Emric radiotoestel (Algemeen)

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 29.11.2015, 13:40 (3284 dagen geleden)

Vanmiddag de laatste hand gelegd aan een Frans Emric radiotoestel uit 1937. Het gaat om een vrij luxe uitgevoerde kast in Art Deco stijl met een keurig binnenwerk zonder al te veel veel tierelantijnen. Er zit wel een stroomregulatorbuis in serie met de nettrafo, ik kan me alleen niet goed voorstellen waar deze voor dient. Misschien is het alleen een beveiliging tegen kortsluiting. Het merk en type van de regulatorbuis is Radio Celsior C623, dit is een variant van de C23.

Het toestel speelt ook goed op een 110 volt lichtnet, waarbij de netstroom uiteraard ruim het dubbele is van die bij 230 volt.

Een beschrijving van het toestel staat hier http://www.hupse.eu/radio/Emric_xx37a.htm

[image]

--
http://www.hupse.eu/radio

Emric radiotoestel

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 29.11.2015, 13:58 (3284 dagen geleden) @ John Hupse †

@ John,
Een mooi bijzonder model, deze radio.En ook heel mooi opgelost met die schaal,klasse!
(Overigens vind ik die Mercedes race auto uit het zelfde bouwjaar ook heel mooi en
bijzonder. Zou in deze tijd als model zeker niet mis staan.)
Cees.

--
CornelisBB

Emric radiotoestel

door Kees Koren @, Bilthoven, 30.11.2015, 07:29 (3283 dagen geleden) @ John Hupse †

Mij valt op gezien de lampbezetting het enorme blikpakket van deze voedingstrafo.

Emric radiotoestel

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 03.12.2015, 09:55 (3280 dagen geleden) @ Kees Koren

klopt, dat viel mij ook op. Het gaat om een bijzonder zwaar uitgevoerde Ferrix nettrafo.

Ruwweg gezegd is deze trafo twee keer zo zwaar als je zou verwachten. Het hele toestel weegt overigens 12 kg.

Ik ben nu bezig met een vrij goedkoop Frans radiotoestel (een Clarville A5), ook uit 1937 maar met een wat oudere buizenbezetting (AK2, AF3, ABC1, AL3 en AZ1). Hier zit een nettrafo in van het normale formaat, en dit toestel weegt slechts 7 kg.

Het waarom van de zware nettrafo en van de regulatorbuis die hiermee in serie staat is mij nog niet duidelijk. De enige reden die ik kan bedenken is dat je hiermee een min of meer kortsluitvaste voeding verkrijgt. De nettrafo van de Emric is overigens ook nog voorzien van de bij dit soort trafo's gebruikelijk smeltdraad in de spanningskeuzeschakelaar. De schakeling van het radiotoestel is verder vrijwel standaard, wel zijn sommige ontkoppelcondensatoren dubbel uitgevoerd (twee condensatoren parallel, maar elk met een eigen "aardpunt" op het chassis).

--
http://www.hupse.eu/radio

Emric radiotoestel

door Norbertos @, Antwerpen(Hoboken), 03.12.2015, 15:39 (3280 dagen geleden) @ John Hupse †

John,

Kan dit ergens een invloed hebben indien je hetzelfde aardpunt zou gebruiken.Bij mijn reparaties heb ik reeds condensatoren vervangen en een ander aardpunt genomen dan origineel,omdat het op die bepaalde plaats gemakkelijker was om te solderen.
Doe ik fout.?
Groeten
Norbert

Emric radiotoestel

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 03.12.2015, 15:55 (3280 dagen geleden) @ Norbertos

Kan dit ergens een invloed hebben indien je hetzelfde aardpunt zou gebruiken.Bij mijn reparaties heb ik reeds condensatoren vervangen en een ander aardpunt genomen dan origineel,omdat het op die bepaalde plaats gemakkelijker was om te solderen.

De "aardpunten" kunnen in sommige gevallen vrij kritisch zijn. Maar dat is niet altijd het geval.
In z'n algemeenheid is het wel beter om bij het vervangen van een onderdeel de oorspronkelijke bevestigingspunten te gebruiken. Dit voorkomt immers onverwachte problemen.

Bijvoorbeeld de linker aansluitlip van de volumepotmeter kan gevoelig zijn voor de plek waar deze op wordt aangesloten. Ook de ontkoppelcondensator van het schermrooster van de m.f. buis kan problemen veroorzaken op dit punt. Ook bij FM-tuners kunnen de "aardpunten" kritisch zijn.

--
http://www.hupse.eu/radio

Emric radiotoestel

door Norbertos @, Antwerpen(Hoboken), 03.12.2015, 16:07 (3280 dagen geleden) @ John Hupse †

Bedankt John,dat wist ik niet.Weeral wat bijgeleerd.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum