Vervolg van de restauratie van een 634a (Techniek Radio/TV)
Beste forumlezer,
Een tijd geleden was ik op zoek naar onderdelen voor een Philips 634a, zie ook hier.
Inmiddels heb ik alles wat ik zocht en is de restauratie van de radio afgerond. Hieronder een verslag met foto's om een indruk te krijgen!
De radio is van een ouder echtpaar die het toestel graag weer in perfecte staat willen hebben. Het toestel is gekocht bij een verzamelaar/reparateur die wegens omstandigheden zijn verzameling aan het opruimen was.
De nieuwe eigenaars hadden inmiddels wat spullen verzameld om de radio weer in goede staat te krijgen:
- een ander luidsprekerdoekje (wat erin zat was, behalve niet origineel, ook niet passend bij de radio)
- een doos buizen (waarvan erg veel buizen zeker niet bij de radio horen; te jong en veel Amerikaanse typen) De juiste buizen zaten er ook bij.
- Een stuk katoen omsponnen netsnoer om het plastic snoer te vervangen.
Ik ben maar begonnen met het luidsprekerdoek, na een korte inventarisatie wat er allemaal ontbrak.
Gelukkig was de metalen ring waarmee het doek wordt opgespannen nog aanwezig!
Het nieuwe doek zat in een paar opgerolde doeken en was gewassen en gestreken:
Na het uitpakken kwam er een keurig stukje doek te voorschijn:
Na montage ziet de radio er een stuk beter uit :
Dank zij Jan Post in Australië kwam ik aan de verwijderde condensatoren, schakelaar, beugeltjes en een nieuwe potmeter.
Tja, die schakelaar...... De beugel waarmee deze op en neer beweegt, zat net verkeerd om :
Dus schakelaar uit elkaar gehaald, de beugel omgedraaid en weer in elkaar gezet:
De aan/uit schakelaar had ik zelf nog ergens liggen (Ik was vergeten dat ik deze ergens had liggen) Dus de schakelaar erop gemonteerd en de potmeter gemonteerd:
Dan de buisvoet:
De E444 is ooit vervangen door een EF3. Het zal best gewerkt hebben, ondanks de lagere gloeispanning voor de EF3, maar ja; er was een E444 bijgeleverd, dus waarom niet alles terug bouwen naar origineel?
De onderkant van het toestel bood een dramatische aanblik :
Erg veel afgeknipte draden, loshangende condensatoren en niet originele onderdelen. Hier nog een paar close-up foto's:
Ik ben maar begonnen met alles wat niet origineel is te verwijderen. Dit hield ik allemaal over:
Dan maar kijken wat er nu eigenlijk allemaal mis is. Als eerste was de condensatordoos aan de beurt: 4 van de in de doos aanwezige condensatoren waren zo lek als een zeef. Ik heb de gehele inhoud maar vervangen:
Na montage zie je alleen aan de soldeer verbindingen dat er iets is gebeurd met het toestel. Ook de afvlak condensatoren waren slecht. Deze heb ik gereviseerd:
De oude inhoud eruit en een nieuwe condensator erin :
Na montage zijn ook deze condensatoren weer perfect en aan de buitenkant zie je er niets van:
Dan het weerstandsbandje gekoppeld aan de afstemknop. Helaas bleek het draad op verschillende plaatsen te zijn gebroken.
Gelukkig had Kees Koren een nieuw bandje voor mij!
Jammer genoeg bleek dit niet te passen op de bestaande potmeter ..... Maar nadat ik mijn kist potmeters heb omgekeerd bleek er 1 potmeter in te zitten die bruikbaar was. Ook kapot, maar omdat er maar een gedeelte van de weerstandbaan wordt gebruikt, kon het het onderbroken stuk in het deel plaatsen wat niet wordt gebruikt.
Jan Post had me een aantal condensatoren gestuurd en die heb ik gereviseerd:
Aan de buitenkant zie je er niets van en ze zijn in perfecte staat. De weerstanden heb ik gecontroleerd aan de hand van de servicedocumentatie en tot mijn verrassing waren die allemaal goed. Alleen de plaats van diverse onderdelen in het toestel komt niet overeen met de plaats die wordt aangegeven in de documentatie.
Hieronder de foto's van na de montage van de condensatoren, de condensatordoos, elco's en volumeregelaar met aan/uit schakelaar:
Dan de bevestigingsbeugels terug monteren:
Toen was ik op het punt aangekomen dat alle onderdelen erin zaten en kon gaan testen. Ik ben begonnen met het toestel opstarten zonder lampen. Na controle van de gloeispanning op de diverse buisvoeten en anodespanning op de gelijkrichter, heb ik de gelijkrichtbuis geplaatst.
Daarna de hoogspanning gemeten op alle plaatsen waar deze zou moeten staan. Uiteraard klopte de verschillende spanningen niet, ze waren allemaal te hoog, maar dat was omdat er verder nog geen buizen in het toestel zaten.
Dat was de volgende stap; buizen plaatsen!
Daarna weer meten en zowaar; de radio speelt perfect!
Tot slot de (vaak ontbrekende) bodemplaat weer over het chassis gemonteerd:
Tot slot het chassis weer in de radio gebouwd:
Jammer genoeg is de luidspreker niet de originele en ook de uitgangstrafo is ooit vervangen. Om de onkosten binnen de perken te houden heb ik geen poging ondernomen een originele luidspreker met trafo te zoeken. Nou ja, dit klinkt in elk geval goed!
En na montage van het achterschot zie dat er zo uit:
Tenslotte een plaatje van de voorzijde:
De radio staat nu al zo'n dag of wat te spelen en klinkt lang niet gek
Al met al ben ik met deze radio zo'n anderhalve week (elke avond en twee zaterdagen) bezig geweest, het wachten op onderdelen niet meegerekend.
Nu kan de radio weer terug naar de eigenaars zodat die ook kunnen genieten!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Berichten in deze thread:
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Leo Snoeren,
18.03.2016, 12:39
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Gino,
18.03.2016, 12:51
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Leo Snoeren,
18.03.2016, 13:43
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Cornelis B-B., 18.03.2016, 23:20
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Leo Snoeren,
18.03.2016, 13:43
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
S.Leunissen,
18.03.2016, 13:49
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Leo Snoeren, 18.03.2016, 18:58
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Sietze Osinga,
18.03.2016, 15:23
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Leo Snoeren, 18.03.2016, 18:55
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Maurice,
18.03.2016, 16:06
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Leo Snoeren, 18.03.2016, 18:57
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Jac Janssen,
18.03.2016, 17:15
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Leo Snoeren, 18.03.2016, 18:58
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
marcola64,
18.03.2016, 17:39
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Leo Snoeren, 18.03.2016, 18:59
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Wim Stuiver,
18.03.2016, 17:41
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Leo Snoeren, 18.03.2016, 19:00
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Jan Kootstra,
18.03.2016, 18:30
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Leo Snoeren, 18.03.2016, 19:02
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Herm Willems,
18.03.2016, 18:43
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Leo Snoeren,
18.03.2016, 19:04
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Herm Willems, 18.03.2016, 19:44
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Leo Snoeren,
18.03.2016, 19:04
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Hans Op den Camp,
18.03.2016, 18:49
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Leo Snoeren, 18.03.2016, 18:52
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Franc,
18.03.2016, 19:04
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Leo Snoeren, 18.03.2016, 19:08
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Steef, 18.03.2016, 20:07
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Lewievandebeek, 19.03.2016, 08:45
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
J.Post,
19.03.2016, 09:29
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Leo Snoeren,
19.03.2016, 09:38
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
J.Post,
19.03.2016, 10:17
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Leo Snoeren, 19.03.2016, 10:48
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Desmond, 24.03.2016, 16:59
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
J.Post,
19.03.2016, 10:17
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Leo Snoeren,
19.03.2016, 09:38
- Vervolg van de restauratie van een 634a - Bert Knoop, 19.03.2016, 20:58
- Vervolg van de restauratie van een 634a -
Gino,
18.03.2016, 12:51