Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ? (Algemeen)
door Hans Op den Camp , Leusden, 20.10.2008, 13:26 (5880 dagen geleden)
Al een hele tijd was ik op zoek naar een gave achterwand en een onbeschadigd kastje voor een Philips BX 281U uit het derde vredesjaar 1948.
En vandaag kon ik een compleet toestelletje, met heel veel restauratiewerk, maar met een perfect kastje en mooie achterwand kopen.
Tevens een goede gelegenheid om mijn verjaardagskadootje - een Tomtom HD Traffic navigatie - uit te proberen. Het buizenloze apparaatje navigeerde mij netjes tot op vijf meter nauwkeurig voor de deur van het adres in een doolhofachtige nieuwbouwwijk in Amsterdam .
Behalve het fraaie kastje, een als nieuw luidsprekerdoekje, de metalen achterkant en een setje gave knopjes was het BX 281U toestelletje verre van perfect. Zie hier een foto van het chassis:
Het verroeste chassis wordt denk ik nooit meer wat.
Vraag aan het forum is daarom of iemand ervaring heeft om zo'n geroest chassis weer toonbaar te maken.
Met vriendelijke groet, Hans
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Maurice , Dordrecht, 20.10.2008, 13:51 (5880 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hans,
DAt kan prima,
er zijn diverse je voor gegaan.
Leeg halen.
Stralen en opnieuw laten galvaniseren.
Er zijn bedrijfjes die dat doen.
Dan de uitdaging de boel weer in elkaar zetten.
Lijkt me een leuke uitdaging en mooie leer voor een evt groter project.
Zoek even op googeljerot naar dergelijke bedrijven in jouw buurt.
MAurice
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Hans Op den Camp , Leusden, 20.10.2008, 14:33 (5880 dagen geleden) @ Maurice
Maurice,
Dat volledig demonteren van een chassis en het opnieuw verzinken ervan heb ik met een mooi resultaat eens gedaan met een geroest chassis van een Philips 730A uit 1931.
Alleen was dat chassis veel eenvoudiger en van een groter formaat. De buisvoeten en andere componenten waren keurig aan het chassis geschroefd. Gewoon heel goed te doen.
Maar zo´n massaproduct uit 1948 is wel even anders. Alles zit vastgeklonken of is met holnietjes voor de eeuwigheid bevestigd. Voorts is het een crime om de bedrading aan alle buisvoetjes en spoelbussen los te solderen op een manier zodat het na het verzinken van het chassis weer op dezelfde wijze terug kan worden gemonteerd. Nee, dat zie ik echt niet zitten.
Een beter idee lijkt me om een sloopchassis te vinden (dat tegenwoordig nog wel eens voor niet te veel geld wordt aangeboden op internet) Maar jou tip zit in mijn gedachte. Ik moet er alleen nog de moed voor vinden om er aan te beginnen
Groeten, Hans
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Maurice , Dordrecht, 20.10.2008, 14:44 (5880 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Nu ja zoveel onderdelen zijn het toch niet.
En wat kan je die holnietjes uitmaken, even los boren en klaar.
Daarna tja boutje moertje is even lastiger.
EN als je helemaal slim bent doe je even een tapje er door halen.
Zit je niet met die moertjes te rommelen.
Met tinzuiger alles vrij van tin maken, anders soldeerlitze gebuiken voor de laatste reiniging.
Ligt de boel zo los.
Radio is in elkaar gezet door eenvoudige arbeiders, dus moet te doen zijn.
Wel in lagen werken.
Verven kan....vermits je de aardpunten in acht houdt.
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door fred , 20.10.2008, 14:32 (5880 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
hans je kan het chasis ook kaal schuren en behandelen met hammerite verf zoals ik zie is het niet door geroest dus dat moet wel lukken je kunt bijv een dremel gebruiken met een roterend staalborsteltje er op.. de aanpak van maurice is duurzamer maar die van mij goedkoper
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door J.Post , Brisbane, 20.10.2008, 15:00 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hallo Hans.
Er is al een mail onderweg betreft dit probleem
Met vr. groet,
Jan
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Hans Op den Camp , Leusden, 20.10.2008, 17:42 (5879 dagen geleden) @ J.Post
Er is al een mail onderweg betreft dit probleem
Hallo Jan, ik denk dat de postduif tegenwind heeft. Ik wacht geduldig je e/mail af.
Australië is tenslotte ook niet vlak naast de deur Groet, Hans
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door J.Post , Brisbane, 20.10.2008, 18:10 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hallo Hans.
Ik hoop dat de mail nu wel overkomt.
mvg,
Jan
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Hans Op den Camp , Leusden, 20.10.2008, 19:46 (5879 dagen geleden) @ J.Post
Hallo Jan,
Jouw e-mail is inmiddels overgekomen. Goh, wat een gigantische klus moet het geweest zijn om zo´n toestelletje uit elkaar te halen en vooral ook om het - na het cadmeren van het chassis - weer netjes te monteren. Ik durf dat eigenlijk niet goed aan en denk daarbij aan de vele gefelsde en geklonken onderdelen; de pertinax montagestrips die éénmalig in het chassis geklemd zijn. Je maakt volgens mij meer kapot dan dat je herstelt met het cadmeren. Tot slot ben ik wel heel benieuwd naar de vorderingen omtrent de S104. We zijn erg benieuwd naar de foto's.
Groeten, Hans
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Marc Van De Voorde , Lievegem België, 20.10.2008, 16:06 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hans,
zie je mailbox. Je zal zien dat dit heel goed te doen is.
De restauratie is in 4 delen doorgemaild, daar het hele bestand te groot is.
Als je kan mag je het eveneens op het forum zetten, ik zie niet direct hoe dit kan.
M.v.g.
Marc
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Marc Van De Voorde , Lievegem België, 20.10.2008, 16:42 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hans hier is alvast de tekst
Zal morgen zien voor de foto's
Marc
GERED VAN DE BRANDSTAPEL !
Waarom een radiotoestel volgens de regels der kunst restaureren, als het moeilijk ook kan ?
Zoals vele medehobbyisten onder ons reeds ervaren hebben, kreeg ik de vraag van een kennis te horen, dat hij een oud radiotoestel staan had welke ik gratis kon afhalen. Het toestel had jaren op een hooizolder gestaan, maar meer info kon de persoon in kwestie niet geven.
Enkele dagen later, zoals afgesproken ging ik het ophalen. Ik diende het toestel bij de vergane bodemplaat op te tillen daar ik anders enkel het resterende van het radiokast in de hand had.
Eens thuisgekomen en na een vluchtige inspectie bleek het om een HMV, type: 1103 te gaan.
Foto1 Origineel typeplaatje achteraan op de houten kast
Het besluit was vlug genomen “ ALLE BRUIKBARE ONDERDELEN ER UIT EN OPKUISEN VOOR RESERVE ONDERDELEN “ de rest zoals het tegenwoordig hoort: recycleren !
De buizen type’s : 6SA7 – 6SK7 – 6SQ7 – 6V6 – 5Z3 en EM34 werden uitgetest op de Neuberger RPM 370 en bevonden zich nog in goede staat.
De voedingstransfo en smoorspoel werden losgeschroefd, en de draden onderaan in het chassis losgeknipt daarna doorgemeten, OK bevonden en opgekuist.
Luidspreker met bijhorende uitgangstransfo ondergingen dezelfde bewerkingen, waren OK en werden eveneens opgekuist!
Binnenin het chassis vond ik nog twee mooie lange afgeschermde draden welke ik er uit knipte (konden ooit wel eens van pas komen.). Verder knipte ik het HF omschakelblok los want wie weet het kon eveneens ook ooit nog eens van pas komen.
De rest werd zoals ik reeds schreef, afgeschreven: het metalen chassis met de volledig intacte glazen afstemschaal werd in de schrootbak gesmeten! De houten bodem van de radiokast was door houtworm dermate aangetast dat deze reeds volledig los van de kast was, dus met een kleine inspanning van mijn voet, werd de rest van de kast in twee zijstukken een bovenplaat en front herleidt. Deze belanden tenslotte bij het brandhout, dit voor de komende winter in de houtkachel!
Foto 2. Front, bovenplaat en de twee zijstukken. Brandhout voor de komende winter ?
Bemerk bovenste stuk: links en rechts zijn de twee bruine stukken welke elk door een
kwart ronding deel uitmaken van het linkse en het rechtse zijstuk.
Het front bestaat enkel uit het gele massieve hout.
Foto 3. Vermolmde bodemplaat, vol met houtworm!
Foto 4. Gesloopt chassis.
Later, op een zaterdag besloot ik zoals ik regelmatig doe, de gerecycleerde rommel naar het containerpark af te voeren…………
Tussen het metaal lag nog steeds het verroeste chassis met de nog, wonder boven wonder de intacte glazen afstemschaal! Eens afwassen en deze was van geen nieuwe te onderscheiden!
En toen kreeg ik wroeging! Waneer ga ik al die reserve onderdelen van dit toestel ooit eens gebruiken? WAAROM DIT TOESTEL NIET ONMIDDELLIJK HERSTELD ???
Mijn radiovirus maakte mij duidelijk dat ik verkeerd bezig was, en ja wat moest gebeuren gebeurde. De schrootbak werd handmatig stuk voor stuk tot op de bodem leeggemaakt en alle stukjes draad, boutjes en moeren, kortom alles wat van dit toestel gesloopt was en in de schrootbak terecht kwam werd er zorgvuldig terug uitgevist en opzij gehouden.
Volgende stap was alle onderdelen voorlopig terug op het chassis plaatsen en alle stukken van de bedrading al puzzelend met kleefband terug aan elkaar te kleven, teneinde de oorspronkelijke bedrading terug te vinden. In eerste instantie wilde ik namelijk een principeschema van dit toestel tekenen. Wat mij met heel veel geduld dan ook nog lukte.
Foto 5. Principeschema
Foto 6. Blokschema met HF blok en golflengte schakelaar
Nu kon ik een aanvang nemen met restauratie. Daar het chassis zeer ernstig door roest was aangetast, diende ik alle componenten van het chassis te verwijderen voor dit degelijk te behandelen. Om nu de oorspronkelijke bedrading zoveel mogelijk te behouden bij de latere her -bedrading, boorde ik van elke buishouder de holnietjes los. En na het doorknippen van de MF aansluitingen kon ik de ganse bedrading er zo volledig in een keer uitnemen!
Foto 7. Losgemaakte bedrading met bijhorende buisvoeten.
De volgende stap was het ontroesten van het kale chassis en herbehandelen tegen het roest. Voor het roest te verwijderen gebruikte ik de grote middelen: zandstraaltoestel onder persdruk geplaatst en stralen met glaskorrel 08 mm. Dit stralen is in een mum van tijd gedaan, er is meer werk om alles uit te halen, op te starten en het chassis vast te maken, want met 8 Bar perslucht vlieg het chassis zonder vastmaken gewoon de lucht in!
Vervolgens werd het chassis herspoten met zinkverf, waardoor de roestduivel er geen vat meer op heeft!
Foto 8. Gezandstraald en met zinkverf behandeld chassis (let op de lichtgrijze vlekken, daar was het chassis reeds enkel tienden mm diep doorgeroest)!
Ook alle andere metalen delen welke roestgevoelig waren werden op deze manier behandeld.
Nu volgde de hermontage van alle onderdelen en componenten. De buisvoeten werden incluis met de oude bedrading terug vastgezet. Vervolgens werden alle weerstanden en condensatoren langs een kant losgemaakt, doorgemeten en wat nodig onder werkspanning gezet.
Ieder component dat lekte, of buiten tolerantie was werd verwijderd en vervangen.
De tweedelige CV werd volgens mijn drastisch kuissysteem onder handen genomen. T.t.z.
deze wordt volledig gedemonteerd en gaat daarna in een bad met sanitaire ontstopper. Feitelijk is dit een paardenmiddel dat meestal lukt, maar houd wel het risico in dat de pertinax isolatieplaatjes tussen de vaste platen en het frame er soms niet tegen kunnen en dat deze gaan geleiden. In dat geval (wat ik in het verleden reeds heb meegemaakt) zit er dan niks anders op dan nieuwe te construeren. Gelukkig was er bij deze CV reeds gebruik gemaakt van Steatit of iets dergelijks, welke bestand is tegen het ontstopper zuur.
Als laatste werd dan de afstem schaalhouder met de glazen afstemschaal teruggeplaatst, de luidspreker en antenne aangesloten + een voorlopig netsnoer aangebracht.
Het radiochassis werd onder spanning gezet werkte onmiddellijk op alle golflengten.
Nu bleef er enkel nog het afregelen van het toestel over, wat eveneens geen noemenswaardige problemen gaf.
Foto 9. Gerestaureerd radiochassis.
Nu diende ik enkel nog het chassis onder te brengen in de oorspronkelijke radiokast…………
Maar dit was andere kaas! Deze lag in vijf gebroken stukken (zie foto 2 en 3) te wachten op restauratie. En het ging om geen rechthoekige kast, links en rechts waren de verticale hoeken van een mooie ronding voorzien en uitgevoerd in fineerhout! Gelukkig heb ik reeds voor hetere vuren gestaan en diende ik er dus gewoon maar aan te beginnen.
Eerst maakte ik aan de hand van de vermolmde bodemplaat een identieke nieuwe uit een multiplexplaat van 10 mm dik. Met de paneelzaag, bovenfrees en boormachine bracht ik dit tot een goed einde.
Nu maar eerst het voorfront waar de twee kwart rondingen van de zijstukken nog aan vastzaten losgemaakt. Eerst werden deze twee doorgebroken delen ontdaan van alle vernis, want er diende uiteindelijk een nieuwe fineerlaag bovenop de oorspronkelijke aangebracht te worden. Dit was de enige mogelijkheid om deze twee zijstukken, terug in hun originele staat te verbinden. Van het bovenstuk werd eveneens alle vernis verwijderd, ook hier diende later een nieuwe fineerlaag aangebracht.
Vervolgens werden alle delen samengebracht en met witte houtlijm vastgelijmd.
Na het drogen moest ik nu alle ontbrekende stukken (vooral rond de rondingen) opvullen met kneedbaar hout en alles egaal rond en vlak te schuren. Ik kan jullie verzekeren dat zo’n kast met je voet kapot stampen veel vlugger gaat dan achteraf alles terug bijeen te brengen!
Eens alle oneffenheden weggewerkt, kon ik overgaan tot het aanbrengen van een nieuwe fineerlaag.
Foto10 en 11. Aanbrengen nieuwe fineer
Eens het fineerwerk achter de rug, werd de kast volledig geschuurd en voorzien van het in het oorspronkelijke geel herspoten massieve voorfront.
Gans de kast werd nu voorzien van een drietal lagen vernis, en na drogen kon het chassis eindelijk terug gemonteerd worden
Foto 12. Afgewerkt toestel
Foto 13. De HMV terug in werking
De klus is nu bijna geheel geklaard, er rest mij nu nog enkel een originele knop te vinden met de tekst “Volume” en een achterwand te vinden.
De originele volumeknop kon ik enkele weken later aankopen via Germain De Bruyker magazijnier van het Olens Radiomuseum.
Geen achterwand te vinden, dus terug zelf aan de slag.
De constructie ervan heeft ook nog een beetje tijd in beslag genomen. Vooral het perforeren van de verluchting , deze gaatjes één voor één, keurig rij per rij handmatig frezen is verre van gemakkelijk.
Nabeschouwing: Vooraleer ik ooit nog een radiotoestel denk te slopen, zal ik dit éérst een maand lang op een plaats opstellen waar ik dagelijks langskom en mij telkens de vraag stellen
SLOPEN ? NIET SLOPEN ?
Marc Van De Voorde
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Hans Op den Camp , Leusden, 20.10.2008, 17:55 (5879 dagen geleden) @ Marc Van De Voorde
Bewerkt door Hans Op den Camp, 20.10.2008, 18:02
Hallo Marc,
Als ik jouw verhaal lees dan schaam ik mij een beetje dat ik zo zit te zeuren over een beetje roest op het chassis van mijn BX281U. Maar ik ben nu eenmaal een perfectionist als het om restaureren van oude radio's gaat.
Maar ik heb bewondering voor uw doorzettingsvermogen en ben heel erg benieuwd naar de foto's van de restauratie
En mocht je hulp nodig hebben met de foto's, dan is dat vanzelfsprekend geen enkel probleem.
Groeten, Hans
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Ed van der Weele † , Zeist, 20.10.2008, 20:03 (5879 dagen geleden) @ Marc Van De Voorde
De tweedelige CV werd volgens mijn drastisch kuissysteem onder handen genomen. T.t.z.
deze wordt volledig gedemonteerd en gaat daarna in een bad met sanitaire ontstopper. Feitelijk is dit een paardenmiddel dat meestal lukt, maar houd wel het risico in dat de pertinax isolatieplaatjes tussen de vaste platen en het frame er soms niet tegen kunnen en dat deze gaan geleiden. In dat geval (wat ik in het verleden reeds heb meegemaakt) zit er dan niks anders op dan nieuwe te construeren. Gelukkig was er bij deze CV reeds gebruik gemaakt van Steatit of iets dergelijks, welke bestand is tegen het ontstopper zuur.
Een prachtig verslag Ik ben benieuwd naar de foto's.
Reinigen van afstemcondensatoren gaat heel goed en zonder kans op beschadiging met een ultrasoonreinigingsapparaat. De afstemcondensator onderdompelen in water met wat Tikopur of een ander sterk reinigingsmiddel, een kwartiertje de ultrasoonreiniger laten brommen en de afstemcondensator ziet eruit of hij zo uit de fabriek komt. Daarna de lagertjes opnieuw smeren en hij kan weer worden ingebouwd.
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Marc Van De Voorde , Lievegem België, 21.10.2008, 05:18 (5879 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Dag Ed,
Zo een ultrasoonreinigingsapparaat is dat gewoon in de handel te koop?
Wat de foto's van de restauratie betreft, Hans gaat deze op het forum plaatsen.
Groeten,
Marc
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Matthias Meijer , Dordrecht, 21.10.2008, 08:57 (5879 dagen geleden) @ Marc Van De Voorde
Hallo Marc,
Ja, die appaten kun je gewoon kopen.
Enkele weken geleden heb ik deze gekocht.
De maten van de tank zijn NET groot genoeg om het chassis van een BX272U of vergelijkbaar toestel in zijn geheel in de dompelen. Heb dat nog niet in werking geprobeerd, die U-tjes zijn een lange termijn project.
Groeten,
Matthias
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Maurice , Dordrecht, 21.10.2008, 15:08 (5878 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Zijn echt perfecte dingen en ook ik heb al veel schoon gemaakt in mijn ultrasoon reiniger.
Ten tijde dat ik hem kocht waren de betaalbare nog geen 2,5 L.
Een chassis past er zeker niet in bij mij.
Maar de nodige schakelaars en afstem-c's hebben op die manier al kennis mogen maken met de methode Ultrasoon.
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Dave , Omg. Leiden, 21.10.2008, 10:22 (5879 dagen geleden) @ Marc Van De Voorde
Marc, ik gebruik al vele jaren een Bransonic ultrasoon reiniger.
http://www.branson.nl/bransonicreinigungsgeraete.html
Kijk hier maar eens.
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Ed van der Weele † , Zeist, 21.10.2008, 14:18 (5879 dagen geleden) @ Marc Van De Voorde
Hallo Marc,
Ultrasoonreinigers zijn van klein tot groot te koop. Een jaar of drie geleden heb ik de voorganger van het model op de bovenstaande foto gekocht, nadat ik goede ervaringen had opgedaan met een heel kleine ultrasoonreiniger waar maar net een leesbril in paste.
Dat kleine ding gebruikte ik voornamelijk om de uitgedroogde cartridges van mijn inkjetprinter weer gangbaar te maken. Een klein beetje Driehoek zachte zeep opgelost in lauw water, de cartridge erin en de opgedroogde inkt zag je er zo uitspoelen.
Het liefst zou ik een nog veel grotere ultrasoonreiniger willen hebben waar een heel radiochassis in past, maar die hele grote zijn schrikbarend duur.
Als ik nu een heel vuil chassis aantref zet ik het in de gootsteen of onder de douche. Flink insoppen met een zachte kwast en afspoelen. Daarna langdurig drogen in de heteluchtoven op een temperatuur van 50°C.
Naast de De Detectorshop leveren ook onder andere Baco in IJmuiden en Conrad ultrasoonreinigers. Leveranciers in België ken ik helaas niet.
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Paul Brouwer , Haarlem, 20.10.2008, 20:31 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hallo Hans,
Zoals uit andere reacties al is gebleken, is het te doen om dat chassis weer toonbaar te maken, maar zal ongelovelijk veel werk worden.
Aangezien het hier een veel gebruikt chassis betreft (209U, BX272U en BX281U) waar er nog genoeg van te krijgen zijn, kan je je afvragen
of dat al dit werk wel waard is.
Groet,
Paul
--
Is er nog hoop voor deze bejaarde BX281U ?
door Jan vd Reijden, 20.10.2008, 20:47 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hans
De simpele methode, lijkt eerst vies maar valt later wel mee.
Ik kreeg een BX490A die er nog erger uitzag dan het beeld wat jij laat zien. Van dit type gaan er 13 in een dozijn dus ik dacht: "wat kan het mij schelen".
Alle roestvlekken ingespoten met imal en een paar dagen laten staan. De kleur van het metaal werd wel donker.
Toen met een staalborsteltje op de dremel en maar borstelen. Weg roest. Verder niets gedaan. Ik bewaar hem niet in een vochtige ruimte en verwacht dan ook geen problemen. Indien wel, nou dan zijn er nog 12 in een dozijn.
Jan.