Voor mijn opleiding conservering en restauratie van hout en meubelen heb ik deze Siera 196X als opdracht gekregen. Het gaat erom dat ik zijn huidige conditie beschrijf maar ook zoveel mogelijk achtergrondinformatie over het toestel en dan vooral over de houten kast verzamel. Ik heb heel veel vragen, maar ik zou al blij zijn als jullie er een paar zouden kunnen beantwoorden.
Volgens radiomuseum.org is hij uit 1947 (Staleman zegt 1948). Zijn nummer is E1874. Ik begrijp dat hij dan in Eindhoven in de Philipsfabriek gemaakt is. Is dan het chassis in Eindhoven gemaakt, of ook de houten kast? Is het exemplaar 1874 dat van de band rolde, of werkte de nummering zo niet?
Zijn er namen bekend van ontwerpers? Zaten de ontwerpers bij Siera of bij Philips? Zou je de stijl late Art Deco noemen, of is er een betere beschrijving?
Ik zag de begrijfsfilm van Van der Heem uit 1942 waarin o.a. het maken van houten Erres radiokasten werd getoond. Indrukwekkend! Ik had niet beseft dat het zo'n grootschalige industrie was en dat alles in eigen beheer gemaakt werd. Was de Philipsfabriek in Eindhoven ook zo groot en modern en werd alles in eigen beheer gemaakt? Zou het productieproces vergelijkbaar met Van der Heem zijn geweest?
Hoe groot zou de oplage van dit type zijn geweest, moet ik denken aan honderden of duizenden of nog veel meer exemplaren? Werden ze geëxporteerd? Europa of wereldwijd? Ik zag in ieder geval een exemplaar op een Spaanse veilingsite staan.
In het radiovademecum van Staleman is te zien dat dit tot dan toe het duurste type was (f 410,-). Wat bepaalde de prijs? Ik zag dat een houten kast een stuk duurder is dan bakeliet, en 50W duurder dan 43W. Ik zie ze in de tijd die Staleman behandelt geleidelijk fors duurder worden en vanaf 1950 worden ze weer wat goedkoper. Zou dat materiaalschaarste zijn of zijn er andere oorzaken?
Hoe lang zou een dergelijke radio in een huiskamer hebben gestaan voor hij werd afgedankt? Aan deze is te zien dat hij zijn latere leven in een garage oid heeft gesleten.
Erg bedankt alvast voor de moeite!
Siera 196X productieproces
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 21.01.2017, 18:43 (2865 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Bewerkt door Maarten Bakker, 21.01.2017, 18:56
Volgens radiomuseum.org is hij uit 1947 (Staleman zegt 1948). Zijn nummer is E1874. Ik begrijp dat hij dan in Eindhoven in de Philipsfabriek gemaakt is. Is dan het chassis in Eindhoven gemaakt, of ook de houten kast? Is het exemplaar 1874 dat van de band rolde, of werkte de nummering zo niet?
De laatste bewerking is dan in Eindhoven uitgevoerd, maar grote kans dat chassis en kast ook in of rond Eindhoven gemaakt zijn. Over kasten weet ik niet heel veel dus mogelijk kan iemand anders me aanvullen of corrigeren.
De serienummering begon vaak niet bij 1 te tellen maar bij een ander rond getal, zou dus zomaar kunnen dat het hier om het 874ste exemplaar gaat. Bij Philips verschilde dat nog wel eens dus vandaar geen volledige zekerheid in dit geval (later werd er ook wel gesproken van batchnummer+serienummer) maar bij Van der Heem begon men behoorlijk konsekwent bij 1001 te tellen.
Verder is het niet zo dat toestellen maar 1 jaar in productie waren en een modeljaar hoeft ook nog niet samen te vallen met een kalenderjaar. Radiomuseum.org heeft het over seizoen 1947/1948 dus dat klopt wel ongeveer met Staleman.
Als je een toestel niet in het algemeen maar specifiek dat toestel wilt dateren, dan ga je op zoek naar datumcodes, die zijn per onderdeel op de week nauwkeurig (sommige toeleveranciers zelfs op de dag nauwkeurig). Op de luidspreker, op spoelenbussen, op trafo's. Doorgaans staan er twee nummers op zulke onderdelen, een codenummer of staart daarvan (artikelnummer) en een datumcode. Als je daar wat van noteert of fotografeert, geef ik graag uitleg.
Ik zag de begrijfsfilm van Van der Heem uit 1942 waarin o.a. het maken van houten Erres radiokasten werd getoond. Indrukwekkend! Ik had niet beseft dat het zo'n grootschalige industrie was en dat alles in eigen beheer gemaakt werd. Was de Philipsfabriek in Eindhoven ook zo groot en modern en werd alles in eigen beheer gemaakt? Zou het productieproces vergelijkbaar met Van der Heem zijn geweest?
Philips en Van der Heem waren in die jaren vrij close, dus er zullen de nodige overeenkomsten in de processen gezeten hebben. Er werden over en weer ook onderdelen en zelfs wel eens chassis of toestellen geleverd. De totale productiecapaciteit van Philips zal groter zijn geweest dan die van Van der Heem, er werden ook gerust kleinere fabrieken en toeleveranciers in de omgeving gezocht, gekocht of opgericht daar waar VdH het op eigen terrein hield. De details ken ik helaas niet maar er is wel wat over in de literatuur geschreven.
Hoe groot zou de oplage van dit type zijn geweest, moet ik denken aan honderden of duizenden of nog veel meer exemplaren? Werden ze geëxporteerd? Europa of wereldwijd? Ik zag in ieder geval een exemplaar op een Spaanse veilingsite staan.
Siera was in beginsel een merk voor de Belgische markt, maar werd ook als algemeen exportmerk gebruikt. Export vond vooral plaats naar landen of regio's waar geen eigen fabriek was, of waar een model niet teveel op een daar al geleverd Philipsmodel moest lijken. Een latere vuistregel is dat massaproductie loonde vanaf 10.000 stuks, geen idee of dat ook toen al zo was maar het zal in elk geval in de duizenden zijn.
In het radiovademecum van Staleman is te zien dat dit tot dan toe het duurste type was (f 410,-). Wat bepaalde de prijs? Ik zag dat een houten kast een stuk duurder is dan bakeliet, en 50W duurder dan 43W. Ik zie ze in de tijd die Staleman behandelt geleidelijk fors duurder worden en vanaf 1950 worden ze weer wat goedkoper. Zou dat materiaalschaarste zijn of zijn er andere oorzaken?
Hout was inderdaad een luxeartikel omdat het lastiger in massa te produceren was (meer handwerk).
Hoe lang zou een dergelijke radio in een huiskamer hebben gestaan voor hij werd afgedankt? Aan deze is te zien dat hij zijn latere leven in een garage oid heeft gesleten.
Er werd toen nog vaak gerepareerd dus 10 jaar of meer was niet vreemd voor een eerste leven en daarna naar de slaapkamer, kinderkamer, garage, etc.
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 21.01.2017, 19:32 (2864 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Maarten, dank je wel voor je uitgebreide antwoord!
Als je een toestel niet in het algemeen maar specifiek dat toestel wilt dateren, dan ga je op zoek naar datumcodes, die zijn per onderdeel op de week nauwkeurig (sommige toeleveranciers zelfs op de dag nauwkeurig). Op de luidspreker, op spoelenbussen, op trafo's. Doorgaans staan er twee nummers op zulke onderdelen, een codenummer of staart daarvan (artikelnummer) en een datumcode. Als je daar wat van noteert of fotografeert, geef ik graag uitleg.
Helaas heb ik het toestel niet hier en moet het met foto's. En daar staan niet zoveel elektrische onderdelen op. Het nummer van de luidspreker kan ik wel duidelijk lezen: 4923814 4740 5. Komt die dan uit 1947, week 40, dag 5? Verder zie ik nog 1920 269 op een busje, en 0351 387 op een ander.
Philips en Van der Heem waren in die jaren vrij close, dus er zullen de nodige overeenkomsten in de processen gezeten hebben. Er werden over en weer ook onderdelen en zelfs wel eens chassis of toestellen geleverd. De totale productiecapaciteit van Philips zal groter zijn geweest dan die van Van der Heem, er werden ook gerust kleinere fabrieken en toeleveranciers in de omgeving gezocht, gekocht of opgericht daar waar VdH het op eigen terrein hield. De details ken ik helaas niet maar er is wel wat over in de literatuur geschreven.
Heb je misschien ook titels voor literatuur?
Oja, en alle buizen zijn verdwenen. Zou hij dan geplunderd zijn voor buizen, of waren die waarschijnlijk gewoon stuk?
Siera 196X productieproces
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 21.01.2017, 19:51 (2864 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Bewerkt door Maarten Bakker, 21.01.2017, 20:05
Maarten, dank je wel voor je uitgebreide antwoord!
Als je een toestel niet in het algemeen maar specifiek dat toestel wilt dateren, dan ga je op zoek naar datumcodes, die zijn per onderdeel op de week nauwkeurig (sommige toeleveranciers zelfs op de dag nauwkeurig). Op de luidspreker, op spoelenbussen, op trafo's. Doorgaans staan er twee nummers op zulke onderdelen, een codenummer of staart daarvan (artikelnummer) en een datumcode. Als je daar wat van noteert of fotografeert, geef ik graag uitleg.
Helaas heb ik het toestel niet hier en moet het met foto's. En daar staan niet zoveel elektrische onderdelen op. Het nummer van de luidspreker kan ik wel duidelijk lezen: 4923814 4740 5. Komt die dan uit 1947, week 40, dag 5? Verder zie ik nog 1920 269 op een busje, en 0351 387 op een ander.
Dag 5 weet ik niet helemaal zeker maar ligt wel voor de hand, en inderdaad 1947 week 40.
De datumcode 387 op het tweede busje klopt daar goed mee: week 38 van 1947. De datumcode op het eerste busje zou week 26 van 1949 moeten zijn, maar dat ligt wel erg ver uit de buurt (modeljaar 47/48 en laag serienummer dus productie in 1949 erg onwaarschijnlijk, ook is bijna 2 jaar verschil tussen de onderdelen vrij veel - kan trouwens wel) dus die is later vervangen of er staat misschien toch 267?
Philips en Van der Heem waren in die jaren vrij close, dus er zullen de nodige overeenkomsten in de processen gezeten hebben. Er werden over en weer ook onderdelen en zelfs wel eens chassis of toestellen geleverd. De totale productiecapaciteit van Philips zal groter zijn geweest dan die van Van der Heem, er werden ook gerust kleinere fabrieken en toeleveranciers in de omgeving gezocht, gekocht of opgericht daar waar VdH het op eigen terrein hield. De details ken ik helaas niet maar er is wel wat over in de literatuur geschreven.
Heb je misschien ook titels voor literatuur?
Dat moet ik je schuldig blijven. Er is een meerdelig standaardwerk waar Philips altijd naar verwijst 'Nee, we laten sinds Marcel Metze geen mensen meer in ons archief toe maar als u dit leest weet u alles wat u zou moeten weten'. Ik ben zelf aan de andere kant van het uitzoekwerk begonnen ooit (exemplaaronderzoek, dus toestellen, foto's en technische documenten bestuderen) en beschouw de boeken meer als noodzakelijke aanvulling om de bevindingen beter te kunnen plaatsen. Ik heb dus wel een redelijke verzameling codenummers en typenummers+serienummers en hun samenhang en aanvullende informatie opgebouwd inmiddels, maar een groot deel van wat ik aan boeken op de plank of op de verlanglijst heb staan heb ik nog niet uit helaas.
Oja, en alle buizen zijn verdwenen. Zou hij dan geplunderd zijn voor buizen, of waren die waarschijnlijk gewoon stuk?
Slijtage van buizen viel over het algemeen nogal mee. Het was aantrekkelijk voor minder geschoolde reparateurs en voor mensen die hun eigen toestel onderhielden om ze onnodig te vervangen omdat het zo simpel te doen was (dus ook aantrekkelijk om ze te plunderen als het toestel naar zolder verdween). In de eerste 10 jaar moest er misschien een keer een buis gewisseld worden die af fabriek al wat zwak was of erg zwaar belast werd, maar toestellen die na hun normale leven op zolder belandden hebben naast de nodige andere reparaties meestal maar 1 of 2 nieuwe buizen nodig. Afhankelijk van het ontwerp moesten zwaar belaste buizen (eindbuis, gelijkrichter, afstemoog) vaker gewisseld worden terwijl licht belaste buizen het na 25 jaar gebruik en 45 jaar op zolder nog prima doen. Gelijkrichter en eindbuis gingen na de eerste gebruiksjaren trouwens ook vaak voortijdig stuk door defecte papiercondensatoren (in de volksmond: teerknollen) die afhankelijk van o.a. de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid en hoe regelmatig het toestel gebruikte werd een lastig voorspelbare en beperkte levensduur hadden. Ook werden buizen onnodig vervangen door in waarde opgelopen composietweerstanden. Soms hielp een verse buis wel even omdat die net iets beter presteerde, maar het lag dan toch echt aan de weerstand. De meeste onversleutelde of licht gerepareerde toestellen die ik tegenkom hebben nog grotendeels hun oorspronkelijke buisbezetting (ook buizen hebben datumcodes en die kloppen vaak ook wel binnen een paar maanden).
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 21.01.2017, 20:35 (2864 dagen geleden) @ Maarten Bakker
De datumcode 387 op het tweede busje klopt daar goed mee: week 38 van 1947. De datumcode op het eerste busje zou week 26 van 1949 moeten zijn, maar dat ligt wel erg ver uit de buurt (modeljaar 47/48 en laag serienummer dus productie in 1949 erg onwaarschijnlijk, ook is bijna 2 jaar verschil tussen de onderdelen vrij veel - kan trouwens wel) dus die is later vervangen of er staat misschien toch 267?
Hm, er staat toch 269 op. Ik vermeld die overwegingen ook wel in mijn verslag. (met bron, uiteraard)
Dat moet ik je schuldig blijven. Er is een meerdelig standaardwerk waar Philips altijd naar verwijst 'Nee, we laten sinds Marcel Metze geen mensen meer in ons archief toe maar als u dit leest weet u alles wat u zou moeten weten'. Ik ben zelf aan de andere kant van het uitzoekwerk begonnen ooit (exemplaaronderzoek, dus toestellen, foto's en technische documenten bestuderen) en beschouw de boeken meer als noodzakelijke aanvulling om de bevindingen beter te kunnen plaatsen. Ik heb dus wel een redelijke verzameling codenummers en typenummers+serienummers en hun samenhang en aanvullende informatie opgebouwd inmiddels, maar een groot deel van wat ik aan boeken op de plank of op de verlanglijst heb staan heb ik nog niet uit helaas.
Ha, lekker makkelijk van Philips. Dat is dan misschien een van de werken die genoemd zijn in het wikipediaartikel over Philips. Die boeken zijn moeilijk te vinden zo te zien, of duur. Nou ja, ik weet in ieder geval al een boel meer.
Slijtage van buizen viel over het algemeen nogal mee. Het was aantrekkelijk voor minder geschoolde reparateurs en voor mensen die hun eigen toestel onderhielden om ze onnodig te vervangen omdat het zo simpel te doen was (dus ook aantrekkelijk om ze te plunderen als het toestel naar zolder verdween). In de eerste 10 jaar moest er misschien een keer een buis gewisseld worden die af fabriek al wat zwak was of erg zwaar belast werd, maar toestellen die na hun normale leven op zolder belandden hebben naast de nodige andere reparaties meestal maar 1 of 2 nieuwe buizen nodig. Afhankelijk van het ontwerp moesten zwaar belaste buizen (eindbuis, gelijkrichter, afstemoog) vaker gewisseld worden terwijl licht belaste buizen het na 25 jaar gebruik en 45 jaar op zolder nog prima doen. Gelijkrichter en eindbuis gingen na de eerste gebruiksjaren trouwens ook vaak voortijdig stuk door defecte papiercondensatoren (in de volksmond: teerknollen) die afhankelijk van o.a. de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid en hoe regelmatig het toestel gebruikte werd een lastig voorspelbare en beperkte levensduur hadden. Ook werden buizen onnodig vervangen door in waarde opgelopen composietweerstanden. Soms hielp een verse buis wel even omdat die net iets beter presteerde, maar het lag dan toch echt aan de weerstand. De meeste onversleutelde of licht gerepareerde toestellen die ik tegenkom hebben nog grotendeels hun oorspronkelijke buisbezetting (ook buizen hebben datumcodes en die kloppen vaak ook wel binnen een paar maanden).
Geplunderd dan waarschijnlijk. Op verschillende momenten, aan het verschil in stof te zien
Siera 196X productieproces
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 22.01.2017, 00:44 (2864 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Een leerzaam boek zou kunnen zijn "Philips en zijn toeleveranciers". Ik heb het hier niet direct voor handen (staat elders op de plank), dus ik weet even niet of het ook teruggaat in de historie tot de jaren '40.
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 22.01.2017, 09:35 (2864 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Een leerzaam boek zou kunnen zijn "Philips en zijn toeleveranciers". Ik heb het hier niet direct voor handen (staat elders op de plank), dus ik weet even niet of het ook teruggaat in de historie tot de jaren '40.
Dat ga ik proberen nog te vinden. Klinkt precies als wat ik nodig heb.
Siera 196X productieproces
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 23.01.2017, 01:01 (2863 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
De datumcode 387 op het tweede busje klopt daar goed mee: week 38 van 1947. De datumcode op het eerste busje zou week 26 van 1949 moeten zijn, maar dat ligt wel erg ver uit de buurt (modeljaar 47/48 en laag serienummer dus productie in 1949 erg onwaarschijnlijk, ook is bijna 2 jaar verschil tussen de onderdelen vrij veel - kan trouwens wel) dus die is later vervangen of er staat misschien toch 267?
Hm, er staat toch 269 op. Ik vermeld die overwegingen ook wel in mijn verslag. (met bron, uiteraard)
Ook iets dat bij de opdruk 1920 past, kan ik niet in de documentatie terugvinden. Het meest waarschijnlijke bijpassende codenummer zou A3 121 92.0 zijn en dat klopt opzich wel ongeveer met 1949/1950 maar niet met het toestel en niet met de documentatie.
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 23.01.2017, 06:12 (2863 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ook iets dat bij de opdruk 1920 past, kan ik niet in de documentatie terugvinden. Het meest waarschijnlijke bijpassende codenummer zou A3 121 92.0 zijn en dat klopt opzich wel ongeveer met 1949/1950 maar niet met het toestel en niet met de documentatie.
Aha! Voor zover deze leek dat kan beoordelen (ik kan alleen plaatjes vergelijken) is dit ook geen origineel onderdeel. In de plaatjes van andere toestellen zit op die plaats een hogere ronde bus, in "mijn" toestel een lager wit rechthoekig onderdeel met contactpunten erop, als een vierkante batterij. Dat verklaart wel dat die nummers niet kloppen neem ik aan. Dank je voor het doorzoeken.
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 23.01.2017, 08:18 (2863 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Siera 196X productieproces
door Hans PA0H , Apeldoorn, 23.01.2017, 09:42 (2863 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
De tweede mf trafo(dat rechthoekig busje) is een reparatie en niet origineel. Kan wel goed werken.
groeten , Hans PA0H
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 23.01.2017, 10:05 (2863 dagen geleden) @ Hans PA0H
De tweede mf trafo(dat rechthoekig busje) is een reparatie en niet origineel. Kan wel goed werken.
groeten , Hans PA0H
Hoi Hans, dank je! En aan het nummer te zien misschien een onderdeel al uit 1949 misschien?
Siera 196X productieproces
door Hans PA0H , Apeldoorn, 23.01.2017, 11:11 (2863 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Die rechthoekige busjes zijn er vanaf eind vijftiger jaren en hebben het de rest van de buizentijd volgehouden. Er waren ook versies voor printmontage.
groeten , Hans PA0H
Siera 196X productieproces
door Franc , 23.01.2017, 12:31 (2863 dagen geleden) @ Hans PA0H
Volgens mij waren deze spoelbusjes al in het begin van de fifties present.
Noem een toestel; BX433A is een radio die zijn cyclus in 1953 begon.
En in sommige U"tjes van nog eerder heb ik ze ook gezien.
Het type A3127.00 en 01 ben ik een toestel van 1953 tegengekomen maar ook in een hele late plano van 1965.
Maar ja, goed is goed en nog kleiner zal alleen bij transistortoestellen nodig zijn.
Maar die waren dan ook superklein op die miniatuurprinten!
Groet Frank
Siera 196X productieproces
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 23.01.2017, 16:28 (2863 dagen geleden) @ Hans PA0H
Bewerkt door Maarten Bakker, 23.01.2017, 17:25
Die rechthoekige busjes zijn er vanaf eind vijftiger jaren en hebben het de rest van de buizentijd volgehouden. Er waren ook versies voor printmontage.
Maak er maar 10 jaar eerder van. De BX462A is daar een goede illustratie van. Productie begonnen in 1946 bij Philips met ronde bussen, toen in 1947 en in 1948 voortgezet bij Van der Heem met ronde bussen en toen in 1949 weer terug naar Philips met rechthoekige busjes. Bij Philips Eindhoven was het productieproces dus ergens tussen 1946 en 1949 al omgesteld op de nieuwe busjes.
Siera 196X productieproces
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 23.01.2017, 17:41 (2863 dagen geleden) @ Maarten Bakker
RECTIFICATIE!
Maak er maar 10 jaar eerder van. De BX462A is daar een goede illustratie van. Productie begonnen in 1946 bij Philips met ronde bussen, toen in 1947 en in 1948 voortgezet bij Van der Heem met ronde bussen en toen in 1949 weer terug naar Philips met rechthoekige busjes. Bij Philips Eindhoven was het productieproces dus ergens tussen 1946 en 1949 al omgesteld op de nieuwe busjes.
Daar klopt iets niet, kennelijk had ik dat fout in m'n hoofd zitten. De BX462A/01 van 1949 heeft nog steeds ronde bussen. Dat is dus GEEN illustratie van de omstelling van de productie.
Als ik op mijn bestand met codenummers afga, dan waren er in elk geval in 1951 wel modellen met rechthoekige busjes en waarschijnlijk niet héél veel eerder. 1949 staat daarmee toch wat meer op losse schroeven dan ik dacht, het zou ook kunnen dat het toestel na 1959 nog gerepareerd is. Hoe gaan we daar achter komen? Ik ga er nog even goed over nadenken.
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 23.01.2017, 20:31 (2862 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Maak er maar 10 jaar eerder van. De BX462A is daar een goede illustratie van. Productie begonnen in 1946 bij Philips met ronde bussen, toen in 1947 en in 1948 voortgezet bij Van der Heem met ronde bussen en toen in 1949 weer terug naar Philips met rechthoekige busjes. Bij Philips Eindhoven was het productieproces dus ergens tussen 1946 en 1949 al omgesteld op de nieuwe busjes.
Daar klopt iets niet, kennelijk had ik dat fout in m'n hoofd zitten. De BX462A/01 van 1949 heeft nog steeds ronde bussen. Dat is dus GEEN illustratie van de omstelling van de productie.Als ik op mijn bestand met codenummers afga, dan waren er in elk geval in 1951 wel modellen met rechthoekige busjes en waarschijnlijk niet héél veel eerder. 1949 staat daarmee toch wat meer op losse schroeven dan ik dacht, het zou ook kunnen dat het toestel na 1959 nog gerepareerd is. Hoe gaan we daar achter komen? Ik ga er nog even goed over nadenken.
Het is geen halszaak hoor, maar ik vind het wel interessant om te weten. Dat zou betekenen dat hij in ieder geval niet binnen 12 jaar al naar zolder is verdwenen.
Er zat een rest van een papiertje op de achterkant geplakt waarop Zaandam was getypt. Zou dat het adres van een klant zijn geweest of het adres van de winkel?
Siera 196X productieproces, Bedankt!!
door Welmoed Kreb , 10.03.2017, 18:00 (2817 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Bewerkt door Welmoed Kreb, 10.03.2017, 18:48
Beste Maarten, Hans, Franc, Maurice, Jan en Antoine,
Hartelijk dank voor al jullie antwoorden op mijn vragen over de Siera S196X. Jullie hulp was goed besteed, want ik had een 9 voor mijn essay
En ik ben wel een beetje aangestoken geraakt door de oude houten radio's, dus wie weet kom ik weer eens terug met een eigen exemplaar.
Nogmaals bedankt!
Groeten, Welmoed
Siera 196X productieproces, Bedankt!!
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 12.03.2017, 00:53 (2815 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Maar jij hebt toch het harde werk gedaan, netjes!
P.S. Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je essay.
Siera 196X productieproces, Bedankt!!
door Welmoed Kreb , 12.03.2017, 07:59 (2815 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Maar jij hebt toch het harde werk gedaan, netjes!
P.S. Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je essay.
Het was voor de opleiding hout en meubelrestauratie. Dus het gaat een klein beetje over de radio en heel veel over kijk in dit hoekje zit een kras en kijk daar is een stukje fineer los. Ik ga zo op mijn pc proberen of ik je m kan sturen. (Door de ogen van een kenner heb ik vast allerlei onzin verteld)
Siera 196X productieproces
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 23.01.2017, 16:25 (2863 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
De tweede mf trafo(dat rechthoekig busje) is een reparatie en niet origineel. Kan wel goed werken.
Hoi Hans, dank je! En aan het nummer te zien misschien een onderdeel al uit 1949 misschien?
Het is zo aan de foto te zien in elk geval een reparatie die met officiële Philipsonderdelen is gedaan. Toen de grote spoelenbussen uit de productie verdwenen (en dat was inderdaad ergens rond 1948/1949) kon je verloopplaatjes en bevestigingsbeugeltjes krijgen om de moderne rechthoekige busjes te gebruiken.
