wie helpt me een beetje op weg... (Algemeen)

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 03.11.2008, 11:46 (5866 dagen geleden) @ Pouwel

Hallo Pouwel,

Alles ziet er zeer behoorlijk en netjes uit nog, behalve de grote papieren condensator/elco. Die lijkt te lekken, maar ben daar niet zeker van.Ook kan ik daar geen waarde op aflezen, maar volgens mij met de plus verbonden met massa van de elco bovenop de radio.

Dat zal waarschijnlijk de kathode ontkoppel elco van de eindbuis zijn. Die zijn vaak iets in de orde van 50-100uF 25V.

De buizen zijn er vier n.l. AZ1, 2 x ECH4 en een EBL 21. De laatste is niet erg goed meer te lezen en kan ook een EBL 1 zijn.

Verschil tussen EBL1 en EBL21 is heel eenvoudig: de EBL1 heeft een P-voet, de EBL21 een Loctal voet.

Het enige wat de radio laat horen is een luide brom, die al minder is geworden van de nieuwe elco, maar nog steeds behoorlijk hard is. Wel kan ik zwak in ieder geval 1 zender horen. Een schema is niet voor handen denk ik, dus moeilijk uit te vogelen.(zeker voor iemand als ik met niet heel veel kennis).

Ook zonder schema is er een hoop na te gaan. Je weet welke buizen in de radio zitten, dus je kunt daarvan de aansluitingen opzoeken, dan weet je aan welke pin welk onderdeel van de buis zit (anode, kathode, gloeidraad, roosters).

Dan kun je wat dingen gaan meten, zoals de diverse spanningen.

Om condensatoren op lek te meten haal je ze het beste aan de massa (chassis) kant los en meet je met je multimeter de spanning tussen chassis en losse draad van de condensator. Je weet de inwendige weerstand van je multimeter, en de spanning is dan een indicatie voor de lekstroom.

De koppel condensator naar de eindbuis hoef je meestal niet los te nemen om dat te meten: je trekt dan gewoon de eindbuis eruit en meet dan op de buisvoet de spanning op de aansluiting voor het stuurrooster g1.

Je zegt dat je wel iets kunt ontvangen, dus de basis werking is wel in orde. Ik gok op een hoop slechte condensatoren en verlopen weerstanden.

Pas ook op voor al die blanke draden dat je die niet verbuigt waardoor kortsluiting kan ontstaan.

Groeten,

Matthias


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum