Philips bx 400 A bromt (Techniek Radio/TV)

door TIPO4 ⌂ @, Den Bommel, 21.12.2016, 06:02 (2898 dagen geleden) @ Zeeuw

Hallo Peter,

een warm welkom op het forum.
Ik zou die C41 zondermeer vervangen, hij zit in het anodecircuit van B3 (die EBC41 waar Paul het ook al over had),ziet er dus al beroerd uit en als deze echt doorslaat krijgt R19 het heel erg warm. Je zal met deze vervanging de brom niet per se laten verdwijnen, het is vooral om erger te voorkomen.

Als je dan toch bezig bent zou ik ook C40, C42 en C6 preventief vervangen. Het zijn stuk voor stuk teer rolblokcondensatoren (a.k.a teerknollen, discussies hierover zijn er veelvuldig op het forum :-D ) met een beruchte reputatie, vervanging doe je hier vooral omdat de condensatoren hier veel schade kunnen veroorzaken bij falen en afregeling is na vervanging op deze plaats toch niet nodig. De rest van de teerknollen zou ik vooral pas vervangen bij een aangetoond defect. Let op dat je C6 dient te vervangen met een condensator van tenminste de X2 specificatie, het ding staat echt letterlijk op de netspanning als de radio in bedrijf is. Leveranciers voor vervangende condensatoren zijn er genoeg, men prefereert wel eens de gele polyester condensatoren van jukebox revival, omdat die axiaal zijn, maar uitgerekend deze club heeft geen X2 condensatoren. Kies je werkspanning uiteraard hoog genoeg (min 400v).

De brom in je toestel zal zeer waarschijnlijk het gevolg zijn van een defecte voedings afvlakcondensator, de combinatie van C1/C2. Ook C3 (eigenlijk ook nog onderdeel van het afvlak circuit) is een verdachte. Elco's met een voldoende hoge werkspanning en de juiste capaciteit zijn er ook genoeg (47u ipv 50uF is prima) en als je de elco's tijdelijk stuk voor stuk overbrugt met nieuwe kan je in ieder geval makkelijk bepalen of hier je fout zit. Ook over goede elco's worden hier hele topics volgeschreven maar dat lijkt me voor later zorg. Wel bij elco's goed op de polariteit letten uiteraard.

Blijft de brom na de bovenstaande vervanging toch bestaan, dan zal je echt moeten gaan meten of desnoods eens met de radio naar een NVHR reparatiedag kunnen gaan.

Succes in ieder geval!

Met vriendelijke groet,
Elwin de Jong


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum