Chassis identificatie: Philips uit Zuid-Afrika (Techniek Radio/TV)

door gerard ⌂ @, Zeist, 12.05.2016, 13:50 (3121 dagen geleden)

Op het eind van mijn fietstocht door Duitsland heb ik bij Harm in Enschede een "sloopchassis" afgehaald. Als Museum doet Harms huis voor de collectie in Havixbeck niet onder! Ik wil alleen het chassisje niet slopen maar er wat knutselproefjes mee doen. Daarvoor zou het handig zijn, een schema en gegevens te hebben.

Volgens Harm komt het chassis uit een meubel, er zit ook een speciaal voorversterkbuisje in voor de pickup, dus ik denk dat de eerste letter een F is.
Zulke luxe dingen werden denk ik alleen in Nederland gemaakt dus ik denk aan tweede letter X, maar omdat er allemaal Zuidafrikaanse namen op de schaal staan zou een V ook kunnen.
Als Luxeklasse denk ik aan 6, want het aantal buizen en banden komt mooi overeen met bv de FX637A.
Het zou een exportmodel zijn, dus laatste cijfer 5 of 7 zou heel goed kunnen.

De buizen: EF42 (RF pre), ECH81, EBF80, EBC41 (phono preamp), EBC81, EL84, EZ80, EM80. Er is een RF voorversterker, maar de afstemcondensator heeft maar twee secties. De mix van Rimlock en Noval buizen zou op datering rond 1955 kunnen wijzen. De banden: MW (180-520m), SW3 (59-180m), SW2 (20-60m), SW1 (11-21m), dus alle tropenbanden.

Wie weet het typenummer en eventueel een schema te vinden?

[image]

[image]

Chassis identificatie: Philips uit Zuid-Afrika

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 12.05.2016, 13:55 (3121 dagen geleden) @ gerard

Ik ben benieuwd naar je laatste etappe van enschde naar zeist met een bi-ampli achterop...

Chassis identificatie: Philips uit Zuid-Afrika

door gerard ⌂ @, Zeist, 12.05.2016, 15:00 (3121 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Ik ben benieuwd naar je laatste etappe van enschde naar zeist met een bi-ampli achterop...

Het was maandag reuze mooi weer en de wind was oost. 's Morgens had ik 70km gefietst van mijn slaapplek naar Harm. Chassis in een doosje achterop geladen, spin erover, en doorgefietst naar Hengelo. Het wiebelde een beetje, maar het voordeel van een sloopchassis is geen zorgen over een krasje op de kast. Van Hengelo op de trein naar Amersfoort, vandaar een kaarsrechte gladgeplaveide weg naar huis, met zonnetje en wind in de rug.
Om halfzes was ik thuis, met het slopertje in "perfecte" staat nog en 100km geklokt die dag!

Chassis identificatie: Philips uit Zuid-Afrika

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 12.05.2016, 16:09 (3121 dagen geleden) @ gerard
Bewerkt door Maarten Bakker, 12.05.2016, 16:20

Nou hoeft het niet direct tot identificatie te leiden... Maar kun je om te beginnen eens zoveel mogelijk codenummers en datumcodes fotograferen of opschrijven van spoelenbussen en trafo's en ook van de schaal? Op de schaal staan codenummers, geografische bestemmingen of toesteltypes soms aan de rand, soms onder de knoppen en bestemmingen soms zelfs gewoon op een onopvallende direct zichtbare plaats.

Chassis identificatie: Philips uit Zuid-Afrika

door gerard ⌂ @, Zeist, 12.05.2016, 17:23 (3121 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maar kun je om te beginnen eens zoveel mogelijk codenummers en datumcodes fotograferen of opschrijven van spoelenbussen en trafo's en ook van de schaal?

De schaal is op veel plaatsen afgebladderd en ik zie er geen nummers op.

De twee MF trafo's hebben code AP2024/43 136.
De MG spoelen (antenne en osc) hebben 176AP 2023/43 en 166AP 2023/43.

De spoel voor KG1: 186AP 2030/43 en KG2: 206AP 2029/43, de rest is onleesbaar.

De bekerelco meldt 49-027-57 / 50+50uF 300V / 70 graden / 56
dus misschien is die wel in 1956 gemaakt?

Op het chassis zit een stickertje met serienummer 43430.
De voedingstrafo is vrij roestig en ik zie er geen nummers op.

Chassis identificatie: Philips uit Zuid-Afrika

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 13.05.2016, 01:27 (3120 dagen geleden) @ gerard

De twee MF trafo's hebben code AP2024/43 136.

1956, week 13

De MG spoelen (antenne en osc) hebben 176AP 2023/43 en 166AP 2023/43.

1956, week 17 resp. 16

De spoel voor KG1: 186AP 2030/43 en KG2: 206AP 2029/43, de rest is onleesbaar.

1956, week 18 resp. 20

De bekerelco meldt 49-027-57 / 50+50uF 300V / 70 graden / 56
dus misschien is die wel in 1956 gemaakt?

1956, mogelijk week 5 (ik weet niet zeker of elco's ook in weken genummerd werden maar als het op een spoelenbus had gestaan was het 1956, week 5 geweest).

Op het chassis zit een stickertje met serienummer 43430.
De voedingstrafo is vrij roestig en ik zie er geen nummers op.

En de uitgangstrafo?

De AP-nummers op de spoelenbussen bevestigen in elk geval wel dat het niet om een door Philips in Nederland, België of Duitsland gemaakt chassis gaat. Dit zijn geen echte codenummers, maar typenummers zoals die ook in de componentencatalogi stonden waar andere fabrikanten uit konden kopen. Om een of andere reden kom je dit bij locale productie ook wel tegen. Ik geef het een redelijk grote kans dat het toestel geen exportmodel is maar daadwerkelijk in Zuid-Afrika geconcipieerd en geproduceerd is. Zal dus inderdaad wel een V in het typenummer staan.

P.S. Bij de schaal ook onder de draaiknoppen gekeken?

Chassis identificatie: Philips uit Zuid-Afrika

door Boudewijn @, 12.05.2016, 19:25 (3121 dagen geleden) @ gerard

die 2 spoeltjes boven de spoelbusjes die kunnen voor de rf pre afstemming zijn.

Chassis identificatie: Philips uit Zuid-Afrika

door gerard ⌂ @, Zeist, 13.05.2016, 05:52 (3120 dagen geleden) @ Boudewijn

die 2 spoeltjes boven de spoelbusjes die kunnen voor de rf pre afstemming zijn.

Die spoeltjes zijn mechanisch gekoppeld aan het draaien van de ferrietantenne en dienen voor fijnafstemming op de twee hoogste kortegolfbanden. Op Middengolf wordt natuurlijk deze ferrietstaaf gebruikt (en geen fijnafstemming), maar op de tropenband (60-180m) weet ik niet of die gebruikt wordt. Ik zie er wel twee spoeltjes op.

Met een schuin oog zit ik te kijken naar het schema van de FX637A, die ongeveer dezelfde buizen heeft met dezelfde functies.
Hoe mijn chassis een RF-trap kan hebben maar toch een tweevoudige afstemcondensator moet ik nog bekijken, waarschijnlijk is de koppeling tussen de pre en de mixer aperiodisch.

Ik ga eerst maar eens proberen of ik er geluid uit kan krijgen. Als dat lukt wil ik proberen een frequency counter in te bouwen als digitale frequentie-uitlezing. Dat zal veel nauwkeuriger werken dan de mechanische schaal, met touwtjes en wijzer. (En denk nou niet: "Da's toch een mooie radio verprutsen zoiets", want dit was een SLOOPchassis.)

Chassis identificatie: Philips uit Zuid-Afrika

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 13.05.2016, 08:26 (3120 dagen geleden) @ gerard

Met een schuin oog zit ik te kijken naar het schema van de FX637A, die ongeveer dezelfde buizen heeft met dezelfde functies.

Opzich zou dat goed kunnen, exportchassis en locale productie liepen vaak wel een paar jaar door omdat het geen zin had om elk jaar met een nieuw model te komen. Kijk eventueel of er soortgelijke toestellen zijn van modeljaar '54 of '55, maar de FX637A lijkt me een goed vertrekpunt voor de speurtocht (en misschien meteen eindbestemming als er voor jouw doel voldoende gelijkenis is). Er is ook nog een zéér minieme kans dat het een gloednieuw model zou zijn, dan kom je na de typenummerwijziging van '56 uit op een F.X6. of F.V6. achtige.

Chassis reparatie: Philips uit Zuid-Afrika

door gerard ⌂ @, Zeist, 16.05.2016, 10:54 (3117 dagen geleden) @ gerard

Al weet ik nog steeds geen type, dat betekent natuurlijk niet dat er niet gerepareerd kan worden.
De veertien teerdotten waren allemaal lek en sterk in waarde verhoogd, en heb ik vervangen.
Behalve twee die op de primaire van de UGT zaten. Op de UGT zaten twee condensators van 220nF elk (Verlopen naar 400 en 600) die naar afgeknipte draden gingen. Ik de dat hier een hogetonenspeaker heeft gezeten, die via deze condensators spanningsloos aan de primaire kant was aangesloten. Maar omdat ik zo'n ding voorlopig niet ga aansluiten heb ik die condensators weggelaten.
Vervolgens kwam er wel enig geluid uit, maar veel te zacht. De schermroosterspanning van de ECH81 bleek maar 24V te bedragen, doordat de weerstand eraan was verlopen van 37k naar 1M4. Na aanbrengen van een nieuwe weerstand komen er nu meerdere stations uit, zowel op midden als kortegolf. Dwz band Sw2, 20 tot 60m, op de andere twee banden heb ik nog niets gehoord.
Het chassis had een RF-buis EF42 maar daarvan was de gloeidraad onderbroken! Altijd net de buis die je niet hebt liggen... Ik heb er een EAF42 ingeprikt, die is pincompatibel maar heeft een 5x zo kleine steilheid. Dus EF42 op de boodschappenlijst voor de volgende beurs.

Nu de boel maar eens mechanisch onder handen nemen. Potmeters, afstemmechaniek, antenneverdraaiing, alles klemt en trekt elkaar mee en lubbert.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum