Merkwaardige modificatie BX520A (Techniek Radio/TV)
door Leo Bolier , Goor, 01.07.2016, 15:50 (3066 dagen geleden)
Bij het opknappen van een BX520A kwam ik een merkwaardige modificatie t.o.v het originele ontwerp tegen.
Organiek hangt één zijde van het 6.3V gloeidraad circuit aan massa.
Bij dit toestel is die verbinding niet (meer) aanwezig. Er is een weerstandsdeler van 3.6M op 390K (ongeveer 10:1) toegevoegd. Het knooppunt van die deler is verbonden met één zijde van het gloeidraad circuit waardoor dit op circa +30 volt is komen te liggen.
Verder is dit punt met een teerknol aan massa gelegd.
Ik kan niet zeggen of dit van fabriekswege al zo zat of dat dit later is gedaan.
Het is wel duidelijk dat er ooit iemand ooit bezig is geweest met het toestel. De teerknollen waren alle aan één kant geknipt (om door te meten ?) en later weer vastgesoldeerd.
Iemand enig idee waar deze modificatie voor dient ? Ontbrommen ?
Merkwaardige modificatie BX520A
door gerard , Zeist, 01.07.2016, 16:03 (3066 dagen geleden) @ Leo Bolier
Wat men in dit toestel voor ogen heeft gehad bemerk je misschien bij verder onderzoeken.
Een reden die ik ken om het gloeicircuit op hoge gelijkspanning te brengen is: dat je de katode-gloeispanning niet te groot laat worden. Bv bij seriebalanstrappen kan dat. De buizen die normaal in die BX520 zitten, hebben die mod niet nodig. Is niet de AZ gelijkrichter door een EZ vervangen?
Merkwaardige modificatie BX520A
door John Hupse † , Schoonhoven, 01.07.2016, 16:44 (3066 dagen geleden) @ Leo Bolier
Bewerkt door John Hupse †, 01.07.2016, 17:02
Iemand enig idee waar deze modificatie voor dient ?
dit dient om de kathode-gloeidraad lekstroom van met name de EBC41 te verminderen, en daarmee de brom geringer te maken.
Van der Heem paste dit in die tijd vaker toe, bijvoorbeeld in de Erres KY525 is deze schakeling af-fabriek al ingebouwd (zie R28, R29, C37).
Het gaat zeker niet om een puur theoretisch verhaal, je kunt b.v. met behulp van een buizentester deze lekstroom eenvoudig meten. Zoals wellicht toch bekend zou kunnen zijn wordt deze 50 Hz lekstroom opgeteld bij de kathodestroom van de buis.
Merkwaardige modificatie BX520A
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 01.07.2016, 16:49 (3066 dagen geleden) @ Leo Bolier
Dit wordt in gevoelige schakelingen gedaan om de zg. gloeidraad emissie te vermijden.
Door de gloeidraad geëmitteerde elektronen kunnen theoretisch een brom storing veroorzaken
vooral in het LF circuit maar ook vòòr de detector kan brommodulatie optreden.
Nogal theoretisch allemaal; bij sommige buizen heb je er meer kans op dan bij andere,
ook al is het 't zelfde typenummer
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Merkwaardige modificatie BX520A
door MarcelvdG , 01.07.2016, 20:31 (3065 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Ik heb dit trucje zelf eens toegepast in een grammofoonversterker voor magnetodynamische elementen en eerlijk gezegd hoorde ik er helemaal niets van als ik omschakelde tussen een gemiddelde spanning tussen gloeidraad en massa van 0 V en van enkele tientallen volt. Maar ja, dat was met EF86's, niet met EBC41's, en de kathodes waren hoe dan ook heel laagimpedant aangesloten (flinke kathodeelco).
Merkwaardige modificatie BX520A
door John Hupse † , Schoonhoven, 02.07.2016, 08:09 (3065 dagen geleden) @ MarcelvdG
een EF86 heeft veel minder last van brom dan een EBC41. Het kan natuurlijk geen kwaad om wat te experimenteren, maar bij gebruik van een EF86 is het niet nodig om de gloeidraad op een positieve spanning te zetten.
Merkwaardige modificatie BX520A
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 01.07.2016, 17:48 (3066 dagen geleden) @ Leo Bolier
Om te bepalen of er kans is dat het om een fabrieksmodificatie gaat, zou je eens kunnen kijken of er een stempel zoals L00 of E00 op het chassis staat. Als het nummer hoger dan 00 is, dan weet je in elk geval dat er fabrieksmodificaties zijn gepleegd (natuurlijk niet welke, vandaar dat ik het over een kans heb - de kans neemt toe naarmate het nummer hoger is; de letter zelf kan ook interessant zijn).
