Beeld op de 14TX123U (Algemeen)

door Antoon Pijnenborg @, 's-Hertogenbosch, 24.06.2016, 11:42 (3076 dagen geleden)

Hallo allemaal,

De nieuwe VDR voor de rastereindtrap geplaatst en we hadden beeld.
Kwam tot nu tot ontdekking dat de potmeters voor de horizontale en verticale sync.
zeer slecht zijn. Het is een combi-potmeter R50 + R106. Dus die moeten we nu weer opsporen. Maar we houden moet!!! de aanhouder wint.
groet Ton

Beeld op de 14TX123U

door kris @, Gent België, 24.06.2016, 11:55 (3076 dagen geleden) @ Antoon Pijnenborg

dag Ton.

das goed nieuws.

meestal zijn de potmeters nog in goede staat (omdat daar niet veel aan gedraaid wordt) maar zitten ze vol stof en oxidatie. Openmaken en het zaakje kuisen (zeker de sleepring en kontakt) lost de zaak meestal op.

groeten

Kris

Beeld op de 14TX123U

door Antoon Pijnenborg @, 's-Hertogenbosch, 24.06.2016, 12:48 (3076 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,
dat wordt heel lastig omdat het tweepotmeters zijn in één behuizing.
Maar we proberen het>
Groet Ton

Beeld op de 14TX123U

door ruudtx @, 24.06.2016, 12:57 (3076 dagen geleden) @ Antoon Pijnenborg

Beetje flink heen en weer draaien kom je vaak al een heel eind. Eenmaal ingesteld zal er niet veel meer mee gebeuren.

Beeld op de 14TX123U

door Antoon Pijnenborg @, 's-Hertogenbosch, 24.06.2016, 13:03 (3076 dagen geleden) @ ruudtx

Hallo Ruud,
Ik heb de potmeters opengemaakt, en er is veel contactspray in gespoten.
Ik moet de koolstofbaan en het contactpuntje goed schoon maken.
Is alcohol een optie??
gr. Ton

Beeld op de 14TX123U

door kris @, Gent België, 24.06.2016, 13:08 (3076 dagen geleden) @ Antoon Pijnenborg

Hallo Ruud,
Ik heb de potmeters opengemaakt, en er is veel contactspray in gespoten.
Ik moet de koolstofbaan en het contactpuntje goed schoon maken.
Is alcohol een optie??
gr. Ton

goed spoelen met WL, of remmenreiniger. IPA neemt maar weinig vet op.

daarna de sleepringen en contactpunten oxidevrij maken met bvb glasvezelborsteltje.

groeten

Kris

Beeld op de 14TX123U

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 25.06.2016, 09:48 (3075 dagen geleden) @ kris

Remmenreiniger bestaat vaak ook uit IPA. Bovendien kunnen er toevoegingen zijn die bij verhitting/verbranding giftig zijn. Ik ben er niet zo'n liefhebber van, vooral omdat de samenstelling onbekend/dubieus is (net als bij veel contactsprays zelf). Ik zou het op Kontakt WL houden in dit geval; "verse" resten gaan met IPA waarschijnlijk ook wel afdoende weg.

Beeld op de 14TX123U

door kris @, Gent België, 25.06.2016, 11:47 (3075 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Remmenreiniger bestaat vaak ook uit IPA. Bovendien kunnen er toevoegingen zijn die bij verhitting/verbranding giftig zijn. Ik ben er niet zo'n liefhebber van, vooral omdat de samenstelling onbekend/dubieus is .

Wat voor remmenreiniger heb jij je laten aansmeren? :-)

normale remmenreiniger bevat een mix (daar kan ipa bij zijn) maar ook sterk ontvettende middelen. Kortom alles wat nodig is om wat op de remschijf blijft hangen er af te krijgen. Het verdampt ook 100% want is het "vluchtig" dus ik begrijp niet waar je met de opmerking over hoge temperatuur vandaan komt.

het haalt ook goed verzuurde kontakt 60 weg en al wat dat heeft aangericht.

groeten

Kris

Beeld op de 14TX123U

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 25.06.2016, 15:26 (3075 dagen geleden) @ kris
Bewerkt door Maarten Bakker, 25.06.2016, 15:35

Ik heb me niets laten aansmeren gelukkig ;) Heb nog een jerrycan IPA op voorraad en wat busjes Kontakt WL, Tuner 600 en Kontakt LR. Remmen reinig ik met zuivere IPA trouwens.

Maar bij de oplosmiddelen die eventueel in remmenreiniger aanwezig zijn is er op zijn minst eentje die ernstig giftig is als je erin slaagt om hem heet te stoken of te verbranden voordat hij verdampt is. Zou zomaar een chloorverbinding kunnen zijn. Dat moet wel ergens terug te vinden zijn. Het kan best zijn dat dat bij solderen nog niet zo erg speelt, maar ik las ergens over iemand die er bij laswerkzaamheden aan zijn auto problemen aan heeft overgehouden.

Mocht je specifiek interesse hebben, dan zal ik eens goed moeten gaan zoeken.

Overigens vind ik het voor de onderdelen zelf ook wat eng om met onbekende oplosmiddelen te werken in verband met het mogelijk oplossen van kunststoffen. Bij de 14TX123U zal dat niet zo spelen, maar bij moderner spul misschien.


Edit: Gevonden. Er kan bij remmenreinigers die tetrachloorethyleen bevatten, fosgeengas vrijkomen. Dat is meer iets voor in de eerste wereldoorlog dan voor in de werkplaats. Ook kan er zich zoutzuur vormen, iets dat je niet in de buurt van contacten wilt. Vanaf welke temperatuur je risico loopt heb ik niet direct kunnen vinden. Solderen is misschien veilig, maar open vuur en lassen zeker niet.

Beeld op de 14TX123U

door kris @, Gent België, 24.06.2016, 13:06 (3076 dagen geleden) @ Antoon Pijnenborg

Als openen te lastig is kan het binnenste goed spoelen met WL, Ipa of remmenreiniger (en intussen draaien) je al heel wat vooruithelpen. eventueel eerst wat Kontakt 60 erin spuiten en laten inwerken, daarna uitspoelen met een produkt van het het lijstje van hierboven.

Daarna laten drogen en wat tuner 600 erachteraan. (inspuiten bedoel ik :-) )

groeten

Kris

Beeld op de 14TX123U

door Antoon Pijnenborg @, 's-Hertogenbosch, 25.06.2016, 10:43 (3075 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris en Maarten,

De potmeter is afgeschreven, de koolbaan is onderbroken, en het contactpuntje is weg.
Dus ik moet opzoek naar een andere combinatie-potmeter.
Groet Ton

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum