graetz 168W reparatie metingen en revisie (Techniek Radio/TV)

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 14.03.2016, 10:55 (3180 dagen geleden)

Ik ben hiermee bezig en vraag om commentaar. Het toestel zit vol met ERO -condensatoren. Schema http://5.132.37.30/nvhr/Graetz_168W.pdf en fotos.

Schakelstand UKW en 220V~ input. Uitgaande dat het schema klopt en de daarbij horende waarden.

De radio 220 volt wisselspanning gegeven (eerst via variac en gloeilamp opgestart daarna de lamp ertussen uit) en gecheckt op de aangesoldeerde kabel naar de seleengelijkrichter; Sola 250 V 80mA. Er is overduidelijk aan deze situatie een keer gewerkt. De radio speelt wel op alle banden maar niet echt geweldig. Wetende dat ik ook de buizen nog moet nakijken.

De eerste metingen op de anode van El41 en G2 geven aan dat de spanning circa 80 volt te laag is.

De spanning op het rooster van de EL41 geeft t.o.v. chassis is 7 volt positief. Spanning op de kathode geeft 9,4 V. Een meting over de weerstand van 2 Watt 1Kohm (122) geeft een spanningsval van circa 30 Volt. Dit teruggerekend is de stroom dus in orde (30mA) echter de spanningen niet. Verdachte is de seleen cel dat deze is uitgeput. Later kom ik hier op terug.

Gloeispanningen in het hele systeem zijn dik in orde 6,3 Volt~.
De Eabc80 anode heeft nagenoeg 70 volt.

Eerst de koppel C eruit en vervangen en vervolgens de condensator over de primaire van de eindtrafo vervangen. De ratel C 5000pF op de schakelaar heb ik eruit geknipt.
Boel weer opgestart met de variac voorschakellamp……vervolgens direct op de spanning gezet.

Weer gemeten anode en schermroosterspanningen maar nog niet goed. Het vervangen heeft niet geleid tot het beoogde resultaat.

Terug naar mijn vermoeden.. Ik ga de SOLA seleengelijkrichter vervangen door een Siemens B300C100 waarvan ik weet dat ie goed is (weliswaar te zwaar uitgevoerd) …..

Vervolgens opstarten via DE opstartmethode vervolgens lamp er tussenuit. Weer 220 gevoerd.

De spanningen zijn beduidend zeer in de goede richting. Zie lijstje van wat gemeten is. De radio speelt stukken beter nu het katteoog reageert nu ook en gloeit groen in plaats van dof grijsgroen… de weerstand op het katteoog (69) is in orde 512 K. De spanningen op de anode en scherm van de EL41 en de anodespanningen op ECH81 en EF85 zijn bijna goed = 7-8 Volt te laag. De spanning op de anode EABC80 is 17 volt te hoog (vreemd schema zegt 70V ik meet 87V). De voedingsspanningen op CE1 =258V CE2= 228 V (CE staat hier voor condensator elco) zijn 8 volt te laag. Maar bijna goed.

De spanning op de koppel C aan roosterzijde EL41 tov chassis = 1,4 V de spanning op de kathode is 7 volt. Uitgerekend trekt de buis circa 35mA. Relatief is de spanning op het rooster nu dus 5,5 -5,6 V negatief t.o.v. de kathode.
Nu is mijn vraag weer….. als de roosterspanning ten opzichte van de kathode goed negatief is en blijft maar de roosterspanning ten opzichte van het chassis positief is de condensator dan lek te noemen en zou hij er dan uit moeten (het is een nieuwe C die natuurlijk bij het solderen ook even warm wordt (ik neem kleine koelmaatregelen zoals krokodillenbekjes op de draad plaatsen zodat de warmte daarmee sneller weg kan.)

Ik ben er nog niet helemaal. Bij het vervangen van de koppel C constateer ik het volgende. Het schema komt niet overeen met hetgeen ik in originele staat aantref.

Wat is hier nu aan de hand:
Zoals het er uitziet is de c107 verplaatst direct op de anodelijn op de plek van R106. R106 is op de plek van R109. R109 = 1K is niet gevonden.. De lijn tussen R106 en C107 => C103 en de R106 (zelfde nummer???) 1 Meg ohm pot en verder is nog niet gevonden. Weg ???? Ik zie het niet op deze plek zitten. Wie weet waar het wel zit mag het zeggen. Zo zit het er origineel in en zo is het nu ook nog steeds. Hiervan heb ik een schets gemaakt. Zie fotos.

Ik heb nog enkele condensatoren te vervangen maar vraag eerst commentaar.
Fotos bijgevoegd van oude situatie nieuwe situatie en mijn schets schema.



[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
groet Sander
[image]

graetz 168W reparatie metingen en revisie

door reneradio ⌂ @, Oosterhout NB, 14.03.2016, 11:43 (3180 dagen geleden) @ S.Leunissen

Hallo Sander,

Haal de EL41 er eens uit en meet dan op de G1 aansluiting.
Dan zul je waarschijnlijk wel 0V meten t.o.v. massa.
Lek tussen G1 en Kathode heb ik al vaker gezien bij de EL41.
Het wil wel eens helpen om de aanslag tussen de pootjes weg te poetsen.
Het kan ook zijn dat het pertinax van de EL41 buisvoet wat verkoold is.
Die gele condensatoren zijn goed, ik gebruik deze zelf ook en heb er nog nooit een gehad welke lek vertoonde.

Dat de spanning op de anode van de EABC80 niet precies klopt zou ik niet zo wakker van liggen.
Als de emissie iets terugloopt heb je dat al gauw.

Groeten,
René

--
A real radio glows in the dark
73 René .--. . .---- -.. .--. ..-. PE1DPF

graetz 168W reparatie metingen en revisie

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 14.03.2016, 11:58 (3180 dagen geleden) @ S.Leunissen

Nu is mijn vraag weer….. als de roosterspanning ten opzichte van de kathode goed negatief is en blijft maar de roosterspanning ten opzichte van het chassis positief is de condensator dan lek te noemen en zou hij er dan uit moeten (het is een nieuwe C die natuurlijk bij het solderen ook even warm wordt (ik neem kleine koelmaatregelen zoals krokodillenbekjes op de draad plaatsen zodat de warmte daarmee sneller weg kan.)


De condensator is denk ik niet lek, maar de buis heeft hoogst waarschijnlijk last van rooster emissie of gas waardoor er roosterstroom vloeit, trek de eindbuis er maar even uit en kijk of je dan nog steeds spanning meet op dit punt.
De overige spanningen worden dan wel wat hoger, maar dat maakt voor de duur van de meting niets uit.
De 1 kΩ weerstand rechtstreeks aan het rooster is een dempweerstand tegen oscillatie van de eindbuis, mogelijk is gebleken dat hij overbodig was en is bij latere productie runs weggelaten.
De potmeter is een instel potje, volgens mij zie ik hem op de middelste foto (het zwarte schijfje rechts)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

graetz 168W reparatie metingen en revisie

door Oldtimer @, Oegstgeest, 14.03.2016, 12:41 (3180 dagen geleden) @ S.Leunissen

Ik zou me geen zorgen maken over het positieve stuurrooster, zie
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=133473

De ontbrekende componenten maken deel uit van de toonregeling. Volgens een reclamefolder bestaat die uit "2 klangfarbenregler". Ze zitten als half verzonken knoppen links en rechts van het toetsenblok. Zitten ze er niet dan heeft de fabriek kennelijk het e.a.a. gemodificeerd, dat komt wel meer voor tijdens een productie.

R122 is een stopweerstand en dient om oscilleren van de EL41 te voorkomen. Een gebruikelijke waarde is 1k, dat staat ook in het schema. De 200k die er nu zit is dus rijkelijk aan de hoge kant maar dat zal vanwege de hoge ingangsweerstand van de EL41 weinig uitmaken.

graetz 168W reparatie metingen en revisie

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 14.03.2016, 15:49 (3180 dagen geleden) @ Oldtimer

Ik zou me geen zorgen maken over het positieve stuurrooster, zie
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=133473

Dat is toch wat te gemakkelijk geredeneerd, deze roosterstroom moet wel stabiel blijven.
In het geval van roosteremissie “loopt” de buis thermisch steeds meer weg van zijn instelling, bij roosterstroom door gasresten (met de nadruk op resten) blijft dit over het algemeen redelijk stabiel.
Ook nemen we (denk ik) aan dat er gemeten wordt met een digitale meter met een Ri van 10 MΩ, de parallel weerstand is dan ca. 990 kΩ en bedraagt de roosterstroom ca. 1,41 μA, wat een redelijk normale waarde is voor een gebruikte buis.
Wordt er gemeten met een analoog instrument van 20 kΩ/V op het 3 V bereik dan is het een heel ander verhaal en zitten we al op bijna 24 μA.
Gezien de kathode spanning van 6,9 V is de buis dan al vrijwel uitgeput, niet ondenkbaar als het toestel al een poosje geworsteld heeft met een lekke koppel C.
Het kan dus alle kanten op.
Het is wel verstandig om de kathode spanning in de gaten te houden, zeker de eerste 5 á 10 minuten.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

graetz 168W reparatie metingen en revisie

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 14.03.2016, 20:36 (3179 dagen geleden) @ Anton van den Oever

De kathode spanning blijft rond 6,9 Volt. Ik heb meerdere keren koud warm heet gemeten.
Bij getrokken buis is de roosterspanning 0 volt. t.o.v. chassis.

--
groet Sander
[image]

graetz 168W reparatie metingen en revisie

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 14.03.2016, 13:16 (3180 dagen geleden) @ S.Leunissen

Is het een vreemde gedachte dat die 7 8 volt zakking t.o.v. schema waarden te wijten kan zijn aan de inwendige weerstand van de nieuwe (iets overmatige seleen?). De trafo kan dit trouwens met gemak aan.....

--
groet Sander
[image]

graetz 168W reparatie metingen en revisie

door Oldtimer @, Oegstgeest, 14.03.2016, 22:41 (3179 dagen geleden) @ S.Leunissen

Ik zou me (alweer) geen zorgen maken om die iets te lage spanningen t.o.v. de waarden die in het schema zijn aangegeven, zeker als je leeftijd van de radio in overweging neemt!
De afwijkingen zijn kleiner dan 5% en dat is volkomen toelaatbaar.
De schijnbaar te hoge spanning die je meet op de anode van de EABC80 komt omdat je met een andere meter meet dan die welke aangegeven is in het schema. Daar staat dat alle spanningen zijn gemeten t.o.v. het chassis met een meter op de bereiken 30 volt of 300 volt waarbij die meter een Ri heeft van 500 ohm per volt. Op het 300 volt bereik is dat dus 150k. Als je die meter aan het relatief hoogohmige anodecircuit hangt dan vormt hij een niet te verwaarlozen spanningsdeler en zal de gemeten spanning altijd lager zijn dan die welke je nu gemeten hebt met je hoogohmige meter (10M?). Je kunt dit zelf controleren door een weerstand te solderen tussen de anode van de EABC80 en het chassis en dan opnieuw de anodespanning meten.

graetz 168W reparatie metingen en revisie

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 15.03.2016, 19:49 (3179 dagen geleden) @ Oldtimer

Oldtimer bedankt voor de tip. :OK:

--
groet Sander
[image]

graetz 168W reparatie metingen en revisie

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 26.07.2016, 17:41 (3046 dagen geleden) @ S.Leunissen

Iedereen bedankt voor het meedenken met dit project. Een hoop van geleerd. De radio is geheel technisch op orde en op FM bijgeregeld. Ding speelt prima. En de eigenaar heeft hem vandaag teruggekregen en is er blij mee.

--
groet Sander
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum