info Garod Radio gezocht (Techniek Radio/TV)
door Will , Zuidzande, 05.08.2016, 12:58 (3036 dagen geleden)
Hallo Forumleden;
Ben sinds kort in het bezit van een GAROD radio die waarschijnlijk in Nederland in een kast is gezet
Helaas is er geen type nummer bekend
Deze Radio is waarschijnlijk in het verleden bij Radio Groeneveld in Amsterdam gerepareerd tegen een kostprijs van F 37.50 hierbij is naar mijn mening de gelijkrichtbuis 25Z5 verwisseld voor een 25Z6GT
die aan de oude buisvoet is gesoldeerd met wat draden, ook de voedings Elco is vervangen
weet iemand misschien waar dit huwelijk is ontstaan en bij welke Radiozaak hij werd verkocht?
bij voorbaat dank voor het meedenken Will
info Garod Radio gezocht
door Oldtimer , Oegstgeest, 06.08.2016, 09:24 (3035 dagen geleden) @ Will
Hallo Forumleden;
Ben sinds kort in het bezit van een GAROD radio die waarschijnlijk in Nederland in een kast is gezet
Waarom waarschijnlijk?
Helaas is er geen type nummer bekend
Geef daarom meer info. Wat is de buizenbezetting, wat voor luidspreker zit er in, welke golfbereiken heeft het ding enz.
Deze radio is waarschijnlijk in het verleden bij Radio Groeneveld in Amsterdam gerepareerd tegen een kostprijs van F 37.50 hierbij is naar mijn mening de gelijkrichtbuis 25Z5 verwisseld voor een 25Z6GT
Alweer waarom waarschijnlijk? Heb je een rekening van Radio Groeneveld waar dit toestel op vermeld staat met de verrichte reparatie? Overigens, als je die rekening hebt is het bedrag dat daar op staat waarschijnlijk niet de kostprijs of Radio Peters moet zonder winst hebben gewerkt...
die aan de oude buisvoet is gesoldeerd met wat draden, ook de voedingselco is vervangen
Wat staat er precies op de banderol met Franse tekst van de oude buisvoet? De nieuwe buis is van de Belgische firma Adzam. Dat zou er, samen met de banderol, op kunnen wijzen dat het toestel in België gerepareerd is. En als je het toestel in de buurt van je woonplaats, niet zo ver van de Belgische grens, hebt opgepikt is die aanwijzing nog sterker...
weet iemand misschien waar dit huwelijk is ontstaan en bij welke radiozaak hij werd verkocht?
En dat kan volgens mij dus ook in België zijn gebeurd.
bij voorbaat dank voor het meedenken Will
Graag gedaan,
Willem
info Garod Radio gezocht
door Will , Zuidzande, 06.08.2016, 11:54 (3035 dagen geleden) @ Oldtimer
Hallo Oldtimer
Deze radio is oorspronkelijk voor 110 volt in de kast zit een verhuistrafo ingebouwd van 220 naar 110 volt. op het achterschot zit een stikker van Radio Groeneveld met daarop met de hand geschreven 37.50,deze stikker heeft nog een oud telefoon nummer 93047 dus dat is al een poosje geleden, de luidspreker is van ROLA Compagny uit Cleveland, deze radio is door de vorige eigenaar in Amsterdam gekocht meer weet ik niet van de voorgeschiedenis. De gebruikte buisvoet is ook van ADZAM , de buizen bezetting is 6A7/6H6/6K7/43 en 25Z5 zover ik hem kan achterhalen is hij van ongeveer 1936 toen is bij Garod in New-York type 60 uitgebracht waarvan de front uitvoering met de schaal eender is aan mijn toestel. Het toestel heeft twee banden 18,6 tot 54 meter en 175 tot 650 meter. In de kast zijn geen aanwijzingen te vinden waar en door wie hij gemaakt is . op alle buisvoeten in de radio staat vermeld welke buis er in hoort ik ben dit ook nog nooit tegen gekomen, zodoende is bekent dat de veranderde buis 25Z6GT een 25Z5 moet zijn.
Meer kan ik niet over deze radio vertellen daarom hoop ik dat een van de leden mij wijzer kan maken.
groet Will
info Garod Radio gezocht
door Ad Zijlmans , Made, 06.08.2016, 13:15 (3035 dagen geleden) @ Will
Will,
Bij mijn Garod (de 511A) staat het typenummer niet op het typeplaatje maar is op het chassis gestempeld. Zie foto..
Deze zit wel in de originele kast, die overigens weer anders is dan ik op de afbeelding op radiomuseum.org tegenkom.
Heb je al hier gekeken naar alle mogelijke schema's..
http://www.nostalgiaair.org/Resources/161/T0000161.htm
Gr.
Ad
info Garod Radio gezocht
door Will , Zuidzande, 06.08.2016, 14:12 (3035 dagen geleden) @ Ad Zijlmans
Hallo Ad
Ook op het chassis staat geen type nr niet aan de achterkant en ook niet aan de binnenkant dus hier houd het op.Ga even op de door u opgegeven site zoeken.
groet Will
info Garod Radio gezocht
door Will , Zuidzande, 06.08.2016, 15:57 (3035 dagen geleden) @ Will
Hallo Forum leden
Ben er inmiddels achter welk type nummer het toestel heeft, blijkt een Garod M33 te zijn maar is geschikt gemaakt voor 220 volt en voorzien van een ander type en merk luidspreker en kast is ooit bij Radio Groeneveld in Amsterdam op de Ceintuurbaan geweest aangezien er een stikker op de achtewand geplakt zit van bruin pqapier met het volledig adres en bank en tel.nr. plus met de hand geschreven prijs van F 37,50 zal dus een reparatie geweest zijn.Voor meer geinteresseerde op You Tube staan 14 filmpjes met de restauratie van dit type radio hier is ook de originele kast op te zien.
groet Will
info Garod Radio gezocht
door Oldtimer , Oegstgeest, 06.08.2016, 18:47 (3035 dagen geleden) @ Will
Hallo Forum leden
Ben er inmiddels achter welk type nummer het toestel heeft, blijkt een Garod M33 te zijn maar is geschikt gemaakt voor 220 volt en voorzien van een ander type en merk luidspreker en kast is ooit bij Radio Groeneveld in Amsterdam op de Ceintuurbaan geweest aangezien er een stikker op de achterwand geplakt zit van bruin papier met het volledig adres en bank en tel.nr. plus met de hand geschreven prijs van F 37,50 zal dus een reparatie geweest zijn. Voor meer geïnteresseerden op YouTube staan 14 filmpjes met de restauratie van dit type radio, hier is ook de originele kast op te zien.
groet Will
---------------------------
Will,
Hoe ben je nu aan dat typenummer gekomen, via het internet of stond het toch op het chassis?
Hoeveel buizen zitten er nu precies in jouw toestel?
Je hebt er vijf opgegeven maar volgens de filmpjes op YouTube zitten er zes in plus een ballast buis.
Die sticker op de kast wil volgens mij alleen maar zeggen dat de kast bij Radio Groeneveld is gekocht, niet dat hij daar gerepareerd is. Het handgeschreven
bedrag is dus de prijs van de kast. Ik heb hier een prijscourant uit 1939 van Radio Peters, toevallig ook uit Amsterdam, waar op blz. 14 t/m 17 een keur van radio-meubelen wordt aangeboden, ook in de prijsklasse van het handgeschreven bedrag. Ik neem aan dat Radio Groeneveld ook zo'n assortiment had.
De reparatie is volgens mij veel later uitgevoerd, misschien wel na de oorlog. Er was toen overal gebrek aan dus moest men inventief zijn wilde men iets repareren.
Willem
info Garod Radio gezocht
door John Hupse † , Schoonhoven, 07.08.2016, 10:40 (3034 dagen geleden) @ Oldtimer
er horen inderdaad 6 buizen in te zitten, plus een ballast buis (een Amperite 3-40).
Dit Amerikaanse toestel werkt overigens ook op 220 volt AC- en DC-netten, hiervoor dient wel de ballast buis te worden vervangen door een Amperite 220.
info Garod Radio gezocht
door Will , Zuidzande, 07.08.2016, 11:33 (3034 dagen geleden) @ Oldtimer
Hallo Oldtimer
Er zitten inderdaad 6 buizen in, ik ben aan het type nummer gekomen via you tube waarin aan het zelfde chassis werd gewerkt ,heb eerst gewoon Garod radio ingetypt en daarna ben ik of afbeeldingen gaan zoeken en ja hoor hier kwam ik de verwijzijng naar you-tube tegen, de ballast buis in mijn toestel is vervangen door een paar draadgewonden weerstanden en de 220 volt wordt via een scheidings trafo 220/110 volt verkregen, zoals ik al eerder schreef weet ik over de historie van deze radio alleen dat hij door de vorige eigenaar in Amsterdam is gekocht of Radio Groeneveld in het verleden deze kast heeft verkocht weet ik dus ook niet en hoop hierop nog steeds een antwoord te vinden, wanneer dat zo is en hij door een prive eigenaar is ingebouwd begrijp ik alleen niet waarom er een compleet andere luidspreker is gemonteerd, dat had ook de originele kunnen zijn.
Wanneer verschillende reparaties zijn uitgevoerd is bij mij niet bekend.
groet Will
info Garod Radio gezocht
door Oldtimer , Oegstgeest, 07.08.2016, 12:19 (3034 dagen geleden) @ Will
Hallo Will,
Het blijft natuurlijk gissen maar ik denk dat het apparaat per ongeluk op de 220 volt netspanning heeft gestaan. De hoogspanning is dan veel te hoog (dus elco defect), vooral de eindbuis trekt veel te veel stroom (dus bekrachtiging van de luidspreker brandt door), de gloeistroom is veel te hoog (dus ballast buis gaat er aan) en door dit alles heeft de gelijkrichtbuis natuurlijk ook een stevige tik gehad dus rijp voor vervanging.
En dat komt aardig overeen met de reparaties die je geconstateerd hebt.
Groet,
Willem
info Garod Radio gezocht
door Will , Zuidzande, 07.08.2016, 13:03 (3034 dagen geleden) @ Oldtimer
Hallo Oldtimer
Zou natuurlijk zo maar kunnen maar het blijft allemaal giswerk de ware reden van deze reparaties zullen wellicht nooit boven water komen.
groet Will