat op een scoop te zien moet je vanaf lijn X kunnen gaan meten.
Daarvoor is een wave-vorm analyser nodig of iets van een teller gaan maken die pas bij lijn X de scoop laat schrijven.

Als ik het goed zie op je foto, een te late start van starten horizontale lijn.

Anders is de fout toch ook hier RIMPEL.
Immers indien een buis in de sync-scheider en aanverwante delen Kathode-gloei lek heeft ontstaat een "S" beeld.

Bij ZW tv is het zo dat bij verminderde contrast er verminderde versterking mf-deel waardoor ook het synchronisatiesignaal kleiner in amplitude.
Waarmee de bromverhouding dus sterker in verhouding is.
-Maar goed dan zou dat egaal over beeld een S-vorm hebben.
Zou eens meten in hoek sync-scheider.

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 07.07.2015, 19:48 (3430 dagen geleden) @ Maurice

Gert

1. Als ik met "calte-spray" in de zeer nauwkeurige omgeving van pin 1 van de PCL86 spuit, verdwijnt de brom meteen.


Is niet zo dat of print of voet niet enig verkoolt of koolspoortje bevat?
Zeker die pertinax buishouders hebben 3 lagen, meestal middelste is verkoolt of koolsporen.
Of stof onder de houder wat door verbranding een koolspoortje getrokken heeft.
Zou wat kunnen verklaren.

In die richting dacht ik ook al. Het toestel heeft blijkbaar in een zeer rokerige omgeving gestaan. De constante is bruin. Ik heb daarom de buisvoet al vernieuwd + de PCL86. Dmv een glasvezelstift heel de omgeving afgekrabt, maar heeft voorlopig nog niet gebaat. Ik verdenk de eigenaar er ook van er vaak mee gespeeld te hebben terwijl de koelsleuven afgedekt waren. Sommige plastic onderdelen zijn krom getrokken door de hitte. De print achter de PL802 is verkoold/gebarsten, maar in dat circuit lijkt nu alles goed te gaan.
Ik zal voor het geluid in die richting even doorwerken.

Anders is de fout toch ook hier RIMPEL.
Immers indien een buis in de sync-scheider en aanverwante delen Kathode-gloei lek heeft ontstaat een "S" beeld.

De buis van de horzontale oscillator is nog de originele, dat wel. Echter die Kathode - gloei lek die je suggereert, moet de fout dan niet in elke situatie zichtbaar zijn (ook bij donker beeld)?

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Eleen @, Deurne (BE), 07.07.2015, 21:16 (3430 dagen geleden) @ Gert Wouters

Zo, vandaag weer even hobbytijd...

Allereerst is het zo dat het beeld zeker niet negatief wordt. Ook is de horizontale liniariteit perfect inorde. Het "negatief" beeld en die dubbele lijn aan de linkerkant van de beeldbuis, zijn beiden beelden die zo uit mijn patroongenerator komen. Geen zorgen om maken dus.
De voedingsspanningen zijn allemaal ongeveer wat schema voorschrijft en blijven stabiel.

Ik ben eerst aan de slag gegaan met de massaverbindingen. Ze zijn zelfs doorgemeten, opnieuw gesoldeerd, voorzien van draad,... geen oplossing voor beide problemen. Even terug in volgorde wat ik al bereikt heb:

1. Als ik met "calte-spray" in de zeer nauwkeurige omgeving van pin 1 van de PCL86 spuit, verdwijnt de brom meteen. Heel eigenaardig, er is geen enkel onderdeel dat hetzelfde resultaat geeft met zich te laten bespuiten als die printbaan naar pin 1

Wat nog gekker is: tijdens de brom is er met de scope niets te meten op die pin 1 (als het geluid dichtgedraaid is natuurlijk)

Wat voor scopebeeld geeft pin 9 of 8 van de PCL86? Genereerprobleem van de buis?


2. Het syncprobleem kan ik even niet aan uit.
Zoals op de foto te zien is, moet het beeld echt compleet wit zijn of er is geen fout. Verdraait men nu lichtjes de kanaalinstelling komen, op de storingen na, de lijnen recht. Als men van zulk fel beeld overschakelt naar een redelijk donker beeld 'wipt' het beeld even verticaal gezien.
Het videosignaal op de basis van TS452 is goed. De puls op pin 1 van T586 is ook volgens schema. Die puls verandert wel mee in amplitude als er fel wit beeld gestuurd wordt (weet even niet dat dit normaal is op die plek). Hij vervormt wel niet.

Dat wipje bij verandering van de (video)helderheid doet me denken aan C652 (pen 2 van U536 (laatste luminancie MF unit). Is de +25V lijn goed?

Groetjes,

Eleen

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door kris @, Gent België, 08.07.2015, 02:46 (3430 dagen geleden) @ Gert Wouters

Vergeet niet dat als je ergens stevig met Kalte-spray op spuit er condens optreedt, en het sowieso begint te geleiden, zelfs al is er niks mis met de print.

gevoelige analoge circuits zijn dan wel even van hun "melk".

groeten

Kris

Opstarten K7 met gebarsten primair hoogspanningsspoel

door Gert Wouters @, 12.07.2015, 13:50 (3425 dagen geleden) @ Gert Wouters

Zo, we zijn zo goed als aan de finish :-)

Het geluid:
Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat het bromgeluid via pin 1 de PCL86 binnenkwam, maar het zat absoluut achter de geluidspot.meter. Sprayen met kalte-spray werkte zowel aan de soldeerzijde als aan de componentzijde, telkens pal op die printbaan. Uiteindelijk heb ik de baan onderbroken aan het buisvoetje, C669 en R980 "in de lucht" aan mekaar verbonden en met een draadje aan pin 1. TV speelt inmiddels een uur, geen brom meer hoorbaar.

Het beeld:
Blijkbaar zat er een los contact in de pot.meter van de regeling van de 25V. Ik dacht dat ze goed stond, maar blijkbaar verliep ze meer dan dat ze correct was. Toen ik vandaag de 25V mat terwijl de fout zichtbaar was, was die 2,5V te hoog. Eerder heb ik al het idee gehad dat het beeld goed wou springen. Dat moet dus die slechte pot.meter geweest zijn. Reinigen van de pot.meter en opnieuw afregelen heeft het probleem verholpen.:-D

Snel even de regelingen (Boosterspanning, straalstroom) nagelopen en die stonden allemaal perfect. De boosterdiodestroom meten is lastig te doen (je kan amper aan de aansluitklemmen). Moest die boosterdiodestroom lichtjes afwijken, is dat dodelijk?
Het lijkt me dat alle instellingen vrij goed stonden verder. Ik heb niets moeten afregelen.

Kleine convergentiefouten regelen doe ik wel nadat het toestel op zijn plek staat. Ervaring bij K6jes is dat het toch geen zin heeft dit op voorhand te doen.
[image]
[image]
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum