Craquelé laklaag Philips 2534 (Techniek Overig)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 21.05.2016, 11:40 (3107 dagen geleden)
Bewerkt door Hans Op den Camp, 21.05.2016, 11:48

Beste forumlezers,

Ruim een jaar geleden heb ik een bijdrage op dit forum geschreven over het herstellen van de beschadigde craquelé lak
van een Philips 2534 uit 1931. http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=194512

Het kwam er in het kort op neer dat de spuittechniek die destijds in de mode was niet meer wordt toegepast en de verf zover ik heb kunnen
nagaan nergens meer te verkrijgen is. Dus zat er niks beters op dan op zoek te gaan naar een mooier exemplaar en na heel lang zoeken ben ik
er vorige week een tegengekomen, die voor 95% aan mijn wens voldoet.

[image]

Alleen het deksel heeft wat kleine gebruikssporen omdat daar vaak een luidspreker op werd gezet maar de rest van de metalen behuizing
ziet er nog erg gaaf uit. En dat na 85 jaar, want op de condensatordoos onder het chassis staat een datum gestempeld: 12 maart 1931....

[image]
[image]

Nu wilde ik een poging wagen om de kleine beschadigingen aan het deksel voorzichtig bij te werken. De radio is gespoten met een Bordeauxrode lak die - als deze
nog niet droog is - als basis dient voor een daar overheen aangebrachte zwarte sneldrogende verflaag. Op die manier ontstaan er "krimpscheurtjes" wat
men craquelé noemde:

[image]
[image]

Om de radio weer in mooie staat te brengen zit ik er aan ik te denken om de beschadigingen eerst met een penseeltje met Bordeauxrode verf aan te stippen
en daaroverheen met matzwarte lak voorzichtig wat accenten aan te brengen. Dat lijkt mij een leuke uitdaging om het weer onzichtbaar te herstellen.
Maar misschien ben ik wel te precies en kan ik het beter laten zoals het nu is ;-)

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Craquelé laklaag Philips 2534

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21.05.2016, 14:23 (3107 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ja, dat ligt er maar aan Hans. Als het je mateloos stoort zou je het kunnen doen zoals je beschrijft maar ik zelf zou deze geringe gebruikssporen lekker laten zitten.

Mooi toestel, veel plezier ermee Hans,

;-)
Hans

Craquelé laklaag Philips 2534

door Harm Klaassens @, Breda, 21.05.2016, 14:53 (3107 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans ,

Het apparaat heeft een gebruiks geschiedenis achter de rug en dat heeft zijn sporen nagelaten, en dat mag gezien worden.
Mooi zo laten, ziet er nog geweldig mooi uit. Anders wordt het zo'n opgedirkt ongeloofwaardig apparaat.
Gefeliciteerd met zoiets moois, het is een juweeltje.

Groeten , Harm

Craquelé laklaag Philips 2534

door Boudewijn @, 21.05.2016, 15:30 (3107 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

het bankje kan ook wel een opknapbeurt gebruiken

Craquelé laklaag Philips 2534

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 21.05.2016, 17:16 (3107 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Uit respect. Niet doen. Veel moeite en tijd en wat zal het resultaat zijn. Ook weer iets waar je je aan zou kunnen storen als het niet het resultaat oplevert dat je had verwacht.

--
groet Sander
[image]

Craquelé laklaag Philips 2534

door Hans Op den Camp @, Leusden, 21.05.2016, 18:38 (3107 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Misschien hebben jullie wel gelijk en moet ik de 2534 optisch zo laten. Maar soms hoor je hoe een mooi schilderij bij een restaurateur wordt
schoongemaakt, bijgewerkt en soms zelfs opnieuw wordt verdoekt, dus dacht ik deze radio voorzichtig wat op te frissen.

Maar inderdaad, ik ben nu overtuigd om dat niet te doen want na heel lang zoeken heb ik een 2534 kunnen vinden, zonder al te veel lakbeschadiging
die de meeste 2534's wel hebben als gevolg van de kwetsbaarheid van deze laksoort en een langdurig gebruik gedurende 85 jaar.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Craquelé laklaag Philips 2534

door Jan Bus @, Amersfoort, 21.05.2016, 19:47 (3107 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ik vind dat dit het maximum haalbare is. Mooier dan in deze staat kom je een 2534 niet meer tegen.

Jan

Craquelé laklaag Philips 2534

door Herm Willems @, Maastricht, 22.05.2016, 06:06 (3106 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Een alternatieve manier...
Wat je ook eens kunt proberen Hans, koop bij de speelgoedwinkel een doosje plakkaatverf voor kinderen. Kost bijna niets en na wat oefenen kun je door menging precies de kleur krijgen die je wilt. Aanbrengen met het bijgeleverde penseeltje en je moet er al met je neus bovenop gaan zitten om te zien dat er iets gebeurd is. Blijft jaren zitten en is goed bestand tegen afstoffen.

Het grote voordeel van deze manier werken is dat de restauratie volledig omkeerbaar is: een vochtige spons erover en alles is weer precies zoals het was.

Craquelé laklaag Philips 2534

door Henk Jenniskens ⌂ @, Zevenbergen, 22.05.2016, 11:30 (3106 dagen geleden) @ Herm Willems

Het origineel laten van zo´n toestel heeft zo zijn charmes.
Toch kan ik me voorstellen dat door het opknappen van de lak zo´n 2534 meer toonbaar wordt. Ik lees het topic met belangstelling en ben benieuwd of er iemand "de gouden tip" heeft om mijn 2534 op te knappen.
Hier de 2534 met de 2019 luidspreker.
Omdat het hier om een 110V versie gaat heb ik er een Amerikaanse stekker aan gezet Om 230V ongelukken te voorkomen en er een stekker/adapter verhuis trafootje van 45 Watt (Hi-Q) er tussen geplaatst.
[image]

Henk
PE0SSB

Craquelé laklaag Philips 2534

door Hans Op den Camp @, Leusden, 22.05.2016, 15:11 (3106 dagen geleden) @ Henk Jenniskens

Dag Henk,

Als je voor originaleit kiest moet je er niet meer aan doen dan de kast met meubel- of autowas te behandelen, dan komt de oorspronkelijke warme kleur weer wat terug
en vallen de beschadigingen wat minder op.
Ik ben bang dat de lak te veel is beschadigd om de methode van Herm toe te passen.....
Van een 2534 in een dergelijke staat heb ik vele jaren geleden de lak aan de buitenzijde helemaal verwijderd en met een spuitbus voorzien van donkerrode spuitverf.
Dat zag er best wel mooi uit maar ja......origineel is het natuurlijk niet ;-)

Overigens kan je bij een 2534 de netspanning eenvoudig instellen door aan de onderzijde van de voedingstrafo de aftakplaatjes op een andere manier vast te
schroeven (zie hiervoor het plakplaatje aan de binnenkant van de bodemplaat).

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Craquelé laklaag Philips 2534

door Henk Jenniskens ⌂ @, Zevenbergen, 23.05.2016, 04:56 (3105 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,
Mijn 2534 is misschien niet origineel meer en het zou best kunnen dat er ooit een andere voedingstransformator in geplaatst is. De netspanningsinstelling ontbreekt in ieder geval en de trafo heeft primair alleen een 110V aansluiting. Te zien is dat rondom deze trafo er al e.e.a. gewijzigd is, getuige de niet originele buiscondensator en de losse draadaansluitingen van de trafo.
[image]
Verder is het toestel compleet en origineel, de lampen zijn niet al te best meer en speelt het na 85 jaar redelijk.
Henk
PE0SSB

Craquelé laklaag Philips 2534

door Hans Op den Camp @, Leusden, 23.05.2016, 06:37 (3105 dagen geleden) @ Henk Jenniskens

Hallo Henk,

Het zou mij niet verbazen als jouw voedingstransformator wel origineel is. Philips deed dat ook wel eens andersom, zoals bij de 2514, die gemaakt is
voor één netspanning.
Zo zijn er ook 2514 toestellen bekend die voor meerdere netspanningen ingesteld kunnen worden.
Als in jouw geval in de bodemplaat het aparte dekseltje ontbreekt met de papieren schijf waarop de spanningen zijn afgebeeld, dan weet je het zeker.

[image]


En misschien geven de aluminium plaatjes aan de achterkant van de radio meer duidelijkheid. Daar heeft de fabriek met een getwist ijzerdraadje en een
loden zegel aangegeven voor welke netspanning de radio oorspronkelijk is bedoeld.
Aan het plaatje met de octrooinummers is te zien dat de radio voor de Nederlandse markt gebouwd is.

[image]

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Craquelé laklaag Philips 2534

door Henk Jenniskens ⌂ @, Zevenbergen, 23.05.2016, 16:50 (3105 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,
Zowel het afdekplaatje met de netspanningsindicatie als het octrooiplaatje zijn niet aanwezig. Ook zorgvuldige inspectie van de kast en bodemplaat leveren geen markeringen op dat deze er ooit opgezeten hebben.
Voorlopige conclusie is dan dat het een "buitenlands" toestel is en dat de netspanning origineel 110V kan zijn. Ik kan me niet meer goed herinneren of er een zegeldraadje in het indicatieplaatje heeft gezeten, de gaatjes van 227V hebben de sterkste indicatie dat daar ooit een draadje heeft gezeten maar dat is nauwelijks te zien.
Door met een variac de spanning op te draaien en de gloeispanning te meten ben ik er achter gekomen dat het toestel 110V is. De radio heeft overigens een kortstondige 230V gewoon overleefd.....
Afijn, het toestel speelt en als er ooit een goed en eenvoudiger restauratiesysteem voor de lak is dan wil ik dat wel eens uitproberen om maar weer op het topic te komen..
[image]
Groet
Henk
PE0SSB

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum