Hoi,
ik heb een werkende SBR R6. Volgens radiomuseum.org zitten hier enkel U-type buizen in, maar in mijn exemplaar zitten volgende buizen:
UY88
UL84
UABC80
EF89
ECH81
en
E?? (niet meer leesbaar, dit is de FM buis)
Vreemd genoeg dus een mix van U en E type buizen. Is dit gebruikelijk?
Een schema zou erg handig zijn, maar vind ik helaas nergens terug. Enige hulp?
Groetjes
Patrick
SBR R6
door Maurice , Dordrecht, 11.06.2015, 19:36 (3455 dagen geleden) @ preynaert
Bewerkt door Maurice, 11.06.2015, 19:54
Patrick,
Eerste gedachte is inderdaad zelden U en E als Mix.
Hooguit een UL84 in combinatie EL84(86)enz. ivm feit dat de U-type betere
kathode-gloei potentiaal kunnen hebben.
Ik vind echter bv de SBR R15 en R18 welke ook zo'n zéér uitzonderlijke combinatie heeft
ECC85, ECH81, EF89 UABC80 UL84, UY85
Schema's zover inderdaad niet aanwezig/vindbaar.
EDIT -> Natuurlijk de B2X12A !!
Idem deze buissetting, wist het wel dat ik dat wist.
ECC85, ECH81, EF89, UABC80, UL85, UY85.
Heb hem ooit eens gerepareerd voor iemand jaren terug.
En zoals ik zelf reeds verzonnen had klopt het ook nog.
U-type in serie op een trafo tap, E-type parallel op de 6,3V tap.
Maar goed, zo bijzonder zijn de buisopstellingen niet behoudens de gloei.
Ieder basis radio schema met vergelijkbare buizen voldoet en kom je er een heel eind mee.
Jouw onbekende buis is de ECC85 en je UY88 is denk ik een UY85
En bekijk eens hoe de gloei bedrading loopt.
Ben er wel benieuwd naar.
Ik denk het volgende
UY85, UL84, UABC80 hebben een gloeispanning van respectievelijk, 38V, 45V, 28V.
Opgeteld maakt dat 111Volt met elk 300mA.
Dus die staan in serie voor 110V netspanning.
Voor 220V moet er dan 110V bij 300mA worden weggestookt met weerstanden.
Mogelijk anders een tap op de trafo met 110V?
ECH81 6,3V bij 300mA
EF89 6,3V bij 200mA
Ecc85 6,3V bij 435mA
Onmogelijk dat deze buizen in de serie kring zijn opgenomen omdat hun stromen niet overeen komen.
Dus dit setje staat parallel.
Mogelijk deze constructie om op de voedingstrafo te bezuinigen.
SBR R6
door preynaert , 11.06.2015, 20:02 (3455 dagen geleden) @ Maurice
Dag Maurice,
bedankt voor je uitgebreid antwoord. Dit helpt me al veel vooruit!
Ik denk ook dat het schema nagenoeg identiek is aan dat van de Philips B2X12A. Er zit in die SBR R6 een relatief kleine (auto)transformator in, en vermoedelijk is de gloeispanning aansluiting zoals jij vermeldt.
Nu kan ik aan de slag om de condensatoren te vervangen en een Bluetooth audio module in te bouwen.
En ja, het is inderdaad een UY85 (en niet UY88). typfoutje
Groetjes
Patrick
SBR R6
door John Hupse † , Schoonhoven, 12.06.2015, 09:25 (3455 dagen geleden) @ preynaert
Vreemd genoeg dus een mix van U en E type buizen. Is dit gebruikelijk?
dit komt wel meer voor bij radiotoestellen met een z.g. autotrafo. De SBR R6 heeft een afwijkende behuizing, maar is verder gelijk aan de Philips B2X02A uit 1960. Zie de NVHR-schematheek voor het juiste schema, tik hier als merk "SBR" in en als type "R6".
Google geeft steeds minder vaak bruikbare resultaten, ik had het hier al eerder over op dit forum. Dit heeft te maken met de grote financiële belangen die Google heeft vergaard rond de toenemende internethandel. RMorg is helaas geen serieus alternatief gebleken (onderhoud en beheer lijken grotendeels afwezig), en is vrijwel geheel afhankelijk geworden van GoogleAd.
De Philips B2X12A uit 1961 heeft weliswaar precies dezelfde buizenbezetting vergeleken met de SBR R6, maar de opbouw van dit toestel (met een pertinax printplaat in plaats van een metalen chassis zoals bij de SBR R6) is totaal verschillend.