blauwe pitten (Algemeen)
door Rinus, 10.10.2008, 20:56 (5889 dagen geleden)
Beste mensen.
Een aantal weken geleden tikte ik een ouwe Vortexion versterker , made in London, op de kop voor weinig. Het ding is uit de 40-er jaren en compleet. Na flink wat gesoldeer (c's en rotte bedrading) en controles de stekker in het stopcontact en in ieder geval kwam er geen rook uit.
Wat viel op:
- de 2 eindbuizen (6v6) verspreiden een blauwig schijnsel en werden flink heet. Zonder signaal en met maar 0.45 ampere gloeistroom. Wat is dat blauwe schijnsel boven in de buizen?
- de kathodeweerstand van een van de voorversterkbuizen, een 6C5 meet 900 ohm en de anodeweerstand 40 kohm. Volgens meerdere buizenboeken moet dit zijn 5300 ohm voor de kathodeweerstand en 100 kohm voor de anodeweerstand, bij 250 volt. De weerstanden zijn van die ouwe dikke knarretjes. Moet ik ze vervangen door de waardes die in het boek staan?
groet
Rinus
blauwe pitten
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 11.10.2008, 05:40 (5889 dagen geleden) @ Rinus
Een enigszins blauw schijnsel met name bij eindbuizen is een wel vaker voorkomend iets, en wordt meestal veroorzaakt door gasresten in de buis of fluorescentie door elektronen die glaswand raken en hoeft geen probleem te zijn. Wel is het zaak de instelling van de buizen eens goed te controleren, als deze veel te hoog staan ingesteld zullen er gasresten vrij komen en raakt het vacuüm van de buis bedorven. Ook worden de buizen in dit geval extreem heet. Controleer koppel condensatoren, katode weerstand(en) (indien aanwezig) , en eventuele instelling negatieve roosterspanning.
Voor de rest van de schakeling kan geen advies gegeven worden zonder duidelijk schema. Ben zelf niet bekend met deze versterker.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
blauwe pitten
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 11.10.2008, 06:32 (5889 dagen geleden) @ Rinus
Beste mensen.
Een aantal weken geleden tikte ik een ouwe Vortexion versterker , made in London, op de kop voor weinig. Het ding is uit de 40-er jaren en compleet. Na flink wat gesoldeer (c's en rotte bedrading) en controles de stekker in het stopcontact en in ieder geval kwam er geen rook uit.
Wat viel op:
- de 2 eindbuizen (6v6) verspreiden een blauwig schijnsel en werden flink heet. Zonder signaal en met maar 0.45 ampere gloeistroom. Wat is dat blauwe schijnsel boven in de buizen?
- de kathodeweerstand van een van de voorversterkbuizen, een 6C5 meet 900 ohm en de anodeweerstand 40 kohm. Volgens meerdere buizenboeken moet dit zijn 5300 ohm voor de kathodeweerstand en 100 kohm voor de anodeweerstand, bij 250 volt. De weerstanden zijn van die ouwe dikke knarretjes. Moet ik ze vervangen door de waardes die in het boek staan?groet
Rinus
Hallo Rinus .... wat bedoel je met "maar 0.45 ampere gloeistroom" ? een 6L6 trekt toch 0.9A gloeistroom?
Wat die weerstanden aan de 6C5 betreft; in mijn versterker meet ik ook ongeveer 900 Ohm kathodeweerstand en 39K anodeweerstand, die laatste zou volgens de kleurcode 33K moeten zijn en dus lijken die waardes toch wel origineel zo te zijn.
Groeten ... Hugo Sneyers
blauwe pitten
door Rinus, 11.10.2008, 06:54 (5889 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Hugo,
Het gaat hier niet om 6l6 maar om 6v6, dus 0.45 A gloeistroom.
De buizen staan in balans met in het stuurrooster een fazeomkeertrafo. De katodes liggen aan massa en de nrs is ingesteld volgens het buizenboek op -19volt. De anodespanning is 400 volt en wordt afgenomen van het knooppunt van de eerste C en de smoorspoel. De schermroosterspanning wordt afgenomen van de tweede C. Overigens heb ik hier een kleine wijziging aangebracht t.a.v. de originele schakeling waarbij de afvlaksmoorspoel in de min leiding zat. Dit werd in de jaren 30 en 40 regelmatig toegepast. later zijn fabrikanten hier massaal op teruggekomen en werd de afvlaksmoorspoel altijd in de + leing opgenomen. dat heb ik bij deze versterker dus ook gedaan.
Wellicht is het blauwe schijnsel in de 2 6v6-en te wijten aan de relatief hoge spanning van 400 volt. Het is overigens wel de originele spanning?
wat betreft de kathode- en anodeweerstand in de voortrap (voor de fazetrafo) ben ik nu wel wat geruster. Overigens blijf ik het gek vinden dat deze instellingen zo veel afwijken van wat diverse buizenboeken en een datasheet publiceren.
groet
rinus
blauwe pitten
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 11.10.2008, 07:24 (5889 dagen geleden) @ Rinus
Hugo,
Het gaat hier niet om 6l6 maar om 6v6, dus 0.45 A gloeistroom.
De buizen staan in balans met in het stuurrooster een fazeomkeertrafo. De katodes liggen aan massa en de nrs is ingesteld volgens het buizenboek op -19volt. De anodespanning is 400 volt en wordt afgenomen van het knooppunt van de eerste C en de smoorspoel. De schermroosterspanning wordt afgenomen van de tweede C. Overigens heb ik hier een kleine wijziging aangebracht t.a.v. de originele schakeling waarbij de afvlaksmoorspoel in de min leiding zat. Dit werd in de jaren 30 en 40 regelmatig toegepast. later zijn fabrikanten hier massaal op teruggekomen en werd de afvlaksmoorspoel altijd in de + leing opgenomen. dat heb ik bij deze versterker dus ook gedaan.
Wellicht is het blauwe schijnsel in de 2 6v6-en te wijten aan de relatief hoge spanning van 400 volt. Het is overigens wel de originele spanning?wat betreft de kathode- en anodeweerstand in de voortrap (voor de fazetrafo) ben ik nu wel wat geruster. Overigens blijf ik het gek vinden dat deze instellingen zo veel afwijken van wat diverse buizenboeken en een datasheet publiceren.
groet
rinus
Hallo Rinus .... dan zijn er toch kleine verschillen tussen onze versterkers, bij mij steken er 6L6 in maar ik weet natuurlijk niet of dat origineel zo is. Wat ik wel gezien heb is dat de kathodes van de eindbuizen bij mij niet aan massa hangen maar met elkaar verbonden zijn en ten opzichte van massa meet ik 240 Ohm.
Dat vroeger de smoorspoel in de min leiding stond had te maken met het feit dat men dan over een negatieve spanning kon beschikken voor de roosters vermoed ik.
Hoe wordt in uw versterker dan de neg roosterspanning verkregen ?
Groeten .... Hugo Sneyers
blauwe pitten
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 11.10.2008, 07:58 (5889 dagen geleden) @ Rinus
Hallo Rinus .... ik heb even een foto gemaakt van de onderkant van mijn versterker en ik heb de kathodeweerstanden (staan gewoon parallel 2x470 Ohm + C 25 µF) van de eindbuizen met geel omsingeld, het lijkt er dus wel op dat deze wijziging later aangebracht geweest is.
Groeten ... Hugo Sneyers
blauwe pitten
door Rinus, 11.10.2008, 08:26 (5889 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Hugo,
Uit de voedingstrafo steken 2 donkerbruine draden naar buiten. Ze zitten naast de 2 rode hoogspanningsdraden die op de anodes van de gelijkrichtbuis zitten. Op deze 2 bruine draden staat ongeveer 70 volt. Dmv een schakeling met elco's en weerstanden ontstaat de nrs. Deze heb ik iets gemoderniseerd met 2 instelpots.
Inmiddels staat de versterker al een uur of 2 aan. Alles lijkt normaal. De trafo's worden amper warm en bij aanraken van de stuurroosters van beide eindbuizen klinkt een bescheiden brommetje. Daar blijft het echter bij: wanneer je het stuurrooster van de 6C5 ( die voor de fazetrafo staat) aanraakt hoor je niets. De anodestroom van deze buis is 2.5 ma en is exact overeenkomend met de anodestroom volgens de datasheet.
Weer een vraag: kan de 6C5 de juiste anodestroom trekken en toch kapot zijn?
groet
Rinus
blauwe pitten
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 11.10.2008, 08:56 (5889 dagen geleden) @ Rinus
Hugo,
Uit de voedingstrafo steken 2 donkerbruine draden naar buiten. Ze zitten naast de 2 rode hoogspanningsdraden die op de anodes van de gelijkrichtbuis zitten. Op deze 2 bruine draden staat ongeveer 70 volt. Dmv een schakeling met elco's en weerstanden ontstaat de nrs. Deze heb ik iets gemoderniseerd met 2 instelpots.
Inmiddels staat de versterker al een uur of 2 aan. Alles lijkt normaal. De trafo's worden amper warm en bij aanraken van de stuurroosters van beide eindbuizen klinkt een bescheiden brommetje. Daar blijft het echter bij: wanneer je het stuurrooster van de 6C5 ( die voor de fazetrafo staat) aanraakt hoor je niets. De anodestroom van deze buis is 2.5 ma en is exact overeenkomend met de anodestroom volgens de datasheet.
Weer een vraag: kan de 6C5 de juiste anodestroom trekken en toch kapot zijn?groet
Rinus
Hallo Rinus .... als die buis stroom trekt zal ze toch moeten werken, kan het soms dat het rooster aan massa ligt door een rotte afgeschermde draad die er aan hangt? .... een andere mogelijkheid is de drivertrafo die primair onderbroken is, ik kan het hier niet zo goed volgen maar ik meen toch dat de primaire van die drivertrafo via een condensator het signaal krijgt van de anode van die 6C5 ?
Heb je geen scoop of signaalzoeker? dan kan je eventueel kijken/horen of er op de anode van de 6C5 iets gebeurd als je het rooster aanraakt.
Groeten ... Hugo Sneyers
blauwe pitten
door Ben Dijkman , Hellendoorn, 11.10.2008, 07:20 (5889 dagen geleden) @ Rinus
Van buisinstellingen heb ik geen verstand.
Als oud-beroeps musicus weet ik wel dat het de normaalste zaak van de wereld is dat de eindbuizen van versterkers blauwe schijnsels hebben.El34/ 6L6/ ect .
Moet zelfs!
Daar is dus helemaal niks mis mee.
Het is zeker wel goed i.d.d om te checken of alle instellingen nog wel goed zijn,en daarvoor is er gelukkig kennis genoeg te vinden hier.
Zwaardere eindpitten en blauwe schijnsels horen gewoon bij elkaar.