Geacht Forum:
Ik zou graag meer willen weten over deze radio,
zoals Merk Bouwjaar en land van herkomst.
Vragen over deze radio
door Henk Waardenburg , Doesburg, 17.01.2017, 13:15 (2869 dagen geleden) @ Rinus
Hallo Rinus,
Zijn de typenummers van de buizen nog leesbaar?
Of staan ze wellicht op een plakplaatje ergens in het toestel?
Die info wil het zoeken nog wel eens wat minder moeilijk maken.
Succes,
Henk
Vragen over deze radio
door Eleen , Deurne (BE), 17.01.2017, 13:21 (2869 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Bewerkt door Eleen, 17.01.2017, 13:32
Duidelijk de gouden 4volt serie
De buizenbezetting is waarschijnlijk AK1 / AF7 / ABL1 / AZ1
DE ABL1 is een AL4 met 2 diode's extra in de ballon en is later uitgebracht, waardoor je met deze buizenserie in de periode 1936 tot 1939 zit.
De Vermelding "Consortium des brevets français radio" plaatst de productie van het chassis in Frankrijk
Eleen
Vragen over deze radio
door Maurice , Dordrecht, 17.01.2017, 16:01 (2869 dagen geleden) @ Rinus
Gezien het logo en type plaatje lijkt het mij een merk "Clarville"
Uit Frankrijk.
Gezien de buizen periode 1935-1937
De buizen wat ik lees ieder geval een AF3 en een AL4.
Rest dan in de trant : AK2,AF3,ABC1,AL4,AZ1
Ga naarRMorg en tik in Clarville
Tip 359:
Leer omgaan met die site.
Daar is een geweldige hoeveelheid informatie.
Tip 567:
Plaats foto jouw toestel op die site:
Met alle denkbare gegevens die je nu uit toestel kan halen!!
Zo is die database groot geworden, enkel en alleen door de bijdrage van mede verzamelaars.
Vragen over deze radio
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.01.2017, 16:09 (2869 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door John Hupse †, 17.01.2017, 17:05
Je vind dit toestel hier http://www.nvhr.nl/schema.asp?Merk=Clarville&Model=V55A&isSubmitted=yes
Merk/Type: Clarville V55A
Buizen: AK2, AF3, ABL1, AM1, AZ1
Jaar: 1938
Schema van Clarville A5 http://www.nvhr.nl/schema.asp lijkt mij goed bruikbaar.
Vragen over deze radio
door Maurice , Dordrecht, 17.01.2017, 16:16 (2869 dagen geleden) @ John Hupse †
Sorry John,
NVHR Overruled natuurlijk alles!!
Vragen over deze radio
door John Hupse † , Schoonhoven, 18.01.2017, 08:01 (2868 dagen geleden) @ Maurice
NVHR overruled c.q. overrled natuurlijk alles
vind je dat? Bedankt voor je hartekreet, hoewel het meer de bedoeling is om hobbyisten op dit gebied een extra steun in de rug te bieden. Bij de forumelite gaat het inderdaad vaak om offensief gedrag, daar doe ik liever niet aan mee.
"Met overmacht verslaan" is nooit de bedoeling geweest van dit on-line NVHR-initiatief. Je verwijst zelf vaak door naar RMorg, ook al vind je daar geen enkele informatie over b.v. de Grundig 7060-56 of over b.v. de Clarville V55A (wat recente voorbeelden van toestellen waar op dit forum vragen over werden gesteld). Het staat je natuurlijk geheel vrij om zelf deze toestellen alsnog in te voeren op deze Zwitserse website (RMorg handelt inhoudelijk passief, en doet dit niet uit eigen beweging voor je). Ik zou dit toejuigen, zoals het nu gaat raadt men immers maar naar buizenbezettingen etc. Zie hiervoor een paar berichten terug, dan begrijp je beter wat ik bedoel. Je zet hiermee de vragenstellers op het verkeerde spoor. Natuurlijk doe je dit niet bewust, dat begrijp ik ook, je bedoelt een en ander waarschijnlijk grappig.
De NVHR is met dit soort ondersteuning al bijna 40 jaar bezig, en heeft inderdaad een grote voorsprong opgebouwd op het punt dat je zelf hier aansnijdt. Maar van "met overmacht verslaan" is wat mij betreft geen sprake. Het gaat bij de NVHR immers niet om de noodzaak om via commercie de "concurrentie" te verslaan, en dat maakt hier precies het verschil.
Vragen over deze radio
door Maurice , Dordrecht, 18.01.2017, 09:04 (2868 dagen geleden) @ John Hupse †
John
De opmerking was positief bedoeld.
Immers toestel staat daar keurig.
Vandaar.
Wat handig is aan rmorg is de plaatjes zoek functie en zoeken op buissetting.
Zo kwam ik vrij snel op die Caroville.
Gaf al eerder aan in ëen andere draad dat
men meer creatief moet zoeken.
En veel meer info moet geven.
Simpel zoek in toestel naar datum stempels op componenten etc.
Zie gewoon als mager interesse om zelf op zoek te gaan.
Vragen over deze radio
door John Hupse † , Schoonhoven, 18.01.2017, 10:01 (2868 dagen geleden) @ Maurice
De opmerking was positief bedoeld.
Natuurlijk, Maurice, daarom bedank ik je er toch ook voor! Staat er toch duidelijk.
Bij jouw gedachte dat een vereniging zoals de NVHR zich zou bezighouden met het "met overmacht verslaan" van anderen zet ik vervolgens toch een vraagteken. We werken juist graag samen op dit gebied, en dat lukt al jaren prima. B.v. in België en Duitsland. Je kunt natuurlijk best zeggen: "NvHR RuLeZ", maar de werkelijkheid is toch wat genuanceerder. Hoop dat je er begrip voor hebt.
Zie gewoon als mager interesse om zelf op zoek te gaan.
Ik begrijp je frustatie, er zijn echter met enig zoekwerk nog best mensen te vinden die wel interesse hebben in deze materie. De meeste hiervan hebben zich echter al lang van dit forum afgewend. Deze ontwikkeling versnelt het proces: het aantal beginnersvragen neemt sterk toe en het aantal mensen dat onderbouwde antwoorden kan geven neemt sterk af. Vandaar al dat gegis hier.
Vragen over deze radio
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.01.2017, 17:36 (2869 dagen geleden) @ John Hupse †
Er zit ook een 6,3 volt gloeiaansluiting op de voedingstrafo, deze is zeer waarschijnlijk voor de twee gloeilampjes van de schaalverlichting, maar ook voor het afstemoog. Dat zal dus een EM1 zijn i.p.v. een AM1.
AM1 buizen waren in Frankrijk niet courant.
Het toestel op de foto mist de ABL1, deze buis heeft een topaansluiting voor g1. Ik neem aan dat er hier wat met de bedrading is gerommeld.
Het is mogelijk dat de EM1 tevens wordt gebruikt als l.f. voor-versterker, je ziet dat wel vaker in Franse toestellen. De topaansluiting van de ABL1 wordt in dat geval gevoed uit de anode van het afstemoog (uiteraard via een koppelcondensator). Hier staan wat foto's van dit chassis in een wat meer originele staat http://retro-forum.com/viewtopic.php?f=2&t=20940