Hallo mensen,
Op mijn tafel ligt een Philips NX551V autoradio mèt FM! Na enifg gezoek bleek de laatste FM IF (middenfrequent) trafo kapot te zijn (althans het spoeltje dat de anode van de EF42 moet voeden. Is er nog aan zoiets te komen of is dat een 'mission impossible' Typenummer is 0420 146. Bijgaand het schema (audio deel met triller).
Het gaat dus om spoeltje S40
Bedankt voor welke info dan ook! (ook inf over Philips spoeltjes - voor eventueel vervanger)
Mvg
Ben
FM middenfrquent trafo
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 11.10.2016, 08:43 (2969 dagen geleden) @ radioradio
0420 146
Dat laatste nummer is de datumcode (1956 week 14) en mag verschillen. Het laatste cijfer van het eerste nummer mag ook hoger zijn (puntnummer oftewel geeft kleine verbeteringen/wijzigingen aan).
Zou je eens kunnen kijken wat voor letter er voor en achter het serienummer van het toestel zelf staat? Ik heb een vaag idee dat het wel eens een Duits ontwerp kan zijn en daar hangt het volledige nummer en het verdere voorkomen van de spoel in andere toestellen van af. Zo zit er bijvoorbeeld een WE 120 42.0 in de BX233U, en daarvan is de korte code ook 0420.
FM middenfrquent trafo
door radioradio , 11.10.2016, 08:51 (2969 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hallo Maarten,
Achter het typenummer staat ook nog 22. Het lijkt me inderdaad een Duitse versie....gezien de selenium gelijkrichter (telefunken zwarte zuil) en de soort triller (dubbel schakenlend- synchroon?)
Bedankt voor het meedenken overigens.
Ben.
FM middenfrquent trafo
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 11.10.2016, 14:52 (2969 dagen geleden) @ radioradio
/22 is een uitvoering voor verkoop in Duitsland maar hoeft niet per definitie uit Duitsland te komen. Vandaar de vraag naar de letters in het serienummer. W ervoor en A erachter of WA ervoor is in elk geval Duitse productie (en doorgaans ook Duitse ontwikkeling).
Tot nu toe in elk geval een sterke aanwijzing dat de betreffende spoel ook in een BX233U voorkomt en waarschijnlijk in vergelijkbare Duitse huiskamertoestellen.
FM middenfrquent trafo
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 11.10.2016, 22:34 (2969 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Als ik het schema van de BX233U vergelijk met jouw uittreksel, dan denk ik eigenlijk wel dat het vrij zeker is dat het om hetzelfde spoelenbusje gaat.
FM middenfrquent trafo
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 11.10.2016, 11:39 (2969 dagen geleden) @ radioradio
Wat bedoel je met 'kapot'? Als je daarmee 'onderbroken' bedoelt loont het zeker de moeite om voorzichtig het geheel uit het aluminium huisje te halen. Het zou me niet verbazen, als je dan ontdekt, dat door tinpest (oude autradio's werden vaak onverwarmd op een vliering opgeslagen) het soldeer, waarmee het draadje aan de lip gesoldeerd is, weggecorrodeerd is. Met het nodige gefrøbel kun je dan de verbinding wel weer opnieuw solderen.
FM middenfrquent trafo
door radioradio , 12.10.2016, 04:23 (2968 dagen geleden) @ castafiore2010
Hallo mensen,
Ik ga maar eens proberen het spoeltje uit elkaar te halen.....ik laat het weten als het gelukt is.
Bedankt!
Ben
FM middenfrquent trafo
door radioradio , 15.10.2016, 14:13 (2965 dagen geleden) @ radioradio
Beste mensen,
Ik heb het spoeltje uit elkaar geprutst.....beide héél dunne draadjes waren weggecorrodeerd. Na spalken met een dun draadje uit een elektriciteitssnoer werkte het spoeltje weer en is de FM ontvangst prima!
Opgelost dus (met enig geduld)
Mvg
Ben
FM middenfrquent trafo
door John Hupse † , Schoonhoven, 15.10.2016, 14:17 (2965 dagen geleden) @ radioradio
Prima gedaan, het is soms vrij lastig om zoiets fragiels weer netjes te herstellen!