Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde (Algemeen)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 21.10.2008, 07:12 (5879 dagen geleden)

Hierbij het restauratieproject van Marc opnieuw, maar nu met fotoverslag:

GERED VAN DE BRANDSTAPEL !

Waarom een radiotoestel volgens de regels der kunst restaureren, als het moeilijk ook kan ?

Zoals vele medehobbyisten onder ons reeds ervaren hebben, kreeg ik de vraag van een kennis te horen, dat hij een oud radiotoestel staan had welke ik gratis kon afhalen. Het toestel had jaren op een hooizolder gestaan, maar meer info kon de persoon in kwestie niet geven.
Enkele dagen later, zoals afgesproken ging ik het ophalen. Ik diende het toestel bij de vergane bodemplaat op te tillen daar ik anders enkel het resterende van het radiokast in de hand had.
Eens thuisgekomen en na een vluchtige inspectie bleek het om een HMV, type: 1103 te gaan.

[image]

Origineel typeplaatje achteraan op de houten kast


Het besluit was vlug genomen “ ALLE BRUIKBARE ONDERDELEN ER UIT EN OPKUISEN VOOR RESERVE ONDERDELEN “ de rest zoals het tegenwoordig hoort: recycleren !
De buizen type’s : 6SA7 – 6SK7 – 6SQ7 – 6V6 – 5Z3 en EM34 werden uitgetest op de Neuberger RPM 370 en bevonden zich nog in goede staat.
De voedingstransfo en smoorspoel werden losgeschroefd, en de draden onderaan in het chassis losgeknipt daarna doorgemeten, OK bevonden en opgekuist.
Luidspreker met bijhorende uitgangstransfo ondergingen dezelfde bewerkingen, waren OK en werden eveneens opgekuist!
Binnenin het chassis vond ik nog twee mooie lange afgeschermde draden welke ik er uit knipte (konden ooit wel eens van pas komen.). Verder knipte ik het HF omschakelblok los want wie weet het kon eveneens ook ooit nog eens van pas komen.
De rest werd zoals ik reeds schreef, afgeschreven: het metalen chassis met de volledig intacte glazen afstemschaal werd in de schrootbak gesmeten! De houten bodem van de radiokast was door houtworm dermate aangetast dat deze reeds volledig los van de kast was, dus met een kleine inspanning van mijn voet, werd de rest van de kast in twee zijstukken een bovenplaat en front herleidt. Deze belanden tenslotte bij het brandhout, dit voor de komende winter in de houtkachel!

[image]

Front, bovenplaat en de twee zijstukken. Brandhout voor de komende winter ?
Bemerk bovenste stuk: links en rechts zijn de twee bruine stukken welke elk door een
kwart ronding deel uitmaken van het linkse en het rechtse zijstuk.
Het front bestaat enkel uit het gele massieve hout.

[image]

Vermolmde bodemplaat, vol met houtworm!

[image]

Gesloopt chassis.

Later, op een zaterdag besloot ik zoals ik regelmatig doe, de gerecycleerde rommel naar het containerpark af te voeren…………
Tussen het metaal lag nog steeds het verroeste chassis met de nog, wonder boven wonder de intacte glazen afstemschaal! Eens afwassen en deze was van geen nieuwe te onderscheiden!
En toen kreeg ik wroeging! Waneer ga ik al die reserve onderdelen van dit toestel ooit eens gebruiken? WAAROM DIT TOESTEL NIET ONMIDDELLIJK HERSTELD ???
Mijn radiovirus maakte mij duidelijk dat ik verkeerd bezig was, en ja wat moest gebeuren gebeurde. De schrootbak werd handmatig stuk voor stuk tot op de bodem leeggemaakt en alle stukjes draad, boutjes en moeren, kortom alles wat van dit toestel gesloopt was en in de schrootbak terecht kwam werd er zorgvuldig terug uitgevist en opzij gehouden.
Volgende stap was alle onderdelen voorlopig terug op het chassis plaatsen en alle stukken van de bedrading al puzzelend met kleefband terug aan elkaar te kleven, teneinde de oorspronkelijke bedrading terug te vinden. In eerste instantie wilde ik namelijk een principeschema van dit toestel tekenen. Wat mij met heel veel geduld dan ook nog lukte.

[image]

Principeschema

[image]

Blokschema met HF blok en golflengte schakelaar

Nu kon ik een aanvang nemen met restauratie. Daar het chassis zeer ernstig door roest was aangetast, diende ik alle componenten van het chassis te verwijderen voor dit degelijk te behandelen. Om nu de oorspronkelijke bedrading zoveel mogelijk te behouden bij de latere her -bedrading, boorde ik van elke buishouder de holnietjes los. En na het doorknippen van de MF aansluitingen kon ik de ganse bedrading er zo volledig in een keer uitnemen!

[image]

Losgemaakte bedrading met bijhorende buisvoeten.

De volgende stap was het ontroesten van het kale chassis en herbehandelen tegen het roest. Voor het roest te verwijderen gebruikte ik de grote middelen: zandstraaltoestel onder persdruk geplaatst en stralen met glaskorrel 08 mm. Dit stralen is in een mum van tijd gedaan, er is meer werk om alles uit te halen, op te starten en het chassis vast te maken, want met 8 Bar perslucht vlieg het chassis zonder vastmaken gewoon de lucht in!
Vervolgens werd het chassis herspoten met zinkverf, waardoor de roestduivel er geen vat meer op heeft!

[image]

Gezandstraald en met zinkverf behandeld chassis (let op de lichtgrijze vlekken, daar was het chassis reeds enkel tienden mm diep doorgeroest)!
Ook alle andere metalen delen welke roestgevoelig waren werden op deze manier behandeld.

Nu volgde de hermontage van alle onderdelen en componenten. De buisvoeten werden incluis met de oude bedrading terug vastgezet. Vervolgens werden alle weerstanden en condensatoren langs een kant losgemaakt, doorgemeten en wat nodig onder werkspanning gezet.
Ieder component dat lekte, of buiten tolerantie was werd verwijderd en vervangen.
De tweedelige Variabele condensator werd volgens mijn drastisch kuissysteem onder handen genomen. T.t.z.
deze wordt volledig gedemonteerd en gaat daarna in een bad met sanitaire ontstopper. Feitelijk is dit een paardenmiddel dat meestal lukt, maar houd wel het risico in dat de pertinax isolatieplaatjes tussen de vaste platen en het frame er soms niet tegen kunnen en dat deze gaan geleiden. In dat geval (wat ik in het verleden reeds heb meegemaakt) zit er dan niks anders op dan nieuwe te construeren. Gelukkig was er bij deze CV reeds gebruik gemaakt van Steatit of iets dergelijks, welke bestand is tegen het ontstopper zuur.
Als laatste werd dan de afstem schaalhouder met de glazen afstemschaal teruggeplaatst, de luidspreker en antenne aangesloten + een voorlopig netsnoer aangebracht.
Het radiochassis werd onder spanning gezet werkte onmiddellijk op alle golflengten.
Nu bleef er enkel nog het afregelen van het toestel over, wat eveneens geen noemenswaardige problemen gaf.

[image]

Gerestaureerd radiochassis.

Nu diende ik enkel nog het chassis onder te brengen in de oorspronkelijke radiokast…………
Maar dit was andere kaas! Deze lag in vijf gebroken stukken (zie foto 2 en 3) te wachten op restauratie. En het ging om geen rechthoekige kast, links en rechts waren de verticale hoeken van een mooie ronding voorzien en uitgevoerd in fineerhout! Gelukkig heb ik reeds voor hetere vuren gestaan en diende ik er dus gewoon maar aan te beginnen.
Eerst maakte ik aan de hand van de vermolmde bodemplaat een identieke nieuwe uit een multiplexplaat van 10 mm dik. Met de paneelzaag, bovenfrees en boormachine bracht ik dit tot een goed einde.
Nu maar eerst het voorfront waar de twee kwart rondingen van de zijstukken nog aan vastzaten losgemaakt. Eerst werden deze twee doorgebroken delen ontdaan van alle vernis, want er diende uiteindelijk een nieuwe fineerlaag bovenop de oorspronkelijke aangebracht te worden. Dit was de enige mogelijkheid om deze twee zijstukken, terug in hun originele staat te verbinden. Van het bovenstuk werd eveneens alle vernis verwijderd, ook hier diende later een nieuwe fineerlaag aangebracht.
Vervolgens werden alle delen samengebracht en met witte houtlijm vastgelijmd.
Na het drogen moest ik nu alle ontbrekende stukken (vooral rond de rondingen) opvullen met kneedbaar hout en alles egaal rond en vlak te schuren. Ik kan jullie verzekeren dat zo’n kast met je voet kapot stampen veel vlugger gaat dan achteraf alles terug bijeen te brengen!
Eens alle oneffenheden weggewerkt, kon ik overgaan tot het aanbrengen van een nieuwe fineerlaag.

[image]

[image]

Aanbrengen nieuwe fineer

Eens het fineerwerk achter de rug, werd de kast volledig geschuurd en voorzien van het in het oorspronkelijke geel herspoten massieve voorfront.
Gans de kast werd nu voorzien van een drietal lagen vernis, en na drogen kon het chassis eindelijk terug gemonteerd worden

[image]

Afgewerkt toestel

[image]

De HMV terug in werking

De klus is nu bijna geheel geklaard, er rest mij nu nog enkel een originele knop te vinden met de tekst “Volume” en een achterwand te vinden.
De originele volumeknop kon ik enkele weken later aankopen via Germain De Bruyker magazijnier van het Olens Radiomuseum.
Geen achterwand te vinden, dus terug zelf aan de slag.
De constructie ervan heeft ook nog een beetje tijd in beslag genomen. Vooral het perforeren van de verluchting , deze gaatjes één voor één, keurig rij per rij handmatig frezen is verre van gemakkelijk.

Nabeschouwing: Vooraleer ik ooit nog een radiotoestel denk te slopen, zal ik dit éérst een maand lang op een plaats opstellen waar ik dagelijks langskom en mij telkens de vraag stellen
SLOPEN ? NIET SLOPEN ?

Marc Van De Voorde

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Jan vd Reijden, 21.10.2008, 07:39 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ik ben er stil van. Dit is pas restaureren. Compliment.

Jan.

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Auke Kieffer @, Farmsum, 21.10.2008, 10:02 (5879 dagen geleden) @ Jan vd Reijden

Jeetje...
Ik ben absoluut sprakeloos!
Kijk... Dat is pas restaureren!!!
Knap hoor!
Groet,
Auke

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Maarten Gudde @, Randwijk, 21.10.2008, 07:46 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

ik ben s p r a k e l o o s ;-)

--
Maarten Gudde

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door gerard ⌂ @, Zeist, 21.10.2008, 08:16 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Tja.
Het oogt niet zo professioneel om een restauratie te beginnen met je radio tot brandhout te hakken. Maar gezien het resultaat... ga ik ook maar een bijl toevoegen aan mijn radiogereedschap.
Mijn complimenten!

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Ramon Pool, 21.10.2008, 08:19 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Petje heel diep af voor Marc...:-) Komplimenten!

Ramon Pool

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Paul Brouwer @, Haarlem, 21.10.2008, 09:21 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ziet er schitterend uit hoor! :OK: Complimenten.

Alleen zet ik vraagtekens bij die sanitair-ontstopper.
Dit bevat natronloog, wat door de meeste metalen niet echt gewaardeerd wordt.

Groeten,
Paul

--
[image]

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Marc Van De Voorde ⌂ @, Lievegem België, 21.10.2008, 12:51 (5879 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dag Paul,
U heeft het volledig bij het rechte eind. Maar van zodra ik de CV uit de ontstopper haal wordt deze in een bad met demi water ondergedompeld. Dit om alle zuurresten weg te spoelen. Daarna gaat de CV in de keukenoven en warm deze tot 30 à 40° op. (dit doe ik waneer moeder de vrouw niet thuis is)!
groeten,
Marc

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Paul Brouwer @, Haarlem, 21.10.2008, 13:07 (5879 dagen geleden) @ Marc Van De Voorde

Hallo Marc,

U heeft het volledig bij het rechte eind. Maar van zodra ik de CV uit de ontstopper haal wordt deze in een bad met demi water ondergedompeld. Dit om alle zuurresten weg te spoelen. Daarna gaat de CV in de keukenoven en warm deze tot 30 à 40° op.

