Beste forum leden , ik heb een voor jullie waarschijnlijk simpele vraag .
Ik ben bezig een Philips BX462A te restaureren .
Dertig jaar geleden ben ik gestopt met verzamelen en de kennis is redelijk verwaterd waar het op het elektronica deel aankomt .
Van dit toestel was de Elco stuk , (2 x 50uf 400v)
Ik heb nu de Elco leeg gemaakt en 2 nieuwe exemplaren gekocht .
Volgens mij moet naar elke pool van de oude elco een draad van de nieuwe elco's
De andere draad van de nieuwe elco's zou dan naar massa moeten meen ik .
Graag zou ik horen of mijn redenatie klopt .
vervolgens kom ik dan op de vervolg vraag , wat is de handigste manier om de draden van de nieuwe elco.s binnen in de oude bus aan massa te verbinden , ik heb zoals de foto laat zien slechts de twee lippen aan het bakelieten schroefdeel van de oude elco .
Alvast bedankt voor het meedenken !
Elco vraagje van een leek
door Laurens , Zaandam, 09.07.2016, 12:36 (3058 dagen geleden) @ Habanero
De pluspolen van de nieuwe elco's gaan ieder naar een aansluiting van de oude. De minpolen soldeer je aan elkaar, aan een stukje flexibele litzedraad, en klem je aan het huis, tussen de naad die je weer dichtmaakt.
Maar de elco's die je gekocht hebt, zijn ongeschikt voor permanente inbouw. Dit zijn goedkope modellen met een levensduur van een fractie van het ouwe spul. Je moet een goed merk elco hebben zoals Panasonic of Nippon Chemicon.
Waarom?
Elco's zijn niet perfect. Ze worden altijd warm. In een warm buizentoestel, ingebouwd in een cylinder zonder ventilatie, worden ze nog warmer. De levensduur gaat enorm achteruit en het zal me verwonderen als ze de 10 jaar halen.
Een goed merk elco heeft een lange levensduur, ook bij 40 a 50 graden inwendige temperatuur.
Spendeer dus even die paar euro extra, anders mag je over een tijdje die elco nóg een keer openbreken. Wat ik zelf altijd doe, is goedkope elco's gewoon onder het chassis monteren. Daar kan ik ze gemakkelijk weer vervangen.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
Elco vraagje van een leek
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 09.07.2016, 16:58 (3058 dagen geleden) @ Laurens
Het gaat niet alleen om het merk maar ook om een type uit een geschikte serie te kiezen. Een serie die aangeduid wordt als long life, high ripple is meestal wel geschikt. Maximale werktemperatuur is dan vaak 105 graden celcius en ripple (toegelaten rimpelstroom) enkele honderden mA bij 100/120Hz.
Overigens herken ik de elco's van Habanero niet direct. Welk merk en type staat er op de kant die niet op de foto staat?
Elco vraagje van een leek
door Harm Dusseljee , groningen, 18.09.2016, 19:09 (2987 dagen geleden) @ Maarten Bakker
dezelfde elco,s gebruik ik ook merk is Antel, ook ik wist niet dat ze minder geschikt waren. Ze doen het wel goed in mijn radio die elke dag speelt bij mij.
Gr Harm
Elco vraagje van een leek
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 19.09.2016, 08:52 (2986 dagen geleden) @ Harm Dusseljee
Ah, daarmee is de waarschuwing die ik daarnet in een ander topic aan je typte al beantwoord
Als het weinig moeite kost om ze achteraf te vervangen, kun je de Antels gewoon laten zitten. Als je de radio zo nu en dan een uurtje gebruikt zal het wel meevallen. Als de radio voor dagelijks gebruik bestemd is zoals bij jou, zal op een gegeven moment wel opvallen dat ze korter meegaan dan het origineel. Hoe kort? Geen idee. Meestal gaat de boel gewoon flink brommen en is er verder geen gevolgschade als zo'n elco sneuvelt, dus vandaar m'n insteek dat je ze kunt laten zitten. Met nog de opmerking dat je dat niet moet doen met een toestel dat je als goed werkend verkoopt of onbeheerd laat spelen.
Elco vraagje van een leek
door Herm Willems , Maastricht, 09.07.2016, 19:27 (3058 dagen geleden) @ Laurens
Litzedraad is hiervoor niet geschikt: alle afzonderlijke adertjes zijn namelijk van een isolatielaagje voorzien. Moet je dat er eerst afhalen, en geloof me: dat vergt heus wel enige oefening. Gewoon schemerlampensnoer is in dit geval veel gemakkelijker.
Elco vraagje van een leek
door Otto Tuil , Drenthe, 09.07.2016, 20:19 (3058 dagen geleden) @ Herm Willems
Litzedraad is hiervoor niet geschikt: alle afzonderlijke adertjes zijn namelijk van een isolatielaagje voorzien.
Ik denk dat hier desoldeerlitze of aardinglitze wordt bedoeld, dat is niet geïsoleerd.
Otto
--
Ohm sweet Ohm...
Elco vraagje van een leek
door Herm Willems , Maastricht, 10.07.2016, 03:34 (3057 dagen geleden) @ Otto Tuil
O ja, dat zal het zijn. Die link had ik niet gelegd
Elco vraagje van een leek
door Maarten Gudde , Randwijk, 09.07.2016, 12:52 (3058 dagen geleden) @ Habanero
LS (ik weet je naam niet)
Het klopt dat je de twee min aan elkaar moet solderen en de twee plussen aan de pennetje moet doen.
Het is zo dat je de aluminium koker niet kan solderen. Ik zou een gaatje boren in de aansluiting en de min met een ring vastzetten. Al de andere methoden wérkt volgens mij niet. Je krijgt een soort corrosie tussen kopers en aluminium
--
Maarten Gudde
Elco vraagje van een leek
door John Hupse † , Schoonhoven, 09.07.2016, 13:13 (3058 dagen geleden) @ Maarten Gudde
Bewerkt door John Hupse †, 09.07.2016, 13:23
je kunt de min-draad twee centimeter buiten de elco laten uitsteken, en het uiteinde vastsolderen aan de grote soldeerlip waar de elco aan de onderkant tegenaan drukt. Vergeet ook niet om de bruine pertinax ring weer te monteren die zich tussen deze soldeerlip en het metalen radiochassis bevindt.
Bij Tips & Trucs zie je hoe het niet moet:
Je schuift dus eerst de pertinax ring tussen de soldeerlip en het chassis, vervolgens monteer je de elco en als laatste handeling soldeer je de min-draad aan de soldeerlip.
Elco vraagje van een leek
door Arjan Boomars , Ouderkerk aan de Amstel, 09.07.2016, 13:15 (3058 dagen geleden) @ Habanero
Al bij Tips&Trucs gekeken?
Elco vraagje van een leek
door Habanero , 09.07.2016, 18:37 (3058 dagen geleden) @ Habanero
Bedankt voor de reacties allemaal , het is gelukt .
Ik heb toch de twee elco's die ik had gebruikt en deze in de oude bus gezet .
Reden ; de elco's waren duur genoeg 10,30 de twee en de radio zal nooit meer dagelijks of langdurig aanstaan.En ik wou graag nu door
Ik heb de twee elco's in de bus gezet en deze volgespoten met acrylaat kit .
de - polen heb ik verlengd met een draadje en aan de lip gesoldeerd , de pertinax ring is niet vergeten
Het resultaat oogt goed , morgen eens proef draaien .
@ Maarten Bakker ; het merk kon ik niet meer achterhalen , ze zaten al ingebouwd toen ik je vraag las .
@Maarten Gudde ; de naam is Ger , ik zocht hier als eerste het draadje "even voorstellen" maar dat heeft dit forum geloof ik niet .
@ John Hupse ; precies zo als je schreef is het gebeurd.
@ Arjan Boomars ; Zeker ,ik heb al flink rondgesnuffeld . Wat een schat aan info !
@ Laurens ; ik zal eens omzien naar een sloop chassis , en een andere elco uitboren en voorzien van goede exemplaren , voor nu kan ik door , wel lastig geen onderdelen meer hebben .
Elco vraagje van een leek
door huub.jak , 10.07.2016, 05:56 (3057 dagen geleden) @ Habanero
Ik denk dat die oude teer Ratel C eerder
stuk zal gaan als de gervieseerde nieuw ELCO.
de ratel C die ik zie zitten .
Huub
Elco vraagje van een leek
door Habanero , 10.07.2016, 08:34 (3057 dagen geleden) @ huub.jak
Ik denk dat die oude teer Ratel C eerder
stuk zal gaan als de gervieseerde nieuw ELCO.
de ratel C die ik zie zitten .
Huub
Die was mij ook al opgevallen Huub , deze condensator is overdwars gebarsten en uit de barst is weer een spoor van gesmolten teer gelopen .
Ik zal deze maar vervangen nu het toestel nog uitgekast is , het is nu nog een kleine moeite .
Ger
Elco vraagje van een leek
door Laurens , Zaandam, 10.07.2016, 06:58 (3057 dagen geleden) @ Habanero
Bewerkt door Laurens, 10.07.2016, 07:10
Als je naar een sloopchassis kijkt, kan je beter kijken naar eentje waarvan de elco nog in orde is. Dagje formeren met 47k in serie, en je hebt een grote kans op een goede elco.
Het oude type op de foto is in iets meer dan de helft van de gevallen prima bruikbaar gebleken in mijn ervaring. Ook bij langdurig gebruik.
Mocht je nieuwe elco's nodig hebben en niet zoveel geven om levensduur - hier kosten ze 95 cent per stuk. Zelfde 'various brands' kwaliteit. https://www.baco-army-goods.nl/elco-47uf-350volt.html
Dit lijkt het type dat jij hebt, voor 85 cent: https://www.jukebox-revival.eu/staging/capacitors/standard-electrolytic-caps-450/conden...
Hier heb je bekerelco's van 50 + 50µF, zoals het origineel dus: https://www.jukebox-revival.eu/staging/capacitors/jj-electrolytic-capacitors.html
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
Elco vraagje van een leek
door huub.jak , 10.07.2016, 07:48 (3057 dagen geleden) @ Laurens
Ja laurens er is nog mooi en goed spul
Te koop als men dat wilt .
Huub
Elco vraagje van een leek
door huub.jak , 19.09.2016, 05:40 (2986 dagen geleden) @ Habanero
Nog beter is de oude elco gewoon laten zitten en ontkoppel
En de nieuwe elcos bij te solderen ook goed voor vervangen
Er is vaak wel ruimte om dat te doen waarom zo moeilijk en slecht
om weder te vervangen ..Koelt ook beter .
Zet dat ook maar bij tips en trucs ..
Huub
Elco vraagje van een leek
door Clement Mortier , 09.07.2016, 19:04 (3058 dagen geleden) @ Habanero
Als ik een elco restaureer zaag ik het dak van de behuizing af.
Zo kan ik de onderzijde intakt laten en is het verwijderen van de inhoud veel gemakkelijker.
Ik leg de elco wel eerst in kokend water. De elco zet ik in een bankvijs vast aan de zeskant-moer. Voorzichtig werken, want je kwetst je zeer gemakkelijk aan het blik.
De aansluiting van de nieuwe elco's doe ik met twee of drie aansluitdraden naar buiten uit, bv zwart (massa) en twee rode (+) en hou ik met de bestaande aansluitlippen en de behuizing geen rekening meer. De elco giet ik vol met kaarsvet dat snel stolt. Het afgezaagde dak (alu-schijfje) ontbraam ik en plaats het terug met een beetje siliconenlijm.
Ik ben nog steeds op zoek naar iets beter dan kaarsvet en dat ook goedkoop is, maar beter bestand is tegen hitte (bij het solderen) en dat de condensator niet schaadt.
In principe restaureer ik enkel elco's voor vooroorlogse radio's. Bij recentere toestellen uit de jaren 50, laat ik de oude elco zoals hij is, verbind ik de aansluitingslippen door met de massa en gebruik deze als draadsteun voor de nieuwe elco's onderaan het chassis.
Je moet ook bedenken, dat de zogezegde originele elco, die je wil restaureren, misschien niet zo origineel is als je denkt, maar ooit al eens vervangen geweest is bij reparaties. Vroeger werden kapotte lampenradio's meestal gerepareerd door radiotechniekers, dus....
mvg
Clement