Murphy B40b: probleem/vraag. (Techniek Radio/TV)
door Bert V. , Amstelveen, 03.11.2016, 18:56 (2946 dagen geleden)
Murphy B40b: probleem/vraag.
door Mans Veldman , Leidschendam, 03.11.2016, 19:06 (2946 dagen geleden) @ Bert V.
Voor advies over uitnemen van de vertragingskast even wachten op Sander of Boudewijn, de B40 kenners op dit forum. Ik wil je alleen even attenderen op de afstem-C. Deze heeft een keramische as, op zich vrij stevig maar pas op met zijdelingse krachten op de as of harde tikken op de koppelbus.
Misschien vertel ik je niets nieuws, maar een door onwetendheid gebroken as zou jammer zijn.
gr. Mans
--
Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away
Murphy B40b: probleem/vraag.
door Bert V. , Amstelveen, 03.11.2016, 19:58 (2946 dagen geleden) @ Mans Veldman
Dat van die keramische as was mij al bekend Mans, een en ander is al uitvoerig besproken in de Topic "zware jongens" op 26-11-2015.
www.nfor.nl/archief/index.php?id=206176
Van onze specialisten Sander en Boudewijn komen wellicht ook nog reacties.
Niettemin bedankt voor de jouwe!
Groet, Bert
Murphy B40b: probleem/vraag.
door Boudewijn , 04.11.2016, 00:20 (2946 dagen geleden) @ Bert V.
Hallo,Bert,de afstemc.zit met 4 boutjes vast en zitten in getapte gaten,dus geen moeren aan de onderkant.De bedrading kan net te kort zijn,die moet je dan lossolderen.Het schroefje dat je uit het koppelstuk gehaald hebt mag er pas weer in als alles goed afgesteld is.Van alle murphy ontvangers die ik onder handen heb gehad was het vet van beide gearboxen uitgedroogd.op de afstemas van de onderste gearbox daar zitten bronzen glijlagers op.Die kunnen door verharsd vet of zelfs een verroeste as vastzitten op de as en de lagers draaien dan in het lagerhuis.Het komt ook voor dat deze lagers gebroken zijn,ik heb er al eens nieuwe bronzen lagers voor gemaakt.Er zitten ook druklagertjes in,zo,n messing schijfje met kogeltjes.die kogeltjes zaten ook muurvast in het messing schijfje.Allemaal stuk voor stuk losmaken.
Murphy B40b: probleem/vraag.
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 04.11.2016, 07:47 (2945 dagen geleden) @ Bert V.
Bewerkt door S.Leunissen, 04.11.2016, 08:16
Ik heb geen ervaring hiermee maar heb hier een 62B (mechanisme is identiek aan B40B).
Je zult de draaiende trommel met de schaalverdeling moeten uitbouwen. En dan zul je de bouten zien die de vertragingsbak vast houden aan het chassis. De schaalverdeling moet eruit het zal niet anders gaan. Ik vermoed dat door verdraaien van het bovenste tandwiel achter het gat in het bovenste tandwiel een derde schroef /bout bereikbaar zal zijn.....
Ik ben benieuwd.
Let op het grote tandwiel en de grote verzonken schroeven 2 stuks zichtbaar hier zie je dus een schroef niet goed vastgezet
Tandwiel is nu verder gedraaid en derde schroef zichtbaar.
--
groet Sander
Murphy B40b: probleem/vraag.
door Bert V. , Amstelveen, 04.11.2016, 19:30 (2945 dagen geleden) @ S.Leunissen
Sander en Boudewijn, jullie worden beiden bedankt voor de nuttige adviezen.
Dat de boutjes van de afstemC. in getapte gaten zitten is een masseltje (de meeste onderdelen in deze ontvanger zijn namelijk met boutjes/moertjes gemonteerd).
De zeer krappe aansluitingen van deze C losgesoldeerd en eenvoudig dit onderdeel kunnen verwijderen. De vertragingsunit was ook makkelijk te demonteren en deze uit elkaar gehaald (zat een pakking tussen). Ook goed opgelet waar vulringen waren geplaatst om de verbinding vertragingsunit en afstemC. goed uitgelijnd te krijgen.
De vertragingsunit zat boordevol vet en de lageringen waren sterk vervuild. Ik ga een en ander eens goed reinigen en opnieuw smeren, maar dan met mate. Vervolgens ga ik daarna de onderste vertraging (wormwiel, tandwiel e.d.) eens demonteren, maar het hierboven genoemde staat als eerste op de planning.
Nogmaals dank!
Groet, Bert
Murphy B40b: probleem/vraag.
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 04.11.2016, 19:48 (2945 dagen geleden) @ Bert V.
Bewerkt door S.Leunissen, 04.11.2016, 20:03
Een tip nu je de condensator toch open hebt maak de 16 sleepcontacten zie plaatje (rode spots) ook meteen goed schoon en vet die dan zeer zeer licht in met DC4 Dow Corning electrical compound (hittebestendig). Dan heb je dat meteen meegenomen.
Ben nu toch benieuwd hoe je de vertragingskast hebt opengekregen...
--
groet Sander
Murphy B40b: probleem/vraag.
door Bert V. , Amstelveen, 04.11.2016, 20:28 (2945 dagen geleden) @ S.Leunissen
In mijn eerste posting heb ik geschreven dat ik de vastzittende geleidewieltjes voor de ketting heb gereinigd enz., en daar kun je alleen bij als je de ronde afstemschaal enz. hebt verwijderd; dus zover was ik al.
Ik heb als eerste de afstemC. verwijderd volgens de tip van Boudewijn, daarna de verzonken boutjes (die jij noemde, en waarmee de vertragingsunit vastzit) verwijderd, en toen, doordat deze unit loszat, het vastzittende bovenste kettingwiel voorzichtig met een dreveltje los van de as kunnen tikken.
Dat DC-4 Dow Coring electrical compound (what's in a name!), is dat door zuurvrije vaseline te vervangen?
Bert
Murphy B40b: probleem/vraag.
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 04.11.2016, 21:13 (2945 dagen geleden) @ Bert V.
Goed gedaan. Dan is het nog de vraag hoe je ervoor zorgt dat de cylinder +spiraal weer helemaal precies weer goed krijgt zonder dat er verschuivingen zijn van aflezing en afstemming....
Hou me op de hoogte.
Ik zou geen zuurvrije vaseline gebruiken. Maar wie ben ik. Ik weet niet of vaseline lang tegen verwarmde omgeving en oxidatie kan. DC4 Dow Corning electrical compound is een silicone vet dat speciaal is ontwikkeld voor smering van electronische contacten. Ik heb dit spul met heel veel succes toegepast in een Vorkreismodule (voor afstemming van de antenne) van mijn Siemens E311 (had krakende en uitvallende voorafstemming).
--
groet Sander
Murphy B40b: probleem/vraag.
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 04.11.2016, 22:54 (2945 dagen geleden) @ S.Leunissen
Vaseline word na verloop van tijd droog net als vet.
Het smeert ook minder goed als vet.
Siliconen vet blijft heel erg lang goed smeren.En word niet hart.
Cees.
--
CornelisBB
Murphy B40b: probleem/vraag.
door Bapaktua , Haarlem, 05.11.2016, 07:51 (2944 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Bewerkt door Bapaktua, 05.11.2016, 08:03
Ik gebruik voor dit soort toepassingen Siliconenvet van Kingston.
Zit in een kunststof "filmkokertje"met schroefdeksel.
Kleurloos glij en smeer middel op basis van 100% pure siliconen.
Toepasbaar op kunststoffen en metalen
Waterafstotend en temperatuur bestendig van -40 - +210 graden Celsius.
Prijs ongeveer € 4,50.
ruud exPA0ROJ
Murphy B40b: probleem/vraag.
door Boudewijn , 05.11.2016, 10:45 (2944 dagen geleden) @ Bapaktua
ik gebruik kogellagervet van orion zaandam,de bus kan al wel 50 jaar oud zijn.ik meng het met cardanolie zodat het wat stroperig wordt en niet klontert.dan kruipt het overal tussen en gaat niet in de hoeken zitten.
Murphy B40b: probleem/vraag.
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 05.11.2016, 11:07 (2944 dagen geleden) @ Boudewijn
Hoi Boudewijn, ik neem aan dat je deze smering gebruikt voor de mechaniek van al die tandwielen ketting overbrenging etc....
Het middel wat ik bedoel heeft te maken met de 16 sleepcontacten op de condensatoras en is specifiek voor HF contacten bedoeld.
--
groet Sander
Murphy B40b: probleem/vraag.
door Bert V. , Amstelveen, 05.11.2016, 12:05 (2944 dagen geleden) @ Bapaktua
Allemaal goed bedoelde tips Ruud.
Ik heb de afstemC. nog eens goed bekeken; ieder rotorpakket heeft 4 sleepcontacten, geen spoor van corrosie of aanslag, mooi glimmend metaal op metaal en hebben ook een zelfreinigende werking; nooit enig kraakje gehoord tijdens afstemmen.
Ik ben wat huiverig om daar nu een smeermiddel te gaan gebruiken en denk dat ik het vooralsnog zo laat.
Evengoed bedankt voor ieders meedenken!
Bert
Murphy B40b: probleem/vraag.
door Boudewijn , 05.11.2016, 13:03 (2944 dagen geleden) @ Bert V.
de afstemc daar heb ik niets aan gedaan,die werkten alle kraakvrij,alleen een b 41 langegolf daar was de kap van de afstemc. niet bij ,die was stoffig,alleen het stof weggehaald.
Murphy B40b: probleem/vraag.
door Bert V. , Amstelveen, 05.11.2016, 18:54 (2944 dagen geleden) @ Bert V.
Ik heb mij vandaag beziggehouden met het onderhoud van de vertragingsunit.
Een en ander intensief gereinigd en ontvet, zowel de onderdelen als de behuizing.
De diverse as-einden gepolijst; het kleine dubbele tandwiel bleek weinig verschuiving onderling te hebben, (vertandingen lagen haast gelijk), en dit met een sleutelvijltje verholpen, het grotere exemplaar had mooi verschoven vertandingen.
Nieuw vet met mate aangebracht, en het geheel samengebouwd.
Het instelboutje (zie [oude] afbeelding) nagesteld, zodat inwendig het open kogellager van de uitgaande as niet klem zit, maar wel spelingsvrij is.
Daarna de ingaande as even in de boormachine gehad en met langzame toeren een en ander op elkaar in laten werken, en zich laten zetten.
Resultaat is boven verwachting.
Met groet, Bert
Murphy B40b: probleem/vraag.
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 06.11.2016, 10:46 (2943 dagen geleden) @ Bert V.
Bert......
--
groet Sander