Tsjilpende NSF H113U (Techniek Radio/TV)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 01.12.2015, 19:18 (3283 dagen geleden)

Beste forumlezers,

Vandaag ben ik begonnen met het weer spelend maken van een U-toestelletje, een NSF H113U. Het kastje met het bekende spanningsscheurtje
bovenin was al eerder gerenoveerd want van Jan Post kon ik een puntgaaf kastje overnemen.

Nu is het chassis aan de beurt. Na vervanging van de defecte UY1N gelijkrichtbuis kwam er na opstarten met een gloeilamp in serie, geluid uit.
Alleen niet het geluid zoals we dat graag willen horen, maar een ploppend geluid dat reageert op de volume potmeter. En bij het verdraaien van de
variabele condensator klinkt er ter hoogte van de nog aanwezige AM zender Goed Nieuws Radio een een scherp tsjilpend geluid.

Na enig zoeken in oude forumberichten vond ik een topic dat erg overeen komt met mijn storing: http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=18113
Op de koppelcondensator C83 na is het NSF radiootje nog helemaal origineel met alle teercondensators en wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk moderne
onderdelen gaan inbouwen. Het liefst zou ik willen weten wat dit "motorboten" veroorzaakt, dus wat er in het toestel gebeurt.
Ik vermoed dat er iets mis is in de eindtrap. De UBL21 eindbuis is vernieuwd (evenals de beide UCH21 buizen), maar zonder gewenst resultaat.

De NSF zoals ik hem als slooptoestel kreeg, zonder knoppen, zonder luidspreker en schaaltje en met een gescheurd kastje.

[image]

Dezelfde NSF H113U, weer helemaal compleet. Alleen nog een oplossing voor dat motorboot en tsjilp geluid zien te vinden.....

[image]

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Tsjilpende NSF H113U

door Paul Brouwer @, Haarlem, 01.12.2015, 19:38 (3283 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hoi Hans,

Het motorboten wordt vaak door een defecte koppelcondensator veroorzaakt. Het tsjilpende geluid moet jij mijns inziens in de 100uF ontkoppelelco zoeken die ook verlopen/lek zal zijn.

Groeten,
Paul


PS
Ik zou al die teercondensatoren vervangen. Deze zijn zeker weten verlopen resp. lek.

--
[image]

Tsjilpende NSF H113U

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 01.12.2015, 20:01 (3283 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Motorboten in een fabriekstoestel is vrijwel altijd instabiliteit veroorzaakt door verdroogde elektrolytische condensatoren, met name die in de voeding (C1 - C2), controleer ook de kathode ontkoppeling van de eindbuis (C75) en C104.
Condensator over de primaire van de UGT (C89?) aanwezig en in orde?
Bromt het toestel niet meer dan normaal?
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Tsjilpende NSF H113U

door Hans Op den Camp @, Leusden, 02.12.2015, 08:10 (3283 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Beste Anton en Paul,

Ik ga er vandaag mee aan de slag en laat het resultaat weten. Mogelijk heeft een ander er dan ook wat aan. De radio bromt inderdaad abnormaal sterk.
Het opnieuw formeren van de C1 -C2 heeft niets geholpen dus vervang ik die in ieder geval.
De koppel C83 is al vernieuwd. C75, C89 en C104 komen vandaag aan de beurt.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Tsjilpende NSF H113U

door Hans Op den Camp @, Leusden, 02.12.2015, 10:36 (3283 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Inmiddels speelt het radiootje weer zoals het hoort. Het motorboten en tsjilpen werd veroorzaakt door een defecte voedings elco C1 - C2.
Ik dacht altijd dat zo'n defecte elco alleen maar een sterke brom veroorzaakte maar kennelijk kan hij voor meer storingen zorgen.
Bedankt voor de goede adviezen en ik heb weer wat geleerd. :-)

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Tsjilpende NSF H113U

door ruudtx @, 02.12.2015, 17:24 (3282 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Wordt het negatief van g 1 instellingen niet gehaald via voeding, aparte weerstand en elco. Ook voor AGC voorinstelling. Dan kan slechte afvlak elco meer problemen geven dan brom.

Tsjilpende NSF H113U

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02.12.2015, 19:54 (3282 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hoi Hans,

Dat de voedingselco's (C1 en C2) niet goed waren, begreep ik niet uit jouw eerste posting. Dat deze ook de oorzaak waren van het tsjilpende bijgeluid (normaliter bij ontvangst van een zender) verbaast mij. Dit effect wordt in deze U-tjes juist veroorzaakt door een verlopen/defecte ontkoppel-elco (C75).

Groeten,
Paul

--
[image]

Tsjilpende NSF H113U

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 02.12.2015, 22:01 (3282 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dat de voedingselco's (C1 en C2) niet goed waren, begreep ik niet uit jouw eerste posting. Dat deze ook de oorzaak waren van het tsjilpende bijgeluid (normaliter bij ontvangst van een zender) verbaast mij. Dit effect wordt in deze U-tjes juist veroorzaakt door een verlopen/defecte ontkoppel-elco (C75).

Aangenomen dat je met verlopen/defect uitgedroogd bedoeld, is dit vrijwel nooit de oorzaak van instabiliteit.
Indien C75 verdroogd of capaciteitsloos is geworden zal er ook wisselspanning over de weerstand R75 staan en een deel hiervan dus ook tussen stuurrooster en massa.
Dit resulteert in tegenkoppeling, hierdoor neemt de versterking van de eindbuis af.
Je kunt dit eenvoudig controleren door de condensator even los te nemen.
In theorie neemt hierdoor de stabiliteit van het toestel zelfs toe.

Uiteraard is het gewenst dat het toestel onder alle omstandigheden onvoorwaardelijk stabiel is, dus ook met een eindtrap die normaal versterkt en daarom moet C75 dus onverdacht zijn.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Tsjilpende NSF H113U

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 02.12.2015, 22:38 (3282 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Inmiddels speelt het radiootje weer zoals het hoort. Het motorboten en tsjilpen werd veroorzaakt door een defecte voedings elco C1 - C2.
Ik dacht altijd dat zo'n defecte elco alleen maar een sterke brom veroorzaakte maar kennelijk kan hij voor meer storingen zorgen.

Als de inwendige weerstand van de voeding te hoog is door een slechte elco, zakt de spanning al in bij een kleine toename de belasting. Als de belasting daardoor afneemt, neemt de spanning weer toe. Als dit proces zich herhaalt en zichzelf in stand houdt, krijg je een oscillatie. In dit geval vrij laagfrequent, het motorboten.

Tsjilpende NSF H113U

door Desmond @, 03.12.2015, 04:29 (3282 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Precies, dit is de oorzaak, oude/verdroogde elco's hebben een hogere ESR waarde waardoor zowel LF als HF instabiliteit het gevolg is.

Mvg,
Desmond

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum