SBR R6 (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11.06.2015, 19:36 (3455 dagen geleden) @ preynaert
Bewerkt door Maurice, 11.06.2015, 19:54

Patrick,

Eerste gedachte is inderdaad zelden U en E als Mix.
Hooguit een UL84 in combinatie EL84(86)enz. ivm feit dat de U-type betere
kathode-gloei potentiaal kunnen hebben.

Ik vind echter bv de SBR R15 en R18 welke ook zo'n zéér uitzonderlijke combinatie heeft
ECC85, ECH81, EF89 UABC80 UL84, UY85

Schema's zover inderdaad niet aanwezig/vindbaar.
EDIT -> Natuurlijk de B2X12A !!
Idem deze buissetting, wist het wel dat ik dat wist.:-D
ECC85, ECH81, EF89, UABC80, UL85, UY85.
Heb hem ooit eens gerepareerd voor iemand jaren terug.

En zoals ik zelf reeds verzonnen had klopt het ook nog.
U-type in serie op een trafo tap, E-type parallel op de 6,3V tap.

Maar goed, zo bijzonder zijn de buisopstellingen niet behoudens de gloei.
Ieder basis radio schema met vergelijkbare buizen voldoet en kom je er een heel eind mee.

Jouw onbekende buis is de ECC85 en je UY88 is denk ik een UY85
En bekijk eens hoe de gloei bedrading loopt.
Ben er wel benieuwd naar.

Ik denk het volgende
UY85, UL84, UABC80 hebben een gloeispanning van respectievelijk, 38V, 45V, 28V.
Opgeteld maakt dat 111Volt met elk 300mA.
Dus die staan in serie voor 110V netspanning.
Voor 220V moet er dan 110V bij 300mA worden weggestookt met weerstanden.
Mogelijk anders een tap op de trafo met 110V?

ECH81 6,3V bij 300mA
EF89 6,3V bij 200mA
Ecc85 6,3V bij 435mA
Onmogelijk dat deze buizen in de serie kring zijn opgenomen omdat hun stromen niet overeen komen.
Dus dit setje staat parallel.

Mogelijk deze constructie om op de voedingstrafo te bezuinigen.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum