Vervolg van de restauratie van een 634a (Techniek Radio/TV)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 12:39 (3176 dagen geleden)

Beste forumlezer,

Een tijd geleden was ik op zoek naar onderdelen voor een Philips 634a, zie ook hier.

Inmiddels heb ik alles wat ik zocht en is de restauratie van de radio afgerond. Hieronder een verslag met foto's om een indruk te krijgen!;-)

De radio is van een ouder echtpaar die het toestel graag weer in perfecte staat willen hebben. Het toestel is gekocht bij een verzamelaar/reparateur die wegens omstandigheden zijn verzameling aan het opruimen was.:BAD:

De nieuwe eigenaars hadden inmiddels wat spullen verzameld om de radio weer in goede staat te krijgen:

- een ander luidsprekerdoekje (wat erin zat was, behalve niet origineel, ook niet passend bij de radio)
- een doos buizen (waarvan erg veel buizen zeker niet bij de radio horen; te jong en veel Amerikaanse typen) De juiste buizen zaten er ook bij.
- Een stuk katoen omsponnen netsnoer om het plastic snoer te vervangen.

Ik ben maar begonnen met het luidsprekerdoek, na een korte inventarisatie wat er allemaal ontbrak.

[image]

Gelukkig was de metalen ring waarmee het doek wordt opgespannen nog aanwezig!

Het nieuwe doek zat in een paar opgerolde doeken en was gewassen en gestreken:

[image]

Na het uitpakken kwam er een keurig stukje doek te voorschijn:

[image]

Na montage ziet de radio er een stuk beter uit:-) :

[image]

Dank zij Jan Post in Australië kwam ik aan de verwijderde condensatoren, schakelaar, beugeltjes en een nieuwe potmeter.:OK: :-)

[image]

Tja, die schakelaar...... De beugel waarmee deze op en neer beweegt, zat net verkeerd om:-( :

[image]

Dus schakelaar uit elkaar gehaald, de beugel omgedraaid en weer in elkaar gezet:

[image]

De aan/uit schakelaar had ik zelf nog ergens liggen (Ik was vergeten dat ik deze ergens had liggen) Dus de schakelaar erop gemonteerd en de potmeter gemonteerd:

[image]

Dan de buisvoet:

[image]

De E444 is ooit vervangen door een EF3. Het zal best gewerkt hebben, ondanks de lagere gloeispanning voor de EF3, maar ja; er was een E444 bijgeleverd, dus waarom niet alles terug bouwen naar origineel?

De onderkant van het toestel bood een dramatische aanblik:-( :-( :

[image]

Erg veel afgeknipte draden, loshangende condensatoren en niet originele onderdelen. Hier nog een paar close-up foto's:

[image]

[image]

Ik ben maar begonnen met alles wat niet origineel is te verwijderen. Dit hield ik allemaal over:

[image]

Dan maar kijken wat er nu eigenlijk allemaal mis is. Als eerste was de condensatordoos aan de beurt: 4 van de in de doos aanwezige condensatoren waren zo lek als een zeef. Ik heb de gehele inhoud maar vervangen:

[image]

Na montage zie je alleen aan de soldeer verbindingen dat er iets is gebeurd met het toestel. Ook de afvlak condensatoren waren slecht. Deze heb ik gereviseerd:

[image]

De oude inhoud eruit en een nieuwe condensator erin:-) :

[image]

Na montage zijn ook deze condensatoren weer perfect en aan de buitenkant zie je er niets van:

[image]

Dan het weerstandsbandje gekoppeld aan de afstemknop. Helaas bleek het draad op verschillende plaatsen te zijn gebroken.

[image]

Gelukkig had Kees Koren een nieuw bandje voor mij!:OK: :OK:

[image]

Jammer genoeg bleek dit niet te passen op de bestaande potmeter:-( :-( ..... Maar nadat ik mijn kist potmeters heb omgekeerd bleek er 1 potmeter in te zitten die bruikbaar was. Ook kapot, maar omdat er maar een gedeelte van de weerstandbaan wordt gebruikt, kon het het onderbroken stuk in het deel plaatsen wat niet wordt gebruikt.

Jan Post had me een aantal condensatoren gestuurd en die heb ik gereviseerd:

[image]

Aan de buitenkant zie je er niets van en ze zijn in perfecte staat. De weerstanden heb ik gecontroleerd aan de hand van de servicedocumentatie en tot mijn verrassing waren die allemaal goed. Alleen de plaats van diverse onderdelen in het toestel komt niet overeen met de plaats die wordt aangegeven in de documentatie.

Hieronder de foto's van na de montage van de condensatoren, de condensatordoos, elco's en volumeregelaar met aan/uit schakelaar:

[image]

[image]

Dan de bevestigingsbeugels terug monteren:

[image]

[image]

Toen was ik op het punt aangekomen dat alle onderdelen erin zaten en kon gaan testen. Ik ben begonnen met het toestel opstarten zonder lampen. Na controle van de gloeispanning op de diverse buisvoeten en anodespanning op de gelijkrichter, heb ik de gelijkrichtbuis geplaatst.

Daarna de hoogspanning gemeten op alle plaatsen waar deze zou moeten staan. Uiteraard klopte de verschillende spanningen niet, ze waren allemaal te hoog, maar dat was omdat er verder nog geen buizen in het toestel zaten.

Dat was de volgende stap; buizen plaatsen!

[image]

Daarna weer meten en zowaar; de radio speelt perfect!:-) :-) :-)

Tot slot de (vaak ontbrekende) bodemplaat weer over het chassis gemonteerd:

[image]

Tot slot het chassis weer in de radio gebouwd:

[image]

Jammer genoeg is de luidspreker niet de originele en ook de uitgangstrafo is ooit vervangen. Om de onkosten binnen de perken te houden heb ik geen poging ondernomen een originele luidspreker met trafo te zoeken. Nou ja, dit klinkt in elk geval goed!

En na montage van het achterschot zie dat er zo uit:

[image]

Tenslotte een plaatje van de voorzijde:

[image]

De radio staat nu al zo'n dag of wat te spelen en klinkt lang niet gek:OK: :OK:

Al met al ben ik met deze radio zo'n anderhalve week (elke avond en twee zaterdagen) bezig geweest, het wachten op onderdelen niet meegerekend.

Nu kan de radio weer terug naar de eigenaars zodat die ook kunnen genieten!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Gino @, Vogelenzang, 18.03.2016, 12:51 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Mooi werk, Leo.

--
[image]

van \'caveat emptor\' tot \'luctor et emergo\' nr : 101

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 13:43 (3176 dagen geleden) @ Gino

Dank je Gino, het is mooi werk, maar was vooral een hele klus om alles bij elkaar te vinden! Dankzij het forum is me dat gelukt! Toch fijn als je mede "lotgenoten" hebt die je willen (en kunnen) helpen:OK: :OK:

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 18.03.2016, 23:20 (3175 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,
Het ziet er weer allemaal heel goed uit. Mooi werk geleverd.
Cees.

--
CornelisBB

Vervolg van de restauratie van een 634a

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 18.03.2016, 13:49 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

:OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK: :OK:

--
groet Sander
[image]

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 18:58 (3176 dagen geleden) @ S.Leunissen

Dank je!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Sietze Osinga @, Koekange, 18.03.2016, 15:23 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dag Leo.Prachtig mooie revisie van deze 634A.Petje af voor je geduld en vakmanschap.Wat zal de eigenaar er blij mee zijn.Bedankt voor deze reportage!
Groeten,
Sietze.

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 18:55 (3176 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Graag gedaan Sietze,

Punt is dat ik erg veel repareer en /of restaureer. Meestal neem ik er geen fotocamera bij en gebeuren dit soort dingen zonder dat de eigenaar weet wat er gebeurd is. Bij wijze van uitzondering heb ik alles eens vastgelegd. Het is wel meer werk voor mij, maar leuk om te laten zien aan een ander!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18.03.2016, 16:06 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Beste Leo,
Blijkt maar weer een verschil van aanpak dit toestel.

De een denkt als er maar weer wat lawaai uit komt en de ander steekt er
met pietsie meer energie en en wat wonderen zie daar pracht resultaat.

Eigenaars kunnen tevreden naar toestel weer uitzien.
Dat dan de luidspreker niet 100% de juiste is ach destijds werd wel meer vervangen.
Mag best gezien worden zo.

Ziet er formidabel uit zo,

Maurice

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 18:57 (3176 dagen geleden) @ Maurice

Dank je Maurice!

Punt is natuurlijk vaak bij dit soort toestellen dat ze al een aantal malen zijn gerepareerd. Originaliteit was toen niet van belang, de radio moest werken!

Maar een latere reparateur heeft het op een snellere manier aangepakt en dat is niet zo mijn ding; ik wil het met respect voor originaliteit doen en dat kost meer tijd (en werk)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Jac Janssen @, Eindhoven, 18.03.2016, 17:15 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Geweldig resultaat Leo!

Een enorme berg werk, maar het eindresultaat is er ook naar: prachtig.

Jac

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 18:58 (3176 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dank je Jac,

Was inderdaad veel werk, maar het resultaat is ernaar!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door marcola64 @, Oegstgeest, 18.03.2016, 17:39 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Prachtig gedaan! Geeft een boel inspiratie en nieuwe ideeën.
Dit soort klussen geeft veel voldoening.

--
Met vriendelijke groet,
Marco.

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 18:59 (3176 dagen geleden) @ marcola64

Dank je Marco,

Geeft inderdaad voldoening!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Wim Stuiver @, Havelte, 18.03.2016, 17:41 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

Interessant en leerzaam en uitgebreid reparatieverslag van de Philips Radio, Type: 634A, Bouwjaar 1933-'34, met als bijnaam: "Lentebodë". Erg toepasselijk voor het seizoen van dit jaar.

mvg

Wim

--
W.H.G. Stuiver

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 19:00 (3176 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Klopt Wim,

De naam is wel erg toepasselijk voor deze tijd (maar nog niet voor het weer)

Mooi ding geworden!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Jan Kootstra ⌂ @, Ede, 18.03.2016, 18:30 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Super...

Is mijn favoriete jaren '30 Philips radio, qua klank dan.
Ik weet uit eigen ervaring dat dit een aardige klus is wil je het goed doen.
Dat er een onderbak bij zit... Deze mist vaak... Ik denk dat de eigenaar wel blij zal zijn.

gr,

Jan

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 19:02 (3176 dagen geleden) @ Jan Kootstra

Dat klopt Jan, dit soort toestellen kosten een hoop tijd als je het netjes wil doen. En de onderbak is inderdaad vaak weg; waarschijnlijk vond een eerdere reparateur het ook al veel werk :-D :-D :-D :-D

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Herm Willems @, Maastricht, 18.03.2016, 18:43 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

De Zomerbode...

Op 5 september 1933 ging in Utrecht de 29e editie van de Koninklijke Nederlandsche Jaarbeurs start. Daar werd de 634A voor het eerst aan het publiek gepresenteerd.

Waarom dit toestel ooit de bijnaam Lentebode kreeg is mij dus een raadsel...

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 19:04 (3176 dagen geleden) @ Herm Willems

Tja, Herm,

Namen van toestellen heb ik altijd merkwaardig gevonden. Bij Duitse toestellen zie je zelfs de naam gedurende enkele decennia opduiken met telkens een ander volgnummer erachter; waarom dan niet bij een nummer gebleven?

Nou ja, maakt niet uit. En al is het toestel in de zomer uitgekomen, dan is het toch in de lente gebouwd (en waarschijnlijk in de winter ontworpen?)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Herm Willems @, Maastricht, 18.03.2016, 19:44 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Grappig Leo, dat wist ik niet van die Duitse toestellen.

Bepaalde bijnamen van Philipsradio's zijn erg goed gekozen. Arbeiderskastje b.v. omdat ie zo goedkoop was dat arbeiders hem ook konden betalen. (tegenwoordig ook weer trouwens)
Of Paasei. Dat is immers de eerste associatie die je krijgt als je hem ziet. Kathedraal vind ik dan toch weer een beetje overdreven. Nou ja, voor klein behuisden misschien niet.
En het Theestoofje uit 1924? Vanwege het uiterlijk zeker, maar in bedrijf wordt de bovenkant best wel warm, en de daarop geplaatste thee dus ook!

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Hans Op den Camp @, Leusden, 18.03.2016, 18:49 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dag Leo,

Erg mooi resultaat en ik ben benieuwd naar de herkomst van het in een doek gewikkelde luidsprekerdoekje.
Op de foto van het nog niet gemonteerde doekje ziet het doek er zo vlekkerig uit terwijl het op de volgende foto strak en egaal van kleur is.
Volgens mij is het een BD&C doekje. Het patroon van een BD&C doekje is namelijk net iets kleiner dan het origineel. Mijn 634A heeft ook een
luidsprekerdoekje van Ben Dijkman en dat is een erg mooie vervanger.

Verder mijn complimenten voor het mooie resultaat. Het maakt niet uit dat je er lang mee bezig bent geweest, dan heb je er ook extra lang hobbyplezier aan beleefd :-) .

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 18:52 (3176 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Het is inderdaad een Ben Dijkman doekje! Scherp gezien :-D :-D :-D

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Franc @, 18.03.2016, 19:04 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

Petje af!

Bijzonder goed gedaan!

Groeten Frank

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18.03.2016, 19:08 (3176 dagen geleden) @ Franc

Dank je Frank,

Het is wel veel werk, maar dan heb je ook resultaat!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Steef @, Heemskerk, 18.03.2016, 20:07 (3176 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Heel erg mooi gedaan Leo.
Daar kan menigeen een voorbeeld aan nemen, petje af:OK:

Gr, Steef

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Lewievandebeek @, 19.03.2016, 08:45 (3175 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Prachtig verslag en dito foto's Leo.
Om U tegen te zeggen

Lewie

Vervolg van de restauratie van een 634a

door J.Post @, Brisbane, 19.03.2016, 09:29 (3175 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo.

Knap stukje werk hoor, ik heb nog een vraag wat de afvlak elco betreft.
Ik kan uit je geplaatste foto niet zien hoe de min van de nieuwe inhoud
contact maakt met de buitenkant van de elco.
Kom daar nog eens even op terug.

Met vr. groet,

Jan.

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 19.03.2016, 09:38 (3175 dagen geleden) @ J.Post

Hallo Jan,

Ik hoop dat je het op deze foto wat beter kan zien:

[image]

De buitenkant van de elco aansluiten is een hachelijke onderneming; iets wat contact moet maken met (oud) aluminium moet buitengewoon goed vastgedrukt of geklonken zitten. Als dat niet het geval is, krijg je na enkele jaren (of sneller) wat oxidatie en weg is de verbinding.

Wat ik doe is een 4tal gaatjes boren waar een dikke draad doorheen gaat die onderlangs de elco loopt. Deze draad is niet iets dikker dan de dikte van het aluminium huis. De onderkant van de elco maakt dus perfect contact, maar niet noodzakelijker wijs met de behuizing.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door J.Post @, Brisbane, 19.03.2016, 10:17 (3175 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik zal je vertellen hoe ik deze oude elco's van nieuwe inhoud voorzie.
Bij het openmaken aan de onderkant, kom je een rubber ring tegen om het
lekken van de vloeistof tegen te gaan.
Deze ring kan vervallen, waardoor het bakeliet onderstuk verder in de bus
kunt schuiven, daar maak ik handig gebruik van.
Ik slijp het beschadigde deel van de bus weg, ongeveer een paar m/m, en
vervolgens wikkel ik om het bakeliet vulstuk dun bladkoper van ongeveer
3 cm hoog. Als de plus van de nieuwe elco aan de schroef vast zit, soldeer
ik de min vast aan het bladkoper. Daarna schuif ik het geval weer in de bus.
Met een PVC hamer tik in de rand om, en door gebruikmaking van het dunne
bladkoper, krijg de nieuwe inhoud een perfecte aarde.
En als je het voorzichtig doet,kunje er niet van zien dat deze open is geweest.

Jan.

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 19.03.2016, 10:48 (3175 dagen geleden) @ J.Post

Hallo Jan,

Dat lijkt inderdaad een goed alternatief, ware het niet dat de dieelektrische constante van aluminium en koper erg ver uit elkaar liggen. Probleem is dat je oxidatie krijgt en de vraag is dan wanneer het contact verloren gaat. Nu heb je natuurlijk geen last van vocht (wat het probleem verergerd), maar toch.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Desmond @, 24.03.2016, 16:59 (3170 dagen geleden) @ J.Post

Beste Jan,

Deze methode pas ik ook toe, met dit verschil dat ik de rubber rand laat zitten en geen materiaal van de bus weghaal.
Het voordeel deze werkwijze is dat je de koperfolie desgewenst aan de onderlegring of desnoods aan het chassis kan vastsolderen om een goede massaverbinding te maken.[image][image][image]

Met vriendelijke groet,
Desmond Jans

Vervolg van de restauratie van een 634a

door Bert Knoop @, Elst Gelderland, 19.03.2016, 20:58 (3175 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Super :OK:

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum