schakelaar P1 Tesla Rytmus (Techniek Radio/TV)
Geachte forumleden weet iemand hoe deze schakelaar P1 werkt.
Is het een 4X3 of 3X4 schakelaar met 4of 3 moedercontacten zie schema
bij voorbaat dank.
Bert
schakelaar P1 Tesla Rytmus
door gerard , Zeist, 08.12.2016, 17:43 (2911 dagen geleden) @ Bert6502
De bandschakelaar van de Rytmus heeft drie standen en werkt en voelt net als de bandschakelaar van een Philips uutje. Je moet steeds 90 graden draaien en er zit zo'n eivormige knop op die dan meteen de gekozen band aangeeft. De richting van de punt staat rechts op de schaal als aanduiding van waar op de schaal je moet kijken. Er worden vier verschillende dingen mee geschakeld, namelijk de primaire en secundaire van de antennespoelen, en de primaire en secundaire van de oscillatorspoelen. Ik weet niet of je hiermee geholpen bent?
schakelaar P1 Tesla Rytmus
door Oldtimer , Oegstgeest, 08.12.2016, 20:42 (2911 dagen geleden) @ gerard
Als aanvulling: een plaatje van de Tesla Rytmus en de schakelstanden van de golflengteschakelaar.
DV = lange golf; SV = middengolf en KV is korte golf.
Willem
schakelaar P1 Tesla Rytmus
door Bert6502 , 09.12.2016, 18:14 (2910 dagen geleden) @ Oldtimer
inderdaad klopte het.
Maar nu het volgende probleem radio is erg ongevoelig op alle banden.
Mf kringen waren helemaal verdraaid ze zijn weer afgeregeld op 468 Khz
met een Philips GM 2893 en dat signaal is zeer duidelijk hoorbaar.
Bij de schakelaar heb je deze trimmers.
Zie rode pijl.
maar is er met deze trimmers er nog iets af te regelen. of is af blijven de boodschap.
Er is ook met geweld geprobeerd om te spoelbussen te openen.
Zie foto
wat is wijsheid of is dit einde oefening. ?
p.s. de weerstanden vallen alle binnen de tolerantie van het toestal
op stuurrooster V1 staat -1.5 volt bij een hele sterke lokale zender op 882 khz.
Schakelaar P1 Tesla Rytmus
door Oldtimer , Oegstgeest, 09.12.2016, 19:53 (2910 dagen geleden) @ Bert6502
Voor dit probleem moet je eigenlijk een nieuw topic starten!
Het is natuurlijk een veeg teken dat de m.f. trafo's ernstig ontregeld waren.
Als er dan ook nog geknoeid is met de andere spoelen is afregeling door de draadtrimmers zeker noodzakelijk, zie het afregelvoorschrift.
Overigens, die draadtrimmers kunnen meestal maar eenmalig afgeregeld worden.
Je kunt ze daarom beter vervangen door gewone postzegeltrimmers.
Willem
schakelaar P1 Tesla Rytmus
door gerard , Zeist, 10.12.2016, 13:33 (2909 dagen geleden) @ Bert6502
Het is mij bij Tesla wel eens opgevallen dat ze erg slechte condensators gebruiken waardoor de boel slecht af te regelen is.
Ik denk dat de Q van de kringen erg laag is maar of iemand die er verstand van heeft dit kan bevestigen?
Ik heb vorig jaar een Tesla Rytmus gesloopt, althans leeggehaald en er een heel leuke Bluetooth retrospeaker van gemaakt:
https://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Sets/GRyt.htm
Dit zal misschien niet iedereen even hard waarderen maar ik heb er wel veel lol van.
Maar ik heb de spoelbussen nog met nummers 4001 4011 4021 en 4031.
Als je er iets aan hebt kun je die hier zo komen halen (voor niks maar als je toevallig een UL84 over hebt zeg ik geen nee).
schakelaar P1 Tesla Rytmus
door Bert6502 , 10.12.2016, 15:37 (2909 dagen geleden) @ gerard
Bedankt voor de reacties, heb inmiddels de radio weer aan de eigenaar terug gegeven.
Hij gaat de radio schenken aan iemand die een museum met oude spullen heeft.
Bedankt.
Groeten Bert
uit Vierlingsbeek