Philips 655a trafo wordt warm. (Techniek Radio/TV)
door wybrand , Hoevelaken, 16.12.2016, 09:56 (2903 dagen geleden)
Hallo.
Ik ben bezig met de restauratie van een Philips 655a. Nu is de radio zo ver dat ie het weer doet.
Alleen toen ik hem langdurig ging testen (half uur) werd de trafo zeer warm. Niet loeiheet, zodat je hem niet meer kan aanraken, maar toch wel vrij warm (tegen heet aan).
Ook bromt de trafo nogal.
Dus kwam ik op het idee om de trafo te testen met alle buizen/lampen eruit.
Na een half uurtje werd ie nog steeds zeer warm.
Nu heb ik nog een reserve trafo liggen uit een Philips 680a sloop-chassis wat ik ooit heb gekocht en deze ook aan de 220 gelegd.
Alleen deze wordt na een half uurtje ook warm.
Mijn vraag: is dit normaal gedrag??? (ik denk het niet want die trafo's worden warm alleen door interne verliezen).
Ook vergeleken met mijn Erres toestel (ky185) en deze komt qua trafo temperatuur nauwlijks van de grond.
Groeten,
Wybrand.
Philips 655a trafo wordt warm.
door Laurens , Zaandam, 16.12.2016, 10:21 (2903 dagen geleden) @ wybrand
Mijn ervaring met Philips trafo's is dat ze inderdaad vrij warm worden. Andere merken hebben dat vaak minder.
Let op dat je die trafo wel op de 245v tak aansluit, en dat secundair er geen rotte ontkoppel/ratelcondensator zit.
Warmer dan badwater-temperatuur zouden ze niet mogen worden zonder belasting.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
Philips 655a trafo wordt warm.
door wybrand , Hoevelaken, 16.12.2016, 11:19 (2903 dagen geleden) @ Laurens
Hoi Laurens.
De ratel condensator heb ik weg gehaald (wacht op een nieuwe). Het caroussel stond op 220v.
Mijn ervaring is dat wanneer ik het op 245v zet, dat dan de gloeispanning te laag wordt.
Ik ben nu de 2 trafo's aan het vergelijken zonder belasting. Beide op 245 gezet.
Groeten,
Wybrand.
Philips 655a trafo wordt warm.
door Oldtimer , Oegstgeest, 16.12.2016, 10:30 (2903 dagen geleden) @ wybrand
Ik gebruik al jaren een energiemeter om te zien welk vermogen er wordt opgenomen door een apparaat.
Hoe je aan zo'n ding kunt komen vind je hier:
https://www.conrad.nl/nl/energiekostenmeters-o1114014.html
(nee, geen aandelen van die club).
Willem
Philips 655a trafo wordt warm.
door Loek , Exloo, 16.12.2016, 13:50 (2903 dagen geleden) @ Oldtimer
Ik heb ook geen aandelen,
Maar wat dacht je van onderstaande aanbieding. Er staan er nog veel meer. Voor 9 Euro ben je klaar en je kan het leuk inbouwen in je gescheiden voedingkast (als je die zelf gemaakt heb).
http://www.ebay.com/itm/New-20A-AC-Digital-LED-Power-Panel-Meter-Monitor-Power-Energy-V...
Met vriendelijke groet,
Loek
Philips 655a trafo wordt warm.
door Oldtimer , Oegstgeest, 16.12.2016, 15:37 (2903 dagen geleden) @ Loek
Bewerkt door Oldtimer, 16.12.2016, 15:43
Ik heb ook geen aandelen,
Maar wat dacht je van onderstaande aanbieding. Er staan er nog veel meer. Voor 9 Euro ben je klaar en je kan het leuk inbouwen in je gescheiden voedingkast (als je die zelf gemaakt heb).
http://www.ebay.com/itm/New-20A-AC-Digital-LED-Power-Panel-Meter-Monitor-Power-Energy-V...
Met vriendelijke groet,
Loek
Loek,
Dat is ook een heel mooie.
Maar het kan, na het bestellen, wel even duren voordat men hem ook daadwerkelijk thuis heeft...
Overigens als ik naar het bovenste plaatje kijk dan zie ik:
voltage: 229V > Uiteraard de netspanning ergens in China;
current: 0.00A > kennelijk is er niets aangesloten dus correcte aanwijzing;
power: 0.0W > zelfde verhaal als hier boven;
energy: 55Wh > waar komt dat vandaan?
De onderste plaatjes kloppen wel.
Eveneens met vriendelijke groet,
Willem
Philips 655a trafo wordt warm.
door Hans van der Marel , Hilversum, 16.12.2016, 16:56 (2903 dagen geleden) @ Oldtimer
voltage: 229V > Uiteraard de netspanning ergens in China;
current: 0.00A > kennelijk is er niets aangesloten dus correcte aanwijzing;
power: 0.0W > zelfde verhaal als hier boven;
energy: 55Wh > waar komt dat vandaan?
55Wh is de door dit metertje gemeten hoeveelheid verbruikte stroom bij eerdere metingen.
Philips 655a trafo wordt warm.
door Loek , Exloo, 16.12.2016, 19:25 (2903 dagen geleden) @ Oldtimer
Hallo Willem,
Uiteraard weet ik ook niet hoe deze plaatjes gemaakt zijn. Maar bijvoorbeeld de 55Wh
kan een meting geweest zijn van een tijd daarvoor. En voor de foto is de belasting er af gehaald en dan heb je weer 0A. Maar het verbruik tot dat moment was 55Wh
Kortom alles kan en voor wat betreft de wachttijd gemiddelde is deze twee weken.
Dus dat valt ook wel mee.
Met vriendelijke groet,
Loek
Philips 655a trafo wordt warm.
door rene , Castricum, 16.12.2016, 13:52 (2903 dagen geleden) @ Oldtimer
Er zitten waarschijnlijk slechte componenten in b.v. de voedingselco's met (gedeeltelijke) kortsluiting.
dit soort dingen is te meten haal de verbindingen secundair eens los , h.sp en gloeispanning .
Philips 655a trafo wordt warm.
door doeve , Borgercompagnie, 16.12.2016, 21:33 (2903 dagen geleden) @ rene
Wybrand schrijft alle buizen er uit , voedings elko is dan niet meer aan de orde!
Henk
--
HJD
Philips 655a trafo wordt warm.
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 16.12.2016, 17:06 (2903 dagen geleden) @ Oldtimer
Ik gebruik al jaren een energiemeter om te zien welk vermogen er wordt opgenomen door een apparaat.
Hoe je aan zo'n ding kunt komen vind je hier:https://www.conrad.nl/nl/energiekostenmeters-o1114014.html
(nee, geen aandelen van die club).
Willem
Ben ik nou zo dom? Leuk zo'n LED energie meter zonder buizen er in; maar daarmee vind je
toch geen eventueel kort gesloten windingen in een voeding trafo van een oude radio?
Hij geeft ook geen antwoord op de vraag hoe warm of een voeding trafo van een
Philips 655A radio mag worden. Onder normale belasting en bij geen belasting.
Cees.
--
CornelisBB
Philips 655a trafo wordt warm.
door John Hupse † , Schoonhoven, 16.12.2016, 18:28 (2903 dagen geleden) @ Oldtimer
Bewerkt door John Hupse †, 16.12.2016, 19:00
Je kunt in dit geval beter een universeelmeter gebruiken, deze in serie schakelen met de primaire wikkeling van de transformator en vervolgens de wisselstroom die er loopt op de meterschaal aflezen.
Bij een netspanning van 230 volt en een Philips 655A trafo die ingesteld staat op 245 volt meet je dan een nullaststroom van ongeveer 73 mA. Uiteraard moet je de lampen en lampjes eerst verwijderen zodat de transformator niet wordt belast.
Wanneer deze stroom aanzienlijk meer is dan is er sprake van een interne sluiting.
Wanneer je de ijzerverliezen van de transformator zou willen meten heb je niet genoeg aan een multimeter, maar dat is hier niet het geval.
Update. De trafo staat nu een uurtje aan met een primaire stroom van 73 mA, en is nu handwarm (circa 40 graden C). Lijkt dus allemaal volkomen normaal.
Philips 655a trafo wordt warm.
door wybrand , Hoevelaken, 16.12.2016, 19:37 (2903 dagen geleden) @ John Hupse †
Thanx voor deze informatie. Ik zal morgen dit meteen na meten.
Ik neem aan dat die 73 mA proef ondervindelijk is bepaald.
Groeten,
Wybrand.
Philips 655a trafo wordt warm.
door John Hupse † , Schoonhoven, 16.12.2016, 19:54 (2903 dagen geleden) @ wybrand
Ik neem aan dat die 73 mA proef ondervindelijk is bepaald.
ja, dat heb ik gemeten aan mijn 655A transformator, met een Metrix multimeter.
Het misverstand hier is dat je helemaal geen Wattmeter nodig hebt bij een sluiting in een transformator. Wel wanneer je de ijzerverliezen wilt meten, maar dat staat hier los van.
De primaire wikkeling van mijn trafo heeft een weerstand van in totaal 48 ohm, dus de koperverliezen bij nullast zijn ongeveer een kwart Watt.
Philips 655a trafo wordt warm.
door henk de bruijn , Gorinchem, 16.12.2016, 17:36 (2903 dagen geleden) @ wybrand
dit komt vaak wat Rene al aangeeft voort uit de voedingselco .
Philips 655a trafo wordt warm.
door huub.jak , 16.12.2016, 19:38 (2903 dagen geleden) @ henk de bruijn
Je kan een lamp in serie doen 60.w
zien of deze behoorlijk oplicht.
de radio trekt 45 watt ??
prik de buizen er in en zie
ook zonder belasting aanzien
Huub
Philips 655a trafo wordt warm.
door rene , Castricum, 16.12.2016, 20:39 (2903 dagen geleden) @ huub.jak
De radio bromt , trafo wordt warm , dat is de klacht.
het eerste waar ik aan denk zijn de voedingselco's of/en hij trekt teveel stroom (koppelcondensator vervangen).
Philips 655a trafo wordt warm.
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 16.12.2016, 21:49 (2903 dagen geleden) @ wybrand
Alleen toen ik hem langdurig ging testen (half uur) werd de trafo zeer warm. Niet loeiheet, zodat je hem niet meer kan aanraken, maar toch wel vrij warm (tegen heet aan).
Na een half uurtje werd ie nog steeds zeer warm. >
Tja,wat is heet? Een transformator die niet warm wordt duidt op een verspillend ontwerper volgens mijn oude leraar.
Ook niet belast moet er nu eenmaal werk verricht worden om de boel te magnetiseren.
Verder, over de verschillen tussen de werkelijke temperatuur en hoe deze door verschillende mensen geïnterpreteerd wordt zouden we nog wel een avondje kunnen bomen, beter van niet dus.
Over het algemeen wordt een temperatuur vanaf zo’n 40˚ al als erg warm ervaren, zo zijn er bijvoorbeeld maar weinig mensen die dit onder de douche kunnen verdragen. Voor transformatoren is 40˚ beslist niet uitzonderlijk.
Om een idee te geven, als iets een temperatuur van 70˚ heeft kun je het ca. 10 seconden vast houden, de transformatoren in radiotoestellen halen deze waarde niet. (als het goed is)
Als je een beetje nauwkeurig lage weerstanden kun meten kun je de temperatuur ook bepalen door de weerstand van de wikkeling te meten.
De temperatuur coëfficiënt van koper α = 0,00392 en de soortelijke weerstand P = 0,0178 Ω · mm²/m
Meet eerst bij kamertemperatuur (20˚) en dan na een uurtje nog eens.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Philips 655a trafo wordt warm.
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 16.12.2016, 23:44 (2903 dagen geleden) @ wybrand
Als de nullast- stroom van een trafo hoog is kan dat ook aan de kwaliteit blik liggen.
Van slecht blik is de hysteresislus breder, dan heeft zo'n blikpakket meer energie nodig om de veldwisselingen te kunnen volgen en wordt het warmer dan de wikkeling
en als het pakket wat krap bemeten is zal de zelfinductie te klein zijn voor hoge voedings- spanningen. Bij aansluiten van een onbelaste trafo op een variac kun je dan zien dat de
nullast- stroom boven een bepaalde spanning steiler gaat toenemen
Je trafo blijft in elk geval dróóg....
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Philips 655a trafo wordt warm.
door wybrand , Hoevelaken, 17.12.2016, 13:12 (2902 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Hallo.
Ik heb bij mijn trafo nog even na gemeten wat de verlies stroom is in rust-toestand. Ik moest wel improviseren, want mijn beide multi-meters kunnen geen wissel stroom meten (goedkopere types).
Ik heb dus een weerstand van 15 ohm in serie gezet. John meette een stroom van 73mA. Dus uitgaande van 230v, is dat een weerstand van 3150 ohm. 15 ohm is dus verwaarloosbaar.
De spanning over de weerstand die ik meette is 1.1v. Dit betekend dat er een stroom loopt van 1.1/15 = 0.07333 mA.
Kortom, mijn trafo gedraagt zich hetzelfde als die van John.
Groeten,
Wybrand.
Philips 655a trafo wordt warm.
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.12.2016, 18:23 (2902 dagen geleden) @ wybrand
zo simpel is dat.
Deze nullast stroom van 73 mA veroorzaakt een verlies in het koper van de primaire wikkeling gelijk aan I-kwadraat maal R, dat is hier een kwart Watt. Het vermogen dat deze transformator kan omzetten is 48 Watt. Je ziet dus dat de koperverliezen van zo'n transformator zeer klein zijn, slechts een half procent.
Wanneer er een sluiting aanwezig zou zijn in een van de wikkelingen van deze transformator (primair of secondair, maakt niet uit) dan nemen de koperverliezen sterk toe. Er gaat dan immers een kortsluitstroom lopen en dat zie je direct aan de nullast stroom.
Een ander verhaal vormen de ijzerverliezen. Deze verliezen zijn vrijwel onafhankelijk van de belasting van de transformator en bestaan uit wervelstroomverliezen en hysteresisverliezen. Je kunt de ijzerverliezen meten met behulp van een Wattmeter.
Omdat de ijzerverliezen alleen afhankelijk zijn van de kwaliteit van het ijzer heeft zo'n meting in dit geval geen enkele zin. Je wilt immers niet controleren of Philips indertijd wel de juiste kwaliteit ijzer heeft gebruikt, maar wel of er op dit moment al dan niet een sluiting zit in het koperdraad.