B1X92A dood (Techniek Radio/TV)
door gero , Eindhoven, 11.12.2016, 13:53 (2908 dagen geleden)
Bewerkt door gero, 11.12.2016, 14:15
Een van mijn recente en eerste stappen op het verzamelaarspad hebben me de B1X92A opgeleverd. Er is een knop voor aan/uit(trekken of duwen)en volume (draaien).
De radio blijft dood bij aan/uit zetten en geen enkele buis gloeit. Er staat dan wel spanning op een van de PU ingangen aan de achterkant. Spanning weg bij knop op uit.
Wat kan er aan de hand zijn?
Hieronder relevante plaatjes van front, schakeling en achterkant:
B1X92A zekering
door Maurice , Dordrecht, 11.12.2016, 14:13 (2908 dagen geleden) @ gero
Leuk toestelletje.
Vooral ga je eerst drukken op de knop hier boven in het Forum: Tips en Truuks"
Daar zoeken naar Opstarten radio.
Stap 2 VOOR dat je ook nog maar 1x die stekker in stopcontact steekt ga je éérst
dat schema bekijken.
EN wel de 230V ingang.
Je gaat de onderste pen van de stekker volgen in dat schema.
Als ik je vertel dat dikke liggende streep overal in dat schema betekend de
Algemene MASSA aansluiting overal in jouw toestel!
Mijn volgende vraag is, loop naar stop contact en steek 1 vinger in een van de gaten.
Jouw antwoord zal zijn: "Ben je niet goed wijs?"
Exact geldt jouw antwoord dan óók voor gehele binnen zijde dit toestel.
Heel veel zaken IN dat toestel zijn Direct 1:1 verbonden met 1 van de 230V stekker.
B1X92A zekering
door gero , Eindhoven, 11.12.2016, 14:18 (2908 dagen geleden) @ Maurice
Bedankt voor de snelle feedback. Ik was iets te snel want de zekering Z1 is wel in orde. Ik kon dat pas zien toen ik met een sterke loupe ernaar keek.
Uiteraard ben ik heel voorzichtig en raak ik alleen iets met mijn vingers aan als de stekker uit de 220 is. Spanning heb ik geconstateerd met spanningszoeker.
Mijn vraag luidt nu: wat kan er aan de hand zijn als een toestel dood lijkt.
B1X92A zekering
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 11.12.2016, 14:36 (2908 dagen geleden) @ gero
dat ie goed uitziet wil niet zeggen dat ie goed is. Soms kunnen de kapjes van de zekering los van het glas zitten. Dus zekering eruit peuteren en met een doorgangsmeting checken. Of beter direct vervangen door een nieuw gelijk goed exemplaar zoals in schema staat. Immers slijten zekeringen ook.
--
groet Sander
B1X92A dood
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 11.12.2016, 14:31 (2908 dagen geleden) @ gero
Gevaarlijk toestel chassis kan aan de fase hangen pas op. Weliswaar een voedingstrafo aanwezig maar het is een autotrafotype dus een wikkeling die de spanningen verdeeld.
Er zijn meerdere zekeringen in het systeem aanwezig heb je die allemaal gecheckt?
Antwoord 1: Nee uitzoeken wat de oorzaak is.
Antwoord 2:
Spanningscaroussel goed ingesteld ?
C5 C6 in beide gloeidraadcicuits lek? gloeidraden van de buizen in orde?
C4 doorgeslagen ?
C1 en C2 voedings elcos? en C41 de anode condensator naar chassis van de eindbuis.. hoe zit het met Z4
C39 koppelc lek?
C46 anodecondensator naar chassis UABC..
Ik laat de rest aan anderen over ......
Anders iemand in de regio vragen om te repareren of naar de reparatiedagen van de NVHR. In Eindhoven zitten genoeg mensen die je kunnen helpen. Vraag aan hen vooral om uitleg tijdens reparatie.
--
groet Sander
B1X92A dood
door gero , Eindhoven, 11.12.2016, 14:38 (2908 dagen geleden) @ S.Leunissen
Bedankt Sander. Die zekeringen opsporen en testen zal me nog wel lukken maar voor het overige begrijp ik dat er nogal verschillende zaken aan de hand kunnen zijn en dat er ervarinsgewijs niet een oorzaak echt uitspringt.
Ik zal me dan tot een vakman/ervaringsdeskundige moeten wenden als ik het toestel wil herstellen. Dat wil ik eigenlijk wel want hij heeft FM.
B1X92A dood
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 11.12.2016, 15:01 (2908 dagen geleden) @ gero
Bewerkt door S.Leunissen, 11.12.2016, 15:12
Gesprongen zekeringen in het overige deel van het chassis geven aan dat in dat deel over de zekering te veel stroom heeft gelopen. Indien deze nog heel zijn kan dit een reden van uitsluiting zijn.
Mijn aandacht gaat uit naar het voedingsdeel en eindtrap daar waar condensatoren aan hoge spanningsverschillen zijn blootgesteld. Dus condensatoren die aan een kant aan chassiszitten en aan de andere kant een hoge spanning. En de koppelcondensator niet te vergeten.
Je kunt de buizen eruittrekken en checken of de gloeidraadcircuits nog goed zijn... beginnend met de gelijkrichter ..... buizenschema erbij en meten. Er zijn twee gloeidraadcircuits B1 B2 B3 en crcuit B4 B5 B6 check deze gloeidraden per buis. Per circuit staan de gloeidraden in serie dus een kapot is geen stroomdoorgang voor de andere...
Als buis 6 (gelijkrichter) een gloeidraadonderbreking heeft is er nergens positieve hoogspanning. Misschien dat anderen op basis van specifieke ervaring met dit toestel meer uitleg kunnen geven.....
--
groet Sander
B1X92A dood
door gero , Eindhoven, 11.12.2016, 15:15 (2908 dagen geleden) @ gero
Metingen van zekeringen:
Z1 (middelste, 500 mA) OK (0 ohm)
Z2 (onderste, 2000 mA): kaduk (ohms oneindig) (kan niks zien vanwege keramieke huis)
Z3 (bovenste, 315 mA): kaduk K(Ohms oneindig) (ragfijn breukje in draad, draad iets verdund aan een kant)
Z4 (losse, dichtbij netsnoer ingang, 63 mA): OK (0 ohm)
Wat zegt dit?
Kan ik de zekeringen zonder risico vervangen?
Heb de indruk dat het antwoord is: ja maar daarna zoeken naar oorzaak voor je 220 erop zet)
Wat kan er aan de hand zijn?
B1X92A dood
door Erwin goossens , Lier(antwerpen), 11.12.2016, 17:38 (2908 dagen geleden) @ gero
Bij een u tje zitten de gloeidraden in serie.. is een van deze draden stuk.. gloeien de buizen allemaal niet op en doet de radio dus niets.. je kan deze ohms meten met een ohm meter.. op pennen 4 en 5 .. verder spanningen controleren volgend het schema.. wel een scheidingstrafo gebruiken..
Condensator c4 (ratelcondensator) zou ik verwijderen..als deze sluiting geeft gaat de zekering er hoogstwaarschijnlijk uit.. en niet vergeten de koppelC nakijken.. dacht c75 want het is niet duidelijk leesbaar.. is dit een teercondensator zou ik hem beter ook vervangen..
B1X92A dood
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 11.12.2016, 17:54 (2908 dagen geleden) @ Erwin goossens
schema
http://www.philipsradios.nl/Schemas/B1X92A.pdf
--
groet Sander
B1X92A dood
door gero , Eindhoven, 11.12.2016, 18:17 (2908 dagen geleden) @ S.Leunissen
Bedankt. Het manual had ik al. Iets op internet zoeken lukt me meestal. De pijn zit meer in de electrotechniek.
B1X92A dood
door gero , Eindhoven, 11.12.2016, 18:25 (2908 dagen geleden) @ Erwin goossens
Bedankt. Jij lijkt er vanuit te gaan dat als een 2A zekering sneuvelt dat er dan een component is stuk gegaan waardoor er een heel grote stroom ging lopen. Dat lijkt mij ook.
Verder suggereer je dat een teerknol na sneuvelen wel eens de bron van het kwaad kon zijn geweest. Met mijn beperkte kennis lijkt me ook dat geen gekke gedachte.
Ook bedankt voor de les mbt het doormeten van buizen. Leerzaam. Al met al vrees ik toch dat ik hulp moet gaan inroepen van een deskundige reparateur. Ik kan niet goed solderen en prutsen. Het in en uitkasten lukt me nog net en zelfs dat is niet simpel. Vooral het weer monteren. Na het weer in de kast schuiven van het chassis heb ik al - bij andere kleine radio - vreselijk geworsteld met de schroeven. Schroevendraaiers te kort en kon schroef niet (rechstandig) teruggeplaats krijgen. List: schroef met cellotape aan schroevendraaier vastgemaakt. Na een paar slagen kan de cellotape losgerukt worden.
B1X92A dood
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 11.12.2016, 21:43 (2908 dagen geleden) @ gero
Bedankt. Jij lijkt er vanuit te gaan dat als een 2A zekering sneuvelt dat er dan een component is stuk gegaan waardoor er een heel grote stroom ging lopen. Dat lijkt mij ook.
Verder suggereer je dat een teerknol na sneuvelen wel eens de bron van het kwaad kon zijn geweest. Met mijn beperkte kennis lijkt me ook dat geen gekke gedachte.Ook bedankt voor de les mbt het doormeten van buizen. Leerzaam. Al met al vrees ik toch dat ik hulp moet gaan inroepen van een deskundige reparateur. Ik kan niet goed solderen en prutsen. Het in en uitkasten lukt me nog net en zelfs dat is niet simpel. Vooral het weer monteren. Na het weer in de kast schuiven van het chassis heb ik al - bij andere kleine radio - vreselijk geworsteld met de schroeven. Schroevendraaiers te kort en kon schroef niet (rechstandig) teruggeplaats krijgen. List: schroef met cellotape aan schroevendraaier vastgemaakt. Na een paar slagen kan de cellotape losgerukt worden.
Je spreekt over een zekering van liefst 2000 mA!
Ik heb een vermoeden dat er al eerder een sluiting in is geweest.
En dat men er toen maar een veel te zware zekering in heeft gedaan.
Maar ook die gaat als er een dikke sluiting in zit direct stuk.
Cees.
--
CornelisBB
B1X92A dood
door Oldtimer , Oegstgeest, 11.12.2016, 22:21 (2908 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Cees,
Volgens het schema is Z2 een zekering van 2000mA (2A).
De waarde van de zekering is dus correct.
Willem
B1X92A dood
door gero , Eindhoven, 12.12.2016, 19:29 (2907 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Mij lijkt ook dat wanneer er een zekering van 1 of 2 A doorbrand dat er een flinke kortsluiting is. Die zal eerst opgesnord en hersteld moeten worden voordat ik er weer een nieuwe zekering in zou durven doen.
B1X92A dood
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 11.12.2016, 18:50 (2908 dagen geleden) @ Erwin goossens
--
groet Sander
B1X92A dood
door Jan 1 , Tilburg, 12.12.2016, 19:51 (2907 dagen geleden) @ Erwin goossens
Wat mij opvalt aan dit toestel is dat er gebruikt word gemaakt van een aangepaste trafo die de o.a. de gloeidraden van spanning voorziet. Met die aparte trafo blijft er toch 220 volt op veel plaatsen in het toestel aanwezig.Veel goedkoper zou een draadgewonden weerstand zijn zoals Philips in bijna alle U toestellen monteerde.
Als ik toen destijds Philips was zou ik zeggen, of een radio'tje met een normale trafo, of eentje met een draadgewonden serieweerstand. Wat ze hier gepresteerd hebben is een rare bedoening. En veel duurder in eerste aanschaf dan een toestelletje met draadgewonden weerstand. Misschien is hooguit het energieverbruik lager en is de betrouwbaarheid groter dan met een draadgewonden weerstand. Maar heden ten dage zijn er nog steeds van die U radio'tjes die hun originele draadgewonden weerstand van vroeger nog bezitten en nog steeds perfect werken !
--
Jan van Dijk
B1X92A dood
door ruudtx , 13.12.2016, 16:00 (2906 dagen geleden) @ Jan 1
In de stand 110 V wordt bij een auto trafo de spanning voor de gelijkrichter opgevoerd naar zo'n 220 V, waardoor het toestel beter werkt dan met een voorschakel R, waarbij op 110 V de anode spanning hooguit 125 V is.
Zo zaten (of zitten) er in oude kleuren TV's in de VS loodzware voedingstrafoos, waar we hier direct de netspanning met een brugschkeling gelijkrichten. De 110 V is niet genoeg voor veel buizen schakelingen.
B1X92A dood
door gero , Eindhoven, 13.12.2016, 16:23 (2906 dagen geleden) @ ruudtx
Begrijp ik het goed dat dit betekent dat de b1x92A zo is als hij is omdat hij vooral of mede gericht was op export naar 110 volt landen?
B1X92A dood
door Jan 1 , Tilburg, 13.12.2016, 19:36 (2906 dagen geleden) @ ruudtx
Bewerkt door Jan 1, 13.12.2016, 19:43
De prijs van een gewoon trafo'tje zal nooit veel hoger zijn als van een auto-trafo, en levert betere en veiligere prestaties. Zoals minder brom en 100% veilige en betere pick-up aansluiting. Ook is daar de mogelijkheid van een spanningscarrousel. Tevens geen netspanning op het chassis en aanverwante onderdelen.
Het enige nadeel is dat het dan geen universeel toestel meer is, zijnde geschikt voor zowel gelijk als wisselspanning.
--
Jan van Dijk
B1X92A dood
door Harm Dusseljee , groningen, 09.01.2017, 21:58 (2879 dagen geleden) @ gero
Hoi gero, speelt jouw toestel al?
heb hier een soortgelijke groene B1x02/69 had zelfde probleem, hier bleek de voetjes van diverse buizen slechte contacten te hebben, na allemaal overgesoldeerd te hebben speelt ie weer prima.deze tip van het forum gekregen, maar lees het hier niet bij jou
vr gr harm