FM probleem Phillips bx253u (Techniek Radio/TV)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 16.10.2016, 22:37 (2964 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Maarten Bakker, 16.10.2016, 23:00

Inderdaad zeer belangrijk om mensen niet op het verkeerde been te zetten. Hier gebeurde dat een beetje door een tip te geven waar haken en ogen aanzaten en die niet het eerste was waar je aan zou denken bij de symptomen (maar wel plausibel klonk) maar het ging in mijn ogen pas mis toen er bij die tip stond dat jouw tip om gestructureerd te werken, waardeloos zou zijn.

Ik zou zelf wel eerder betogen dat het geven van tips het probleem niet is (want ze kunnen nuttig zijn, op z'n minst om een idee te krijgen van je volgende meting als je het even niet meer weet), maar de gevallen waarin ze klakkeloos allemaal afgelopen worden omdat degene aan wie het advies gericht is er (nog) niet voldoende van weet om ze op waarde te schatten (naar mate iemand kennis en ervaring opdoet wordt dat schatten makkelijker - vandaar mijn P.S.).

Tips aflopen is opzich iets dat ook broodreparateurs al sinds het begin der tijden wel doen, en dat in geval van 'standaardfouten' (vooral bij jongere toestellen) ook nog best efficiënt kan zijn maar bij toestellen die hun normale gebruiksduur al ver voorbij zijn, toestellen die al vaker onder handen genomen zijn of toestellen met een iets ingewikkelder fout, regelmatig niet goed werkt. In de context van reparatiewerkplaatsen door de jaren heen, had je bij grotere werkplaatsen vaak monteurs die alleen een rijtje met standaardfouten afliepen en dan 1 of meer ervaren monteurs die de ingewikkelder gevallen kregen. In een bedrijfsvoering kan dat efficiënt zijn als de eerstgenoemde groep een lager loon beurt, maar onder liefhebbers met beperkte technische kennis is dat vaak ontmoedigend of frustrerend omdat een reparatiegeval dat na het aflopen van de tips niet werkt, al snel ontzettend moeilijk lijkt. Dan kan het best voorkomen dat er ook nieuwe fouten bijkomen.

Hier allemaal niet gebeurd omdat de TS een visuele inspectie uitvoerde en de fout vond. Misschien had hij dat 1 stap eerder kunnen doen maar ik vind het prima zo en een goed voorbeeld van hoe je repareert. Eerst kijken en denken, dan pas doen.

P.S.

Ik geef vervolgens aan dat ik adviseer om het toestel op een normale manier te gaan repareren. Een paar jaar geleden zou ik nog hebben geadviseerd om eerst een goede reparatiecursus te volgen, maar dat valt hier nu eenmaal totaal verkeerd. Wellicht denk jij daar anders over.

Daar denk ik anders over; ik zou een reparatiecursus (NVHR) of zelfstudie (er zijn goede boeken) van harte willen aanraden aan iedereen die meer dan eens een oud apparaat door de handen laat gaan en niet op 'een mannetje' wil vertrouwen.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum