Lenco L70 (headshells). (Algemeen)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 12.10.2015, 12:33 (3332 dagen geleden)
Bewerkt door RR1957, 12.10.2015, 12:50

Omdat in een verkoopthread niet gediscussieerd mag worden even een nieuwe thread.


Hoi Frank (Franc).
De allereerste headshells waren zelfs van wit bakeliet.
Ik ben benieuwd of je de allereerste L70 hebt uit 1958, de MK-I.
Die is nauwelijks nog te vinden, heeft een rood rubberen mat die altijd
keihard is geworden. Zie foto.
Zelf heb ik de MK-III uit 1962 met zowel een bakeliten als een metalen
headshell die beiden goed passen. De metalen schermt goed af voor
een MD element. Als je die in een bakelieten headshell stopt kan je
brom krijgen. In de metalen headshell geen probleem uiteraard.
De headshell die Huub toont is van latere datum omdat het holletje voor
een TO kristal element ontbreekt, daar is hij dus niet meer geschikt voor.

De eerste Lenco L70 (technisch zijn bij de latere modellen verbeteringen
doorgevoerd):
[image]

De eerste metalen headshells hadden een open ruimte aan de voorzijde
om TO elementen te kunnen plaatsen. Bij de bakelieten exemplaren kon
je die er uit breken.
[image]

[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Lenco L70 (headshells).

door huub.jak @, 12.10.2015, 13:04 (3332 dagen geleden) @ RR1957

Als deze voor bvb Ronette kristal of anderen
wil gebruiken dan even de rond met de rond veilhet holletje
Er inmaken ...ik vind dat geen probleem
Maar dat is voor de koop eigenaar ik doe er niks aan
Huub

Lenco L70 (headshells).

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 12.10.2015, 13:11 (3332 dagen geleden) @ RR1957

Misschien een domme vraag mijnerzijds, maar staat "TO" voor "turn over" ??

ruud PA0ROJ

Lenco L70 (headshells).

door huub.jak @, 12.10.2015, 13:23 (3332 dagen geleden) @ Bapaktua

Precies Bapaktua
Huub

Lenco L70 (headshells).

door Franc @, 12.10.2015, 13:52 (3332 dagen geleden) @ RR1957

Rene,

De mijne heeft een groen/ blauwe rubber mat maar het apparaat is niet in beste staat.
Het deck is overgeschilderd.

Op de ontstoor C over de schakelaar staat een datumcode uit 1958.
Dus het zal wellicht een eerste type zijn.
De arm zit ook vast met een heel grote moer ipv een parkertje bij de latere types L70.

Die heeft een iets andere headshell dan de latere maar of die alleen in het wit waren weet ik niet.
Dan zoekt het weliswaar wel handiger en hoef ik niet naar anders gekleurde uitvoeringen uit te kijken.

Groet Frank

Lenco L70 (headshells).

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 12.10.2015, 14:12 (3332 dagen geleden) @ Franc
Bewerkt door RR1957, 12.10.2015, 14:23

[image]

Deze dus, ook zeldzaam en zeker de moeite waard om te restaureren hoor!
Maar een metalen headshell hoort er eigenlijk nog niet op. Gerestaureerd zou
ik een dergelijke wel willen hebben, past goed in het tijdsbeeld van mijn
radio-installatie. Enige modificatie is dan wel van belang.
Bij de eerste exemplaren waren de aandrijfwielen nog van kunststof en pas
in 1962 (ongeveer) werd die vervangen voor een metalen. Het kunststof
wiel is inmiddels een ramp omdat de rubber ring altijd hard is geworden
(overigens had mijn L70 uit 1962 oorspronkelijk ook nog steeds een kunststof
wiel! Die heb ik meteen vervangen uiteraard. Gelukkig had ik er nog eentje).
Sowieso kwalitatief niet geweldig en daardoor kwam de L70 niet hoog in
de vergelijkingstesten. Later, met het metalen wiel ging de platenspeler
kwalitatief met sprongen omhoog. Ook heb ik begrepen dat de arm bij de
latere types vervolmaakt werd en beter aan de eisen van de fouthoekmeter
voldoet.
De witte headshells zijn naar mijn weten niet meer te vinden. Ze zijn wel erg
chique om te zien, bij die eerste L70 exemplaren.
Met het metalen wiel behoort de L70 aandrijving tot de top in de hifi wereld
en worden er prachtige spelers van gemaakt. Maar de aandrijving met het
eenvoudige motortje en het metalen aandrijfwiel blijft hetzelfde. De truc zit
hem in de verhoudingen draaischijf, aandrijfwiel en motorveren. In principe is
dit systeem beter dan de Garrard 310 en 410, die ook hogelijk gewaardeerd
worden als topspelers. Het verschil Lenco-Garrard is eigenlijk slimheid en
"bruut" geweld. Maar het verticale aandrijfwiel van Lenco wint het.

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Lenco L70 (headshells).

door huub.jak @, 12.10.2015, 14:51 (3332 dagen geleden) @ RR1957

WiT cel is toch geen probleem
Spuit de cel gewoon Wit en kaar
Ik gebruik de B55. met zijde druk
heb er ook veel Head cels met elementen bij
ook een prettige Tafel
Kijk ik leg niet zo,n waarde op nostalcie
als het maar wat in de buurt komt
en goed speelt .
Hoe is het nou wil je de Cel nog kopen ?
anders gaat het over .Frank ?
Huub

Lenco L70 (headshells).

door Franc @, 12.10.2015, 15:20 (3332 dagen geleden) @ RR1957

Hoi Rene,

Dit zal hem geweest zijn maar de opdrukken op het deck zijn niet meer zichtbaar door de beschilderingen.
Ook is de draaischijf af fabriek geverfd.
Is dit ook een MK1?
En wat is er voor de fouthoek dan aan de arm gewijzigd naast de montage ervan?
De afstand draaipunt arm en midden draaiplateau?

Zal een hele zoektocht worden naar het kopje.

Groet Frank

Lenco L70 (headshells).

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 12.10.2015, 15:48 (3332 dagen geleden) @ Franc
Bewerkt door RR1957, 12.10.2015, 16:01

Wat de arm betreft meen ik dat de lengte iets is aangepast.
Die van jou was ook een Mk-I zoals ik het begrijp uit jouw info.
Er zijn uiteraard nog wat verschillen onder de naam Bogen (USA).
Met de rode mat is (vaak) Bogen en die met de groene mat Lenco.
Veel advies kan je vinden en krijgen op het Lenco Heaven forum.
Ook zie je daar prachtige restauraties en verbouwingen.
Jouw exemplaar kan een prachtig restauratie project worden.

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Lenco L70 (headshells).

door huub.jak @, 13.10.2015, 07:24 (3332 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door huub.jak, 13.10.2015, 07:50

Maar toch als men Nostacie Puurist bent
Dan laat men de tafel zo als hij geboren is met alles
Er op en er aan . Mijn L70 stond op vier grote
spieraal vern maar dat was geen goede resultaat
als de tafel naast of onder de radio staat
dan kreeg is gewoon nagalm door de veren
Als ik ook verschillende tafels zie met oop veren
Dan zit er ook spons rubber in de veren gestopt
Zal ok als bij sommige garrard tafels meen de SP 25 ook
Zo zijn een vernieuwingen die niet goed zijn .
Vandaar Philips onder de Koffers of consols de veer poten
onder de bodems zijn aangebracht met goed resultaat
het is dus ook bekent met veren en de draaitafel dichtof er naast
Bij radio,s zijn geplaatst op de zelfde kast .
Dan verkrijgt men ook meestal resonatie door de luidsprekers
circolatie . soort microfonie .
WAT een zeer goed Resultaat geeft voor de tafels heb ik gemerkt
Dat is bij de bouwmarkt te kopen een kaartje met
onder plak viltjes groot model en daar een aantal
Onder de tafel boden te plakken dat is goed .
'huub

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum