brom blaupunkt (Techniek Radio/TV)

door Harm Dusseljee @, groningen, 19.09.2016, 15:49 (2991 dagen geleden)

Hoi, heb een blaupunkt met brom deze word harder bij meer volume, elco 2x50 uf overbrugd maar helpt niet. kan de seleen gelijkrichter 250 B brom veroorzaken? meende dat ik dat had gelezen maar weet niet zeker

gr Harm

brom blaupunkt

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 19.09.2016, 16:22 (2991 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

Bromt hij ook in de PU stand?

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 19.09.2016, 16:26 (2991 dagen geleden) @ Erwin goossens

Hoi Erwin.heb even gekeken, ja ook op pu stand zelfde brom

gr harm

brom blaupunkt

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 19.09.2016, 16:41 (2991 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

Ffe kijken naar de eindbuis en bijhorende componenten(eindbuis kan ook slecht zijn).. De koppelC moet normaal bij dit type radio's ook vervangen worden(let wel.. Dat is niet de oorzaak van de brom.). Wat de voedingselcos betreft.. Beter niet overbruggen maar gewoon lossolderen .. Hoeveel is de gelijkspanning achter de gelijkrichter?

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 19.09.2016, 16:54 (2991 dagen geleden) @ Erwin goossens

gelijkspanning ong 180 v , maar seleen richter word erg heet na 5 min el84 vervangen

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 19.09.2016, 16:59 (2991 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

Hoi, heb nu gelijkrichter vervangen, brom is weg radio speelt, maar el84 lijkt tl buis. deze nogmaals vervangen door goed exenplaar, maar ook deze brand te fel.

Gr harm

brom blaupunkt

door thijs bouma ⌂ @, Haarlem, 19.09.2016, 17:14 (2991 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

Dag Harm,

Meet eens of er een positieve spanning op het stuurrooster van de EL-84 staat Zo ja, koppel condensator lek (pin 2 van de buisvoet)
Daardoor trekt de EL-84 teveel stroom waardoor de anode rood opgloeid.

Thijs

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 19.09.2016, 17:20 (2991 dagen geleden) @ thijs bouma

Hoi Thijs, heb koppel c nu los zet er een ander in van sloop chassis in. heb geen nw liggen, je hoort van mij

gr Harm

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 19.09.2016, 17:30 (2991 dagen geleden) @ thijs bouma

hoi, heb c vervangen en idd buis brand normaal haha, heb de r ernaast door nw verv.
radio speelt prima brom is weg en buizen branden normaal. oude elco weer aangesloten
bedankt

gr harm

brom blaupunkt

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 19.09.2016, 17:38 (2991 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

Sorry als 't wat cru klinkt.....
Maar ik krijg de indruk dat je zo ongeveer àlles hebt overgeslagen wat op dit forum al 400 maal verteld werd: nìèt zonder meer een ouwe radio op 230 volt douwen, eerst een aantal voorzorgen in acht nemen
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 19.09.2016, 17:44 (2991 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Beste Nico, je zit fout, ik werk met een vario.en tevens een watt meter die aangeeft hoeveel stroom ik trek .deze radio en geen andere word door mij zomaar aangesloten op het net, daarnaast werk ik op een net met 2 lampen van 100 watt er tussen , dat doe ik altijd. pas daarna gaan ze rechtstreeks op het net. begrijp jou redenatie dan ook niet helemaal

gr harm

brom blaupunkt

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 20.09.2016, 14:18 (2990 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

Je kunt nu wel beweren dat ik fout zit Harm, maar....
In je posting id=221644 vertel je dat de EL84 een hoop licht verspreidt. Dat betekent dat je niet van te voren aandacht besteed hebt aan de koppel- C
Verder meld je dat de gelijkrichter erg warm wordt en ook daar heb je dus niets gedaan om van te voren uit te zoeken of dat circuit wel in orde is
Je variac heeft je dus niet veel geholpen en die twee lampen van 100 Watt laten ook aanmerkelijk méér stroom door dan veilig is.
Het begin is voor mij altijd: eerst alle buizen eruit; dan kijken hoeveel stroom de gelijkrichter nog moet leveren. Vervolgens meten of er + spanning verschijnt op de stuurrooster aansluiting van de eindbuis (bijna altijd, dus) en dan de koppel- C vervangen
Ook diverse andere C's kontroleren en dàn pas buizen er weer in
N.

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 20.09.2016, 19:13 (2990 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Beste, ik ben beginnende, dus zoals jij het doet zal best beter zijn, en ik heb geen c tester wel digitaal en analoog ohm meter , ik bedoelde met fout zitten dat jij beweerde dat ik de toestel direct op het net aansluit, dat is zeker niet het geval.
jij zegt 2x 100 watt is teveel? doe ik er 1 af, of moet ik nog lager zitten ?.
verder werk ik met de vario, blijkt ook niet voldoende te zijn, moet een scheidings travo zijn hoorde ik. verder wil ik ook de volgende radio eens op jou manier doen, nooit te oud om te leren en ik zie dat ik nog veel moet leren haha.

Gr Harm

brom blaupunkt

door huub.jak @, 21.09.2016, 05:34 (2989 dagen geleden) @ Harm Dusseljee
Bewerkt door huub.jak, 21.09.2016, 05:47

Ja behoeft geen C tester te hebben
Maar met even op het stuur rooster
of er stroom staat dat zal nico ook wel bedoelen
Gewoon de C,s vernieuwen niks testen .
koop bvb een ouderwetse anneloog naald meter
en leer er mee omtegaan .lees meer meet boeken bvb Dirksen .
huub

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 21.09.2016, 09:54 (2989 dagen geleden) @ huub.jak

hoi Huub, die heb ik zo,n russiche meter, zwart bakkeliet met naald.

gr harm

brom blaupunkt

door Paul Brouwer @, Haarlem, 19.09.2016, 18:08 (2991 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

Hallo Harm,

Ik neem aan dat jij met "de R ernaast" de kathodeweerstand (c.a. 175 Ohm) aan pen 3 zal bedoelen. Dit kan op zich geen kwaad, maar waarom? Was die zo sterk verlopen?

De koppel-C aan pen 2 is doorgaans de boosdoener in deze. De eindbuis gaat bij een lekkende of defecte koppel-C nu eenmaal meer stroom trekken.

Groeten,
Paul


PS Over welke Blaupunkt hebben we het hier eigenlijk?

--
[image]

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 19.09.2016, 18:23 (2991 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Bewerkt door Harm Dusseljee, 19.09.2016, 18:30

hoi Paul betrefd blaupunkt Virginia 2530 .de weerstand zag er erg zwart gebrand uit vandaar.

gr harm

brom blaupunkt

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 19.09.2016, 18:35 (2991 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

betrefd blaupunkt Virginia 2530 .de weerstand zag er erg zwart gebrand uit vandaar.

Maar heb je gemeten of deze weerstand nog goed was? Soms zien onderdelen er erg slecht uit, maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook zijn!

Meten is zo belangrijk in de electrotechniek........ Grote kans dat de weerstand nog goed is, meet hem nog eens als je wil.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 20.09.2016, 12:07 (2990 dagen geleden) @ Leo Snoeren

hoi, weerstand geeft idd zelfde als de nw aan. ga ind eerst meten dan vervangen.Zwart er uitzien zegt dus niks zoals jij zei.
Vr GR harm

brom blaupunkt

door Paul Brouwer @, Haarlem, 20.09.2016, 17:34 (2990 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

Hoi Harm,

Dat die weerstand zwart ziet kan zeer wel komen omdat deze het een keer te zwaar te verduren heeft gehad. In de meeste gevallen (zoals reeds aangegeven) door een lekke/defecte koppelcondensator.

Controleer deze in elke geval en ook de ontkoppel-elco over die vervangen weerstand.

Groeten,
Paul

--
[image]

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 20.09.2016, 19:17 (2990 dagen geleden) @ Paul Brouwer

hoi Paul, hoe meet ik die c? heb alleen 2 ohm meters 1 anoloog 1 digitaal en meet ik ze als de radio uit is?

gr harm

brom blaupunkt

door Paul Brouwer @, Haarlem, 21.09.2016, 05:10 (2989 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

Hoi Harm,

Met een capaciteitstester. Sommige digitale multimeters hebben hier ook een mogelijkheid voor.

Groeten,
Paul

--
[image]

brom blaupunkt

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 21.09.2016, 09:34 (2989 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

hoi Paul, hoe meet ik die c? heb alleen 2 ohm meters 1 anoloog 1 digitaal en meet ik ze als de radio uit is?

gr harm

Harm,
Het testen van elco's op lek of doorslag, test je het beste onder spanning.
Met een multimeter kun je alleen de capasiteit meten.
Meer niet.
Cees.

--
CornelisBB

brom blaupunkt

door Harm Dusseljee @, groningen, 21.09.2016, 09:52 (2989 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

was ik al bang voor, haha. dus tzt toch een c tester kopen

gr harm

brom blaupunkt

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 21.09.2016, 19:12 (2989 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

was ik al bang voor, haha. dus tzt toch een c tester kopen

gr harm

En dan wel een, waar je de C onder spanning kunt testen op lek of doorslag.
Bij veel C testers kan dat niet.
Wel is het mogelijk om een simpel proef schakelingetje te maken waar mee je een C
kunt testen op doorslag of lek.
Cees.

--
CornelisBB

brom blaupunkt

door huub.jak @, 22.09.2016, 05:40 (2988 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Bewerkt door huub.jak, 22.09.2016, 05:45

Ja je kan ze ook los knippen met aan de hoogspanning vast
En dan meten ik gebruik daar het liefst een aneloog meter voor
zo nodig laat je de lamp er tussen . maar als regel vernieuw ik gewoon
Dus niks te meten je weet het meestal vooruit dat het oude C.s doorslag heeft
En het kost toch haast niks de nieuwe C,s .en geeft weer een vertrouwt gevoel
Bij meer gebruik van de radio of versterkers en beter geluid .. .
Huub

brom blaupunkt

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 22.09.2016, 07:11 (2988 dagen geleden) @ Harm Dusseljee

Zoals ik al aangaf: met alle buizen erùìt de variac opdraaien tot de + hoogspanning de bedrijfswaarde heeft bereikt. Omdat de voeding niet belast wordt zal heel wat minder dan 230 volt op de net- aansluiting al voldoende zijn.
Dàn kijk je of je een positieve spanning aantreft op de stuurrooster aansluiting van de eindbuis. Meten met een digitale meter, want die belast de schakeling niet. De exacte waarde die je meet doet er niet toe, meer dan 0,1 volt is al te veel. Na het vervangen van die condensator nòg eens meten! Ik heb al 's een sof gehaald met een gloednieuwe condensator want die lekte óók....
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum