Beste forumers,
Ik kom nog eens terug op het verhaal van Pieter de Kock over de Philips 313A.
Ik heb de achterkant van de chassis vergeleken van de vooroorlogse Philips 313A/Mullard MAS95 en de naoorlogse 256A van Pieter en van de 256A uit Indonesie, die ik thuis heb staan.
Er zijn verschillen in het aantal en de plaats van de gaten in de achterkant te zien tussen het vooroorlogse en het naoorlogse chassis. Bijvoorbeeld zijn er in de eerste geen gaten rechts van het typeplaatje, bij de tweede vind je hier 4 kleine gaten en één groot gat. Ook uiterst links zijn er verschillen. Het chassis van de "Indische" 256A komt overeen met het vooroorlogse chassis.
De buizenbezetting komt echter met geen van beide overeen:
313A: EF8 - ECH3 - EBF2 - EL3 - AZ1
256A: EF9 - ECH4 - EBF2 - EL3 - AZ1
256A: EF8 - ECH3 - EF9 - EBC3 - EL3 - AZ1 (Indische 256).
De EBF2 is dus vervangen door twee buizen: EF9 en EBC3.
De vraag blijft nu bestaan: is dit een vooroorlogse radio? (vooroorlogs chassis, PHOHI op de schaal) of een radio die kort na de oorlog werd gemaakt met oude onderdelen.
Ik neig toch naar het eerste. In indie kwam het "normale" leven pas eind 1946 enigszins op gang. De lokale Philips fabriek produceerde haar eerste radio in 1947, de BX165U, de "Indische" plank, een nog soberder radio dan de Nederlandse plank.
De Indische 256A, toch een vrij luxe en kwetsbare radio, zou direct na de oorlog (1945/46) speciaal voor Indie moeten zijn gemaakt (en daarheen verscheept). Ik denk dat de prioriteiten toen anders lagen.
Wie lost dit raadsel op? Elke informatie is welkom.
Roel
Philips 313A/256A
door Paul Brouwer , Haarlem, 29.10.2008, 11:59 (5871 dagen geleden) @ indiradi
Roel,
De buizenbezetting komt echter met geen van beide overeen:
313A: EF8 - ECH3 - EBF2 - EL3 - AZ1
256A: EF9 - ECH4 - EBF2 - EL3 - AZ1
256A: EF8 - ECH3 - EF9 - EBC3 - EL3 - AZ1 (Indische 256).
De EBF2 is dus vervangen door twee buizen: EF9 en EBC3.De vraag blijft nu bestaan: is dit een vooroorlogse radio? (vooroorlogs chassis, PHOHI op de schaal) of een radio die kort na de oorlog werd gemaakt met oude onderdelen.
Ik neig toch naar het eerste. In indie kwam het "normale" leven pas eind 1946 enigszins op gang. De lokale Philips fabriek produceerde haar eerste radio in 1947, de BX165U, de "Indische" plank, een nog soberder radio dan de Nederlandse plank.
De Indische 256A, toch een vrij luxe en kwetsbare radio, zou direct na de oorlog (1945/46) speciaal voor Indie moeten zijn gemaakt (en daarheen verscheept). Ik denk dat de prioriteiten toen anders lagen.
Ik neig toch eerder naar jouw 2e mogelijkheid. De buizenbezetting die jij voor de Indonesische 256A opgeeft, kan ik in geen enkele Philips terugvinden. De combinatie van een EBC3 en EL3 is door Philips in de periode 1937/41 gebruikt.
De radio hier bouwen en vervolgens verschepen lijkt mij zo vlak na de oorlog ook geen optie. Het zou de radio tevens onnodig veel duurder maken.
Groet,
Paul
--
Philips 313A/256A
door Pieter de Kock , Paarl, Kaap, ZA, 29.10.2008, 13:36 (5871 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Hallo Paul,
Het vraag is - waar is deze radio vervaardigd?
En buizenbezetting EF9 - EBC3 - EL3 was toch zeker tamelijk logisch, indien dan om de ene of andere rede niet algemeen ?
Zelfs de 'Sonate' (met E-buizen) had het (weliswaar met een EF5).
En de exportradio 312A had ook voor mij de 'logische' conbinatie EF9 - EBC3 - CL4. En de 361A had ook EF5 - EBC3 - EL3 - AZ1 , enz...
Groeten
Pieter
Philips 313A/256A
door Paul Brouwer , Haarlem, 30.10.2008, 07:04 (5870 dagen geleden) @ Pieter de Kock
Hallo Pieter,
Ik denk dat die Indonesische 256A in Indonesië gemaakt is, op basis van de toen beschikbare middelen.
De buizencombinatie EFx, EBC3 en EL3 is ook niet vreemd, maar is door Philips maar enkele jaren (1937-1942) toegepast.
Er zijn veen andere fabrikanten die deze combinatie veel vaker en langer hebben toegepast.
Groeten,
Paul
--
Philips 313A/256A
door indiradi , Duivendrecht, 30.10.2008, 11:37 (5870 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Hallo Paul,
Dat de radio in Indonesië zou zijn gemaakt lijkt me zeer onwaarschijnlijk om de volgende redenen:
1. Er is 2 maal een storm van geweld en vernietiging over Java gegaan: eerst door de Nederlanders, die alles dat de Japanner van nut zou kunnen zijn vernielden en later door Indonesiërs, om de terugkeer van het Nederlandse gezag te beletten.
2. Ik weet niet zeker of er voor de oorlog al radio's in Indië werden gemaakt (en dus, of er wel sprake kan zijn van oude voorraden).
3. Ik heb een werkplaatsboek met technische gegevens van de Philips radio's die na de oorlog in Nederlands Indië/Indonesië zijn gemaakt. De oudste radio in dit boek is de BX165U, de Indische plank uit 1947. Volgens dit boek werden er in de eerste jaren alleen kleine radio's (meest U-tjes) met rimlock-buizen gemaakt.
Ik ben intussen nog steeds aan het speuren naar alles dat opheldering zou kunnen geven.
Philips stempelde de luidsprekers van de radio's met een jaartal. De 461A, bouwjaar 1937, stempel"37", de 296A, bouwjaar 1938, stempel "38". Maar in de 256A zit een luidspreker met een stempel "37". Het kan bijna niet anders, of de luidspreker is ooit door een ouder exemplaar vervangen.
De servicedoc van de 256A (1946) vermeldt een "Stationsschaal N.O.I." (Nederlands Oost Indië) met het nummer A3 218 15.0. In de Indische 256A zit een schaal met nummer A1 893.31.0.
Dat een radio de tweede wereldoorlog in Indië overleefde was blijkbaar niet zo groot. Ik heb er in 10 jaar tijd 2 gevonden (één in Nederland en één in Jakarta). Ik heb wel kontakt met medeverzamelaars in Indonesië, maar geen daarvan heeft ooit een vooroorlogse radio gezien.
Nu ging het daar wel om een kleiner aantal radio's dan in Nederland, maar, terwijl ze in Nederland moesten worden ingeleverd, werden ze in Indië alleen behandeld, zodat er geen "vijandelijke" zenders konden worden ontvangen. Aan de andere kant waren de meeste radio's waarschijnlijk in het bezit van Nederlanders, die of krijgsgevangene werden of werden geinterneerd. En de radio meenemen zat er natuurlijk niet in.
Over dit aanpassen van radio's nog de volgende informatie, afkomstig uit het boek "Het vermoorde land". Dit boek bevat het dagboek van Jan Bouwer, een van de zeer weinige Nederlanders die de Japanse bezetting ondergedoken overleefde. Als journalist beschikte hij over goede kontakten en was zeer goed geinformeerd.
Donderdag 4 juni 1942
Alle radiotoestellen in Indonesië zullen binnenkort een "operatie" ondergaan.Daarna zal het niet meer mogelijk zijn - in theorie althans - er mee naar buitenlandse stations te luisteren. Het begint al in Soerabaja. De behandelde - sommigen noemen het "besneden" - toestellen worden verzegeld en dienen van een speciale luistervergunning te worden voorzien. Volgens radio-deskundigen is deze "besnijdenis" makkelijk uitvoerbaar, maar even gemakkelijk weer ongedaan te maken. De maatregel betreft 150.000 radiotoestellen. Mijn toestel is al geregistreerd en bij de instanties bekend. Ik zal het dus wel moeten laten "behandelen". Ik laat mij niet van de buitenwereld afsnijden en ga een tweede toestel kopen om daarmee verder klandestien te luisteren.
Dinsdag 7 juli 1942
De eerste "gekastreerde" radio-toestellen zijn in Bandoeng aan de eigenaars teruggeven. Ze zijn nogal gehavend. Vier gaten zijn in de kasten geboord voor het aanbrengen van zegels. De vreemdste dingen zijn gebeurd. Toen iemand zijn toestel na de behandeling uitprobeerde, kon hij alleen nog maar op de korte golf luisteren. Alle lange-golf-banden waren losgeknipt. In andere gevallen zijn de korte-golf-banden tot 60 meter doorgeknipt, zodat de eigenaars van de toestellen nog naar New Delhi, Calcutta, Bombay en Sydney kunnen luisteren. In Batavia schijnt niet in de toestellen te zijn geknipt. Daar is een druppel lood op de zender-zoeker gesoldeerd, zodat hij op een bepaald punt niet verder draait. Overigens kan men door betrouwbare Indonesische monteurs zijn toestel voor ƒ5,- weer in orde laten maken. Voor mijn klandestiene toestel heb ik een aparte zinken bak laten maken, die in de grond wordt geplant. Het toestel gaat daarin en blijft dan begraven. Iedere avond wordt het eruit gehaald om naar de B.B.C. en San Francisco te luisteren en daarna verdwijnt het weer in de grond. Nogal omslachtig, maar het veiligst.
Vrijdag 17 juli 1942
Heb vandaag m'n radiotoestel teruggekregen en er tot laat in de nacht mee geëxperimenteerd. Ik kan er nog mee naar buitenlandse stations luisteren, o.m. New Delhi, Bombay, Calcutta, Tananarive (Madagascar) en "die Suid-Afrikaanse Uitsaai-Korporasi" met relays van de B.B.C. in Londen. Voldoende dus om op de hoogte te blijven met een tweede toestel in reserve.
Donderdag 6 augustus 1942
M'n clandestiene radiotoestel is vannacht in zijn zinken trommel - die geklonken en niet gesoldeerd bleek te zijn - onder water gelopen in een tropische regenbui. Ik wil nog proberen om hem te laten repareren, hoewel ik niet veel hoop heb.
Donderdag 13 augustus 1942
M'n verdronken radio is door twee Indo-Europeese jongelui, technici van de radiodienst van de vroegere luchtbeschermingsdienst, weer in orde gemaakt. Het is wel reklame voor het Philips-produkt, dat het apparaat na bijna 24 uur onder water te hebben gelegen, praktisch niet heeft geleden.
Heeft iemand dat al eens geprobeerd: een Philips radio 24 uur onder water?
Roel
Philips 313A/256A
door Ed van der Weele † , Zeist, 30.10.2008, 16:05 (5869 dagen geleden) @ indiradi
Heeft iemand dat al eens geprobeerd: een Philips radio 24 uur onder water?
Een BX533A of een BX360A een half uur flink ingesopt onder de douche valt daarbij in het niet :UD:
Philips 313A/256A
door indiradi , Duivendrecht, 01.11.2008, 17:24 (5867 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Veel oude radio's op de antiekmarkt van Jakarta krijgen wel een sopje:
maar wel zo dat ze er geen schade van lijden. Indonesiers zijn werkelijk meesters in het eindeloos op gang houden van allerlei technische zaken. Alles kan worden gerepareerd, niets wordt weggegooid.
Roel
Philips 313A/256A
door Piet Blaas , Arnhem, 30.10.2008, 22:25 (5869 dagen geleden) @ indiradi
Hallo Roel,
Helaas kan ik het raadsel ook niet oplossen. Maar je geeft hier heel interessante informatie! Ik weet eigenlijk erg weinig over de geschiedenis van de radio in Indonesië.
Het relaas van die Jan Bouwer is op zich al erg bijzonder en beslist de moeite waard om dit met ons te delen.
We kennen allemaal wel de verhalen van de onderduikers hier in Nederland. In Indonesië was dat natuurlijk vele malen lastiger, alleen al vanwege het uiterlijk. Een Europeaan kon je immers al van mijlen ver onderscheiden van een inlander.
De verminkingen aan de radio's die werden uitgevoerd lijken willekeurig te zijn geweest, misschien ook afhankelijk van het type toestel en de kennis van degene die de verminkingen moest toepassen. In een aantal gevallen lijkt het inderdaad simpel om de verwoestingen weer ongedaan te maken.
Het is misschien ook lastig om je een voorstelling te maken van de situatie daar, als je alleen maar gewend bent aan de situatie hier in Europa.
In elk geval maakt het mij wat meer duidelijk over wat er destijds daar te ontvangen was.
Ik kan er nog mee naar buitenlandse stations luisteren, o.m. New Delhi, Bombay, Calcutta, Tananarive (Madagascar) en "die Suid-Afrikaanse Uitsaai-Korporasi" met relays van de B.B.C. in Londen.
Dat is een bereik wat in Europa niet zo gemakkelijk mogelijk was.
zodat de eigenaars van de toestellen nog naar New Delhi, Calcutta, Bombay en Sydney kunnen luisteren.
Dan is de 'operatie' niet zo effectief gebleken, lijkt mij. Dit waren immers de stations, waarvan de Japanners waarschijnlijk liever niet wilden dat men daar naar luisterde...
Ik was zelf in de veronderstelling dat de Indonesië variant van deze radio daar ook vervaardigd was, maar je geeft wel goede argumenten waaruit blijkt dat de radioindustrie daar ten lande lange tijd ontregelt was.
Ik had me ook nooit gerealiseerd dat er voor de Japanse inval heel veel verwoest werd om het niet in handen te laten komen van de Jappen. Er bestond kennelijk geen enkele illusie om de Jappen te kunnen verhinderen om Java in te nemen...
2. Ik weet niet zeker of er voor de oorlog al radio's in Indië werden gemaakt (en dus, of er wel sprake kan zijn van oude voorraden).
Jouw tweede punt zou nog eens nader onderzocht moeten worden. Het lijkt in tegenspraak met het eerste punt.
Wat de 256A betreft, ik had ook gedacht dat het stempel op de luidspreker misschien een oplossing zou bieden. Maar als die is vervangen door een eerder type houdt het natuurlijk op.
Misschien dat anderen nog eens de gelegenheid hebben om de schaal van hun radio en het stempel op de luidspreker nog eens wat beter te kunnen bekijken?
Het lijkt mij dat die schaal met de uitgebreide Indische stations uit de glorietijd van Ned-Indië is geweest, dus voor de Japanse inval. Als je gelijk hebt over de verschillende fases van verwoestingen, dan is het onwaarschijnlijk dat er vlak na de oorlog een uitgebreid net van radiostations beschikbaar was.
En waarschijnlijk dat het nieuwe Indonesische gezag na 1949 ook andere prioriteiten had.
Het blijft een boeiende geschiedenis. Hopelijk komen we er nog eens achter hoe het precies zat.
Groeten,
--
Groeten,
Piet.
Philips 313A/256A
door Pieter de Kock , Paarl, Kaap, ZA, 31.10.2008, 05:30 (5869 dagen geleden) @ Piet Blaas
Het is een boeiende geschiedenis inderdaad, en ik moet zeggen dat het toenemend erop lijkt dat deze radio minstens zijn wortels stevig in de vooroorlogse periode heeft.
Mijn subjectieve waarneming zegt ook dat de radio veel op een (vooroorlogse) 313A lijkt.
De luidspreker-stempels hebben me ook vaker opgevald. Altijd ongeveer het jaartal die men verwacht om in een radio te zien, of wat vroeger. Dat zegt in dit geval niet veel : het kan oude, vooroorlogse voorraad zijn - indien zoiets bestond na het oorlog.
Maar het kan zeker zijn dat deze een 'vooroorlogse' 256A is. Ik verwijs naar mijn 495X : die is echt maar een 900X (zo staat het in inkt op het chassis). Misschien bestond de originele 256A ook reeds in 1940 - een 313A met andere naam, bedoeld voor een andere markt, en met wat afwijkende buizen. En de 'bekende' na-oorlogse 256A kreeg toen weer de typenummer 256A.
Philips 313A/256A
door Paul Brouwer , Haarlem, 31.10.2008, 22:19 (5868 dagen geleden) @ Piet Blaas
Hallo Piet,
Met betrekking tot de "Indonesië-periode" zou je je bijna schamen Nederlander te zijn.
Dat de Nederlanders daar ook een spoor van vernieling hebben aangebracht om maar te voorkomen dat bepaalde zaken
in handen van "de volgende bezetter" (Japan) zouden vallen, was mij geheel onbekend.
Of er in Indonesië voor de oorlog ook radio's gemaakt zijn is mij eveneens onbekend.
De meeste radio's, voor de Nederlanders aldaar, werden hier in Nederland gemaakt. De zogenaamde tropenontvangers.
Wat mij aan de schaal opvalt, die eerder door Roel getoont is, is het aanduiding "Ned. Indie".
Dit lijkt mij een Nederlands opschrift en zal naar alle waarschijnlijkheid ook een Nederlands fabricaat zijn.
Groeten,
Paul
--
Philips 313A/256A
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 03.11.2008, 21:36 (5865 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Ach, als je je moet schamen voor alles dat je voorouders ooit hebben gedaan, heb je geen leven meer. Dat geldt niet alleen voor Nederlanders maar voor vrijwel elk volk. In Indonesie konden de Japanners er verder ook nog wel wat van.
Philips 313A/256A
door Paul Brouwer , Haarlem, 31.10.2008, 21:57 (5868 dagen geleden) @ indiradi
Hallo Roel,
Een indrukwekkend verhaal. Er werd in die tijd nogal wat gedaan om aldanniet illigaal naar een radio te kunnen luisteren.
Als het typeplaatje nog op jouw radio zit, zou je daaruit op kunnen maken waar de radio gebouwd is. Als er voor het
serienummer een "E" staat, dat is dat Nederland.
Heeft iemand dat al eens geprobeerd: een Philips radio 24 uur onder water?
Ik heb een keer "een verzopen kat" gehad. Een BX560A om precies te zijn. Tot mijn stomme verbazing speelde die radio
ook nog.
Groeten,
Paul
--
Philips 313A/256A
door indiradi , Duivendrecht, 01.11.2008, 16:53 (5867 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Daar zeg je wat......
De oplossing is soms eenvoudiger dan je denkt.
Roel
Philips 313A/256A
door Pieter de Kock , Paarl, Kaap, ZA, 29.10.2008, 13:24 (5871 dagen geleden) @ indiradi
Hallo Roel,
Dat is een zeer interessante posting. Ik heb nog nooit de verschillende gaten gemerkt.
Ik kan een paar opmerkingen maken, nl.
Eerstens is mijn 256A later dan die van jou. Het is een '256A-02', een later versie met andere buizen, droge elco's en andere schaal. Het chassis kan dus helemaal een andere productie zijn - het heeft tevens ook een andere kleur (blaauw, zoals een BX462A van 1946).
Tweedens, de vroeger 256A zoals die van jou, hoort eigenlijk dezelfde buizen te hebben als een 313A, nl
313A: EF8 - ECH3 - EBF2 - EL3 - AZ1
Maar - het 313A-chassis werd ook in groter radio's toegepast, zoals de 900X en 314X. Die hadden typisch buizen
900X: EF8 - ECH3 - EBF2 - EF9- EL3 - AZ1 - EM4
314X: EF8 - ECH3 - EBF2 - EBF2- EL3 - AZ1 - EM4
Een extra LF-buis dus. Waar pastte de extra buis? In een extra gat in het chassis. In de 313A, MAS95 en mijn 256A werden deze gaten door een metalen deksel dicht gemaakt. Ja, stel je voor - voorzien een chassis van gaten om zo weer in productie één ervan dicht te maken.
In ieder geval, volgens mij gaf deze extra beschikbare gat een aansporing om eveneens een extra buis te passen in de Indische 256A. Het gaf extra LF-aanwinst en vermeed het toepassing van een EBF2 die misschien een schaarser buis was.
Derdens, je radio doet me sterk denken aan een vooroorlogse radio - wist ik niet beter, dacht ik het was een 313A. De schaal, de oppervlakafwerking van het chassis, alles zijn meer 313A dan zoals mijn 256A.
Wie weet of de 256A misschien reeds vooroorlogs bepland was - als een 6-buis-radio - en toen gestaakt werd en na-oorlogs weer verscheen als een directe 313A-reincarnatie?
Hier zijn de 313A en 256A-02. Heeft iemand misschien voor me advies over welke knoppen moeten verfcirkels hebben, en welken niet?
Groeten
Pieter