Philips 680A (Techniek Radio/TV)
door Frans Hamer , Den Helder, 06.12.2015, 20:14 (3278 dagen geleden)
Hallo allemaal.
De bassist van onze band kwam met de vraag of ik zijn radio wilde nakijken.
Dat wilde ik uiteraard wel en nam het toestel mee naar huis.
Volgens onze bassist waren er op de korte golf wat stations te horen
maar de radio speelde daarna niet meer.
Na aansluiten met een shunt van 40 Watt nam de radio geen stroom op.
Dus maar uitkasten, dat viel nog niet mee alles bleef vaststaan.
Na een oude tip op dit forum gelezen het front mee verwijderd (nog bedankt Otto).
De spanning invoer bleek aan één kant afgebroken, na herstelling hiervan
slecht afstembare ontvangst op de meest rechtse toets 51.
Op alle andere banden geen ontvangst alleen gekraak bij afstemmen.
nu zag ik dat er waarschijnlijk aan de diverse toltrimmers gedraaid is.
Zie foto's.
Hoe los ik dit op?
Philips 680A
door Martina , Almere, 06.12.2015, 20:21 (3278 dagen geleden) @ Frans Hamer
Nou, daar ben je dan lekker mee.... hoop dat er een techneut hier aanwezig is die kan helpen bij het afregelen..
*overigens ben ik van mening dat aan het draaien aan toltrimmers streng verboden dient te worden geworden*
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
Philips 680A
door Frans Hamer , Den Helder, 06.12.2015, 20:33 (3278 dagen geleden) @ Martina
Hallo Martina.
Het draaien aan toltrimmers is weggelegd
voor techneuten die weten waar ze mee bezig zijn.
Ik heb echt geen flauw idee hoe dit op te lossen.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.
Philips 680A
door Bapaktua , Haarlem, 06.12.2015, 20:48 (3278 dagen geleden) @ Frans Hamer
Hallo Frans,
het complete schema en de afregeling is te vinden op de NVHR-website.
Is als .pdf file te downloaden.
Die afregeling lijkt mij niet zo moeilijk,
maar je moet dan wel over een meetzender beschikken.
succes, ruud exPA0ROJ
Philips 680A
door Martina , Almere, 06.12.2015, 21:59 (3278 dagen geleden) @ Bapaktua
Ik zou wel aanschouwelijk onderwijs van iemand willen krijgen hoe je dat dan doet.
Het blijft voor mij ook allemaal maar magie.
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
Philips 680A
door huub.jak , 07.12.2015, 17:05 (3277 dagen geleden) @ Bapaktua
Bewerkt door huub.jak, 07.12.2015, 17:23
Draai deze tegen de verzegeling op
Meen dat het fluit trimmers zijn
Dus niet zo erg
en als de radio goed ontvangt niks er aan doen
de man is toch tevreden ..?
Huub
Philips 680A
door Maurice , Dordrecht, 06.12.2015, 22:19 (3278 dagen geleden) @ Frans Hamer
Frans,
Breng eerst maar eens de basis zaken in orde.
Nodige teerknollen die aan hoogspanning hangen vervangen.
Deze vind je door schema te pakken en lijnen Hoogspanning rood te kleuren.
kom je van zelf bij condensatoren uit.
Dan de koppelcondensatoren welke aan de stuurroosters hangen.
C16, C29, C33, C34 bv
BUIS EF9 controleer je de afscherming!
Onder de rode lak zit geleidende laag deze gaat naar 1 van de pootjes.
Kun je gewoon meten
EVen ergens klein beetje lak weg krabbelen net genoeg voor je meetpen en even
Ohms meten.
Niet in orde dat eerst herstellen.
Hoe ? even zoeken hier op forum is al paar keer besproken met goede tips.
Als de basis in orde is, je de buishouders, buiscontacten en de schakelcontacten hebt
gereinigd pak je schema en leest goed de procedure.
STaat er keurig in.
Eerst lees je dat een paar keer door en probeert te snappen wat daar staat.
Begrijp je dat niet pak je GOOGLE en zoekt op hoe een radio ontvanger
komt tot het ontvangen van zenders.
Radio is ook stukje studie.
De term OUTPUT INDICATOR is niets anders dan een voltmeter die wijzer (0 stand) in midden schaal heeft.
Heden multimeters geven aan met + of -.
En meet je over een vermogenweerstand van 5W of 10W van 4 of 8 Ohm.
Eerst zelf proberen,
Lukt dat niet eerst komende reparatie dag je melden.
Dan meekijken en omdat je zelf al reeds geprobeerd hebt snap je straks wat bij reparatie dag men doet en je evt eigen fout kunt zien waar je de mist in ging.
Philips 680A
door Fons Vendrik , Ter Aar, 06.12.2015, 22:37 (3278 dagen geleden) @ Maurice
Staat er keurig in.
Klopt!
Overigens begrijp nu het 'aanschouwelijk onderwijs' van Martine.
Want als ik de aanwijzingen in de documentatie zo lees, ben je wel effe van de straat!
Wel een leuke uitdaging..... dat wel.
--
Groeten van Fons
"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."
Philips 680A
door Maurice , Dordrecht, 06.12.2015, 22:40 (3278 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Ja dat klopt
Is niet even 5 min aan een trimmer draaien.
Zeker als aan van alles en nog wat gedraaid is.
Kun je helemaal van voor af aan beginnen.
Eerst de basis maar op orde.
Philips 680A
door Leo Snoeren , Dongen, 07.12.2015, 04:55 (3278 dagen geleden) @ Frans Hamer
Hallo Frans,
Het is precies wat Maurice schrijft. Begin met het electrisch in orde maken van het toestel, controleer de diverde spanningen en stromen aan de hand van de documentatie en haal eerst de fouten eruit. Daarna afregelen volgens documentatie. Het is wel een hoop werkt, maar daarna heb je en keurig werkende radio. In de documentatie staat goed omschreven wat je moet doen, houdt deze volgorde aan!
Succes,
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Philips 680A
door henkk , Alkmaar, 07.12.2015, 08:05 (3278 dagen geleden) @ Frans Hamer
Ik had vroeger ook zo'n toestel die niet op de middengolf ontving omdat de golfbereikschakelaar slecht contact maakte.
Na enig gegoochel met de toetsen speelde deze uitstekend en dan gewoon zo laten staan.
De golfbereikschakelaar is een zwak punt bij linodyne toestellen maar laat de spuitbussen maar in de kast,daarmee wordt het alleen maar erger.
Het is wel hard nodig om het al genoemde onderhoud uit te voeren.
Henk
Philips 680A
door Loek , Exloo, 07.12.2015, 10:45 (3278 dagen geleden) @ Frans Hamer
Hallo Frans,
Ik ben het niet eens met veel suggesties die gedaan zijn over de aanpak bij deze radio.
Deze zijn wel goed als je ervaring hebt met reparaties. Ik ga er even vanuit gezien jou reacties dat je dat niet heb. Als dat een verkeerde conclusie is dan mag je wat mij betreft mijn verhaal overslaan.
Uit ervaring op de reparatie dagen ( ben een reparateur) weet ik dat er regelmatig onervaren hobbyisten alle condensatoren vervangen (uit voorzorg) terwijl de radio speelde. Na de ombouw speelde de radio dan niet meer. Er waren dus fouten geïntroduceerd bij het vervangen van onderdelen. Het advies van de meeste reparateurs is dan ook vervang één condensator en controleer dan eerst of hij het nog doet enz,enz.
Nu in jou geval voor bijna 100% is zeker dat jou radio niet werkt omdat er iets ontregeld is. Als je nu eerst alle condensatoren gaat vervangen kan je weer nieuwe fouten introduceren. Daarna wordt herstel nog complexer.
Mijn advies is eerst uitzoeken waarom de radio het niet doet. Eventueel eerst afregelen of laten doen. En daarna pas verder zaken gaan vervangen. Het afregelen hoeft daarna niet over gedaan te worden wanneer alsnog condensatoren worden vervangen.
Zijn er condensatoren defect (meestal met zeer lage capaciteit) in het Hoog Frequent gedeelte dan komt men daar achter bij het afregelen.
Stel je hebt alle C's vervangen en hij doet het nog niet. Nu moet iemand hem voor jou gaan afregelen. Als ik dat zou zijn dan is mijn gedachte steeds misschien komt dit wel door dat er al aan "gerommeld" is.
Het is maar een advies hoor met vriendelijke groet,
Loek
Philips 680A
door Maurice , Dordrecht, 07.12.2015, 11:37 (3278 dagen geleden) @ Loek
Loek.
We gaan de discussie niet meer aan.
In dit toestel die knollen aan de hoogspanning laten zitten
Is moord voor toestel.
Vragen om problemen.
Buizen staan verkeerd ingesteld.
Stromen te hoog enz.
Dadelijk is weer een ugt naar de knoppen.
Goed advies geven is die gevaarlijke zaken aanpakken.
Ding is 50jr oud en schreeuwd om aandacht
Philips 680A
door Rob Huygens , Krommenie, 07.12.2015, 12:43 (3278 dagen geleden) @ Maurice
Soms is het nog wel te zien bij toltrimmers hoe ze gestaan hebben, door de was die er door de fabriek na afregeling was aangebracht. Het is geen garantie, maar het kwam daardoor toch weer in de beurt van de afregeling. Dus kijk waar de was is afgebroken en probeer die stand weer terug te vinden. Nogmaals geen garantie voor een goede afregeling, maar wel een beter uitgangspunt voor opnieuw bij en afregelen, mvg Rob
Philips 680A
door Loek , Exloo, 07.12.2015, 12:55 (3278 dagen geleden) @ Maurice
Beste Maurice,
Waarom reageer je zo?
In mijn verhaal is geen enkele suggestie gedaan over het uiteindelijk niet vervangen van condensatoren.
Mijn intentie was en is , zeker voor een beginnende of niet zo ervaren hobbyist, zoek eerst de fout en los deze eerst op.
Zover zit ik er toch niet naast?
Met vriendelijke groet,
Loek
Philips 680A
door Frans Hamer , Den Helder, 07.12.2015, 15:44 (3278 dagen geleden) @ Frans Hamer
Hallo allemaal.
Om een misverstand uit de weg te ruimen, ik heb al vele
tientallen radio's veilig spelend gemaakt.
Zoals inderdaad de op kritieke plaatsen lekke condensatoren
en zoals bij deze 680A vergane isolatie om de bedrading.
Een radio heb ik echter nog nooit afgeregeld vandaar mijn vraag.
Eerst de bedrading en andere aandachtpunten.
Dan ga ik het gewoon proberen.
Een meetzender heb ik niet maar er is eerdaags weer een beurs.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.
Philips 680A
door Frans Hamer , Den Helder, 10.12.2015, 17:36 (3274 dagen geleden) @ Frans Hamer
Aanvulling:
Mocht iemand een goed werkende meetzender in de aanbieding
hebben dan neem ik deze graag over.
Met vriendelijke groet, Frans.
Philips 680A
door Frans Hamer , Den Helder, 03.01.2016, 18:53 (3250 dagen geleden) @ Frans Hamer
Dank aan allen voor de tips enz.
Schakelaars schoongemaakt, spanningen gemeten, buizen getest EF9 en ECH3 vervangen
Koppel c'tjes getest en vervangen plus vergane bedrading van kous voorzien.
Voorzichtig met regelaar en 60 Watt lamp opgestart en alleen maar variërende
brom bij het afstemmen, de radio deed het al niet dus ik denk afregelen.
Op de beurs heb ik een werkende meetzender gekocht dus aan de slag.
In de afregelprocedure wordt echter verwezen naar een trim mal,weet iemand de afmetingen hiervan of heeft er één te koop?
Omdat ik dit een leuke radio vond heb ik er zelf ook maar één gekocht.
Dat wordt dus twee maal herstellen.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.
Philips 680A
door Frans Hamer , Den Helder, 05.01.2016, 20:26 (3248 dagen geleden) @ Frans Hamer
Hallo allemaal.
Weet nu echt niemand wat ik bedoel met de trim mal voor de Philips 680A?
Er wordt naar gewezen in de Philips documentatie van deze radio.
Deze is nodig om de H.F. en oscillatorkringen te trimmen.
Misschien even lenen of aan te geven hoe dit werkt.
Zoals al eerder gezegd heb ik dit trimmen nog nooit gedaan.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.
Philips 680A
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 05.01.2016, 21:23 (3248 dagen geleden) @ Frans Hamer
Weet nu echt niemand wat ik bedoel met de trim mal voor de Philips 680A?
Een trimmal dient er voor om de afstemcondensator in een bepaalde positie te zetten of de positie van de eindstanden ervan vast te leggen, dit kun je terugvinden in de documentatie.
Dat je geen reactie krijgt op je oproep voor een trimmal komt omdat vrijwel niemand zo’n ding ooit gezien heeft, laat staan er een te koop heeft of je er de maten ervan kan doorgeven.
In het verre verleden bezaten alleen grote reparatiebedrijven of fabrieks-service werkplaatsen dergelijk gereedschap.
Je zult dus je eigen inventiviteit en ervaring moeten gebruiken om de positie van de afstemcondensator in te schatten, mocht er hiervan 1 ontbreken dan is het wellicht verstandig om de hulp van een wat meer ervaren reparateur in te roepen of een reparatie dag te bezoeken.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Philips 680A
door Harm Klaassens , Breda, 05.01.2016, 23:21 (3248 dagen geleden) @ Frans Hamer
Zet die toltrimmers maar eerst in de middenstand van hun regelbereik, dan heb je een begin waarbij je meestal wel ontvangst hebt.
Kijk verder eens op de stationsnamenschaal vaak staan er kleine driehoekige merktekens aan het begin en einde van de schaal. Deze komen vaak overeen met de afregelmal.
En laat je bij het afregelen niet in de luren leggen door de glasplaat, deze kan soms wel eens naar links of naar rechts verschoven zijn evenals de wijzer.
suc6
Harm Klaassens
Philips 680A
door Maurice , Dordrecht, 06.01.2016, 16:38 (3248 dagen geleden) @ Frans Hamer
Bewerkt door Maurice, 06.01.2016, 17:02
Frans,
Schema in fig 3 geeft enige aanwijzing hoe dat er uit ziet.
Vervolgens ga je verder denken en zoeken wat dat inhoud.
Vind je op de NVHR schema site volgende document:
Philips_680A_rht.pdf
Dan weet je door te lezen /zoeken dat deze serie Philips toestellen de naam
Linodyne-systeem dragen voor deze afstem-unit.
Daar ga je op zoeken.
o.a. vind je documentatie:
- RA97_align.doc - RA97_ALIGN_NASTAVENIE.PDF
Dan wel niet exact toestel maar wel de gebruikte afstem-eenheid.
Lees dat en vertaal genoemde componenten naar je 680A.
Vervolgens vind je in document op de NVHR site
Philips_MechanischeOnderdelen.pdf
Op pagina 27 (tabel G1) diverse Trim sleutels.
Nu al deze trimsleutels zetten de varco op 15 graden.
Kennelijk een Philips bekend gegeven.
Nu aan hand documentatie kun je uitvogelen hoe dat
schijfje bij de 680 er uit hoort te zien.
Zoals ik het zie, niet meer als een tooltje om de as precies een vastte uitslag
te geven zoals in de afstel gegevens staat vermeldt.
Verder omdat je nu door kennen van de naam Linodyne, kun je nodige documentatie vinden.
Hopen dat er een van die manuals iets meer staat.
Zoek op de Siera 99X of Philips.
Vind je 99X-schema.
Fig 2 weer dat schijfje en Fig. 3 ook weer een Trimsleutel, zo te zien
om ook een voor instelling te geven.
Wel,
Ruim genoeg info om er mee aan de slag te gaan om uit te vogelen
wat de stand van de varco moet zijn met zo'n stel-schijfje.
Immers de PDF Philips_680A_rht.pdf geeft precies aan middels grafieken
hoe het verloop van deze specifieke trommel-varco is.
Bv afstel ontvanger punt
3 zegt plaats Trimmal fig 2.
4 zegt Gemoduleerd signaal 1600 kHz.
...
Dus trimmal zet varco op aanwijzing 1600kHz op de schaal.
Daar mogelijk de schaal niet klopt weet je met de trimmal zeker dat deze op
1600kHz staat.
Zo ook met de overige banden, 400kHz,160kHz,20mHz,6Mhz
Fig 3 is een pasmal tbv afstellen na uitwisselen schuifcondensator(Varco)
Philips 680A
door Frans Hamer , Den Helder, 12.01.2016, 18:20 (3241 dagen geleden) @ Maurice
Hallo allemaal.
De standaard procedure had ik al doorlopen hoogspanning c'tjes enz.
Versterking bleek in orde maar zoals gezegd, geen ontvangst.
Op de beurs een meetzender aangeschaft en aan de slag
met de afregelprocedure: geen signaal, met scoop signaal
proberen te vinden en dit stopte bij de EF9, buis vervangen en signaal!
De hele afregeling gedaan ( valt achteraf heel erg mee ) en ontvangst.
Erg veel gekraak na omschakelen golflengtes.
Er was gewaarschuwd voor het gebruik van contactspray maar ik gebruik
een reiniger van kontakt nl. PRF 6-68 deze laat geen residu achter.
Daarna heel dun van dezelfde fabrikant PRF 7-78 aangebracht om
de contacten te beschermen en weg gekraak enz.
De radio speelt nu al twee dagen en het is opvallend hoe veel stations
hij met een lange draadantenne oppikt.
Bij Wim de Rotte een set nieuwe buizen besteld en dan kan hij weer jaren mee.
Uiteraard bedankt voor de tips en aanwijzingen dus weer wat geleerd.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.
Philips 680A
door Frans Hamer , Den Helder, 17.01.2016, 20:54 (3236 dagen geleden) @ Frans Hamer
Om niet nog een nieuw bericht te starten hier alvast een begin van de restauratie van mijn eigen Philips 680A.
Zoals gezegd, dezelfde radio van onze bassist is spelend en veilig.
In tegenstelling tot de vorige 690A was mijn exemplaar nagenoeg verwoest door houtworm, vooral de bodem van het toestel.
Hier heb ik geen foto's van genomen maar meteen in een gifzak gezet.
Na drie weken buiten laten luchten en het front verwijderd.
De demontage van de bodem was niet zo moeilijk dit kon zonder gereedschap en met de hand, het brokkelde gewoon af.
Dus eerst maar een nieuwe bodem gemaakt en vast gelijmd.
De bedrading vanaf de voeding alvast vervangen en hier komt dus mijn eerste vraag: in deze radio zit heel veel draad met rubberen isolatie, hoe kan het dat een groot deel daarvan nog soepel is terwijl een ander deel van deze bekabeling gewoon keihard is en afbrokkelt?
Zie foto's en een vriendelijke groet, Frans Hamer.
edit: cosmetisch bewerkt door Forumbeheer.
Philips 680A
door Maurice , Dordrecht, 17.01.2016, 22:26 (3236 dagen geleden) @ Frans Hamer
Frans,
eerst even tipje, druk op Preview als je bericht met foto's
plaatst.
Zie je of je tekst netjes staat.
Is nu rommeltje geworden.
enfin je 680A
Wordt mooi project
Staat hier ook nog 1.
Elektra is al in orde.
Werk is de schakelbank,heb ik geheel gedemonteerd ,gereinigd enz.
Inmiddels wel een nwe /andere kast geregeld.
Die moet nog geverfd worden...
Org kast is in 2009 beetje waterschade gehad en vergaan tot
kompleet losse plankjes.
Ook fineer los -total
Wat ik doe is die gele condensatoren of ander nieuwerwets spul inwikkelen
met rubbertape, ziet het er weer beetje netjes uit ipv dat gele.
Philips 680A
door Frans Hamer , Den Helder, 20.01.2016, 17:28 (3233 dagen geleden) @ Frans Hamer
Na de noodzakelijke onderdelen vervangen te hebben,
Koppel en verlopen condensatoren alsmede idem weerstanden
de radio voorzichtig opgestart.
Geen spanning te meten op de anode van de EBL1.
De verbindingen waren al nagemeten dus de primaire
van de ugt getest, deze bleek onderbroken.
Bij nader onderzoek waren de aansluitingen intact dus is
de wikkeling intern onderbroken of verbrand.
Hoogspanning is in orde.
Op de trafo zie ik nummer: 1080195.
Is zoiets nog ergens te koop?
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.