K8 herstellen, waar speciaal op te letten (Techniek Radio/TV)
Als klein ventje heb ik vader vaak aan K8jes weten werken begin jaren '80. Was natuurlijk gewoon aanzetten en je ding doen.
Het apparaat dat hier nu staat, heeft wellicht jaaaaaaaren stilgestaan op een mja, niet verwarmde zolder. Hij ziet er vanbuiten nog vrij netjes uit, binnen nog niet gekeken.
Een K6 en K7 weer tot leven wekken na jaren heb ik intussen meer succesvolle ervaring mee. Even de hsp-kooi open en stuurpulsen meten. Zijn die OK, de kooi toe en zo de hoogspanning toelaten te werken. Dan boosterspanning en straalstroom nakijken en evt. regelen.
Over K8jes doen hier de meest wilde geruchten de ronde. Moeilijk chassis, maar waar let men bij die jongens de dag van vandaag best op?
Groeten en tnx
Gert
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Maurice , Dordrecht, 01.04.2016, 17:24 (3162 dagen geleden) @ Gert Wouters
Zelfde procedee.
Eerst voedingselko's formeren door extern spanning er op.
NTC's nazien.
Kiezer mechaniek los maken, kan soms een klus zijn.
Basis zaken
Fik er in.
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Onno , 02.04.2016, 07:31 (3161 dagen geleden) @ Maurice
Check of de print bij de buisvoeten van de eindbuizen bovenin niet verkoold is of anderszins door langdurige hoge temperaturen beschadigd.
mvg
Onno
--
Vriendelijke groeten,
Onno
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Marcel van Grinsven , Rosmalen, 02.04.2016, 07:58 (3161 dagen geleden) @ Maurice
Hoi Maurice,
De kiezer mechaniek van de K8 heeft geen problemen met het vastzitten van de knoppen, hier zit dezelfde kiezer mechaniek als in de laatste K7's televisies. De latere K8's hebben een afstemlade, deze K8's zijn de laatste uitvoeringen met de chassis type de K8L. Voor een beginner is dit een hele lastige tv om te repareren, complexe hoogspanning met twee trafo's, twee PL519's, twee PY500's, een GY501 en een PD510.
Verder kunnen er lastige problemen in het kussen correctie zitten, het onderste print waar de PCF802 op zit.
Groet, Marcel
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door ruudtx , 02.04.2016, 13:58 (3161 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Een K8 heeft een dubbele lijneindtrap, A en B.
Ik dacht dat B voor de afbuiging is en A voor de hoogspanning.
Als B niet (goed) werkt start A niet.
Bij het controleren van de stuurspanningen op de stuurroosters van de PL 519 moet dat er dus zijn op beide buizen.
Let op HS schakelt niet uit bij open kooi zoals bij K7.
Vanwege de 110 graden zit er een stevige NZ en OW correctie in, maar daar zou ik me nog maar niet druk om maken, eerst maar even licht, geluid en ontvangst.
Om te meten of de hoogspanning goed werkt keek ik altijd naar de hulp spanningen die uit de lijntarfo's komen, die moeten een beetje de aangegeven waarden aangeven, zo kan je ook de g1 sturing per trap instellen.
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Gert Wouters , 02.04.2016, 16:45 (3161 dagen geleden) @ ruudtx
De kanaalkiezer zal geen probleem zijn, want mijn model is de K8L met 12 presets en twee afstemlades.
Het gekke is dat die apparaten (in Philips of Siera uitvoering weliswaar) in mijn streek (rond het Mechelse) heel vaak voorkwamen destijds, maar op het hele internet is er quasi niets meer over te vinden. Een oud service manual wat ik onlangs vast kreeg vermeldt dat het een X26K180 is, maar dan in Novak uitvoering.
Toegegeven, ik heb het schema nog niet opgezocht. Weet er iemand uit het hoofd hoe je die complexe hoogspanningsschakeling volledig kan uitschakelen zoals je bij de K6 en K7 doet door de hoogspanningskooi te openen. Ik voel me comfortabeler door de boel eerst rustig op te starten zonder hoogspanning, de stuurpulsen te checken en als laatste de hoogspanning erop.
Ik heb nu al twee keer goede resultaten behaald bij een K7 door diens lijntrafo eerst enkele dagen in een kurkdroge kamer te leggen en nadien te vernissen dmv "Tropenlack" van de firma RS.
In het verleden massa's lijntrafo's van kleuren-buizen TV's om zeep geholpen. Allen hadden jaren in een niet verwarmde ruimte gestaan.
Met deze K8 is het net zo. Ik zet er geld op dat de trafo van de hoogspanning er meteen doorgaat als ik hem zo opstart.
Zo ziet hij er trouwens uit:
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door ruudtx , 02.04.2016, 17:21 (3161 dagen geleden) @ Gert Wouters
Meestal HS uitschakelen met trekken van de afbuig stekker, die zit aan de afbuigspoel en loopt naar het chassis. Op de stekker moet je een doorverbinding van 2 pootjes vinden. Ik weet het niet meer precies, is zo lang geleden.
Lijntrafoos kan je loschroeven en er zo uittrekken, makkelijk om te behandelen.
Ik denk dat dit een speciale uitvoering is voor het zuiden van het land (en Belgie) met extra programma toetsen, verder denk ik niet veel anders, is geen multinorm zo te zien omdat Belgie al op UHF zond in Europees (NL) systeem.
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Eleen , Deurne (BE), 02.04.2016, 18:10 (3161 dagen geleden) @ Gert Wouters
Ruudtx schreef al:
Meestal HS uitschakelen met trekken van de afbuig stekker, die zit aan de afbuigspoel en loopt naar het chassis. Op de stekker moet je een doorverbinding van 2 pootjes vinden. Ik weet het niet meer precies, is zo lang geleden.
Dit klopt inderdaad; door het uit trekken van de plug met de verbindingen naar de afbuigspoel (plug bevind zich op een beugeltje onder de HS 'doos') wordt de schermroostervoeding van beide PL519'en onderbroken. Hou er wel rekening mee dat hierdoor ook een negatief (lijn -3) weg valt; die ondermeer in de verticale eindtrap voor het juiste instelpunt van de PL508 dient; deze wordt dan overbelast.
Lijntrafoos kan je loschroeven en er zo uittrekken, makkelijk om te behandelen.
De lijntrafo's in de K8 gaven weinig problemen; ikzelf heb er nooit één defect gehad. Hoe het na jaren stilstand in een min of meer vochtige omgeving is, is natuurlijk een ander punt.
Wat ik wel aanraad is het grondig schoon maken van de HS aansluiting op de beeldbuis; de kunststoffen ondersteuningsbeugel aan de anodeklem van de PD510 en de hoogspanningskabel grondig controleren! Dikwijls wordt het net genoemde ondersteuningsbeugeltje over het hoofd gezien, met funneste gevolgen bij overslag!
Zowat alle transistoren in de convergentie en NZ-correctie worden gevoed vanuit de -20 en +20 Volt lijnen, die beide worden opgewekt in de lijnafbuigtrap, die ook de HS levert, dus de minste doorslag garandeert een flinke spike op deze voedingslijnen...
Kijk ook de NTC die de inschakelpiek van de netgelijkrichters moet opvangen na op nog degelijke vast zittende aansluitdraden. Dit komt de levensduur van de vier BY127 dioden ten goede.
Verder zijn er de uit de K7 bekende slechte contacten aan de buisvoeten PL802 enz.
Succes met het tot hernieuwd leven wekken van je toestel.
MVG,
Eleen
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 02.04.2016, 21:07 (3161 dagen geleden) @ Eleen
Ruudtx schreef al:
Meestal HS uitschakelen met trekken van de afbuig stekker, die zit aan de afbuigspoel en loopt naar het chassis. Op de stekker moet je een doorverbinding van 2 pootjes vinden. Ik weet het niet meer precies, is zo lang geleden.
Dit klopt inderdaad; door het uit trekken van de plug met de verbindingen naar de afbuigspoel (plug bevind zich op een beugeltje onder de HS 'doos') wordt de schermroostervoeding van beide PL519'en onderbroken. Hou er wel rekening mee dat hierdoor ook een negatief (lijn -3) weg valt; die ondermeer in de verticale eindtrap voor het juiste instelpunt van de PL508 dient; deze wordt dan overbelast.
Lijntrafoos kan je loschroeven en er zo uittrekken, makkelijk om te behandelen.
De lijntrafo's in de K8 gaven weinig problemen; ikzelf heb er nooit één defect gehad. Hoe het na jaren stilstand in een min of meer vochtige omgeving is, is natuurlijk een ander punt.Wat ik wel aanraad is het grondig schoon maken van de HS aansluiting op de beeldbuis; de kunststoffen ondersteuningsbeugel aan de anodeklem van de PD510 en de hoogspanningskabel grondig controleren! Dikwijls wordt het net genoemde ondersteuningsbeugeltje over het hoofd gezien, met funneste gevolgen bij overslag!
Zowat alle transistoren in de convergentie en NZ-correctie worden gevoed vanuit de -20 en +20 Volt lijnen, die beide worden opgewekt in de lijnafbuigtrap, die ook de HS levert, dus de minste doorslag garandeert een flinke spike op deze voedingslijnen...Kijk ook de NTC die de inschakelpiek van de netgelijkrichters moet opvangen na op nog degelijke vast zittende aansluitdraden. Dit komt de levensduur van de vier BY127 dioden ten goede.
Verder zijn er de uit de K7 bekende slechte contacten aan de buisvoeten PL802 enz.
Succes met het tot hernieuwd leven wekken van je toestel.
MVG,
Eleen
@ Eleen,
Geen HS trafo's stuk? Ik heb er heel wat moeten vervangen. Meestal door
stof en vuil en vochtige omgeving naar elkaar toe sproeien.
Ja, die BY227 in de K8, vaak stuk. Nooit een of twee vervangen maar alle 4, anders
kan je al gauw weer opnieuw gaan vervangen. Later verving ik ze door een brug blokje
dat wel 10 amp aan kon. En dan een PL 519 rood staan, trafo stuk? Nee, het op de
trafo gemonteerde c'tje geeft sluiting. Denken ze; die trafo is stuk.
Goeie handel voor het onderdelen huis en Philips.
En de handelaren die dat wel weten, schreven een dikke bon; Trafo vervangen. Kassa!
Cees.
--
CornelisBB
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Gert Wouters , 03.04.2016, 05:07 (3160 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Ruudtx schreef al:
Meestal HS uitschakelen met trekken van de afbuig stekker, die zit aan de afbuigspoel en loopt naar het chassis. Op de stekker moet je een doorverbinding van 2 pootjes vinden. Ik weet het niet meer precies, is zo lang geleden.
Dit klopt inderdaad; door het uit trekken van de plug met de verbindingen naar de afbuigspoel (plug bevind zich op een beugeltje onder de HS 'doos') wordt de schermroostervoeding van beide PL519'en onderbroken. Hou er wel rekening mee dat hierdoor ook een negatief (lijn -3) weg valt; die ondermeer in de verticale eindtrap voor het juiste instelpunt van de PL508 dient; deze wordt dan overbelast.
Lijntrafoos kan je loschroeven en er zo uittrekken, makkelijk om te behandelen.
De lijntrafo's in de K8 gaven weinig problemen; ikzelf heb er nooit één defect gehad. Hoe het na jaren stilstand in een min of meer vochtige omgeving is, is natuurlijk een ander punt.Wat ik wel aanraad is het grondig schoon maken van de HS aansluiting op de beeldbuis; de kunststoffen ondersteuningsbeugel aan de anodeklem van de PD510 en de hoogspanningskabel grondig controleren! Dikwijls wordt het net genoemde ondersteuningsbeugeltje over het hoofd gezien, met funneste gevolgen bij overslag!
Zowat alle transistoren in de convergentie en NZ-correctie worden gevoed vanuit de -20 en +20 Volt lijnen, die beide worden opgewekt in de lijnafbuigtrap, die ook de HS levert, dus de minste doorslag garandeert een flinke spike op deze voedingslijnen...Kijk ook de NTC die de inschakelpiek van de netgelijkrichters moet opvangen na op nog degelijke vast zittende aansluitdraden. Dit komt de levensduur van de vier BY127 dioden ten goede.
Verder zijn er de uit de K7 bekende slechte contacten aan de buisvoeten PL802 enz.
Succes met het tot hernieuwd leven wekken van je toestel.
MVG,
Eleen
@ Eleen,
Geen HS trafo's stuk? Ik heb er heel wat moeten vervangen. Meestal door
stof en vuil en vochtige omgeving naar elkaar toe sproeien.
Ja, die BY227 in de K8, vaak stuk. Nooit een of twee vervangen maar alle 4, anders
kan je al gauw weer opnieuw gaan vervangen. Later verving ik ze door een brug blokje
dat wel 10 amp aan kon. En dan een PL 519 rood staan, trafo stuk? Nee, het op de
trafo gemonteerde c'tje geeft sluiting. Denken ze; die trafo is stuk.
Goeie handel voor het onderdelen huis en Philips.
En de handelaren die dat wel weten, schreven een dikke bon; Trafo vervangen. Kassa!
Cees.
Ik kan me als kind herinneren dat er bij ons binnen zo'n K8 stond. Stond daar om uit te proberen na hersteld te zijn van een NZ correctie fout. Mijn pa werd gek als hij een K8 met NZ fouten moest herstellen.
Die was dan toch inorde geraakt, stond een uurtje ofzo aan, plots beeld weg, een witte flits op het scherm een een gloeiende PL519. Trafo stuk... dacht hij. Had dus evengoed dat c'tje kunnen geweest zijn.
Wat komt een mens na jaren nog te weten .
In alle geval weer wat slimmer geworden. Ik neem al jullie tips mee als ik hem op de tafel zet!
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door ruudtx , 03.04.2016, 13:20 (3160 dagen geleden) @ Eleen
Nog een verschilletje met K7,
Het ontvangst gedeelte en beeldbuis gloei komen uit een trafo, midden onder, dus die werken ook zonder hoogspanning.
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 02.04.2016, 20:37 (3161 dagen geleden) @ Gert Wouters
Bewerkt door Cornelis B-B., 02.04.2016, 20:52
Twee laatjes in een K8? Dat heb ik nog nooit gezien.Is echt een bijzondere TV.
Zal niet bij Philips in Holland zijn gemaakt, denk ik.
Wat betreft de H Sp, let er op dat de buis die aan de top spoel zit GY lading kan
vast houden. Ik heb menig keer na dat ik die buis uit de voet had gehaald als nog een
tik van zo'n buis gehad. Gevaarlijk is dat niet. Kleine lading. Wel even schrikken.
Wel leuk om na uitnemen die buis in handen te geven van een ander, lol.
De HS uitschakelen, zou moeten kunnen door van de beide PL 519 buizen de G2 los te nemen.
Maar waarom? Nog een ding; de trafo's willen wel graag naar elkaar toe gaan sproeien.
Dus goed droog en stofvrij maken.
Ook willen er wel graag kleine torretjes in stuk gaan,print onderin en in het
convergentie paneel kleine r's van dacht ik 10 Ohm onderbroken.
Ook de transistors op de print in de zijkant van de kast O/W zijn vaak stuk of zitten
los in die print. Is best een pittig toestel om te repareren, zeker voor de beginner.
Ook de video eindbuis PL802 kan hele rare dingen veroorzaken, dikke groene r's achter de HS kooi verbranden en dan? Waarom? Blijkt dat de PL802 na een half uurtje opwarmen de
boosdoener daar van te zijn. Ook gaat er wel eens een kleine diode stuk die de hulpspanning uit de trafo gelijk richt. Diode kan uren lang goed werken en dan ineens pats! Sluiting maken. Na afkoeling werkt die diode dan weer een tijd goed.
Echt een instinker!
Cees.
--
CornelisBB
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 03.04.2016, 14:05 (3160 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
niet bij Philips Holland
Zou goed kunnen. Ik meen dat de K8 naast in Eindhoven ook in Brugge en Monza geproduceerd werd. Krefeld en Norrköping deden deze ronde niet mee want die hadden eigen chassis die er wel wat op leken maar duidelijk verschilden en in de lage landen niet of nauwelijks verkocht zijn.
De kans dat een Novak in Brugge van de band is gerold lijkt me erg groot, hoewel dat logistiek niet zo heel veel scheelt met Eindhoven en toestellen uit Monza heb ik hier ook nog wel eens gezien (waarschijnlijk uit de periode dat de productie in Eindhoven en Brugge al over was op de K9). Ik ben te zijner tijd benieuwd naar de foto's.
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 03.04.2016, 21:54 (3160 dagen geleden) @ Maarten Bakker
niet bij Philips Holland
Zou goed kunnen. Ik meen dat de K8 naast in Eindhoven ook in Brugge en Monza geproduceerd werd. Krefeld en Norrköping deden deze ronde niet mee want die hadden eigen chassis die er wel wat op leken maar duidelijk verschilden en in de lage landen niet of nauwelijks verkocht zijn.De kans dat een Novak in Brugge van de band is gerold lijkt me erg groot, hoewel dat logistiek niet zo heel veel scheelt met Eindhoven en toestellen uit Monza heb ik hier ook nog wel eens gezien (waarschijnlijk uit de periode dat de productie in Eindhoven en Brugge al over was op de K9). Ik ben te zijner tijd benieuwd naar de foto's.
Er is ook nog een K80 geweest. Daar zaten meer torren in. Die heb ik één keer
gezien.Zullen er niet zo veel van zijn gemaakt.
Cees.
--
CornelisBB
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 04.04.2016, 05:46 (3159 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Klopt, de K80 is het Norrköpingse chassis. Daar was vooral het hoogspanningsdeel een eigen ontwikkeling. De Duitsers hadden de K8D, daar verschilde juist het kleinsignaaldeel het meest.
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Gert Wouters , 04.04.2016, 15:42 (3159 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gisteren dat schema eens opgezocht en de K8 nog wat nader bekeken.
Het exacte Philips type is een X26K176, maar blijkbaar dan een 12 presets uitvoering. Er staan twee stickers in het apparaat met "made in Belgium" 06/1972. Vele serienummers op onderdelen staat ook een productieweek in '72, dus de productiedatum is bij deze bevestigd. Alsook dat het ding uit Brugge komt. Eens leuk te weten dat een tvtje in eigen land gemaakt is .
Men heeft ooit een gigantisch werk verricht aan de convergentie: de kabelboom van de uitklapbare convergentiemodule naar het afbuigspoel is niet meer origineel. De draden liggen hiervoor te los. Wel netjes aangesloten.
Verder lijken me de NTC's in het voedingspaneel vernieuwd te zijn en is een gat in de print onder de PL802 hersteld.
Buiten dat gat is het een vrij net chassis en het lijkt me dat die niet zoveel gespeeld heeft. Ik heb kleurenbakken in mijn collectie staan waar de print zwarter is onder de buisvoeten.
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 04.04.2016, 18:37 (3159 dagen geleden) @ Gert Wouters
Made in Belgium en een datum die wordt weergegeven als 06/1972 zijn geen dingen die normaal in Brugge worden aangebracht. Zou iets van Novak kunnen zijn wellicht, dat was voor zover ik weet een zelfstandige fabriek die dus misschien wel een nabewerking uitvoerde inplaats van ongezien Philipstoestellen door te schuiven. Zit er geen klein rechthoekig wit stickertje op de rand van het chassis met iets als AG00 123 XK176 maar dan eventueel wat andere cijfers en letters?
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Gert Wouters , 05.04.2016, 06:02 (3158 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Dat staat inderdaad op de hsp kooi bij gekleefd. Uit die "Philips" notitie kan je ook wel opmaken dat het toestel dacht ik uit de 25ste week van '72 kwam.
Die sticker met "made in Belgium" en die 06/72 is zeker niet Philips. Lijkt me echt een toevoeging van Novak te zijn. Eerder nooit gezien bij Philips
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 05.04.2016, 10:04 (3158 dagen geleden) @ Gert Wouters
Dat laatste dacht ik ook al; leuk om te weten dan Novak kennelijk nog nabewerkingen uitvoerde op het toestel en dus niet zomaar een "dozenschuiver" was. Zijn de letters op de sticker op de hsp kooi inderdaad AG? Dat zou een bevestiging zijn voor herkomst uit Brugge.
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Gert Wouters , 05.04.2016, 18:41 (3158 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Goh, dat zou ik niet meer voor 100% zekerheid kunnen zeggen, Maarten.
Als je nog enkele weekjes geduld hebt, dan kijk ik het wel voor je na als het toestel weer op de bank komt. Staat momenteel in elkaar geschroefd in een rek te wachten tot het vernis op de trafo's uitgehard is.
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 06.04.2016, 08:47 (3157 dagen geleden) @ Gert Wouters
Goh, dat zou ik niet meer voor 100% zekerheid kunnen zeggen, Maarten.
Als je nog enkele weekjes geduld hebt, dan kijk ik het wel voor je na als het toestel weer op de bank komt. Staat momenteel in elkaar geschroefd in een rek te wachten tot het vernis op de trafo's uitgehard is.
