Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 (Algemeen)
Hallo Maurice,
Ik had dit keer weer een apart geval als reparatie.
Het was de Philips radio type 122 ABC dit is een toestel dat op wissel-gelijkspanning en op batterij kan werken.
Maar er was zeer veel aan de radio veranderd zoals:
Er zat geen relais meer in voor omschakelen van voedingsspanningen.
Alle type buizen die er normaal in moeten zitten ( DK21-DF21-DAC21 en DL21) waren vervangen door Amerikaanse type. Voor de eind buis was zelfs de voet vervangen door een ander type.
De originele oscillatorspoel was vervangen door iets anders?
Het toestel was door vele draadgewonde weerstanden waarschijnlijk alleen geschikt gemaakt voor wisselspanning (welke waarde?)
Dus waar begin je aan?
Ik ben in eerste instantie er maar vanuit gegaan dat dit toestel in deze vorm ooit gewerkt moest hebben. En het dus van daar uit maar te benaderen.
Als eerste was het netspanning circuit volledig onderbroken. Dat was een makkie (zeer vuile schakelaar)
Daarna was er hoogspanning en de gloeispanningen aanwezig uiteraard langzaam de netspanning verhogen.
Eerst per buis beken of de waarde van de gloeispanning klopte (bij 200V wisselspanning) daarbij uitgaan van de Amerikaanse buizen die er nu inzitten.
Daarna de hoogspanningen op de buizen controleren. Je zag ook tijdens deze metingen dat er op sommige buisaansluitingen eerst iets anders had gezeten?
Van de hoogspanningen klopte bijna niets en de oorzaak was steeds een teercondensator met sluiting.
Hierna was er brom (bij aanraken van volume regelaar dus de eind trap werkte. Maar nog geen ontvangst
Nu de mf, deze zou 452 KHz moeten zijn. Maar bij injecteren van deze frequentie op de laatste trap kwam er niets door. Wel bij 350 KHz. En ja hoor er was aan de kern gedraaid en de schroef gleuf was totaal weg gebroken.
Na veel zwoegen met heet maken en scherpe schroevendraaiers was de kern er toch uit. Helaas zat aan de achterkant geen gleuf dus de kern was niet herbruikbaar.
Inmiddels was het geheel wel opgeschoven naar 470 KHz. Dus met een nieuwe kern moest dit goed komen.
Maar er was nog wel iets zeer vreemd in dit toestel. De tap op de laatste midden frequent die naar het detector deel van de DAC 21 zou moeten gaan was losgehaald/verwijderd. En de Amerikaanse buis die op de plaats van de DAC21 zat had geen detector dioden. En op de buis voet plaats waar bij zowel voor de Amerikaanse buis en de DAC21 de anode spanning zou moeten staan, stond nu een negatieve spanning?
Hoe zou dit ontwerp dan ooit hebben kunnen werken?
Je hoorde wel de modulatie toon bij injectie laatste midden frequent maar hoe dan?
Kortom veel vragen en eigenlijk onmogelijk te beantwoorden zonder eerst alles uit te tekenen.
Ik heb aan de eigenaar voorgesteld om als basis weer de originele buizen te nemen deze had hij thuis. Daarna de bedrading weer te maken zoals deze origineel zou moeten zijn. Met uitzondering van de voeding deze zou dan op 220 V blijven zonder relais.
Kortom de hele dag alleen aan deze radio gewerkt en uiteindelijk geen werkend resultaat. Maar wel weer een hele leuke dag gehad. Je kan de radio wel zien op een paar foto's van Piet.
Met vriendelijke groet,
Loek
Berichten in deze thread:
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 -
Piet Blaas,
28.01.2017, 16:34
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 - Leo Snoeren, 28.01.2017, 17:33
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 -
gert.van.wee,
28.01.2017, 17:53
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 - Piet Blaas, 28.01.2017, 18:01
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 -
Maurice,
28.01.2017, 18:12
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 -
Loek,
29.01.2017, 12:09
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 - Maurice, 29.01.2017, 13:21
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 - Kees Koren, 30.01.2017, 08:29
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 - Piet van Dort, 31.01.2017, 08:47
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 -
Loek,
29.01.2017, 12:09
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 - Oldtimer, 28.01.2017, 18:41
- Foto's van de reparatiedag in Driebergen op 28 januari 2017 - Nitram, 29.01.2017, 08:24