Logen zijn eigenlijk het tegenovergestelde van zuren, maar ze hebben op de meeste metalen dezelfde uitwerking.
Met name aluminium is zéér gevoelig voor deze agressieve goedjes.

Het uitspoelen zou ik derhalve ook een paar keer doen, omdat deze middelen zeer makkelijk in water oplossen en
dus in het eerste spoelwater aanwezig blijven. Sterker nog; ze hebben een dehydraterende werking. Bijvoorbeeld op de huid.

(dit doe ik waneer moeder de vrouw niet thuis is)!

Lijkt mij heel verstandig... :-D

Groet,
Paul

--
[image]

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 21.10.2008, 10:37 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Marc, mooi werk!

Deze Belgische HMV 1103 (circa 1950) is trouwens een heel ander toestel dan de Britse HMV 1103 uit 1939:

[image]

[image]

--
http://www.hupse.eu/radio

Petje af!

door Onno ⌂ @, 21.10.2008, 13:50 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dat is een veelomvattende operatie geworden! Je weet dat je verstand hebt van radio's als je zo'n grondig herbouwde radio in 1 keer draaiend hebt.

Ik ben wel nieuwsgierig naar een aantal punten:
- welke zinkverf heb je gebruikt voor het chassis? Uit een spuitbus?
- je hebt het over stralen van het chassis. Waar vind je faciliteiten daarvoor, heb je die zelf, is apparatuur daarvoor betaalbaar?
- Het fineerwerk ziet er netjes uit. Heb je dit al (veel) vaker gedaan? Ik heb zelf ook nog een kast die nieuw fineer nodig heeft, ook met 2 rondingen aan de voorkant en vraag me af of ik dat snel onder de knie ga krijgen.
- wat voor vernis heb je gebruikt? Op het eerste gezicht is het strak (geen kwaststreken) en de nerf is bijna geheel gevuld.

Jammer dat je de "Nipper" sticker op de bovenkant niet hebt kunnen redden.

Is dit iets voor Ben &Co: dit lijkt op de "decals" die ik vroeger op mijn modelvliegtuigjes plakte, of de "transfer tattoo's" bij de kauwgom. Zijn die (ook in een kleine serie nog goedkoop) na te maken?

--
Vriendelijke groeten,
Onno

Petje af!

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 21.10.2008, 14:28 (5879 dagen geleden) @ Onno

Daar ik op mijn werk de faciliteiten heb en het daarmee vrij vlot gaat, bied ik aan het chassis te stralen en eventueel in de zinkspray te spuiten voor diegenen die hun toestel ook zo willen renoveren.
Dit gratis, verzendkosten uiteraard zelf betalen of brengen en halen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Petje af!

door Marc Van De Voorde ⌂ @, Lievegem België, 21.10.2008, 18:14 (5878 dagen geleden) @ Onno

Onno,
- De zinkverf is uit een spuitbus
- Die straalapparatuur bezit ik zelf, indien je alles hierover wil weten bezorg mij je emailadres. 't Is eveneens een gans verhaal maar 't past zeker niet op dit forum.
- Fineerwerk heb ik reeds tientallen keren gedaan (heb opleiding schrijnwerk gevolgd)
- Vernis is aangebracht met spuitpistool, eerste laag met een verdunde vernis of poriënvuller, ik weet het niet meer exact. Ik heb al zoveel radiokasten gespoten en de ene keer lukt dat beter dan de andere keer.
Met politoeren heb ik mij nog niet bezig gehouden, zou eens een cursus politoeren moeten volgen.

Groeten,

Marc

Petje af, en Bloemen voor die man!

door Ben Dijkman ⌂ @, Hellendoorn, 21.10.2008, 18:52 (5878 dagen geleden) @ Marc Van De Voorde

top werk!

Petje af!

door Onno ⌂ @, 21.10.2008, 19:12 (5878 dagen geleden) @ Marc Van De Voorde

Marc,

- Die straalapparatuur bezit ik zelf, indien je alles hierover wil weten bezorg mij je emailadres. 't Is eveneens een gans verhaal maar 't past zeker niet op dit forum.

Daaruit mag ik opmaken: het is niet simpel om eraan te komen?

- Fineerwerk heb ik reeds tientallen keren gedaan (heb opleiding schrijnwerk gevolgd)

Dat is te zien. Ik zal dus bescheiden moeten zijn bij mijn verwachtingen bij mijn eerste schreden op dat pad.

- Vernis is aangebracht met spuitpistool, eerste laag met een verdunde vernis of poriënvuller, ik weet het niet meer exact. Ik heb al zoveel radiokasten gespoten en de ene keer lukt dat beter dan de andere keer.

Dat past bij de schrijnwerkerservaring. Zelf heb ik geen spuitpistool of spuitcabine en moet me behelpen met spuitbus in de schuur.

Bedankt voor de toelichting,
Onno

--
Vriendelijke groeten,
Onno

Petje af!

door Paul Brouwer @, Haarlem, 21.10.2008, 21:39 (5878 dagen geleden) @ Onno

Hallo Onno,

- Die straalapparatuur bezit ik zelf, indien je alles hierover wil weten bezorg mij je emailadres. 't Is eveneens een gans verhaal maar 't past zeker niet op dit forum.

Daaruit mag ik opmaken: het is niet simpel om eraan te komen?

In elke bouwmarkt is een compressor te koop. Zandstraal-hulpstukken, net als het benodigde staalzand, is royaal verkrijgbaar.

- Fineerwerk heb ik reeds tientallen keren gedaan (heb opleiding schrijnwerk gevolgd)

Dat is te zien. Ik zal dus bescheiden moeten zijn bij mijn verwachtingen bij mijn eerste schreden op dat pad.

- Vernis is aangebracht met spuitpistool, eerste laag met een verdunde vernis of poriënvuller, ik weet het niet meer exact. Ik heb al zoveel radiokasten gespoten en de ene keer lukt dat beter dan de andere keer.

Dat past bij de schrijnwerkerservaring. Zelf heb ik geen spuitpistool of spuitcabine en moet me behelpen met spuitbus in de schuur.

Als Marc echt vernis gebruikt heeft, vraag ik mij af waarmee hij dat verdund heeft. Meer voor de hand liggend is celluloselak verdund met thinner.

Ook een verfspuit (spuitpistool) is in iedere bouwmarkt te vinden.

Groet,
Paul

--
[image]

Petje af!

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 22.10.2008, 05:17 (5878 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul,
Dat klinkt wel wat optimistischer dan het is. Je vergeet nog even de afzuiging
(het inademen van cadmium en andere metalen is niet erg gezond) en de straalcabine, in de openlucht stralen wordt een ravage en je hebt heel veel grit nodig. Ook het luchtverbruik is wel aan de hoge kant.
Bij ons in het bedrijf staat een compressor van 30 KW en als ik in een avonduurtje daar wel eens aan het stralen ben, dan hoor ik deze toch regelmatig aanslaan.
De straalapparatuur zelf is best betaalbaar, maar vergeet wat er om heen zit niet, kijk maar eens hier: http://www.buitelaar.nl
en klik op straalcabines.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 21.10.2008, 14:07 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Marc,

Mijn complimenten!!! Het is werkelijk een gigantische klus geweest, het is bijzonder knap gedaan en je hebt dat tot een goed einde gebracht.
En het is mooi dat je op andere gedachte werd gebracht door de helemaal gave schaal.
En Hans bedankt voor het op het forum plaatsen!

Groeten,

--
Groeten,

Piet.

[image]

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door freddy vercruyce @, 21.10.2008, 14:10 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

gewoon KLASSE

Oproep: wie heeft gegevens van de Belgische HMV ?

door Onno ⌂ @, 21.10.2008, 14:19 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans heeft zelf het schema moeten uitwerken van deze radio. Ik heb ook 2 Belgische HMV radio's gehad (1 heb ik er nog) en kon daar geen documentatie van vinden. Jouw 1103 heeft een aantal herkenbare dingen (de blinden voor de luidspreker van de 1101, het typekaartje, de knoppen met opschrift, de netspanningsinstelling op de trafo, de MF trafo's van de 1122).

Wie weet er meer van deze Belgische fabriek en de modellen die ze hebben uitgebracht? Wanneer zijn deze modellen uitgebracht?

--
Vriendelijke groeten,
Onno

Kleine correctie

door Hans Op den Camp @, Leusden, 21.10.2008, 16:16 (5878 dagen geleden) @ Onno

Onno, ook het schema is helemaal door Marc zelf uitgewerkt . Ik heb slechts de door hem aangeleverde foto´s en scans bewerkt en aan zijn verhaal toegevoegd ;-) .
Groeten, Hans

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 21.10.2008, 14:22 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Bijzonder knap stukje werk, ik vroeg mij af hoeveel uurtjes daar in zijn gaan zitten? Petje af!
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21.10.2008, 15:01 (5879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dat is pas een uitdaging.

Perfect gelukt.

Het geeft zeker aan dat heel veel mogelijk is door de hobbyist.

Heel mooi werk.

Maurice

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Odwin, 21.10.2008, 16:06 (5878 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Mooi man!!
Echt mooi gedaan.
Ik heb precies de zelfde en wist niet welk type HMV het was dus dat raadsel is nu ook weer op gelost.
Ik heb altijd gedacht dat de voorkant niet orgineel was maar hij hoort er dus echt zo uit te zien zie ik.
Alleen mis ik bij mij de achterkant en een paar buizen zijn in de metalen uitvoering.

Groet:Odwin

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Hans Op den Camp @, Leusden, 21.10.2008, 16:31 (5878 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Marc, ook ik wil je feliciteren met het mooie resultaat. Je hebt mij in ieder geval geïnspireerd om het geroeste chassis van mijn BX 281U onder handen te nemen http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=20603

Alleen zou er voor kiezen om het chassis te laten cadmeren i.p.v. spuiten met zinkspray. Maar dan vraag ik me af of het oppervlak na het glasstralen wel glad genoeg wordt. Met ander woorden, blijf je na het stralen zien waar de roest heeft gezeten ? Groet, Hans

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Jim, 21.10.2008, 16:47 (5878 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Marc, ook ik wil je feliciteren met het mooie resultaat.

Bij deze, van mij ook.


Alleen zou er voor kiezen om het chassis te laten cadmeren i.p.v. spuiten met zinkspray. Maar dan vraag ik me af of het oppervlak na het glasstralen wel glad genoeg wordt. Met ander woorden, blijf je na het stralen zien waar de roest heeft gezeten ? Groet, Hans

Hans, dat blijf je altijd zien, er verdwijnt materiaal, en dat komt niet meer terug.
Afhankelijk vd hoeveelheid roest die er gezeten heeft zijn de putten dieper of ondieper.

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Marc Van De Voorde ⌂ @, Lievegem België, 21.10.2008, 17:36 (5878 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,
na het stralen met glaskorrel 08 is de plaat inderdaad tamelijk ruw. Ideaal voor er zinkverf op te spuiten. Voor te cadmeren zal de ruwheid waarschijnlijk te hoog liggen.
Wat de roestvlekken betreft deze blijf je altijd zien, hoe dieper het is ingeroest hoe meer materiaal er weg is.
Zie je ook duidelijk op de foto na spuiten chassis.
Groeten,
Marc

Cadmeren mag niet meer...

door Mans Veldman @, Leidschendam, 21.10.2008, 19:09 (5878 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Onze wetgever heeft bepaald in het cadmiumbesluit dat cadmeren alleen nog in bijzondere gevallen wordt toegestaan. Onze radiochassis vallen jammergenoeg niet onder deze bijzondere gevallen (lobby iemand... :-D )

Er is een mogelijkheid om er onderuit te komen. Maak aannemelijk dat het radiotoestel bedoeld is voor de ruimtevaart, dan valt het onder de bijzondere gevallen :-P

Cadmeren mag niet meer...

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 21.10.2008, 19:31 (5878 dagen geleden) @ Mans Veldman

Dat gezever van de overheid altijd. Alle milieugevaarlijke stoffen verbieden. Begin dan ook maar gelijk bij die NiCd batterijen. Oh, die kun je opladen, dan mag het weer. Dat het apparaat waar ze inzitten (goedkope troep vaak) dan na een paar keer in de vuilnisbak gekieperd wordt maakt niet uit....

Ook dat hele RoHS verhaal. Blijkt nu al dat vele soldeerverbindingen zonder lood veel gevoeliger zijn voor aantasting. Gevolg: apparaat stuk, smijt maar weer weg, een paar jaar eerder dan gepland.
Zag vandaag ook weer een stapeltje oude tv toestellen (met buis) langs een ondergrondse afvalcontainer staan. Die zijn vast langer meegegaan dan hun nieuwe vervanger zal doen. En als de milieupolitie niet langskomt, staan er overmorgen nog veel meer bij.

Nee, goede recycling en bonus voor de consument die daaraan meedoet is veel belangrijker. Geen statiegeld heffen o.i.d., gewoon persoonlijk inleveren of laten ophalen die oude troep en daar een beloning tegenover stellen. Kan makkelijk, er wordt tegenwoordig veel geld verdiend aan recyclen van apparatuur. Regel dan ook meteen goed dat het hier wordt verschrot en niet naar Afrika wordt verscheept onder het mom van oude (computer) apparatuur kunnen ze daar ook goed gebruiken. Als het hier stuk is, is het het daar ook nog steeds.

Nou genoeg gezeurd (nou, nog een klein beetje dan):

Zet het radiootje op een boot of maak aannemelijk dat het in een bedreigende atmosfeer staat (binnenshuis is de lucht zeker in nieuwbouw vaak slechter dan buiten) waardoor de spoelbussen geen goed contact meer maken met het chassis door corrosie, en de radio als gevolg daarvan niet goed meer werkt. Klaar, dan mag het volgens het besluit.

Bovendien zal dit radiootje nou niet één twee drie weer op de stort belanden dus duurzaam is het ook.

Groeten,

Matthias

Cadmeren mag niet meer...

door verdicom ⌂ @, Maarssen, 22.10.2008, 08:09 (5878 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Een keer zeuren mag best. Maar je zegt precies wat ik altijd dacht.
Het zal wel weer uit Brussel komen.
Han Bakker

Cadmeren mag niet meer...

door Arjan Havelaar @, 21.10.2008, 19:36 (5878 dagen geleden) @ Mans Veldman

Als ik het goed begrepen heb, kun je via Jan Post nog chassis laten cadmeren.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Cadmeren mag niet meer...

door J.Post @, Brisbane, 21.10.2008, 22:16 (5878 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Dat klopt Arjan

Ik laat hier voor verschillende verzamelaars nog chassis cadmeren.
Het voorbewerkte deel doe ik zelf, en het eigelijke cadmeren laat
ik doen bij Boeing onderhouds dienst hier niet ver van daan.
Bij veel vliegtuigen zitten gecadmeerde onderdelen o.a bij de F16
die daar ook worden onderhouden.
In Holland wordt zeker ook nog gecadmeer, maar zoals al eerder aangehaald voor speciale doeleinden.
Cadmium geef chassis nogsteeds de beste bescherming tegen roest.

Jan Post.

Cadmeren mag niet meer...

door soundman2 @, Wouw, 22.10.2008, 07:22 (5878 dagen geleden) @ J.Post

Dat klopt Arjan

Ik laat hier voor verschillende verzamelaars nog chassis cadmeren.
Het voorbewerkte deel doe ik zelf, en het eigelijke cadmeren laat
ik doen bij Boeing onderhouds dienst hier niet ver van daan.
Bij veel vliegtuigen zitten gecadmeerde onderdelen o.a bij de F16
die daar ook worden onderhouden.
In Holland wordt zeker ook nog gecadmeer, maar zoals al eerder aangehaald voor speciale doeleinden.
Cadmium geef chassis nogsteeds de beste bescherming tegen roest.

Jan Post.

Tegenwoordig wordt er ook wel gepassiveerd. Nadeel daarvan is dat het dan een gele kleur heeft. Volgens mij had Grundig vertinde chassis en Blaupunkt verzinkte. Die laatste drie processen worden volgens mij nog steeds toegepast. Ik denk dat verzinken nog het dichtst bij de werkelijkheid komt. Ik ben overigens geen metallurgoloog. Ik bedoel dat ik niet in de metaal zit.

Henk Roovers

Cadmeren mag niet meer...

door J.Post @, Brisbane, 22.10.2008, 09:30 (5878 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Peter en Henk.

Persoonlijk vindt ik halfmat vernikkelen geen alternatief voor cadmium, hoewel nikkel best wel een goede bescherming geeft, maar ik ga voor orrigineel
zoals ook verschillende verzamelaars daar waar ik al diverse chassis voor heb
laten cadmeren.

Er is ook cadmium in goudkleur,het voordeel ten opzichte van zilver-
cadmium is, dat het minder gouw smeer aan trekt.
Verzinken is toch wel heel iets anders als cadmium.
Ik weet dat sommige verzamelaars dit laten doen, is best wel een goede
beschrerming, en als men daar dan tevreden mee is, wat is daar dan op tegen?
Wij als verzamelaars en restaurateurs, zijn nu een maal niet allemaal gelijk,
is ook niet nodig, zolang men maar plezier heeft in deze hobby dat is het
belangrijkste.

Met vr. groet uit Australia.
Jan.

Cadmeren mag niet meer...

door Peter Lameijn, 22.10.2008, 07:54 (5878 dagen geleden) @ J.Post

Is mat of halfmat vernikkelen geen alternatief wat een vergelijkbaar resultaat / uitstraling geeft?

Cadmeren en een Philips 208U restaureren als nieuw.....

door Hans Op den Camp @, Leusden, 22.10.2008, 14:01 (5878 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Arjan, tijdens het napluizen van oudere jaargangen van het NVHR tijdschrift kwam ik in het RHT van maart 2003 een erg interessant verslag tegen van Jan Post over het weer in nieuwstaat restaureren van een verwaarloosde Philips 208U. Op een vakkundige manier zoals het hoort. Zes A4'tjes vol met voor U'tjes liefhebbers interessante informatie. Ik zou dit artikel wel willen scannen om op het forum te zetten, maar ik heb mijn HP5180 net een week en weet nog niet precies hoe alles werkt:-| . Met vriendelijke groet, Hans

Cadmeren en een Philips 208U restaureren als nieuw.....

door Arjan Havelaar @, 22.10.2008, 18:05 (5877 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Zodra je weet hoe je scanner werkt, hou ik me graag aanbevolen voor een scan van het artikel per mail. Ik denk dat de bestanden een beetje te groot worden om op het forum te plaatsen.

Ik hoor het wel van je wanneer dit lukt.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Cadmeren mag niet meer...

door Paul Brouwer @, Haarlem, 21.10.2008, 21:42 (5878 dagen geleden) @ Mans Veldman

Op de maan naar Radio5 luisteren..... Moet lukken. :-D

Groet,
Paul

--
[image]

Cadmeren mag niet meer...

door Peter Lameijn, 21.10.2008, 21:45 (5878 dagen geleden) @ Mans Veldman

Maak aannemelijk dat het radiotoestel bedoeld is voor de ruimtevaart

Simpel,
Gewoon buizen er in zetten met kapotte glasballon. Dan werkt 'ie alleen nog in de ruimte... :-D

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Ed van der Weele † @, Zeist, 21.10.2008, 20:08 (5878 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Marc,

Ik was al onder de indruk van de tekst in bericht 20617, met de foto's erbij ben ik sprakeloos van zoveel doorzettingsvermogen. Fantastisch!

Restauratie van de HMV-1103 van Marc Van De Voorde

door Jan van weeterloo, 22.10.2008, 14:15 (5878 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dit is een voorbeeld van engelengeduld in combinatie met een flinke portie inzicht en vakmanschap :OK: :OK: :OK: :OK: :OK:
En deze radio was het dus meer dan waard. Prachtig gedaan.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum