brom in Novelty meubel (Techniek Radio/TV)
door shortwave, 02.07.2015, 10:02 (3436 dagen geleden)
Hallo beste forummers,
Gered van de sloop , Radiopickup meubel ; Merk NOVELTY , naoorlogs+-1950 , Belgische makelij........
Ik start deze op met een (oude)gloeilamp in serie 15w , lichte brom uit de LS bij spanning op de stekker van slechts 39v(?)
Met een lamp van 25W was de brom zo luid dat ik direct heb afgeschakeld..........Voedingselco's losgeknipt en onderaan 2 elco's 400V/47microF op de juiste plaats opgesoldeerd.....
Bij de voedingsspanning van 230V is de radio nu werkend maar toch komt er nog een luide brom uit en dat kan ik niet verklaren......
Ik vermoed dat als ik hem zo lang ga gebruiken hij zowieso stuk gaat
Waar kan dit aan liggen?Uitgeemmiteerde AZ1 misschien?
Ik had voordien alle kontacten van buizen-voeten , schakelaars reeds gereinigd...........
Ik geef de buizenbezetting mee , 1 radiobuisbuis is onleesbaar , iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik hoop dat iemand me kan helpen , vooral met de brom , dat is een groot probleem......
Hartelijk bedankt aan iedereen bij voorbaat..
2 X EAF42
1 X ECH42
1 X AZ1
1X ?
1X / (ontvangstOOG)
Vriendelijke groeten,
Eric
brom in Novelty meubel
door Martina , Almere, 02.07.2015, 10:53 (3436 dagen geleden) @ shortwave
Je zou wel denken aan een slechte AZ1, porrebeer er een andere in te zetten en kijk of t goed gaat..
En je spanningen meten he? gloei, stuur en schermroosterspanningen.
Indien gewenst heb ik nog een (nieuwe NOS) AZ1 met P-voet voor je.
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
brom in Novelty meubel
door Hans Op den Camp , Leusden, 02.07.2015, 11:32 (3436 dagen geleden) @ shortwave
Dag Eric Korte-golf
Als de luide 50 Hz brom niet verholpen is met nieuwe elco's dan vraag ik mij toch af of je misschien een elco hebt gebruikt die niet helemaal
in orde was. Het zal niet de eerste keer zijn dat een nieuwe elco niet in orde is of zelfs verkeerd wordt aangesloten wat betreft de polariteit.
Een luide 50 Hz brom komt vanuit het net en nergens anders vandaan. Dus als de netspanning niet voldoende wordt afgevlakt dan hoor je een brom.
Of..... het moet een modulatiebrommetje zijn, maar dat kan ik hiervandaan natuurlijk niet beoordelen.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
brom in Novelty meubel
door John Hupse † , Schoonhoven, 02.07.2015, 11:34 (3436 dagen geleden) @ shortwave
een luide brom uit en dat kan ik niet verklaren......
Eric, een verklaring is niet zo erg moeilijk te geven, wanneer het om een 50 Hz brom gaat is het meestal een bedradingsfout, bij een 100 Hz brom gaat het om een defect in de voeding of in de eindversterker.
De eindbuis is normaal gesproken een EBL21 bij dit Aviation chassis (ECH21, EF22 (2x), EBL21, AZ1 en 6E5). In dit geval zijn een aantal buizen vervangen door rimlock buizen, je moet kunnen zien of de eindbuis op dit moment een EBL21 of een EL41 is. Een EL41 heeft een diameter van 2 cm, de EBL21 meet al gauw 3 cm.
Vervang allereerst de koppelcondensator, als dat nog niet is gebeurd. Hetzelfde geldt voor de ratelcondensator, indien nog aanwezig. Dat helpt vaak al voldoende. Welke anodespanning heb je op de uitgangstrafo gemeten? Hoeveel anodestroom trekt de eindbuis?
Vaak wordt er nogal geknutseld aan dergelijke toestellen, kijk daar eerst eens naar. Is de oorspronkelijke luidspreker met de veldspoel nog aanwezig? Zo ja, waarop is de veldspoel aangesloten? Is de voedingstrafo wellicht door iemand vervangen? Bungelen er losse onderdelen of losse draden in het toestel?
ELCO's al vervangen(?)
ik heb werkelijk geen idee of je elco's hebt vervangen. Je schrijft zelf hierover dat je elco's hebt losgeknipt en op de juiste plaats andere elco's hebt vastgesoldeerd. Vermoedelijk zaten deze elco's dus eerst niet op de juiste plaats, en heb je twee elco's vervangen. Maar over het hoe en waarom lees ik verder niets. Wat je ook hebt gedaan, en waarom je het ook hebt gedaan, het heeft kennelijk niet geholpen om de geconstateerde brom weg te nemen.
brom in Novelty meubel
door huub.jak , 02.07.2015, 14:52 (3435 dagen geleden) @ John Hupse †
Ja ik heb ook wel megemaakt dat de massa
Van de elco niet in orde was even met de schroeven draaier
De elco,s naar massa schassis tippen .
Huub
brom in Novelty meubel
door shortwave, 03.07.2015, 05:29 (3435 dagen geleden) @ John Hupse †
John,
het is een EL41,ik bedoelde;ik had de oude voedings elco kontakten afgeknipt en 2X47mF/400V nieuwe elco's in de plaats gesoldeerd.Ga ik toch nog eens nakijken want de massakontakten van die nieuwe elco"s heb ik via draadje met oogje vastgevezen aan het chassis(?)..Morgen gaat het chassis er terug uit ,ik ga dan ook de koppel en ontkoppelC en eventueel weerstand ook vervangen , daarna kan ik metingen doen..............
Bedankt allemaal voor de info!!!
ERIC
brom in Novelty meubel
door John Hupse † , Schoonhoven, 03.07.2015, 07:21 (3435 dagen geleden) @ shortwave
de massakontakten van die nieuwe elco"s heb ik via draadje met oogje vastgevezen aan het chassis(?)..
het is op zich goed om bij het vervangen van onderdelen de nieuwe onderdelen weer te verbinden met de schakeling. Wat betreft je vraag, weet je niet of je ze aan het chassis hebt vastgeschroefd of aan iets anders? Wat bedoel je met je vraag?
De vraag waarom je twee willekeurige elco's hebt vervangen blijft onbeantwoord. De volgorde van werken is om eerst de fout te vinden, en dan pas het defecte onderdeel te vervangen. Dus niet andersom. Het is net als bij een stoplicht, je kijkt eerst of het op rood of op groen staat, en je beslist daarna pas of je doorrijdt. Je kunt wel het omgekeerde doen (eerst doorrijden en daarna pas kijken of het stoplicht op rood of op groen stond), maar in een vrij groot aantal gevallen gaat dat niet goed. Gemiddeld zal de reis ook een stuk langer duren in verband met onverwachte ziekenhuisopnames. Bovendien leidt dit tot extra kosten.
Het is wel heel goed dat je een gloeilamp in serie zet met het toestel wanneer je het opstart zonder eerst de koppel- en de ratelcondensator te vervangen. Dit voorkomt extra schade. Veel zin heeft het overigens niet omdat je op die manier geen betrouwbare metingen kunt doen. Ook hier is de volgorde waarin je iets doet dus van belang.
brom in Novelty meubel
door shortwave, 03.07.2015, 10:15 (3435 dagen geleden) @ John Hupse †
Die 2 ELCO"s die ik gesoldeerd heb vervangen de oude elco's die in die aluminium koker(gevuld met teer en papier en na 60 jaar uitgedroogd) zitten op het chassis........Heb ik voordien ook bij andere radio's die hevige 50 hz brom hadden gedaan met prima resultaat.....
De negatieve pin van de elco"s zit met een oogje en vijs vast op het chassis.....Het vraagteken erachter is niet als vraag bedoeld maar misschien geeft dat geen goed contact.Ik heb het voor de montage uitgemeten en scheen goed te zijn..Dus alvast nog eens nakijken.....Wat ik nog wel wilde vragen daar ik geen schema heb...
De koppel en ontkoppel C die ik ga vervangen hoeveel volt moeten die aankunnen?Het is de eerste keer dat ik deze ga vervangen , voordien nog nooit gedaan....Hetzelfde voor die ratel C maar die mag er gewoon van tussen....
Is er een schema bvb van Philips die ongeveer dezelfde opzet van buizen heeft.............?
Ik denk zo dat de ratel C in serie in de voedingslijn staat voor de transfo of heb ik dat mis....Ik weet ook nog niet of er ooit zo een ratel C ingezet is........
Eric
brom in Novelty meubel
door John Hupse † , Schoonhoven, 03.07.2015, 10:48 (3435 dagen geleden) @ shortwave
Het vraagteken erachter is niet als vraag bedoeld
dat dacht ik al. Maar dat je hiermee bedoelt dat de schroefverbinding misschien niet goed is gemaakt kon ik er helaas niet uithalen. Je kunt het beste het chassis eerst plaatselijk schoonmaken, en het vijsje goed aandraaien.
Ik begrijp dat je de twee elco's hebt vervangen omdat dit bij een ander toestel goed heeft geholpen, in dit geval helpt het echter niet. Vandaar mijn vergelijking met een stoplicht, soms staat het op groen en soms staat het op rood.
De koppelcondensator bevindt zich meestal tussen de anode van de l.f. buis (in dit geval de tweede EAF42) en het eerste rooster van de eindbuis (in dit geval een EL41). Wanneer dit nog een papiercondensator is moet je 'm preventief vervangen. Anders krijg je niet alleen last van brom maar ook van allerlei andere vaak lastig te herstellen defecten, dit forum wordt er mee volgeschreven. Denk hierbij aan doorgebrande nettrafo, een defecte eind- en gelijkrichtbuis, doorgebrande luidsprekertrafo, defecte voedingselco enz.
Probeer 'm gewoon eens te vinden, bij dit soort toestellen is dat echt niet lastig. De spanning staat er meestal gewoon opgedrukt, en anders neem je een spanning die wat hoger is als de gemeten hoogspanning. Ik neem aan dat je die toch wel even hebt gemeten voordat je die elco's verving.
De ratelcondensator (wanneer aanwezig en nog van papier) moet je ook preventief vervangen. Gebruik hiervoor een type dat bestand is tegen de wisselspanning die je gewoon kunt meten met een voltmeter. Men doet er op dit forum vaak nogal moeilijk over, maar dat is het niet. Zo'n condensator kan inderdaad over de netspanning (230 volt) zijn gemonteerd, maar vaak zit de ratelcondensator over de hoogspanningswikkeling van de nettrafo of over een van de diodes van de gelijkrichtbuis (in dit geval een AZ1). Wanneer de nettrafo een aardscherm heeft is er meestal geen ratelcondensator aanwezig. Dat is omdat het aardscherm dan de taak van de ratelcondensator overneemt.
brom in Novelty meubel
door shortwave, 06.07.2015, 04:50 (3432 dagen geleden) @ John Hupse †
Goede morgen John ,
De koppel condensator is een zwarte Philips teer condensator met opdruk 27KP 0,1
Als ik het goed heb , 27nf/400V Tolerantie 20%...Die 0,1 erachter zal wel niet belangrijk zijn....Moet ik wel gaan kopen.
De Anodes van de AZ1 zitten rechtstreeks verbonden met de transfo zonder ratelC ook in de hoogspanningsleiding zie ik niets............Maar ik vind nergens een zekering .....Zou er ergens een smeltzekering op de transfo zitten?
Op de buisvoet van de EL41 zit en glazen koker gemonteerd tussen de anode en een contact van de gloeidraad.....Enig idee wat dit is?
Ik heb er een foto bijgedaan van de transfo onderaan en ook de buisvoet van de EL41 met de glazen koker duidelijk zichtbaar///////En het model transfo.........
Misschien kan ik er best een glaszekeringhouder tussen zetten
Met vriendelijke groeten,
..........
brom in Novelty meubel
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 06.07.2015, 07:18 (3432 dagen geleden) @ shortwave
Dat 'glazen buisje' is een condensator die tussen de anode van de eind buis en de massa zit. De gloeidraad aansluiting zal wel gewoon met 1 zijde aan de massa hangen waardoor je dacht dat de condensator tussen anoode en gloeidraad hing.
Groeten ... Hugo Sneyers
brom in Novelty meubel
door John Hupse † , Schoonhoven, 06.07.2015, 07:25 (3432 dagen geleden) @ shortwave
Moet ik wel gaan kopen.
ja, dat is een afweging, zo'n condensator kost al gauw een paar dubbeltjes.
Op de buisvoet van de EL41 zit en glazen koker gemonteerd tussen de anode en een contact van de gloeidraad.....Enig idee wat dit is?
Men noemt zo'n onderdeel meestal een condensator (in Nederland spreekt men over een "condo" of een "knol" ). In dit geval is het onderdeel geplaatst tussen de anode van de eindbuis en de nul. De functie hiervan is het stabiel houden van de eindversterker. Deze papiercondensator moet je preventief vervangen door een plastic condenstor met gelijke specificaties. Dus net zo als bij de koppelcondensator.
Wanneer je deze twee condensatoren hebt vervangen start je het toestel voorzichtig op en meet je de anodestroom van de eindbuis en de verschillende gloei-, schermrooster- en anodespanningen op de buisvoeten.
brom in Novelty meubel
door shortwave, 09.07.2015, 05:50 (3429 dagen geleden) @ John Hupse †
Goedemorgen,
De waarde stond vanonder , net losgeknipt.....Zoals u op de foto ziet opdruk is
2500 meer staat er niet op..
In tips & tricks kan ik de waarde niet achterhalen dus graag wat hulp , bedankt nogmaals....
Eric
brom in Novelty meubel
door Leo Snoeren , Dongen, 09.07.2015, 05:53 (3429 dagen geleden) @ shortwave
Hallo Eric,
2500 pF of zoals dat tegenwoordig wordt verkocht: 2,5 nF. Let wel op de juiste werkspanning. Als je dit niet zeker weet, meet dan de spanning over de condensator, of beter, over de punten waar hij hoort te zitten.
Succes!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
brom in Novelty meubel
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 09.07.2015, 11:49 (3429 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Bewerkt door Maarten Bakker, 09.07.2015, 12:01
De spanning meten kan een aanwijzing zijn (om een plausibele werkspanning te kiezen moet je de gemeten spanning dan nog vermenigvuldigen aan de hand van 1 of meer vuistregels) maar geeft geen enkele vorm van uitsluitsel; immers moet een condensator berekend zijn op de hoogste spanning die ergens kan optreden en niet op de gemiddelde of toevallig op enig moment aanwezige spanning en je moet rekening houden met plaatsen waar een wisselspanning met gelijkspanningscomponent staat zoals hier.
In geval van twijfel is de plaats in de schakeling de beste aanwijzing bij gebrek aan schema en onderdelenlijst. In dit geval zou ik zeggen dat 630V of 1000V MKP toch wel beter op zijn plaats is dan een standaard 400V MKT.
brom in Novelty meubel
door Maurice , Dordrecht, 02.07.2015, 15:10 (3435 dagen geleden) @ shortwave
Eric,
Even uitleg over je toegepaste gloeilamp test, welke fout is uitgevoerd.
Je gebruikt 15W cq 25W dat is aardig bedacht en beperkt zeer zeker ruim voldoende
de opgenomen stroom.
Echter ook bij een goed werkend toestel zal de lamp vol branden en er maar weinig overblijven voor je toestel.
Principe gloeilamp werkt zo.
Bij 15W en 230V brandt de lamp vol bij een stroom van
P = U x I en dus I= P/U
I = 15W/230V => I= 65,2 mA
Dat betekend dat de volle spanning over de lamp staat en 0V over de trafo Radio.
Dat in theorie.
Uiteraard door de weerstand van de trafo zal ook altijd hier enig spanning over staan.
Door gebruik van die lamp in serie zal er nooit meer stroom gaan lopen als de kleinste
verbruiker , dit geval die lamp van 15W.
Voor een eerste test misschien handig.
Maar is niet wat je wilt bereiken.
Meeste standaard radiotoestellen buizen zijn zo rond de 40-50W.
Door gebruik te maken van een gloeilamp van 60Watt zit je voldoende aan de veilige kant.
Daar in koude toestand de gloeilamp een hele lage weerstand heeft zal in eerste instantie het toestel alle spanning krijgen en staat over de gloeilamp practisch geen spanning, gloeidraad wordt dan ook niet warm, lamp gaat NIET branden, mooi.
Nu door een defect gaat toestel meer stroom verbruiken dan is gewenst, de lamp draad krijgt weerstand en gloeit op, gevolg toestel spanning gaat zakken.
Immers beide weerstanden staan in serie
Spanning over de Lamp + Spanning over toestel = opgeteld de Netspanning.
Dat geldt ten alle tijde.
Daar toestel altijd bij opstarten even veel stroom trekt zal bij normaal gebruik en voldoende juiste Wattage Gloeibol deze lamp eerst even opgloeien daarna zakken omdat de stroom in de keten zakt doordat toestel nu bepaald de maximale stroom.
Door de lagere stroom zakt de temperatuur van de gloeidraad-van de lamp.
En neemt dus de weerstand AF van de lamp, zodat deze in de seriekring weinig invloed meer heeft en dus je toestel bijna de volle spanning krijgt.
Toestel geschakeld op 230V werkt echt nog wel prima op 200V bv.
Ook hier weer geldt dat de gloeilamp de maximale stroom bepaald in de keten.
60W bij 230V = 260,9 mA de maximale stroom, als bv toestel vol sluiting geeft.
Hierdoor is de veiligheid ingebouwd dat de voedingstrafo heel blijft daar er nooit een
hogere stroom kan lopen dan de toegepaste in SERIE geschakelde gloeilamp.
Lamp heeft maar een weerstand die koud laag is en warm hoog is -PTC - heet dat.
Positive Temperatuur Coëfficient.
Dat in tegen stelling tot vaak in U-toestellen toegepaste NTC.
Negative Temperatuurs Coëfficient en die werkt dus anders om.
brom in Novelty meubel
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 03.07.2015, 00:03 (3435 dagen geleden) @ Maurice
Maurice,dit is een prachtige,goed verstaanbare uitleg voor een beginnende radio kneut.Maar door deze goed verstaanbare uitleg komt er bij mij(beginneling)een vraagje naar boven.
Ik gebruik inderdaad een serielamp van 60 W , en bij het opstarten van mijn te onderzoeken toestel gaat mijn lamp even oplichten om daarna uit te doven.Hieruit besluit ik dat ik dan mijn toestel probleemloos rechtstreeks in het stopcontact mag steken om verdere metingen te doen.
Nu mijn vraag.
U zegt :Bij sommige U-toestellen (NTC) werkt dit andersom.Bedoel je daarmee de in serie geschakelde lamp.Moet deze dan WEL blijven oplichten?
Met Dank Maurice
Norbertos
brom in Novelty meubel
door kris , Gent België, 03.07.2015, 06:12 (3435 dagen geleden) @ Norbertos
Norbetos,
Maurice bedoelt het omgekeerde: Bij NTC in de seriekring is de gloeistroom in het begin zo beperkt dat de lamp NIET even fel oplicht in het begin. Naarmate de NTC opwarmt begint de radio wat meer stroom te trekken en dan zie je na een tijdje de lamp eventueel zwakjes oplichten.(hoeveel ze uiteindelijk oplicht hangt af van de vermogensbalans Radio/serie-lamp)
groeten
Kris
brom in Novelty meubel
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 03.07.2015, 09:16 (3435 dagen geleden) @ kris
ha,ik heb het begrepen Kris
Bedankt