Hallo,
Heb een niewe buis waarvan de sokkel af is(schassis is omgevallen)Er steken 8 draden uit,de gloeidraden is geen probleem maar waar komen de andere, wie heeft een middel om bvb de anode en rooster enz te herkennen,schema van de buis heb ik uit het lampenboek.Ben beniewd.
Groeten Gilbert
EBL1
door Martina , Almere, 17.12.2015, 16:18 (3266 dagen geleden) @ Gilbert
http://www.hupse.eu/radio/tubes/EBL1.htm
De topaansluiting is G1
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
EBL1
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 17.12.2015, 16:45 (3266 dagen geleden) @ Martina
Martina,
daar heb je wel de anode mee bedoeld
Norbert
P.S.Als Beginneling vraag ik mij af hoe je een buis waarvan de voet is afgebroken terug kunt solderen en luchtledig maken.
EBL1
door rene , Castricum, 17.12.2015, 16:55 (3266 dagen geleden) @ Norbertos
Deze lamp heeft een gelijmde kunststof voet (bakeliet).
De voet staat dus los van de lamp zelf.
De topaansluiting is g1 ofwel stuurrooster
EBL1
door Martina , Almere, 17.12.2015, 18:00 (3266 dagen geleden) @ Norbertos
Martina,
P.S.Als Beginneling vraag ik mij af hoe je een buis waarvan de voet is afgebroken terug kunt solderen en luchtledig maken.
Luchtledig maken gaat als volgt:
Boek een reis met het ISS (kost erg duur)
Als je in de ruimte bent even de buis uit het raam houden, cellotape-je op de pompstengel en vervolgen het raam sluiten.
terugreis naar Aarde aanvangen....
Dit is echter humor, een lekke buis gewoon op de beurs een nieuwe kopen
Opnieuw luchtledig maken gaat niet, echter vroeger had je bedrijfjes die lampen konden herstellen, maar dat was meestal laagvacuum
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
EBL1
door Eleen , Deurne (BE), 17.12.2015, 17:04 (3266 dagen geleden) @ Gilbert
Bewerkt door Eleen, 17.12.2015, 17:19
Hallo,
Heb een niewe buis waarvan de sokkel af is(schassis is omgevallen)Er steken 8 draden uit,de gloeidraden is geen probleem maar waar komen de andere, wie heeft een middel om bvb de anode en rooster enz te herkennen,schema van de buis heb ik uit het lampenboek.Ben beniewd.
Groeten Gilbert
Om gemakkelijker te volgen heb ik er maar eerst een schematische afbeelding van het electrodensysteem bij gezet...
Zoals de afbeelding aan geeft, telt het volledige systeem in totaal 8 aansluitingen, waarvan één via de topklem naar buiten komt. Wanneer de kathode en het remrooster (g3)inwendig al door verbonden zijn, zouden er dus 7 draden onderaan uit de kneep dienen te komen. Je spreekt van 8 draden, dus ik ga er van uit dat de kathode en g3 elks een eigen draad hebben, die samen aan pen 4 in de sokkel zitten.
Om het zaakje te klaren heb je twee voedingen(spanning regelbaar van nul tot pakweg 20 a 30 volt, stroom en spanning afleesbaar)nodig, plus enkele weerstanden van pakweg 10 Kohm en enkele van 1 Kohm. Verder een trafootje of dergelijke die de gloeispanning kan leveren.
De 2 voedingen worden in serie gezet, zodanig dat je een negatieve en een positieve spanning, beide regelbaar hebt (gezien ten opzichte van de "middenklem", zijnde de doorverbinding waarmee beide voedingen in serie staan.
Het stuurrooster (g1) weet je al zeker, want die zit aan de topklem.
De 2 aansluitingen van de gloeidraad dienen als eerste worden uitgevist, om van gloeispanning te worden voorzien.
Dan is het zaak om de kathode aansluiting te achterhalen. Hiervoor sluit je de topklem (g1) met een 10 k weerstand in serie op de positieve voeding aan. de spanning dient slechts enkele volts te zijn. De "middenklem" verbind je proefondervindelijk met telkens één van de nog onbekende aansluitingen.
Bij slechts één van de draden zal er stroom via g1 lopen; dan heb je de kathode beet!
Wanneer de kathode bekend is, laat je deze aansluiting definitief op de "middenklem" zitten en verbind je g1 (topklem) met de negatieve voeding.
Volgende stap zijn de 2 detectie diode's(d1 en d2). Hiervoor stel je de negatieve spanning voor g1 op maximum. De positieve voeding verbind je via een 10 k weerstand proefgewijs met elke draad. Enkel de 2 draden van de diode's zullen een stroom aangeven; waarmee deze ook opgevist zijn.
Na merken van deze draden, hou je dan nog het schermrooster g2, de anode en eventueel het remrooster g3 als uit te zoeken over.
Al deze overblijvende draden verbind je aan de middenklem en je stelt g1 in op een kleine negatieve spanning (ong. - 1 volt)
Van de nog onbekende draden neem je nu telkens één draad los, die je via 1k ohm met de positieve voeding (ingesteld op circa 20 volt) verbind; tot je die draad hebt die stroom aanwijst op je positieve voeding. Deze aansluiting is het schermrooster (g2).
Vervang nu de 1 k weerstand door een exemplaar van 10 k en laat de schermrooster aansluiting verder verbonden met de pos voeding.
Wanneer er nu nog slechts één draad over is (die samen met de kathode draad aan de middenklem zit, dus met zeven draden uit de kneep), is het duidelijk dat dit de anode aansluiting moet zijn. verbinden van deze laatste draad via de 1k weerstand met de positieve voeding moet een flinke stroomtoename laten zien.
Zijn het er echter twee(met acht draden uit de kneep), dan is het nu zaak om remrooster en anode te vinden.
Test beide draden apart via de 1 k weerstand naar de pos voeding; deze met een duidelijke stroomtoename is dan de anode aansluiting en de andere de remrooster (g3) aansluiting.
Nu zijn alle draden bekend en kan je gaan werken aan het terug solderen van de verbindingen in de voet. Succes!
Eleen
EBL1
door Maurice , Dordrecht, 17.12.2015, 17:50 (3266 dagen geleden) @ Eleen
Je zou dit eens kunnen proberen,
Zelf nog niet uitgeprobeerd.
Uit Tijdschrift "Radio Expres" 1 nov 1946
EBL1
door Kees Koren , Bilthoven, 17.12.2015, 18:51 (3266 dagen geleden) @ Maurice
We wachten de beide methodes met belangstelling af. Mij lijkt een triode het eenvoudigst. Krijgen we nog het resultaat te lezen?
EBL1
door Roland Huisman , Zwolle, 17.12.2015, 20:54 (3266 dagen geleden) @ Gilbert
Vaak is er met een sterke lamp ook wel te volgen
waar de draden binnenin de buis naar toe lopen...
Mocht je er met alle technische oplossingen niet uit komen
dan kun je nog altijd een defecte buis van hetzelfde merk pakken.
Dan breek je de voet en kijk je waar de draden naar toe gaan.
Groeten, Roland
EBL1
door Martina , Almere, 17.12.2015, 21:09 (3266 dagen geleden) @ Roland Huisman
Vaak is er met een sterke lamp ook wel te volgen
waar de draden binnenin de buis naar toe lopen...
Groeten, Roland
Normaliter wel.... echter een EBL1 heeft een koolstoflaag aan de binnenzijde der ballon..., heeft iets van doen met secundaire emissie. Daarom kunt ge er niet doorkijken.
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
EBL1
door Gilbert , Aartrijke-Belgie, 18.12.2015, 10:39 (3265 dagen geleden) @ Martina
Aan allen dank,
In het bijzonder aan Eleen en Maurice voor de nuttige info
Groeten van Gilbert
EBL1
door Roland Huisman , Zwolle, 19.12.2015, 15:47 (3264 dagen geleden) @ Martina
Vaak is er met een sterke lamp ook wel te volgen
waar de draden binnenin de buis naar toe lopen...Groeten, Roland
Normaliter wel.... echter een EBL1 heeft een koolstoflaag aan de binnenzijde der ballon..., heeft iets van doen met secundaire emissie. Daarom kunt ge er niet doorkijken.
Hoi Martina,
Het zou je verbazen hoe doorschijnend die laag nog is als je er
een felle ledlamp op zet. Zoiets als deze is al genoeg:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50163202/
Het verschilt overigens wel per merk/buis hoe dicht die laag is. De lak op
de buis net boven de voet is natuurlijk wat anders. Dat is heel lichtdicht.
Maar als de voet er af is zou dat toch moeten lukken. (Of het
getterlaagje moet daar alsnog in de weg zitten.)
Groeten, Roland
EBL1
door jacoro , 20.12.2015, 14:27 (3263 dagen geleden) @ Gilbert