Merkwaardige modificatie BX520A
door Leo Bolier , Goor, 02.07.2016, 05:35 (3065 dagen geleden) @ Leo Bolier
Iedereen dank voor de reacties.
Wat ik nog niet echt begrijp is het waarom van die spanningsdeler.
Het is blijkbaar niet voldoende om alleen een hoge weerstand tussen gloeidraad en massa te creëren. Ik denk wel te snappen dat je zo'n weerstand niet kunt ontkoppelen omdat je dan weer een lage impedantie voor de 50Hz krijgt.
Maar ik kan weer verder met het probleem waardoor ik hier tegen aan liep: het geluidsvolume is nogal laag en komt pas even op sterkte bij licht duwen tegen het chassis of een bedieningsknop. Zodra je loslaat valt het niveau weer terug. Maar is een ander topic.
@Maarten:
Er staat idd een stempel op het chassis maar het is nogal 'ruw'. Zie foto hieronder.
Merkwaardige modificatie BX520A
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 02.07.2016, 07:25 (3065 dagen geleden) @ Leo Bolier
Wat ik nog niet echt begrijp is het waarom van die spanningsdeler.
Die positive spaaning op de gloeidraad is gedaan om het bromnivo te verminderen, lees ook dit draadje maar eens na.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Merkwaardige modificatie BX520A
door Leo Bolier , Goor, 02.07.2016, 15:35 (3065 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Anton bedankt.
Is me duidelijk nu.
Merkwaardige modificatie BX520A
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 02.07.2016, 08:30 (3065 dagen geleden) @ Leo Bolier
Het gaat niet om een hoge weerstand tussen gloeidraad en massa.....
Het gaat om het aanbrengen van een kleine positieve gelijkspanning tussen gloeidraad en kathode(n)
Daarmee vermijd je brom- inductie door eventueel uit de gloeidraad geëmitteerde elektronen
(de gloeidraad wordt met wisselspanning gevoed)
Als de gloeidraad positiever is dan de kathode of het stuurrooster van de buis
gaan deze "zwerf- elektronen" nergens heen
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Merkwaardige modificatie BX520A
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 02.07.2016, 09:57 (3065 dagen geleden) @ Leo Bolier
L03, dus toch wel een meerdere malen gewijzigde variant. Er is dus een kans dat het ene fabrieksmodificatie betreft.
Merkwaardige modificatie BX520A
door Leo Bolier , Goor, 02.07.2016, 15:34 (3065 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ah...ik had dat als 183 gelezen..
Merkwaardige modificatie BX520A
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 02.07.2016, 21:28 (3064 dagen geleden) @ Leo Bolier
Soms moet je bij die stempels inderdaad wel ongeveer weten wat er zou moeten/kunnen staan
Je zou ook niet zeggen dat er 452kc in het linkervakje van het stempel staat toch?
Merkwaardige modificatie BX520A
door Leo Bolier , Goor, 03.07.2016, 09:20 (3064 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Maarten,
Klopt helemaal Nu je het zegt zie ik het ook
Ik zou me moeten schamen; heb ooit een cursus oude handschriften gedaan
Nu is dit weliswaar nog geen middeleeuws...maar toch
Bedankt, groet, Leo
Verschil BX520A en BX524A
door Wim Stuiver , Havelte, 04.07.2016, 07:13 (3063 dagen geleden) @ Leo Bolier
Bewerkt door Wim Stuiver, 04.07.2016, 07:20
Leo,
De schema's van de voeding van de Philips BX520A en BX524A in mijn doc's bekeken. (zie bijgevoegde schema's)
Beide toestellen hebben als bouwjaar 1952.
De Philips BX520A heeft als gelijkrichtlamp een AZ41 en heeft geen positieve voorspanning in de spanning voor de gloeidraad van de EBC41.
De Philips BX524A heeft als gelijkrichtlamp een AZ1 en heeft wel een positieve voorspanning voor de gloeidraad van de EBC41. De voorspanning is (0,56/0,56 + 2,7) x 240 = + 41 Volt
Daar er bromproblemen in de BX520A waren heeft men kennelijk dit opgelost door standaard in de opvolger een wijziging in de voeding door te voeren.
mvg
Wim Stuiver
--
W.H.G. Stuiver
Verschil BX520A en BX524A
door Jan Bus , Amersfoort, 04.07.2016, 07:59 (3063 dagen geleden) @ Wim Stuiver
Er was kennelijk meer aan de hand: In dit toestel heeft Philips er voor gekozen om de gloeidraad van de EBC41 te voeden uit een aparte wikkeling op de voedingstrafo. De BX524A is overigens een AM/FM-ontvanger. Toch een probleembuis? Een jaar later was de EABC80 beschikbaar voor AM/FM-ontvangers en zie een dergelijke schakeling niet meer.
Jan