Haastige spoed is zelden goed, haast u langzaam, wat in het vat zit verzuurt niet, enz Beter een dagje te lang uitharden dan eentje te kort.
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Gert Wouters , 06.04.2016, 17:06 (3157 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Vind ik ook. Ik ben per slot van rekening al bijna 9 jaar een K8 aan het zoeken en het is er qua model ineens volledig op. Hier gaat alle moeite van de wereld aan gedaan worden om dat ding weer tiptop te krijgen.
Wat helemaal het einde zou zijn is een K8(6 of 7) in een kast van Acec. Ik heb ze in K6, K7, KM1L en K8 geweten. Dat zijn de mooiste kasten die ik ooit van mijn leven om een tv-toestel geweten heb.
Ooit een KM1L in Acec geweten waarvan ik wist dat die op beurzen gestaan heeft. Nooit veel gespeeld en wat een prachtig beeld. Moet half jaren '90 geweest zijn en geen idee waar die tv naartoe gegaan is
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door henkk , Alkmaar, 02.04.2016, 09:57 (3161 dagen geleden) @ Gert Wouters
Enerzijds kan een K8 redelijk verschrikkelijk wezen (Klacht8)anderzijds zijn ze als
je geluk heb redelijk simpel te repareren.
Als je de stekkertjes aan de onderkant van het kleinsignaalbord er uit trek kan je de
voedingsprint omhoog klappen om er iets aan te repareren.
Maar gewoon beginnen en zien waar het schip eventueel strand.
Henk
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Gert Wouters , 03.04.2016, 08:49 (3160 dagen geleden) @ Gert Wouters
Daarnet dat ding toch maar eens op de tafel gezet. Eerste inspectie en het is me meteen duidelijk waarom het toestel ooit naar de zolder gegaan is:
Gelukkig heb ik van een K8 nog een trafo liggen, maar heeft ook 30 jaar op een vochtige zolder gelegen. Erop of eronder met de vernis dus.
Hij lijkt er sterk op, doch op het aangehecht printje zijn er verschillen in de spoeltjes te zien. Maakt dat uit, of blijft dat hetzelfde?
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door henkk , Alkmaar, 03.04.2016, 19:33 (3160 dagen geleden) @ Gert Wouters
Die met 2 spoeltjes kwam het meeste voor,de nieuwere waren vaak met 1 spoeltje.
Maak de pootjes goed schoon voor je 'm er in zet en kijk ook of hij dan goed in de
connector zit.(Anders kan rook en ellende je deel zijn.)
Henk
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Gert Wouters , 04.04.2016, 15:48 (3159 dagen geleden) @ henkk
Zonet heb ik het tweede deel vernis aangebracht, ook op de tweede (niet defect lijkende trafo).
Hopelijk ga ik voor de 3de keer geluk hebben met die Tropenlack. Zodanig dat die, mja, mishandelde trafo het overleeft.
Voorlopig gaat de K8 even aan de kant wat de trafo's toelaat uit te drogen.
Wordt vervolgd dus dit topic...
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Eleen , Deurne (BE), 05.04.2016, 09:49 (3158 dagen geleden) @ Gert Wouters
Tsjaaaz...
Die is echt wel 'kevendrager' 'kaputsjki' kapot!
Het is dus echt zo, dat ik in mijn actieve carriere nooit een defecte lijntrafo van de K8 heb gehad; K7's met defecte trafo's wel. Ik ben mijn loopbaan begonnen bij een bedrijf dat TV's (en KTV's) verhuurde, voornamelijk aan hotels en bedrijven. Er waren toch zo'n 100 tot 150 K8'en in omloop. Wel is het zo dat die nooit langer dan pakweg 30 maanden in de verhuur bleven; als ze zo naar hun volle derde jaar gingen, werden die toestellen door gezet naar de tweedehands handelaren.
MVG,
Eleen
K8 herstellen, waar speciaal op te letten
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 05.04.2016, 10:07 (3158 dagen geleden) @ Eleen
Niet onverstandig, vermoed ik. De handel zal er plezier van gehad hebben maar zo nu en dan ook het nodige werk.
Mijn idee is dat de trafo's van de K8 wel vochtgevoelig zijn en dus minder bestand tegen langdurige opslag. De trafo's in een toestel dat ik uit een vochtige landbouwschuur heb gered, bleken vervangen te moeten worden.