1949 staat zo goed als vast, enige alternatief zou 1959 zijn (toen gebruikten ze nog dezelfde datumcodes en codenummers) maar dat lijkt me wel erg laat.
Siera 196X productieproces
door Maurice , Dordrecht, 23.01.2017, 21:54 (2862 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
1e ECH21 is er al wat jaartje uit zo te zien aan stof.
Overige 4 buizen zijn er onlangs even snel uit getrokken..
Altijd jammer.
Gelukkig gangbare buizen en nog vollop te verkrijgen.
Naast de kast reparatie zou ik het toestel toch ook trachten nieuw leven in te blazen.
Is goed te doen.
Siera 196X productieproces
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 21.01.2017, 20:12 (2864 dagen geleden) @ Maarten Bakker
In het radiovademecum van Staleman is te zien dat dit tot dan toe het duurste type was (f 410,-). Wat bepaalde de prijs? Ik zag dat een houten kast een stuk duurder is dan bakeliet, en 50W duurder dan 43W. Ik zie ze in de tijd die Staleman behandelt geleidelijk fors duurder worden en vanaf 1950 worden ze weer wat goedkoper. Zou dat materiaalschaarste zijn of zijn er andere oorzaken?
Hout was inderdaad een luxeartikel omdat het lastiger in massa te produceren was (meer handwerk).
Als aanvulling hierop: behalve door het kastmateriaal, werd de prijs bepaald door 'features' zoals een extra golfband of bij toptoestellen zelfs voorkeuzezenders of automatische afstemming en door ontvangstkwaliteit (gevoeligheid, selectiviteit - hangt samen met het aantal afgestemde kringen en buizen) en uitgangsvermogen (dimensionering van de eindversterker en luidspreker of luidsprekers).
Je schrijft 43W en 50W, bedoel je daarmee het opgenomen vermogen? Die 7W verschil kan bijvoorbeeld in een extra buis zitten of in een zwaardere eindtrap.
En tenslotte nog over het kastmateriaal: bakeliet was bij de invoering ervan toch een beetje wat goedkoop uitziend Chinees plastic nu is. Eigenlijk onvoorstelbaar omdat we bakeliet nu juist als bijzonder ervaren omdat er vaak veel moeite in het design werd gestoken en omdat het nauwelijks meer gemaakt wordt.
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 21.01.2017, 20:26 (2864 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Je schrijft 43W en 50W, bedoel je daarmee het opgenomen vermogen? Die 7W verschil kan bijvoorbeeld in een extra buis zitten of in een zwaardere eindtrap.
Ehm, daar heb ik geen idee van. Dat is wat Staleman vermeldt, bij deze zegt hij 50W.
En tenslotte nog over het kastmateriaal: bakeliet was bij de invoering ervan toch een beetje wat goedkoop uitziend Chinees plastic nu is. Eigenlijk onvoorstelbaar omdat we bakeliet nu juist als bijzonder ervaren omdat er vaak veel moeite in het design werd gestoken en omdat het nauwelijks meer gemaakt wordt.
Ja, die bakelieten ontwerpen zien er veel moderner uit dan de meeste houten kasten. Mensen zijn toch een beetje behoudend blijkbaar. Ik vind die houten kast in ieder geval wel interessant om te bekijken, hoe ze hebben geprobeerd om het makkelijk te produceren te maken, maar dat er toch nog zoveel handwerk in zit.
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 21.01.2017, 20:43 (2864 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
En tenslotte nog over het kastmateriaal: bakeliet was bij de invoering ervan toch een beetje wat goedkoop uitziend Chinees plastic nu is. Eigenlijk onvoorstelbaar omdat we bakeliet nu juist als bijzonder ervaren omdat er vaak veel moeite in het design werd gestoken en omdat het nauwelijks meer gemaakt wordt.
Zou hout trouwens mooier klinken dan bakeliet? Een betere klankkast vormen ofzo?
Siera 196X productieproces
door Maurice , Dordrecht, 21.01.2017, 23:42 (2864 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Siera was zeker va 1937 een100% Philips.
Met name bedoeld voor export.
Zie ook de beschrijving Rmorg.
Verder net als veel andere merknamen Siera, Aristona, Erres, NSF.
Zo is de Siera 196 chassis 100% identiek aan de NSF H218X
Er zit alleen een andere kast om heen.
Dan terug naar de serie nummers is het dus maar de vraag hoe er destijds genummerd werd.
immers de chassis zijn gelijk.
Kan zo snel niet vinden maar vast dat er ook een Philips model was met identiek chassis.
De kast werd zowel in eigen beheer als ook extern gebouwd.
Is hier op forum eens besproken.
EDIT: IK WAS HET ZELF ZIE DEZE DRAAD:
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=220942
Ontwerp kasten werd denk ik bijna zeker binnen hier dan Siera ontworpen.
Er is daar verder nooit iets over bekend geworden, je zult dan werkelijk de fabriek archieven moeten opzoeken.
Wel is het zo dat de kasten werden ontworpen ook naar de wensen die in een land
golden destijds.
Er zit uiterlijk verschil in ontwerp per periode over de diverse landen.
Verder bekijk eens heel goed de constructie van die kasten.
Bekijk en bedenk hoe hoe deze gevormd is en de stevigheid er in aan gebracht.
Je kunt er gerust op gaan staan.
Let op er zit fineer op.
Dat is maar een dun laagje , pas dus op met schuren.
In de film heb je denk ik al gezien de verschillende bewerkings stappen.
Siera 196X productieproces
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 22.01.2017, 00:48 (2864 dagen geleden) @ Maurice
Siera was zeker va 1937 een100% Philips.
Met name bedoeld voor export.
Zie ook de beschrijving Rmorg.
Deze beschrijving dus: http://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?company_id=107
Siera België vanaf 1932 en Siera Nederland (waarschijnlijk voor exportmodellen) vanaf 1933. Weliswaar de eerste jaren via allerlei aandelen- en dochterbedrijfconstructies zoals Philips dat zo vaak deed maar ik durf de stelling wel aan dat ze door Philips' toedoen opgericht zijn.
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 22.01.2017, 09:45 (2864 dagen geleden) @ Maurice
Ha Maurice, dank je!
Dan terug naar de serie nummers is het dus maar de vraag hoe er destijds genummerd werd.
immers de chassis zijn gelijk.
Ok, duidelijk
De kast werd zowel in eigen beheer als ook extern gebouwd.
Is hier op forum eens besproken.
EDIT: IK WAS HET ZELF ZIE DEZE DRAAD:
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=220942
Dat draadje had ik al gevonden, maar maakt nu meer duidelijk. Het stikte op dat moment dus eigenlijk van de radiokastenfabrieken/fabriekjes!
Ontwerp kasten werd denk ik bijna zeker binnen hier dan Siera ontworpen.
Bedoel je het ontwerp vrijwel zeker door Philips, of juist door Siera, of vrijwel zeker door of de een, of de ander?
Wel is het zo dat de kasten werden ontworpen ook naar de wensen die in een land
golden destijds.Er zit uiterlijk verschil in ontwerp per periode over de diverse landen.
Hm, interessant! Dat dat uiterlijk al zo belangrijk was. Ik had gedacht, je koopt een stuk dure techniek, en dat komt dan vanzelf in een kast en je hebt niks te kiezen. Een beetje zoals een wasmachine, die koop je ook niet in eerste instantie op uiterlijk. Deze vind ik er behoorlijk "ouderwets" uitzien, ten opzichte van andere Sieramodellen zoals bijvoorbeeld zo'n asymmetrische S21B uit 1937. Dan hebben ze dus voor bepaalde consumenten of bepaalde landen ontworpen. Dan ben ik wel benieuwd naar welke landen deze dan geëxporteerd werd.
Verder bekijk eens heel goed de constructie van die kasten.
Bekijk en bedenk hoe hoe deze gevormd is en de stevigheid er in aan gebracht.
Je kunt er gerust op gaan staan.
Let op er zit fineer op.
Dat is maar een dun laagje , pas dus op met schuren.
Dat wil ik geloven, dat je erop kunt staan Aan de constructie is ook nooit iets stukgegaan. Wel aan de lak en aan het fineer, maar hij is dan ook ruw behandeld geweest zo te zien. Op zich zitten fineer en lak er nog goed op, afgezien van die stoten en krassen dan. Ik vroeg me over de lak trouwens nog wat af, maar dat zal ik in een ander draadje vragen.
Siera 196X productieproces
door J.Post , Brisbane, 22.01.2017, 02:45 (2864 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Hallo Welmoed,
Het eerste apparaat wat is verschenen met dit chassis was de S159X in 1946 die liep
door tot 1947. In 1947 verscheen de H191 en nog de H218 die door liep tot 1948.
Van Siera is 1948 nog een verschenen met het zelfde chassis maar dan met 2 x EBL21
in de eindtrap, de 236X gestuurd door een inganstrafo.
Wat het ontwerp van de kast betreft, voormij is de S159X de uitschieter, ik
heb dan ook voor mijn eigen verzameling een weer in nieuwstaat gerestaureerd
waarvan het verslag is opgenomen in het NVHR blad van September 2004.
Onder de naam Philips komje dit chassis niet tegen.
Met vr. groet,
Jan Post.
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 22.01.2017, 10:05 (2864 dagen geleden) @ J.Post
Hoi Jan, dank je, en helemaal uit Brisbane
Het eerste apparaat wat is verschenen met dit chassis was de S159X in 1946 die liep
door tot 1947. In 1947 verscheen de H191 en nog de H218 die door liep tot 1948.
Van Siera is 1948 nog een verschenen met het zelfde chassis maar dan met 2 x EBL21
in de eindtrap, de 236X gestuurd door een inganstrafo.
Aha, de techniek kon langer mee, en vooral in kasten werd er dus aan alle kanten gevarieerd.
Wat het ontwerp van de kast betreft, voormij is de S159X de uitschieter, ik
heb dan ook voor mijn eigen verzameling een weer in nieuwstaat gerestaureerd
waarvan het verslag is opgenomen in het NVHR blad van September 2004.
Onder de naam Philips komje dit chassis niet tegen.
Ik vind de 196X ook niet de mooiste die er tussen zit. Ik vind het wel heel erg boeiend. Hij gaat wat terug in de tijd voor mijn gevoel. De kleur was aanvankelijk overigens wel veel meer uitgesproken, een dieprood mahonie met bijna wit esdoorn. Maar jouwe is zeker mooier. Heb je een foto na restauratie?
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 22.01.2017, 17:35 (2864 dagen geleden) @ J.Post
Het eerste apparaat wat is verschenen met dit chassis was de S159X in 1946 die liep
door tot 1947. In 1947 verscheen de H191 en nog de H218 die door liep tot 1948.
Van Siera is 1948 nog een verschenen met het zelfde chassis maar dan met 2 x EBL21
in de eindtrap, de 236X gestuurd door een inganstrafo.
Jan, die 236X kan ik nergens terugvinden. Is die zeldzaam? En zo hee, wat verschillen die 4 modellen in stijl!
Siera 196X productieproces
door J.Post , Brisbane, 23.01.2017, 02:28 (2863 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Hallo Welmoed,
Even een correctie, de vermelde Siera 236X is niet juist, het is de H236X, vandaar konje er
niets van vinden. Ik heb zelf ook nog een H236X gehad, ook een mooi apparaat, of die zeldzaam
zijn weet ik niet,ik ben ze verder nooit tegen gekomen.
Er is ook nog een Siera S223X omstreeks 1949 verschenen met 2 x EBL21 in de eindtrap.
Momenteel kan ik geen foto's verzenden van de restauratie van mijn Siera S159X, aangezien
mijn Ipad is gestolen met alle foto's. Wacht op goedkeuring van mijn verzekering voor
aankoop van een nieuwe Ipad.
Jan.
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 23.01.2017, 06:19 (2863 dagen geleden) @ J.Post
Hallo Welmoed,
Even een correctie, de vermelde Siera 236X is niet juist, het is de H236X, vandaar konje er
niets van vinden. Ik heb zelf ook nog een H236X gehad, ook een mooi apparaat, of die zeldzaam
zijn weet ik niet,ik ben ze verder nooit tegen gekomen.
Er is ook nog een Siera S223X omstreeks 1949 verschenen met 2 x EBL21 in de eindtrap.Momenteel kan ik geen foto's verzenden van de restauratie van mijn Siera S159X, aangezien
mijn Ipad is gestolen met alle foto's. Wacht op goedkeuring van mijn verzekering voor
aankoop van een nieuwe Ipad.Jan.
Ha dank je. Die H236x ziet ook mooi uit. Weer heel anders.
En dan is de S227x volgens mij die 223x met de kast van de 196x.
Balen van je ipad en de foto's die je kwijt bent!
Siera 196X productieproces
door Antoine , Diepenbeek, 23.01.2017, 15:09 (2863 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Op de website van Hugo Sneyers vind je een foto van een radiomeubelproduktie met jonge leerlingen in de jaren ′30. Een radiokast is een RADIOMEUBEL, hoort dus bij de meubelfabrikage.
http://users.telenet.be/on6hn/rbc_radio.htm
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 23.01.2017, 20:45 (2862 dagen geleden) @ Antoine
Op de website van Hugo Sneyers vind je een foto van een radiomeubelproduktie met jonge leerlingen in de jaren ′30. Een radiokast is een RADIOMEUBEL, hoort dus bij de meubelfabrikage.
http://users.telenet.be/on6hn/rbc_radio.htm
Hoi Antoine, ja, dank je, dat soort informatie zoek ik!
Het beeld wat ik nu heb is dat radioproducenten aanvankelijk redelijk kleine bedrijven waren en hun kasten bij plaatselijke meubelmakers lieten maken (in dit geval zelfs in een ambachtsschool) en dat pakweg vanaf de jaren '30 omdat de vraag toenam de wat grotere producenten het bouwen van de kasten in eigen beheer gingen doen. Maar dat Philips als het zo uitkwam ook geregeld het bouwen van kasten nog steeds ook aan anderen uitbesteedde.
Klopt dit een beetje?
Siera 196X productieproces
door Antoine , Diepenbeek, 24.01.2017, 15:57 (2862 dagen geleden) @ Welmoed Kreb
Ik werkte bij Bell Telephone (nu Alcatel) in Antwerpen. Er was een grote afdeling meubelmakerij. De vroegere manuele telefooncentrales waren houten desks volledig in eigen produktie. Verbindingen waren manueel. dwz via plugs.
Ik ben haast zeker dat de radiomeubels ook in eigen beheer werden gefabriceerd. Kwalitatief werden hoge eisen gesteld.
Dit is dan wel Radiobell maar Philips zal wel identiek zijn.
De kleine radiofabrikanten lieten hun meubels lokaal bij meubelmakers vervaardigen.
Siera 196X productieproces
door Welmoed Kreb , 26.01.2017, 09:53 (2860 dagen geleden) @ Antoine
Ik werkte bij Bell Telephone (nu Alcatel) in Antwerpen. Er was een grote afdeling meubelmakerij. De vroegere manuele telefooncentrales waren houten desks volledig in eigen produktie. Verbindingen waren manueel. dwz via plugs.
Ik ben haast zeker dat de radiomeubels ook in eigen beheer werden gefabriceerd. Kwalitatief werden hoge eisen gesteld.
Dit is dan wel Radiobell maar Philips zal wel identiek zijn.
De kleine radiofabrikanten lieten hun meubels lokaal bij meubelmakers vervaardigen.
Ha, Antoine, dank je! Omstreeks welke tijd was dat ongeveer met die houten desks? Hoeveel man zou er op dat moment ongeveer gewerkt hebben in de meubelmakerij?