Beste mensen,
Ik houd wel van zwaar....Lang geleden rookte ik Brandaris en van Nelle zwaar. Bijna 45 jaar rijd ik op hele zware brommers. Een paar Harleys 1200CC, zijkleppers staan in mn garage en zelf ben ik ook al zo'n 100kg schoon aan de haak.
Ik heb me een aantal malen een kleine breuk gesjouwd door een paar 990X te verhuizen. Ik had het er graag voor over.
Een jaar of acht geleden kwam ik in Limburg op het spoor van een R107. Het ding lag al sinds mensenheugenis in een boerenschuur in de buurt van Herkingen. Onder de stront en in deplorabele staat. Het was mn eerste ontmoeting met een boatanchor. Ondanks het uiterlijk was het ding verrassend compleet en ik was de eerste, denk ik, die in het binnenste ging wroeten.
Ik kreeg de geest en heb het toestel geheel gedemonteerd, schoongemaakt, verdachte C's vervangen en op Ebay voor weinig een set nieuwe buizen gescoord. De R107 doet het best en met een goede antenne ontvang je redelijk wat zenders.
Dit verhaal gaat echter niet over de R107 maar over een onverwachte opbloeiende interesse voor ......zware jongens, boatanchors dus.
Een paar weken geleden nam ik van een forumlid twee Zweedse scheepsontvangers uit de veertiger jaren over, de SRA ML46 een langegolfontvanger met 4x ECH21 en een golfbereik in drie stappen van 67 tot 6000 meter. En een SRA MK46 met 6xECH21 en vier kortegolfbanden. Er moet wel e.e.a aan gewerkt worden.
Gisteren ging ik een BX925A ophalen. De verkoper vertelde dat het toestel afkomstig is van de SS Rotterdam en al vele jaren geleden in Rotterdam in een loods terecht is gekomen. Ik was gelukkig verrast om te zien dat het toestel compleet was, alleen maar wat "doorrookt".
Vervolgens zei de verkoper dat hij nog iets had staan in de schuur...of ik interesse had, ( hij wist helemaal niets van radio's).
Daar stond dus een Murphy B40. Een toestel dat ik al lang in gedachten had. het kwam er echter nooit van. En hier stond ie, voor een zacht prijsje en zo te zien niet verkloot.
Beide apparaten ingeladen en fluitend naar huis gereden. Thuis gekomen even snel naar binnen gekeken en inderdaad...allebei nog maagdelijk en compleet. Foto's van het binnenste volgen
Het belooft dus een mooie winter te worden. De soldeerbout krijgt weinig rust.
En dan meteen de eerste vraag: De Murphy is geverfd in een soort badkamergroen. De voorkant is OK, maar de zijkanten en vooral de bovenkant kunnen wel "wat aandacht" gebruiken. Weet iemand hoe deze kleur heet en eventueel een nummer of verwijzing?
Ik zal de komende tijd wel met vragen komen...!
groeten
Rinus van Son
Zware jongens
door Hans van Kampen , Voorhout, 26.11.2015, 19:14 (3287 dagen geleden) @ son111
Hallo Rinus,
Gefeliciteerd met je aanwinsten. Dat is nog eens met kilo's thuis komen. De Philips BX925 heb ik ook in perfecte staat, ook de motorafstemming.
De verf zal lastig worden, staat veelal en ik denk altijd wel dat er geen kleurnummer en zeker geen RAL nummer van bekend is.
Ik maak de verf altijd zelf op kleur d.m.v. universeel mengkleur maar daar moet je wel enig ervaring/gevoel voor hebben en nou ben ik toevallig onderhoudsschilder wat voor mij dan weer geen probleem is.
Veel succes met het opknappen van de apparaten Rinus,
Hans
Zware jongens
door Laurens , Zaandam, 26.11.2015, 19:19 (3287 dagen geleden) @ son111
Toevallig heeft mijn BX925a ook zo'n rond geel Hi Valu stickertje. Bij de mijne zat nog documentatie met kl. Luchtmacht stempel.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
Zware jongens
door Maurice , Dordrecht, 26.11.2015, 19:59 (3287 dagen geleden) @ son111
Mooie aanwinsten, tja zijn nog al gewichtige toestellen maar net zo leuk.
Enne "afkomstig is van de SS Rotterdam en al vele jaren geleden in Rotterdam in een loods terecht is gekomen"
Roep dat maar niet te hard op de SS R'dam, zitten dacht ik een club amateur radio
in de oude radiokamer, zullen dat niet leuk vinden
B40 even bij Sander zijn die weet veel van dit toestel.
Zware jongens
door Mans Veldman , Leidschendam, 26.11.2015, 20:14 (3287 dagen geleden) @ son111
Bewerkt door Mans Veldman, 26.11.2015, 20:57
Mooie B40 Rinus. Is uit de eerste serie dus nog voor de varianten A, B, C en D. Deze heeft ook nog niet de "fingerplates" (de metalen platen links en rechts waar de teksten op staan). En de mounting erbij, die zie je niet vaak. Als de ontvangers van het schip werden gehaald bleef meestal de rest van de "hardware"zitten.
De originele kleurcode volgens de British Standard Colour Chart BS381C is kleur nr. 697 "Light Admiralty Grey". Misschien is er ergens een "vertaling" naar een RAL nummer te vinden.
Ik zal je de handboeken R107 en B40 mailen.
De R107 lijkt mij niet meer helemaal origineel. Het ronde gat duidt erop dat er eens een S-meter ingebouwd is geweest, dat is niet origineel. Normaliter hoort op die plaats de z.g. "watchholder" een bakeliet doosje waar een zakhorloge in paste.
[foto: WFTW]
Pas ook op het muting contact (rechts in de driehoekige aansluiting) hier staat volle hoogspanning op.
gr. Mans
--
Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away
Zware jongens
door son111 , Lage Mierde, 26.11.2015, 21:47 (3287 dagen geleden) @ Mans Veldman
In het weekend trek ik beide toestellen open en maak wat foto's. In de gauwigheid zag ik gisteren twee complete toestellen, met wat stof en corrosie op chassis en chroom- en aludeeltjes. Ik ga ervan uit dat de verschillende interne organen - potmeters, schakelaars - ook flink wat aandacht nodig hebben.
gr rinus
Zware jongens
door Bert V. , Amstelveen, 27.11.2015, 19:55 (3286 dagen geleden) @ son111
Bewerkt door Bert V., 27.11.2015, 20:24
Wij zijn benieuwd naar de nu beloofde plaatjes en wat je zoal tegenkomt Rinus, bij het opknappen van jouw B40, ook al omdat ook ik nu begonnen ben met het "reviseren" van een onlangs verkregen B40(B).
Succes gewenst !
Bert
Zware jongens
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 27.11.2015, 21:08 (3286 dagen geleden) @ Bert V.
Ben benieuwd wat je tegenkomt.
--
groet Sander
Zware jongens
door Bert V. , Amstelveen, 28.11.2015, 15:10 (3285 dagen geleden) @ S.Leunissen
Bedankt Sander voor de tips aan Rinus betreffende het uitkasten; daar heb ik ook wat aan!
Omdat de varco-aandrijving wat stroef liep, wilde ik dit als eerste nalopen, waarbij het front weggenomen dient te worden.
Dit ging vrij makkelijk na het verwijderen van de diverse knoppen, boutjes e.d., loskoppelen van de mounting, en circa 5cm uit de behuizing schuiven.
Na reinigen en licht oliën van het mechaniek draait e.e.a. mooi soepel, mede door de vliegwielwerking !
De door jou genoemde beugel over de filters is nu ook duidelijk te zien.
Schakelaars luidspreker en net gereinigd, maar de dubbele draadgewonden gain-potmeter (die enigszins stoorde) bleek na demontage niet uiteen te nemen zonder deze te mollen, en deze weer teruggeplaatst.
Het apparaat wil ik nu verder uitkasten, maar daarvoor dient deze zware jongen op een wat grotere tafel geplaatst te worden, en dan kunnen de overige schakelaars en bedieningsorganen een beurt krijgen. (dus tot op heden nog enkel mechanische klusjes).
Het front wil ik, daar er wat beschadigingen zijn, opnieuw spuiten, maar wat is nu de precieze kleur ?
Op internet zie ik vele gradaties tot zelfs een bijna witte; In mijn herinnering hadden de ontvangers, waar ik mee gewerkt heb, een kleur die wat op de Murphy 618 lijkt.
Ik doe rustig aan, de winter is nog lang !
Bert
Zware jongens
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 28.11.2015, 16:34 (3285 dagen geleden) @ Bert V.
De kleur af fabriek is de kleur die mans opnoemt.
http://www.e-paint.co.uk/Lab_values.asp?cRange=BS%20381C&cRef=BS381%20697
http://www.ifspowdercoating.co.uk/bs_381c_colour_chart.htm
BS 381C is the range for special and mixed colours, particularly for military use.
Exact dezelfde kleur als de Racal Pye Murphy. Deze kleur voldoet niet aan de RAL standaard.
Wil je hem overspuiten neem dan de kast mee naar de verfhandel en bepaal de kleur a.d.h.v. de binnenzijde kast of front.
Deze verf (enamel lacquer) is in UK te bestellen maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.
Humbrol zelf heeft wel kleine potjes enamel lacquer die de kleur benaderen..... handig voor het bijwerken van kleine beschadigingen.
http://assets.humbrol.com/media/wysiwyg/Humbrol/PDFs/New_Humbrol_Wall_Chart.pdf
Inzoomen en zoeken op enamel matt colours duck egg blue nr 23 AA0254. Deze benaderd de kleur.
De murphys zijn ook ingezet bij de koninklijke luchtmacht en soms met de kast overgeschilderd in grijs.
--
groet Sander
Zware jongens
door Bert V. , Amstelveen, 29.11.2015, 21:38 (3284 dagen geleden) @ S.Leunissen
Sander bedankt, helemaal duidelijk!
Bert
Zware jongens
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 27.11.2015, 21:06 (3286 dagen geleden) @ son111
Bewerkt door S.Leunissen, 27.11.2015, 21:43
Gefeliciteerd met je Murphy B40 (op modelplaat) maar qua uiterlijk B40A.
Ik heb exact dezelfde. Ook inclusief mounting. Alles wat mans al beschreven mbt de murphy heeft kan ik onderschrijven.
De kleur wordt soms ook wel triviaal omschreven als duck egg paint. Maar bs381 697 moet het zijn. Let wel op een passende matheid van de lak.
Bij uitkasten oppassen voor de instelbare kernen die de bovenkant van de kast van binnen kunnen raken. Vaak zit er een glijbeugel maar niet altijd.
Let hier goed op....
Verwijderen van buizen uit de voeding +audio trap (indien de slee er nog inzit) oppassen met uitschieten tegen de bovenkant. Altijd met twee handen.
Uittrekken van de voeding+audio slee voorzichtig goed horizontaal recht uit het chassis trekken dit om te voorkomen dat de compound/emaillelak van trafo en smoorspoel beschadigd en afbladderd.
De ontvanger ziet er geheel voor achter en zijkant inclusief alle pluggen origineel uit. De ontvanger heeft zowiezo vochtig gestaan. Maar ze kunnen veel hebben.
Met een beetje mazzel zit er nog een trimsleutel en ringsleutel in. Het lijkt alsof een van de swingrubbers van de mounting scheefstaat. check dit. 50 kg die omdonderd is niet fijn
Deze B40 is niet ontworpen voor SSB maar in CW high low is dit wel te bereiken. De schakelaar voor de de externe speaker moet naar het front staan indien een externe speaker niet is aangesloten.
--
groet Sander
Zware jongens
door son111 , Lage Mierde, 28.11.2015, 22:51 (3285 dagen geleden) @ S.Leunissen
Vandaag heb ik de Murphy uit z'n kast getrokken. Het viel op dat hij mooi compleet is. Inderdaad met ringsleutel en trimsleutel. Ondanks de sporen van vocht draaiden alle boutjes en moertjes mooi los. Behalve de twee boutjes die de grote afstemknop op de as vastzetten. Om die los te krijgen ben ik flink met wd40 bezig geweest, maar nog geen resultaat.
Tussen de bedrijven Door heb ik flink zitten lezen in de meer dan 400 pagina's van de manual die ik op internet vond. Is onontbeerlijk vind ik als je aan zo'n apparaat begint.
Inmiddels staan de if en de lf/voeding losgekoppeld op tafel. De hoeveelheid schoonmaakwerk valt erG mee. Wat ik zie stem me hoopvol. Zo te zien is er niet gespit in de Murphy. Mooie schone bedrading en componenten. Deze twee units laat ik even staan, want de aandacht moet eerst naar tuning. Het viel me op dat de stand van de afstemcondensator niet overeenkomt met de schaal. Bij half geopende C staat de cursor nog ergens in t midden. Ook had ik n probleem met de eindstoppen van de schaal. Ik wil dus de rf unit morgen uit de kast halen om het afstemmechanisme goed te kunnen bekijken en doorgronden. En ook de tandwielkast vullen met nieuwe smeermiddelen, zoals boudewijn dat aanraadde. Voorlopig is dat rf deel, mechanisch gezien nog redelijk duister.
Vragen voor nu.....moet het hele rf deel uit de kast om helemaal goed bij het afstemmechanisme te kunnen? Ik denk dus van wel. En die onwillege afstemknop, iemand suggesties?
Morgen plaats ik foto's van de vorderingen tot nu.
Ik hoop op respons en advies.
Rinus
Zware jongens
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 30.11.2015, 07:02 (3283 dagen geleden) @ son111
Bewerkt door S.Leunissen, 30.11.2015, 07:10
Dit is een los RF deel met mechaniek. Volgens mij hoef je niet alles van de B40 in modules los te halen.
Front eraf, rek met lampjes met twee lange boutjes eruit (in voorbeeld hier al verdwenen). Zwarte halfronde cylinder inclusief de rond draaiende cylinder met spiraal. Eruit halen.
Dan zie je de tandwielen ketting spanrol. Onderaan zit het vliegwiel met het dial lock free inclusief blokkeerinrichting (aan de onderkant). Als je de rondraaiende cylinder loshaalt van de zwarte halfronde cylinder dan zul je een lange as = spiraal tegenkomen.
--
groet Sander
Zware jongens
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 30.11.2015, 08:05 (3283 dagen geleden) @ son111
Bewerkt door S.Leunissen, 30.11.2015, 08:13
Nog wat fotos van het mechaniek.
--
groet Sander
Zware jongens
door son111 , Lage Mierde, 29.11.2015, 09:32 (3284 dagen geleden) @ S.Leunissen
Ik denk nu dat het euvel van de verschoven afstelling wel duidelijk is. Nog eens goed gekeken met een goed lampje erbij. De koppeling van de afstemC naar de afstemunit zit niet goed vast. Een van de twee boutjes van de koppeling lag in een hoekje op de bodem. De as zat "stroeflos" in de koppeling en het andere boutje liet zich makkelijk losdraaien.
Omdat de lf/voedingsunit en de if unit verwijderd zijn kan ik met een lampje binnengluren in de afstemunit. Wat is zie is goed. Geen roest, glimmende delen, mooi kettinkje. Overigens zie ik dat de dempingsveer in de aandrijfketting over het bovenste tandwiel loopt als je de afstemknop verdraait. Ik neem aan dat dit OK is?
De vraag is nu, zal ik de RF unit laten zitten, de koppeling van de afstemC goed zetten (de manual is hier duidelijk over). Of toch de zaak demonteren om bijv. het tandwielkastje opnieuw te smeren. Dat laatste zou een goede actie zijn want bij het ronddraaien van de afstemknop is geen vliegwielwerking te voelen, je moet dus echt draaien om verder te komen. Alles draait overigens goed en zonder enig bijgeluid. Bij demonteren zit volgens mij dan het probleem nu in de afstemknop met twee muurvaste boutjes erin. Gisteren, na twee dagen "weken" met WD40 heb ik een beproefd middel uit de kast gehaald, dat overigens hier niet werkte. Een schroevendraaier heb ik met een slijpmachine precies pas gemaakt op de lengte en breedte van de gleuf van de boutjes(deze zijn goed in vorm). Vervolgens deze schroevendraaier in het boutje gezet, op het uiteinde van de schroevendraaier een flinke griptang geplaatst. Een persoon duwt de schroevendraaier in de bout(niet te gek natuurlijk en de andere beweegt de griptang om los te schroeven. Met deze constructie heb ik in het verleden al heel wat onwillige bouten los gekregen. Helaas... de gereedschappen kreunden maar de boutjes gaan niet los.
Wat nu te doen? Nog een paar dagen weken en weer proberen, of met scherpe boortjes de boutjes voorzichtig uitboren en dan maar zien of schroefdraad heel blijft. Eventueel een nieuwe draad (metrisch dan) tappen.
Ik wil graag deze mechanische probleempjes eerst oplossen, dan schoonmaken van de units en het draagchassis. Daarna pas het testen en uitproberen van de electronische delen.
Bijgaand wat foto's. Vlekken op het plaatwerk is wd 40 dat spiegelt
gr
rinus
Zware jongens
door Bapaktua , Haarlem, 29.11.2015, 12:57 (3284 dagen geleden) @ son111
Wat mij wel eens gelukt is bij een HF-MF Murphy was het heet stoken van een boutje.
Zo'n kleine puntvlam uit zo'n mini brandertje die gevuld is met aansteker gas.
Wanneer alles lekker heet is dan met koude spray het boutje laten schrikken.
Daarna het boutje een ietsepietsie "vaster" draaien en daarna meteen los.
Het iets vaster draaien en daarna pas los is een oud truukje.
ruud exPA0ROJ
Zware jongens
door son111 , Lage Mierde, 29.11.2015, 12:39 (3284 dagen geleden) @ S.Leunissen
Tussendoor de af/voeding gekuist. Word ik wel vrolijk van....
Gr rinus
Zware jongens
door son111 , Lage Mierde, 29.11.2015, 18:05 (3284 dagen geleden) @ son111
Inmiddels de boutjes in de afstemknop uitgeboord. Ook heet stoken heb ik geprobeerd, maar dat werd niets, want het materiaal van de knop mag niet te heet worden denk ik.
De gaten maak ik dicht en werk het af met een likkie zwartachtige verf. Ik boor dan op twee andere plaatsen gaatjes van 3,5 mm en tap daarin M4.
Volgens de manual moeten 4 bouten aan de onderzijde van de rf unit worden losgedraaid om de unit te kunnen verwijderen. Dat zal wel lukken, de bouten zien er mooi glimmend uit. Er is echter nog een probleempje; de bruine knop onderaan waarmee je de afstemming kunt blokkeren, moet eerst worden verwijderd. Ik heb al flink geprobeerd, maar geen beweging in het ding. Ik kan ook niet in de manual vinden hoe dat in z'n werk gaat. Zou het kunnen dat het stangetje achter de knop aan de binnenzijde moet worden gelost of toch flink trekken. Iemand een idee?
groeten
Rinus
Zware jongens
door pa0wfo , Oostvoorne, 29.11.2015, 18:59 (3284 dagen geleden) @ son111
Rinus
Zit die knop niet vast gedraaid op het stangetje ?
Succes , William PA0WFO
Zware jongens
door son111 , Lage Mierde, 29.11.2015, 20:05 (3284 dagen geleden) @ pa0wfo
Dat heb ik ook uitgeprobeerd....geen beweging
gr rinus
Zware jongens
door Bert V. , Amstelveen, 29.11.2015, 21:29 (3284 dagen geleden) @ son111
Hallo Rinus,
Interessant om de belevenissen met jouw exemplaar te volgen; bij het demonteren van de afstemknop had ik gelukkig geen problemen, en dat jij zonder beschadigingen aan het front die boutjes hebt kunnen uitboren is een felicitatie waard!
Wat die knop op de blokkeerhevel betreft: deze zit bij mij gewoon geschroefd, en makkelijk los te draaien.
(Het is natuurlijk wel mogelijk dat mijn latere uitvoering iets gewijzigd in elkaar steekt, wat mechaniek betreft).
Verder veel succes met het herstel en verdere ontmanteling !
(Mijn project staat even in de pauzestand)
Groet,
Bert
Zware jongens
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 30.11.2015, 06:46 (3283 dagen geleden) @ son111
Ziet er goed uit Rinus....
Het bakelieten bolletje is af te schroeven. Een tip zet de ontvanger niet neer als de dial lock free hendel naar beneden hangt. Want deze heeft overstek naar beneden toe. Fixeer deze in bijvoorbeeld middenstand.
Voor de mechaniek kun je het beste Boudewijn vragen die heeft van meerdere B40 ers de mechaniek afgesteld en gesmeerd.
Jammer dat er geboord moet worden maar het is soms niet anders.
Een veel voorkomend euvel is de afgain potmeter deze is hermetisch afgesloten en soms stroeflopend tot totaal niet meer draaibaar.
Wat voorkomt is dat de aanslag wordt opgeheven of verdraaid zoadat er nog enige rek is in de afstembanden. Nadeel hiervan is dat de afstemcondensator de aanslag zelf wordt en dus mechanisch zwaar belast.
--
groet Sander
Zware jongens
door son111 , Lage Mierde, 30.11.2015, 11:47 (3283 dagen geleden) @ S.Leunissen
Bedankt Sander en Bert,
Ik ben dus kennelijk te voorzichtig geweest met het bakelieten bolletje. Ik heb nu met een tang het asje vastgepakt en met een waterpomptang, met een lapje ertussen, het bolletje aangepakt. Draaide zomaar los.....tja soms kun je beter maar doorpakken.
Ik heb overigens een vraag over dit palletje. De stand "lock" is met duidelijk. Daar kun je de werking goed van zien en voelen. Ik begrijp echter niet het verschil tussen de standen "dial" en "free". In beide standen draait de zaak gewoon vrij. Wie kan daar iets over zeggen?
Nu komt het volgende in zicht (de corrosie op de bodemplaat is inmiddels weggeschuurd en vet gemaakt):
en:
En dan blijkt dat de aandrijfketting naast het kettingwiel en de twee geleidewielen ligt:
Vervolgens de ketting op de tandwielen gelegd en de zaak draait. Ik heb echter de ketting er zo maar opgelegd en dus geen rekening gehouden met de afstelling van het mechanisme. Dat zal ik later aan de hand van de manual uitvoeren. Nu verder kijken.
MOET JE NOU TOCH ZIEN. Het lager van het bovenste kettingwiel bestaat uit een ingezaagde koperen of bronzen bus, waar de as naar de afstemC gewoon los inligt en alleen maar op z'n plek gehouden door de spanning in de trekveer. Ik kan me niet voorstellen dat dit origineel is. Als een Engels fregat met een B40 aan boord een granaat afvuurt, huppelt dit kettingwiel toch gewoon uit de zitting? Kunnen jullie eens zien hoe dat bij andere Murphy's zit. En dan bij een B40 of B40A. De foto's die Sander inbracht zijn van een C of D, vermoed ik. Ik zie nogal wat detailverschillen met mijn toestel.
Je kunt zien dat de as van het bovenste kettingwiel niet helemaal in lijn ligt met de as van de afstemC. Dat is gek, want ik heb de "lagerhouder" van het bovenste kettingwiel in de bovenste stand gezet.
Het wordt nog gekker. Na enig manipuleren met de as van het kettingwiel en van de afstemC blijkt dat de achterkant van de afstemC gewoon los zweeft. Je kunt het steuntje op het chassis zien zitten, maar de afstemC zit er niet aan vast. Waarschijnlijk om de afstemC iets te laten kantelen, zodat de genoemde asjes enigszins in lijn kunnen komen. Is hier misschien de firma Knoei en Co bezig geweest?
Nu ik zover ben, denk ik dat er toch al is gerommeld in de Murphy. Ik dacht aanvankelijk een maagdelijk toestel in bezit te hebben. Dat baseerde ik op de mooie originele solderingen en onderdelen in het toestel. Vooral het afstemmechaniek is nu dus aan de beurt.
Ik wil heel graag het tandwielkastje openen en het vet vervangen. Het lijkt me echter een hele operatie om daarbij te komen. Niet zo zeer door het grote tandwiel van de roterende trommel- die gaat wel los - , maar door de bevestigingsbouten waarmee de afstemunit aan de RF unit vastzit. Het gaat om vijf bouten met aan de binnenzijde van de RF unit vijf moeren die helemaal verstopt zitten achter de trommel. Loskrijgen, met wat gefriemel zal wel lukken, maar weer vastzetten. Ik zie niet hoe die moeren dan op de plaats worden gehouden tijdens het schroeven.
Ik hoop ook op deze vraag een antwoord te krijgen.
gr
Rinus
Zware jongens
door Boudewijn , 30.11.2015, 13:08 (3283 dagen geleden) @ son111
ik heb even in mijn b40 gekeken hoe dat zit met de ketting en de veer.de veer moet tussen de beide wielen blijven en mag niet op de kettingwielen komen.het aanslagplaatje onder de onderste gearbox moet goed afgesteld zijn.de afstemknop moet bij het begin van de schaal op het eerste streepje staan,met de nonius van de knop op 0.de afstemknop moet 29x rond gaan om de schaal op het eindpunt te zetten bij het laatste streepje.daar staat de knop op 3,5 streepjes voor de 0.Dit aanslagplaatje onder de gearbox wordt door middengolfluisteraars weleens uitgevijld of verbogen om aan het eind van de middengolf naar geheime zenders te luisteren.als aanslag dient dan de afstemc.zodat de ketting uitgerekt wordt of de keramische as van de afstemc.breekt.ik kreeg ook zo,n toestel met een gebroken c en een uitgevijld aanslagplaatje.de keramische as heb ik gerepareerd met autoplamuur en doet het nog steeds.en een nieuw plaatje gemaakt voor deze ontvanger.als je de ontvanger toch zover uit elkaar hebt ook beide gearboxen uit elkaar en voorzien van nieuw vet.heb van meer ontvangers gezien dat de bronzen lagertjes vast zaten op de as door dik vet en roest.ook de dubbele tandwielen van elkaar halen en schoonmaken.ook het dubbele tandwiel dat de schaal aandrijft.deze b40 stemt het mooiste af van allemaal.als je de afstemonderdelen weer monteert,eerst zonder afstemc,de koppeling los eerst de knop en schaal afstemmen en dan de afstemc vastzetten,als de schaal en knop op 0 staan de afstemc op de stand als de platen in hetzelfde vlak staan en niet tegen de aanslag.dat ingezaagde lager is wel orgineel,dat zit bij de mijne net zo.
Zware jongens
door son111 , Lage Mierde, 30.11.2015, 13:24 (3283 dagen geleden) @ Boudewijn
Mooi Boudewijn, bedankt...
Kun je mij verklaren waarom dit eerste type B40 fijner afstemt dan de latere?
Ik heb inmiddels verder gewerkt en de RF unit + afstemgedeelte gescheiden van het chassis.
Ik kreeg daardoor een antwoord op mn eigen vraag. De tandwielkast kwam door deze actie vol in het zicht, aan de onderzijde dus. Het kastje opengemaakt, het vet is niet echt hard geworden en moet wel werken. Ik verwijder het vet toch en vul het kast met nieuw vet.
Na het afwerken van het tandwielkastje het afstemmechanisme afstellen zoals Boudewijn beschrijft en met hulp van de manual. Vervolgens de units samenbouwen en aansluiten en dan de electronica nakijken en testen.
Ik ben blij met de reacties en met de bijna 60 detailfoto's die ik genomen heb om het assembleren makkelijker te maken.
Van dit assembleren, testen en uitproberen open ik een nieuwe draad.
groeten Rinus
Zware jongens
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 30.11.2015, 16:31 (3283 dagen geleden) @ son111
Ik heb het afstemmechaniek nooit verder geopend dan wat op mijn plaatjes zichtbaar is. Maar het zal misschien een keer moeten gebeuren daar in een B40 de afstemming te veel scheefstand heeft ten opzichte van de aanslag. Dus de afstemming begint op een lege trommel en eindigt bijvoorbeeld te vroeg door de aanslag op 28 MHz terwijl de trommel nog door moet kunnen gaan tot 30,5 Mhz.
--
groet Sander
Zware jongens
door son111 , Lage Mierde, 30.11.2015, 18:54 (3283 dagen geleden) @ S.Leunissen
Kun je volgens mij verstellen door het onderste blokkeringsmechaniekje, helemaal onder aan de as, los te draaien en dan iets verschuiven en weer vastdraaien. Wellicht is het dan verstandig om eerst de as van de afstemC los te koppelen.
Zware jongens
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 30.11.2015, 19:18 (3283 dagen geleden) @ son111
Als ik het goed zie dan de handleiding dan is het afstemsysteem van de B40(A) origineel.
Zie http://www.portabletubes.co.uk/boats/MurphyB40Manual.pdf
chapter 9 repairdata tuning drive mechanism
--
groet Sander
Zware jongens
door son111 , Lage Mierde, 30.11.2015, 19:45 (3283 dagen geleden) @ S.Leunissen
Bij jouw toestel(len) moet je dan onderdeeltje T, helemaal onderaan iets verstellen i.c.m. loskoppelen afstemcondensator.
Inderdaad is mijn afstemmechanisme helemaal gelijk aan die op de afbeelding.
Mij is nog niet helemaal duidelijk de werking van het handeltje met het ronde knopje. De standen Lock en Free zijn duidelijk. Maar wat doet Dial?
Zware jongens
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 30.11.2015, 19:55 (3283 dagen geleden) @ son111
Ik heb meer het idee dat lock echt kompleet vastzetten van het mechanisme is. Zodat de ontvanger tijdelijk fixed frequency is. Free dat het vliegwiel geheel meedraait dus snelafstemfunctie flinke zwaai maken met de afstemknop. En dial is met meer frictie = rem erop vliegwielfunctie waarbij de zwaai aan de knop sneller stilstaat..... Het is een vreemd iets dat moet ik erkennen.
--
groet Sander
Zware jongens
door son111 , Lage Mierde, 10.12.2015, 13:18 (3273 dagen geleden) @ son111
Beste mensen,
Een tijdje geleden berichtte ik over een Murphy B40, die bij toeval op mijn pad kwam. Dat de Murphy enkele tientallen jaren niet echt goed droog heeft gestaan werd wel duidelijk bij het ontmantelen:nogal wat sporen van aluminiumoxide, een wit poeder dat overal zat en flink wat verroest boutkopjes.
Na het verwijderen van de drie units heb ik flink wat tijd besteed aan het schoonmaken van de chassisdelen en het gangbaar maken, schoonmaken en smeren van alle schakelaars.
De elektronische onderdelen verkeerden in prima staat. De potmeters liepen allen soepel, ook de draadgewonden.
Hier zie je de rf unit weer tussen de schetsplaten hangen
Het viel op dat alle asjes van de afstemming en schakelaars asjes vrijwel spelingvrij draaiden.
Een schakelaartje voor het schoonmaken en smeren.
Na het verversen van het vet en smeren van de bewegende delen, voelde je weer de soepele vliegwielwerking van de afstemming.
De afstemcondensator weer vastgezet. De schroefdraad was wat verrommeld. Deze draad opgefrist en een nieuw 3/16 boutje ingedraaid.
Om bij de achterzijde van de afstemC te geraken, moest het schotje met sockets opzij. De moertjes van bevestigingsboutjes zitten pal achter de roterende trommel. Ik had geen zin deze trommel te verwijderen. (Wat een mooie mechaniek overigens). Die boutjes dus maar laten vallen en in het chassis twee nieuwe schoefdraadjes getapt. Werkt prima zo
Gisteravond het front gemonteerd, de knoppen erop, een laatste controle en hup aan de variac. (Ik heb alleen maar de ratelcondensatoren losgesoldeerd en uit voorzorg de koppelc in het audiodeel vervangen.
Na een uurtje of vier aan de variac stond uiteindelijk de volle netspanning op het toestel. Tot mijn verbazing werkte alles direct naar behoren: op alle banden kwamen zenders Door, de verlichting werkt, geen krakende potmeters of schakelaars. En vooral...een verbluffende rust in de afstemming, het ontbreken van nare piepen en fluitjes.
Vanochtend om 8 uur de Murphy weer aangezet. Hij werkt nu ononderbroken met nog steeds ontvangst op alle banden. En dat met een lullig draadje als antenne.
Zaterdag ga ik met de buitenkast en onderstel naar een straalbedrijf. Teveel roest....Zet alles gewoon naast de spatschermen, portieren enz., van de auto die mijn zoon onderhanden heeft. Daarna in de groene verf.
Pas dan sjouw ik de Murphy naar boven. Ik heb daar de aansluitingen zitten van een actieve antenne, die flink vrij in de tuin staat en een langdraadantenne van de schoorsteen naar de perenboom. Overigens woon ik in het buitengebied zonder directe buren en dus ook zonder storing.
Ben benieuwd
Groeten
Rinus
Zware jongens
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 10.12.2015, 13:49 (3273 dagen geleden) @ son111
Bewerkt door S.Leunissen, 10.12.2015, 13:55
Mooi verslag en fotos. ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
--
groet Sander
Zware jongens
door Bert V. , Amstelveen, 11.12.2015, 17:53 (3272 dagen geleden) @ son111
Bewerkt door Bert V., 11.12.2015, 18:22
Ik volg jouw relaas op de voet Rinus; ik ben nog niet zover door omstandigheden, maar het valt mij wel op dat mechanisch jouw exemplaar iets anders in elkaar steekt dan mijn versie, vooral de aandrijving van de afstem-C.
Leuk verslag in ieder geval, en veel succes met het aansluiten van dit "monster" op jouw antenne-mogelijkheden; wij horen het wel!
Groet,
Bert