Buiscode VCL11 (Techniek Overig)

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 05.05.2016, 13:25 (3123 dagen geleden)

De lamp VCL11 is onder verschillende merknamen geproduceerd, waaronder Philips en de geliëerde merknamen Valvo en Triotron. Op deze buizen is dan ook op de buisvoet de bekende Philips-buiscode te vinden, zij het met kleine verschillen.
Hieronder zijn twee exemplaren van een door Philips geproduceerde VCL11 afgebeeld.

[image]

Op de linker buis zien we de code Dd en N8E, rechts Dk en N8E.
In de mij ter beschikking staande documentatie over deze buiscodes vind ik dat N8E op VCL11 slaat, maar de betekenis van Dd en Dk kan ik daar niet in vinden.

Wie kent de betekenis van de codes Dd en Dk ? Heeft die betrekking op de fabriek waarde buis is gemaakt of is er een relatie met de bestemming van de buis ?

Graag reactie.

Gidi Verheijen

Buiscode VCL11

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 05.05.2016, 13:48 (3123 dagen geleden) @ Gidi Verheijen
Bewerkt door John Hupse †, 05.05.2016, 14:37

de letter D is de fabrikant: Valvo Hamburg.

De door Philips gebruikte productcodes voor de VCL11 zijn N8 en RD.

--
http://www.hupse.eu/radio

Buiscode VCL11

door Martina @, Almere, 05.05.2016, 16:28 (3123 dagen geleden) @ John Hupse †

Dk.... misschien Denemarken?

--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ

Buiscode VCL11

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 05.05.2016, 20:22 (3123 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

John en Martina,

Bedankt voor de reactie.
De betekenis van de letter D blijkt ook uit het mij bekende document met buiscodes.
De vraag is nu wat de combinatie Dd en Dk betekent. Ik kan natuurlijk raden en gissen, maar helaas ben ik een piet-lut en wil ik het precies weten, zo mogelijk met een bronvermelding.

Mvg,

Gidi

Buiscode VCL11

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 06.05.2016, 06:27 (3122 dagen geleden) @ Gidi Verheijen
Bewerkt door John Hupse †, 06.05.2016, 06:39

De vraag is nu wat de combinatie Dd en Dk betekent.

er is geen specifieke betekenis toe te kennen aan de combinatie "D en d" of "D en k". Dat komt omdat het hier niet gaat om een woord in de normale betekenis, maar om een tweetal codes die men domweg achter elkaar heeft geplaatst.

Zoals gezegd is de betekenis van de letter D "Valvo Hamburg". De letter die er achter staat is een datumcode. In dit geval gaat het om een cyclische code die ik niet direct kan decoderen. In elk geval geeft deze code geen nadere aanwijzingen over de locatie waar de buis is geproduceerd.

De hoofdletter E is een revisiecode. Hieruit zijn voor bepaalde buizen nuttige details te halen over de constructie van zo'n buis. Maar in dit geval is dat niet zo.

--
http://www.hupse.eu/radio

Buiscode VCL11

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 06.05.2016, 21:00 (3121 dagen geleden) @ John Hupse †

Als de letter D op Valvo Hamburg slaat (zoals aangegeven in het document met de Philips-buizencode), is het wel vreemd dat op de buis met de lettercombinatie Dd "Importé de Hollande" staat.

Buiscode VCL11

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 06.05.2016, 23:18 (3121 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

Hoe het bij deze buizen ging, weet ik niet. In het noval-tijdperk vermoed ik sterk dat de "normaal leesbare" opdruk pas op enig moment na fabricage en misschien zelfs bulktransport op de buis gezet werd al naar gelang de marktvraag. Geen hard bewijs en geen bron, helaas, maar misschien een bruikbare hypothese om te onderbouwen of weerleggen.

Buiscode VCL11

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 07.05.2016, 06:22 (3121 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

is het wel vreemd dat op de buis met de lettercombinatie Dd "Importé de Hollande" staat.

Dat is bij Philips produkten vrij normaal. Philips stempelde de tekst "Importé de Hollande" of "Made in Holland" regelmatig op haar produkten, ongeacht de herkomst.

De mededeling "Made in Holland" of "Importé de Hollande" zegt helemaal niets over de fabriek, deze tekst staat vaak op Philips produkten die ergens anders zijn gefabriceerd. B.v.:

[image]
Gemaakt in België

[image]
Gemaakt in Duitsland

--
http://www.hupse.eu/radio

Buiscode VCL11

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 06.05.2016, 14:57 (3122 dagen geleden) @ Gidi Verheijen
Bewerkt door electronenbuizen, 06.05.2016, 15:07

Deze codes zijn geschreven in de oude fabriekscode

Voorbeelden hiervan zie je op bladzijde 3 van de fabriekscode beschrijving.
De kleine d in de code geeft de maand van fabricage
Omdat de code zich herhaalde is de maand van productie september 1949 of 1952 of 1955

De E in de code is het wissel symbool en geeft aan een wissel ( Batch 4 ) ergens in de periode van 1951 en 1953

Als je beide gegevens combineert is de fabricage datum dan september 1952

De k op de andere buis is dan oktober 1952

bronvermelding : https://frank.pocnet.net/other/Philips/PhilipsCodeListAB.pdf

Buiscode VCL11

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 07.05.2016, 10:32 (3121 dagen geleden) @ electronenbuizen

je moet bijzonder voorzichtig zijn met het revisienummer in de Philips produktcode. Het document dat je aanhaalt geeft dit al aan: "The intention of this is not clear but it may have been a symbol that was to be changed for each batch produced" (dus "wat dit betekent is onduidelijk, het zou een symbool kunnen zijn dat werd gewijzigd wanneer een volgende partij buizen werd gemaakt".

Uiteraard werd het revisienummer van een produkt niet voor elke partij die men produceerde veranderd. In dat geval zou het immers niet om een revisienummer gaan maar om een batchnummer. Zoals jij het nu interpreteert gaat het echter niet om een batchnummer, maar om een datumcode. Maar dat dit zo is blijkt niet uit het aangehaalde document. Integendeel, men zegt daarin juist dat het om een "batchnummer zou kunnen gaan".

Het aangehaalde document hinkt dus op twee gedachten, enerzijds zegt men dat het wellicht gaat om een batchnummer, anderzijds zegt men dat je met behulp van deze code (mede) de datum kunt bepalen. Dit kan logisch gezien niet kloppen. Ik denk dat de wens om de buizen te kunnen dateren in dit geval de vader is van de gedachte.

Mocht dit nog onduidelijk zijn kijk dan naar het volgende voorbeeld:

"For example: Month W with change T would be unique to May 1955". Hoezo uniek, het kan met precies dezelfde redenering ook mei 1954 zijn geweest of mei 1956.

Wat ik verder denk (maar dat is natuurlijk geen bewijs) is dat het om de code gaat voor het revisienummer. Wanneer er een wijziging werd aangebracht in het produkt werd het revisienummer voor dat specifieke produkt opgehoogd. Dit staat los van de datumcode en staat eveneens los van het batchnummer.

--
http://www.hupse.eu/radio

Buiscode VCL11

door electronenbuizen ⌂ @, Hellevoetsluis, 07.05.2016, 15:00 (3121 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door electronenbuizen, 07.05.2016, 15:14

Mijn verhaal gaat alleen over de oude code - het verhaal over de nieuwe code is niet van toepassing

In de factorycode wordt het als volgt beschreven

----------------------------------------------------------------

In the ‘old’ code there was no year but the change symbol
sequence was replaced in three year cycles such that this, taken together with the month symbol, would be a unique combination for any particular year. For example: Month W with change T would be unique to May 1955

----------------------------------------------------------------

Aan de hand van het maandsymbool in combinatie met de change code kun je dus maand en jaar van de productie vaststellen

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Het aangehaalde document hinkt dus op twee gedachten, enerzijds zegt men dat het wellicht gaat om een batchnummer, anderzijds zegt men dat je met behulp van deze code (mede) de datum kunt bepalen. Dit kan logisch gezien niet kloppen. Ik denk dat de wens om de buizen te kunnen dateren in dit geval de vader is van de gedachte

Het verhaal hinkt niet op twee gedachten Het eerste deel gaat over de nieuwe code enerzijds en het tweede deel over de oude code anderzijds. Twee afzonderlijke delen dus en de buizen te kunnen dateren met een oude datumcode is niet de vader van de gedachte maar realiteit

0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0

Wat ik verder denk (maar dat is natuurlijk geen bewijs) is dat het om de code gaat voor het revisienummer. Wanneer er een wijziging werd aangebracht in het produkt werd het revisienummer voor dat specifieke produkt opgehoogd. Dit staat los van de datumcode en staat eveneens los van het batchnummer.

Het feit dat het changenummer in een bepaalde periode valt wordt gebruikt om een maand en jaar van productie te kiezen uit drie mogelijke maand en jaar van productie

Buiscode VCL11

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 07.05.2016, 15:52 (3121 dagen geleden) @ electronenbuizen

Aan de hand van het maandsymbool in combinatie met de change code kun je dus maand en jaar van de productie vaststellen

Dat je de maand kunt vaststellen waarin de buis is geproduceerd aan de hand van de gedecodeerde datumcode geloof ik direct.

Maar wat met de "Change Code" wordt bedoeld snap ik nog steeds niet. Waarom noem je dit "Change Code" terwijl het volgens het document waar je naar verwijst onduidelijk is wat het precies voorstelt? En er alleen wordt gezegd dat het "wellicht betrekking heeft op het batchnummer?". Dat klopt toch niet, als dat waar is dan zou Philips immers tijdens een periode van drie jaar maximaal slechts 15 batches van een bepaalde buissoort hebben kunnen produceren per fabriek. Dat zijn gemiddeld 5 partijen per jaar. Lijkt me wel heel weinig voor de grootste buizenfabrikant in Europa.

--
http://www.hupse.eu/radio

Buiscode VCL11 - Dank John en Wim

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 06.05.2016, 20:42 (3121 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

Geen tekst

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum