wie helpt me een beetje op weg... (Algemeen)

door Pouwel @, lekkum, 03.11.2008, 11:35 (5866 dagen geleden)

Wie kan me een beetje op weg helpen met deze radio. De radio is reeds sinds de aankoop in het bezit van de familie (hier is ook mijn verzamelwoede mee begonnen jaren geleden)

Ben er nu wel achter dat het een zelfbouw is met veel tesla inderdelen, zoals de zwarte condensatoren, elco's.. Er zit een trafo in met de afbeelding van een robot.

Alles ziet er zeer behoorlijk en netjes uit nog, behalve de grote papieren condensator/elco. Die lijkt te lekken, maar ben daar niet zeker van.Ook kan ik daar geen waarde op aflezen, maar volgens mij met de plus verbonden met massa van de elco bovenop de radio.

De buizen zijn er vier n.l. AZ1, 2 x ECH4 en een EBL 21. De laatste is niet erg goed meer te lezen en kan ook een EBL 1 zijn. De grote elco bovenop is vervangen door mij, deze moet wel nog wel in de orignele behuizing geplaatst worden, maar vanwege de reparatie eerst zo maar even.

De radio is al meegeweest naar de reparatiedag van de NVHR, maar had daar vanwege een andere radio te weinig tijd voor. (Mijn service luikje ben ik daar kwijtgeraakt een gewoon rechthoekig kartonnen plaatje. Misschien is nog iemand dat tegengekomen?)

Het enige wat de radio laat horen is een luide brom, die al minder is geworden van de nieuwe elco, maar nog steeds behoorlijk hard is. Wel kan ik zwak in ieder geval 1 zender horen. Een schema is niet voor handen denk ik, dus moeilijk uit te vogelen.(zeker voor iemand als ik met niet heel veel kennis).

Even een paar foto's ter illustratie. Op de achterwand staat EBARET type B 3.

Groeten Pouwel
[image][image][image]

wie helpt me een beetje op weg...

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 03.11.2008, 11:46 (5866 dagen geleden) @ Pouwel

Hallo Pouwel,

Alles ziet er zeer behoorlijk en netjes uit nog, behalve de grote papieren condensator/elco. Die lijkt te lekken, maar ben daar niet zeker van.Ook kan ik daar geen waarde op aflezen, maar volgens mij met de plus verbonden met massa van de elco bovenop de radio.

Dat zal waarschijnlijk de kathode ontkoppel elco van de eindbuis zijn. Die zijn vaak iets in de orde van 50-100uF 25V.

De buizen zijn er vier n.l. AZ1, 2 x ECH4 en een EBL 21. De laatste is niet erg goed meer te lezen en kan ook een EBL 1 zijn.

Verschil tussen EBL1 en EBL21 is heel eenvoudig: de EBL1 heeft een P-voet, de EBL21 een Loctal voet.

Het enige wat de radio laat horen is een luide brom, die al minder is geworden van de nieuwe elco, maar nog steeds behoorlijk hard is. Wel kan ik zwak in ieder geval 1 zender horen. Een schema is niet voor handen denk ik, dus moeilijk uit te vogelen.(zeker voor iemand als ik met niet heel veel kennis).

Ook zonder schema is er een hoop na te gaan. Je weet welke buizen in de radio zitten, dus je kunt daarvan de aansluitingen opzoeken, dan weet je aan welke pin welk onderdeel van de buis zit (anode, kathode, gloeidraad, roosters).

Dan kun je wat dingen gaan meten, zoals de diverse spanningen.

Om condensatoren op lek te meten haal je ze het beste aan de massa (chassis) kant los en meet je met je multimeter de spanning tussen chassis en losse draad van de condensator. Je weet de inwendige weerstand van je multimeter, en de spanning is dan een indicatie voor de lekstroom.

De koppel condensator naar de eindbuis hoef je meestal niet los te nemen om dat te meten: je trekt dan gewoon de eindbuis eruit en meet dan op de buisvoet de spanning op de aansluiting voor het stuurrooster g1.

Je zegt dat je wel iets kunt ontvangen, dus de basis werking is wel in orde. Ik gok op een hoop slechte condensatoren en verlopen weerstanden.

Pas ook op voor al die blanke draden dat je die niet verbuigt waardoor kortsluiting kan ontstaan.

Groeten,

Matthias

wie helpt me een beetje op weg...

door Pouwel @, lekkum, 03.11.2008, 14:44 (5866 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Matthias,

Die grote elco zal inderdaad 25 V en 50uf zijn dat kan ik nu wel een beetje ontcijferen nu ik weet wat er ongeveer moet staan.

Hoe kom ik er bij het meten achter welke spanningen waar moeten staan?

Voor het meten van de elco's op lekken heb ik ooit een testkastje gemaakt volgens voorbeeld bij tips en trucs , maar hoopte dat er gemeten kon worden zonder wat los te maken. Dit is dus niet mogelijk en moet aan een kant los dus?

Ik ga er van de week even tegenaan en laat het wel weten wat ik tegenkom.

Bedankt voor je snelle reactie,

groetjes Pouwel

wie helpt me een beetje op weg...

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 03.11.2008, 14:59 (5866 dagen geleden) @ Pouwel

Hallo Pouwel,

Als eerste de spanning uit de gelijkrichter meten over de eerste afvlak condensator. Die spanning zal doorgaans in de buurt van de 250V zitten. Daarna de anodespanningen op de buizen meten. Pak als voorbeeld een schema van een toestel met ongeveer dezelfde buizen erbij wat je als grove richtlijn kunt gebruiken.

Meet eventueel voordat je begint de diverse weerstanden met je multimeter door om na te gaan of de waarde nog klopt met die erop staat.

Wat ook veel informatie geeft is om de spanningsval over de diverse anode en schermrooster weerstanden te meten als de radio in bedrijf is. Daaruit kun je dan bepalen hoeveel stroom er door die weerstand (en dus de buis) loopt. Is die stroom beduidend hoger dan verwacht (en de spanning op de anode of schermrooster dus lager) dan kan dat een indicatie zijn voor een lekkende condensator. Dan hoef je dus de condensator niet eerst los te maken.

Maar dus eerst zorgen dat je voedingsspanning in orde is.
Daarna de eindtrap controleren en in orde maken, dan pas verder met het ontvangst gedeelte.

Groeten,

Matthias

wie helpt me een beetje op weg...

door Paul Brouwer @, Haarlem, 03.11.2008, 14:37 (5866 dagen geleden) @ Pouwel

Wie kan me een beetje op weg helpen met deze radio. De radio is reeds sinds de aankoop in het bezit van de familie (hier is ook mijn verzamelwoede mee begonnen jaren geleden)

Ben er nu wel achter dat het een zelfbouw is met veel tesla inderdelen, zoals de zwarte condensatoren, elco's.. Er zit een trafo in met de afbeelding van een robot.

Klopt inderdaad. Vlak na de oorlog is onder de naam Ebaret een bouwpakket op de markt gebracht.

Alles ziet er zeer behoorlijk en netjes uit nog, behalve de grote papieren condensator/elco. Die lijkt te lekken, maar ben daar niet zeker van.Ook kan ik daar geen waarde op aflezen, maar volgens mij met de plus verbonden met massa van de elco bovenop de radio.

Dit is de ontkoppel-elco, doorgaans 100uF 12,5V

De buizen zijn er vier n.l. AZ1, 2 x ECH4 en een EBL 21. De laatste is niet erg goed meer te lezen en kan ook een EBL 1 zijn. De grote elco bovenop is vervangen door mij, deze moet wel nog wel in de orignele behuizing geplaatst worden, maar vanwege de reparatie eerst zo maar even.

De eindbuis is een EBL21. Een EBL1 is aanzienlijk groter (deels rood of in een andere kleur geverfd) en heeft een P-voet.

De radio is al meegeweest naar de reparatiedag van de NVHR, maar had daar vanwege een andere radio te weinig tijd voor. (Mijn service luikje ben ik daar kwijtgeraakt een gewoon rechthoekig kartonnen plaatje. Misschien is nog iemand dat tegengekomen?)

Het enige wat de radio laat horen is een luide brom, die al minder is geworden van de nieuwe elco, maar nog steeds behoorlijk hard is. Wel kan ik zwak in ieder geval 1 zender horen. Een schema is niet voor handen denk ik, dus moeilijk uit te vogelen.(zeker voor iemand als ik met niet heel veel kennis).

[image]

Gezien het formaat van de nieuwe beker-elco, denk ik dat jij een verkeerde waarde gemonteerd hebt. Doorgaans hebben deze elco's een waarde van 2x 50uF aan ± 350V.

[image]

Tussen beide elco's staat een spoel wat op een UGT lijkt, maar eerder een smoorspoel zal zijn. Als dit zo is, zal het signaal op de speaker hoogohmig zijn.

Groet,
Paul

--
[image]

wie helpt me een beetje op weg...

door Pouwel @, lekkum, 03.11.2008, 15:06 (5866 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo,

De ontkoppelcondensator is inmiddels ontcijfert nu ik weet wat er ongeveer moet staan is dus 50uf en 25 volt...

De oude elco die erin zit heb ik nog en zal de inhoud daarvan ook vernieuwen, maar daarop staat 16 uf/ 16uf en 450 tot 500 volt(zie foto) de nieuw kan tot 600 volt moet dus wel de goede zijn, maar had ik er ook niet bijvermeld..

Ik zou de ontkoppelcondesator dus eerst eens kunnen vervangen, want ik heb begrepen dat die vaak lek zijn...Ik heb niet veel op vooraad maar heb er eentje van 47uf 450volt, 33uf 450vlot en 100uf 63 volt. Kan ik hiervan eentje proberen?

groeten Pouwel

[image]

wie helpt me een beetje op weg...

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 03.11.2008, 15:26 (5866 dagen geleden) @ Pouwel

Spanning mag bij een condensator altijd hoger zijn. Heb je niks anders dan die 450V 47uF dan kun je die prima gebruiken in plaats van de 25V 50uF. Kan alleen zijn dat het een flinke joekel is qua afmetingen.

Groeten,

Matthias

wie helpt me een beetje op weg...

door Pouwel @, lekkum, 03.11.2008, 16:38 (5865 dagen geleden) @ Matthias Meijer

kan ik die over de elco heen zetten of moet ik eerst de oude losmaken?

Het is inderdaad een enorm gevaartedie ik nooit in de oude kan prutsen, maar ja er zijn kleinere dus om uit te proberen is het prima.

groetjes Pouwel

wie helpt me een beetje op weg...

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 03.11.2008, 17:52 (5865 dagen geleden) @ Pouwel

Oude uiteraard los halen. Mocht daar sluiting in zitten, dan blijft die aanwezig als je hem laat zitten.

Groeten,

Matthias

wie helpt me een beetje op weg...

door Pouwel @, lekkum, 03.11.2008, 19:17 (5865 dagen geleden) @ Matthias Meijer

toch de soldeerbout er maar in gezet bibber....en oude elco vervangen door de nieuwe elco. En wat denk je ......weg brom. Wel veel gekraak (potmeters)

Kan nu waarrempel zenders vinden weliswaar erg gestoord, maar ze zijn er. Ik kan me ook niet meer herrinneren of ik in mijn jonge jaren ooit aan de afstemming heb gedraaid.....

Ik zal van de week eerst alle potmeters en contacten schoonmaken op de reparatie dag van NVHR heeft loek me laten zien hoe dat werkt, dus ga het nu zelf maar eens proberen. UItelkaar halen , schoonmaken en de boel weer in elkaar.

Ik laat het wel weten hoe het er mee staat. En wat kan ik het best als antenne gebruiken?

Groetjes Pouwel

wie helpt me een beetje op weg...

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 03.11.2008, 19:21 (5865 dagen geleden) @ Pouwel

Mooi dat je vooruitgang hebt.

Wat betreft de potmeters en contacten: wees voorzichtig dat je niks afbreekt bij het openen van de potmeter. Met wat geduld moet dat prima gaan.

Als antenne gebruik ik eigenlijk altijd gewoon een stukje meetsnoer. Een snoertje van een meter is voor vrijwel alle radio's lang genoeg om voldoende zenders te ontvangen.

Groeten,

Matthias

wie helpt me een beetje op weg...

door Paul Brouwer @, Haarlem, 03.11.2008, 20:39 (5865 dagen geleden) @ Pouwel

Hallo Pouwel,

Niet zo snel joh! Dit kon ik even niet bijbenen hoor!

Ik heb begrepen dat je met alle aanwijzingen van Matthias intussen de nodige vooruitgang hebt geboekt. :OK:

Overigens hoef je niet zo bang te zijn voor een soldeerbout:
1. ze bijten niet
2. vooral niet verkeerd om beetpakken :FIR:

Groet,
Paul

--
[image]

wie helpt me een beetje op weg...

door Pouwel @, lekkum, 04.11.2008, 18:45 (5864 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul,

Met de andere kant van de bout heb ik al eens kennis gemaakt:-)

Ik ben altijd bang het een en ander te vernielen aangezien ik voorheen alleen verzamelde, maar nu ook vooral wil repareren wat ik koop.

Ben inderdaad al een heel stuk verder nu nog ervoor zorgen dat alle zenders helder doorkomen, maar ben ooit op mijn 12de al eens met deze radio "bezig"geweest en kan me herinneren wel eens aan de afstelling te hebben gedraaid. Deze waren niet met was of iets dergelijks verzegeld.

Die zwarte tesla condensatoren zijn die nog betrouwbaar of......? Er zit er nog zo'n was condensator/elco boven die grote papieren elco, is die betrouwbaar? (kan daarvan niet lezen wat erop staat).

Groeten Pouwel

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum