blauwe pitten (Algemeen)
Hugo,
Het gaat hier niet om 6l6 maar om 6v6, dus 0.45 A gloeistroom.
De buizen staan in balans met in het stuurrooster een fazeomkeertrafo. De katodes liggen aan massa en de nrs is ingesteld volgens het buizenboek op -19volt. De anodespanning is 400 volt en wordt afgenomen van het knooppunt van de eerste C en de smoorspoel. De schermroosterspanning wordt afgenomen van de tweede C. Overigens heb ik hier een kleine wijziging aangebracht t.a.v. de originele schakeling waarbij de afvlaksmoorspoel in de min leiding zat. Dit werd in de jaren 30 en 40 regelmatig toegepast. later zijn fabrikanten hier massaal op teruggekomen en werd de afvlaksmoorspoel altijd in de + leing opgenomen. dat heb ik bij deze versterker dus ook gedaan.
Wellicht is het blauwe schijnsel in de 2 6v6-en te wijten aan de relatief hoge spanning van 400 volt. Het is overigens wel de originele spanning?
wat betreft de kathode- en anodeweerstand in de voortrap (voor de fazetrafo) ben ik nu wel wat geruster. Overigens blijf ik het gek vinden dat deze instellingen zo veel afwijken van wat diverse buizenboeken en een datasheet publiceren.
groet
rinus
Berichten in deze thread:
- blauwe pitten -
Rinus,
10.10.2008, 20:56
- blauwe pitten - Anton van den Oever, 11.10.2008, 05:40
- blauwe pitten -
Hugo Sneyers,
11.10.2008, 06:32
- blauwe pitten -
Rinus,
11.10.2008, 06:54
- blauwe pitten - Hugo Sneyers, 11.10.2008, 07:24
- blauwe pitten -
Hugo Sneyers,
11.10.2008, 07:58
- blauwe pitten -
Rinus,
11.10.2008, 08:26
- blauwe pitten - Hugo Sneyers, 11.10.2008, 08:56
- blauwe pitten -
Rinus,
11.10.2008, 08:26
- blauwe pitten -
Rinus,
11.10.2008, 06:54
- blauwe pitten - Ben Dijkman, 11.10.2008, 07:20