Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25.09.2015, 14:37 (3349 dagen geleden)

Kreeg een Dual-Beam "scoop" buis dacht ik.

Na onderzoek stond er toch een type nummer op.
AEG HR2/100/1,5A

Vind ik op Wiki dat deze ontworpen is voor de Jagdschloss radar uit 1939!
->Zie ook de manaul in die link, staat pag 48 schema van die buis.

Dacht ik altijd dat de Engelsen eerst het radar uitgevonden hadden in de 2e WO.
NOT...

Als beroeps Radar technicus (repareer bijna dagelijks die dingen) natuurlijk een
heel mooi kado!
Een echt eerste type radar CRT.
De voet is wel 10cm Dia, zicht deel is 9cm dia.
Totaal 39cm lang.
Voelt aan als plastic die buis.

Wat een pracht.
Kon niet laten het te delen met jullie:-D

[image]

[image]

[image]

[image]

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door Martina @, Almere, 25.09.2015, 14:42 (3349 dagen geleden) @ Maurice

Deutsche Wertarbeit......AEG!

--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door Eleen @, Deurne (BE), 25.09.2015, 14:55 (3349 dagen geleden) @ Martina

Het princiepe van RADAR was al een tijdje voor de tweede wereldbrand bij vriend en vijand gekend. Wat echter op zich liet wachten was een zendbuis die op zeer korte golflengtes voldoende vermogen kon leveren. Daar waren de Engelsen het eerst mee.

Groetjes,
Eleen

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 25.09.2015, 15:24 (3349 dagen geleden) @ Eleen

Het princiepe van RADAR was al een tijdje voor de tweede wereldbrand bij vriend en vijand gekend. Wat echter op zich liet wachten was een zendbuis die op zeer korte golflengtes voldoende vermogen kon leveren. Daar waren de Engelsen het eerst mee.

Dat klopt niet helemaal, de Engelse radar aan de kust ( 1937 ) werkte op een frequentie ( 22 MHz ) die dicht in de buurt van de TV MF destijds lag. Zie ook http://www.radarworld.org/england.html
Later varieerde de frequentie tussen 22 en 50 MHz.

De duitsers hadden overigens een vergelijkbaar radarnetwerk met ook van die enorme antennes langs de kust staan voor hetzelfde doel als de engelsen. Deze zijn tot het einde van de oorlog in dienst geweest ( Radar museum Drouvres Fr ).

Omdat TV in Engeland voor de oorlog al aardig was opgestart kwamen MF strips met een geschikte bandbreedte beschikbaar voor radar.
De Philips EF50 ( in engeland natuurlijk Mullard versies ) was het hart van de radar sets.

Deze radars waren vrij simpel, lijn op een scoop buis waarbij de afstand van de rand van de buis tot een piek de afstand weergaf tot het object. De amplitude/breedte van de piek gaf een idee van de grote van het object.

Later werden radars ontwikkeld met draaiende beeldbuizen ( zoals de Jagdschloss ) ontwikkeld.

Daarna kwam de behoefte aan hogere resoluties en dus hogere frequenties opzetten.
De magnetron en klystron waren daarvoor de oplossing.

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door Eleen @, Deurne (BE), 25.09.2015, 17:53 (3349 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Omdat TV in Engeland voor de oorlog al aardig was opgestart kwamen MF strips met een geschikte bandbreedte beschikbaar voor radar.
De Philips EF50 ( in engeland natuurlijk Mullard versies ) was het hart van de radar sets.

Het is opmerkelijk om te zien dat in de eerste hoogfrequent-trappen van de Jagdschloss-ontvanger twee stuks EFF50 van Philips werden gebruikt, daar waar de rest volledig met duitse buizen, voornamelijk Telefunken en Lorentz werd gebruikt.
Deze EFF50'ers werden in Eindhoven geproduceert op last van de toenmalige bezetter en er is een verhaal dat een groot deel van de buizenproductie van Philips (dat dus voor de bezetter bestemd was), werd gesaboteerd door tijdens het vacuum pompen een minieme hoeveelheid van een welbepaalde gas-samenstelling in de ballon te brengen. Na korte tijd trad vergiftiging van de kathode op, waardoor ze al na zeer korte gebruikstijd onbruikbaar werden.
Op Ronalds site vind je meer over de EF50 en EFF50

Groeten,
Eleen

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door wvogel57 ⌂ @, Eindhoven, 25.09.2015, 20:36 (3349 dagen geleden) @ Eleen

Zout in de bariumpap voor de kathodes was een prima sabotagemiddel.

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door Eleen @, Deurne (BE), 25.09.2015, 14:50 (3349 dagen geleden) @ Maurice

Dank voor het delen van de prachtige foto's van je kadootje...

Indrukwekkend om de vrij complexe electronen kannonnen aan te schouwen.
De afscherming van een aantal verbindingen in de sokkel is ook speciaal.

Groetjes,
Eleen

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 25.09.2015, 15:08 (3349 dagen geleden) @ Maurice

Ik zal even je enthousiasme moeten temperen.....

De buis is weliswaar gebruikt in een WW2 radar installatie ontwerp maar niet als radar beeldbuis.
Hij werd ingezet voor het weergeven van hulpsignalen op het Beobachtungsgerat.

Dee buizen zijn een tijd na de 2e wereldoorlog ook nog gebruikt. De Duitse radarinstallaties hebben ook nog tot lang na de oorlog dienst gedaan.

Het is echter een schitterende dubbel-straals buis waarin de kanonnen vrijwel helemaal te zien zijn.

Ik heb diverse dubbelstraals buizen maar dit is de mooiste in mijn opinie.

Ideetje om na de camera nu zo'n Jagdschloss radar compleet te krijgen ?

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door jan s @, Eibergen, 25.09.2015, 15:26 (3349 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door jan s, 25.09.2015, 15:33

Als je naar deze website surft, kan je ongelooflijk veel vinden over de Duitse oorlogs electronica, zelfs schema's van de besturingssystemen (met buizen,natuurlijk) van de V2
Het zal je verbazen dat de Duitsers vele malen verder waren in de radar techniek,(zowiezo in de elektronica) alleen de ontwikkeling van de magnetron werd gestaakt. Hitler gaf voor iedere ontwikkelingen 6 maanden de tijd. Werd dat overschreden, werd het onderzoek gestaakt. Na de vondst van het "Rotterdam gerät" (neergeschoten Engelse jager boven Rotterdam met radar met magnetron aan boord) is de ontwikkeling aan Duitse kant weer opgepakt, te laat.
Jouw "radar"buis wordt ergens ook beschreven,met de apparatuur, waar die inzat, en het vernuftige gebruik ervan.
:
cdvandt.org

http://cdvandt.org/Jagdschloss%20A%20Lehrgang.pdf

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door freddy vercruyce @, 25.09.2015, 17:38 (3349 dagen geleden) @ jan s

Blijkbaar wordt de enig overgebleven Duitse mobiele radar die in de duinen stond van Raversijde (iets tussen Oostende en Bredene langs de Belgische kust ) geresetaureerd.Tot voor twee jaar stond hij nog gewoon in de duinen.Indrukwekkend om te zien.De link geeft wat meer info over wie en wat http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-oostende/bredens-bedrijf-restaureert-radar-a1862346/[image]

groeten Freddy

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 25.09.2015, 18:02 (3349 dagen geleden) @ Maurice

Inderdaad, de Duitsers waren einde jaren '30 veel verder gevorderd met wat wij tegenwoordig radar noemen. Hun beperking was, dat de kortste golflengte waarop ze zendvermogen van betekenis konden opwekken in de buurt van 0,5 meter lag. Op de Graf Spee stond de "seetakt" die veruit superieur was aan àlles wat de Geallieerden beschikbaar hadden. Op het vaste land stonden de "Freya" ; de "Reuze Würzburg" ; de "Jagdschloss" die de grootste van allemaal was (voor het roteren van de antenne diende een elektromotor van 140 PK) en nog andere early warning en vuurleidings radars.
Aan de Engelse kusten stond de "Chain home" radar die op de nogal lange golf werkte van omstreeks 12 meter. Dit was gebaseerd op de spanwijdte van de bommenwerpers uit die tijd. Om laagvliegende toestellen te ontdekken werd CHL(Low) ingezet, op ongeveer 1,5 meter golflengte.
De grootste doorbraak was het uitvinden van het trilholte magnetron door Randall en Boot, dat op 9,87 centimeter resoneerde. Het àllereerste exemplaar wordt bewaard in het Science Museum in Londen. Het bracht het ònvoorstelbare vermogen van 440 Watt voort. Al héél gauw daarna werden de NT98 (10 kilowatt puls) en de CV 64 (25 kilowatt puls) ontwikkeld
Het verbazende van dit alles is, dat de Duitsers al lang vòòr 1937 heel veel research hadden gedaan met "Magnetfeldröhren" maar er geen vermogen van betekenis uit konden krijgen. Het enige wat ze verzuimd hadden was om de theorieën van hun landgenoot Helmholtz erbij toe te passen, maw de anode te voorzien van trilholten.
Toen in februari 1942 een Stirling bommenwerper werd neergehaald boven Rotterdam vonden de Duitsers daarin een magnetron, dat deel uitmaakte van de H2S radar. Het heeft de technici van Telefunken meer dan een half jaar gekost voordat ze snapten hoe het werd toegepast; men was zéér ontdaan toen zo'n H2S installatie (die men daar het "Rotterdam geräte" noemde) ergens op een hoog punt vlak buiten Berlijn werd uitgeprobeerd. Daar verscheen een keurige plattegrond van de stad op het scherm.....
Nico
(illustraties volgen, die moet ik nog scannen)
EDIT:
Op de foto van Freddy staat een Reuze Würzburg

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 26.09.2015, 05:11 (3349 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

In 1939....
Toen het systeem Chain Home al geruime tijd operationeel was
Gingen de Duitsers uitzoeken of die 22 meter hoge masten langs de kust iets met radar te maken hadden. Generaal Martini zond de Graf Zeppelin erop uit met diverse gespecialiseerde ontvangers aan boord, ervaren operators en de generaal zèlf. Die Zeppelin bleef natuurlijk op een zodanige afstand uit de kust dat hij niet zichtbaar was voor 't blote oog. Maar de CH operators zagen dat luchtschip wèl voorbij komen, als de grootste echo die ooit op hun schermen verscheen.
Maar de bemanning van de Zeppelin ontving nìèts...... Ze zochten op golflengten van 3 meter tot 0,5 meter, wat volgens Telefunken het meest waarschijnlijke golfgebied was. De CH werkte op ongeveer 12 meter; daar werd niet gezocht en de Duitsers concludeerden dat het onduidelijk bleef waar al die masten voor dienden. In elk geval dus niet voor radar
Ter hoogte van Hull seinde de Zeppelin aan de thuishaven dat ze terug gingen, ze voegden er hun positie aan toe. Dat werd óók ontvangen door de Engelsen; die zagen dat men er enkele kilometers náást zat. De verleiding was groot om een correctie te seinen, maar dat heeft men toch maar niet gedaan..... ;-)
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25.09.2015, 18:52 (3349 dagen geleden) @ Maurice

Dank voor de prachtige toelichtingen.

Je verzand al snel in de meest prachtige informatie pagina's over de vroege radar technieken.

Hier bv een pagina waar zowaar een oude FuG136 met de AEG HS2/100/1,5A CRT tot
leven word gewekt, samen met veel informatie.
http://www.cdvandt.org/fug136-nachtfee.htm

Overigens pracht van een verzameling oud spul daar in dat museum.

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door ruudtx @, 26.09.2015, 13:49 (3348 dagen geleden) @ Maurice

In Chelmsfort UK staat op het terrein van Marconi een oude WW2 radartoren. Zou op 28 MHz werken.

Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A

door JanB @, 30.09.2015, 11:20 (3344 dagen geleden) @ ruudtx

Naar goed Engels gebruik kan het ook anders, namelijk zonder elektronica. Vóór de introductie van de Chain Home waren er al acoustic mirrors. Stoel in het brandpunt, Godfrey er op, boekje en thee erbij, eventueel een veldtelefoon.
[image]
Daar Komen de Schutters ;-)

jan

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum