papierstrook rond buisvoet 204u (Algemeen)
Hallo,
rondom de buizen van mijn 204u zitten papierstrookjes met heel klein in blauw geschreven PHILIPS ik vroeg me af of dit vroeger gangbaar was? Het papier is zeer slecht daarom heb ik van een strookje het best leesbare ingescand en met Photoshop weer een nieuw strookje gemaakt. Als iemand het wil hebben dan mail me maar. Hieronder een foto van de oude en nieuwe strook.
Groet Kees.
papierstrook rond buisvoet 204u
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 04.02.2017, 23:08 (2850 dagen geleden) @ Kees52
Kees52,
Ja, dit heb ik wel vaker gezien. Is dus wel gangbaar geweest en origineel.
En, mooi resultaat.
Cees.
--
CornelisBB
papierstrook rond buisvoet 204u
door AvanDam , Vinkeveen, 05.02.2017, 06:30 (2850 dagen geleden) @ Kees52
Ik heb verschillende toestellen van Philips uit de dertiger jaren gezien met papierstrookjes op de hulzen van de buizen, op deze papierstrookjes stond het serienummer van het toestel gestempeld. Misschien te maken met garantie? Of dit stempelen bij een 204 nog gedaan werd weet ik niet.
Asrie
papierstrook rond buisvoet 204u
door Herm Willems , Maastricht, 05.02.2017, 06:43 (2850 dagen geleden) @ AvanDam
Dat klopt, op die manier kon bij de radiohandelaar aangetoond worden dat een vroegtijdig overleden lamp in het betreffende toestel zat toen het door de eigenaar gekocht werd. Dan kreeg je gratis een nieuwe. Wat ik me wel afvraag is hoe lang je garantie op de lampen had.
Ik meen 1000 uur, maar hoe toon je dat aan? Ik weet wel dat alle defecte lampen retour Philips gingen voor onderzoek. In een nummer van het blad Philips Bulletin stond daar een artikel over.
Nog even in mijn archief gesnuffeld: Op het garantiebewijs van een B2X80U uit 1959 is te lezen dat Philips toen 6 maanden garantie op de lampen gaf.
Wel kon er 'een bedrag' in rekening worden gebracht: "...waarvan de hoogte afhankelijk is van de tijd gedurende welke de buis en/of halfgeleider reeds in het toestel dienst heeft gedaan."
Op de in mijn bezit zijnde gebruiksaanwijzingen van vroegere toestellen trof ik geen indicatie van een garantietermijn op de lampen aan. Wel is te lezen dat 'de snoeren' toen níet onder de garantie vielen!
papierstrook rond buisvoet 204u
door Ben , Waddinxveen, 05.02.2017, 11:52 (2850 dagen geleden) @ AvanDam
Sterker nog, op lampen in meetapparaten van die tijd is zelfs het serienummer aangegeven.
Wel mooi gedaan met die papierstrook zal het onthouden. Groet, Ben
--
Onkruid is net als reclame, irritant en het blijft zich herhalen.
papierstrook rond buisvoet 204u
door Alco Bouwense , Vlissingen, 05.02.2017, 19:37 (2849 dagen geleden) @ Kees52
Hallo Kees,
Er viel mij ook nog iets anders op bij jouw toestel.
De beide originele mf-trafo's met vaste afstemming zijn hier vervangen door nieuwere types mf-trafo's met instelbare ferrietkerntjes. Waarschijnlijk is het toestelletje heel gevoelig.
Mvg
Alco Bouwense
papierstrook rond buisvoet 204u
door Kees52 , Venlo, 06.02.2017, 20:32 (2848 dagen geleden) @ Alco Bouwense
Hallo Alco,
voor mij zag alles er origineel uit ik had deze sinds kort in bezit. Omdat dit ook de eerste keer was dat ik een 204U gezien heb was me dit niet opgevallen. Het is er een met Herrijzend Nederland er op, zou het kunnen dat vanwege onderdelen krapte ook dit type trafo's gebruikt werden. Intussen speelt hij weer en inderdaad de ontvangst is prima.
Groet Kees.
papierstrook rond buisvoet 204u
door John Hupse † , Schoonhoven, 07.02.2017, 09:39 (2848 dagen geleden) @ Kees52
zou het kunnen dat vanwege onderdelen krapte ook dit type trafo's gebruikt werden
zoals Alco al opmerkte zijn de beide m.f. bandfilters nieuwer dan het toestel zelf. Deze filters zijn voorzien van poederijzer kernen, dus geen ferriet. Ze werden b.v. ook gebruikt in het Philips BX390U, BX310A en BX320A radiotoestel.
Waarschijnlijk is er wel meer vervangen in je toestel, maar dat dit met "onderdelen krapte" te maken zou kunnen hebben wordt niet duidelijk uit je verhaal. De wegen van reparateurs zijn soms ondoorgrondelijk
Wat betreft de gevoeligheid van het toestel, deze is normaal gesproken ongeveer 80 uV, gemeten op de antenne ingang.
de eerste keer was dat ik een 204U gezien heb
Zo'n toestel ziet er ongeveer zo uit. Latere 204U's hebben een UY1N gelijkrichtbuis in plaats van de oorspronkelijke UY21.
papierstrook rond buisvoet 204u
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 07.02.2017, 17:30 (2847 dagen geleden) @ Kees52
Zoals Alco en John zeggen zullen de trafo's wel nieuwer zijn dan het toestel. Maar als je het naadje van de kous wilt weten, zou je dan eens de opdrukken van de betreffende twee en liefst ook van de andere spoelenbusjes door kunnen geven? Er zal wel een duidelijke afwijking in de datumcode moeten zitten dan.
papierstrook rond buisvoet 204u
door Kees52 , Venlo, 07.02.2017, 20:47 (2847 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hallo Maarten,
De opdruk geeft aan 5730-52 en lager staat nog een nummer 361 nu ben ik niet op de hoogte van wat het betekent maar ik vermoed dat dan 52 het jaar is?? Op beide spoelen met kernen staat hetzelfde op. Op de andere spoel, ik kan er maar 1 van lezen, staat 7491 en lager nog het nummer 345.
Groet Kees.
papierstrook rond buisvoet 204u
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 08.02.2017, 15:20 (2847 dagen geleden) @ Kees52
Hallo Maarten,
De opdruk geeft aan 5730-52 en lager staat nog een nummer 361 nu ben ik niet op de hoogte van wat het betekent maar ik vermoed dat dan 52 het jaar is?? Op beide spoelen met kernen staat hetzelfde op. Op de andere spoel, ik kan er maar 1 van lezen, staat 7491 en lager nog het nummer 345.Groet Kees.
Hallo Kees,
Om bij de laatste spoel te beginnen, dat lijkt me inderdaad een originele. 7491 komt overeen met het codenummer van spoel S33 t/m S38 in de documentatie dat luidt A1 037 49.0 (eindcijfer maakt niet uit). De datumcode 345 betekent dan week 34 van 1945.
De eerste spoel is wat vreemd, nummer 5730 kan ook de staart van een codenummer zijn maar die 52 kan ik dan niet thuisbrengen (is dat allemaal in hetzelfde lettertype?). De datumcode zou 361 moeten zijn, week 36 van 1951 (of 1961 maar dat is onwaarschijnlijk). Hoe dan ook denk ik dat je op deze manier bevestiging hebt dat het geen originele spoelenbus is.
papierstrook rond buisvoet 204u
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 08.02.2017, 22:09 (2846 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Toch twijfel ik nog een beetje. Voor de zekerheid, staat er Herrijzend Nederland op de schaal? En kun je eens een foto maken van het typeplaatje?
papierstrook rond buisvoet 204u
door Kees52 , Venlo, 08.02.2017, 22:47 (2846 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hallo Maarten,
er staat inderdaad Herrijzend Nederland op. Zie de foto hieronder en hierbij ook de foto van het type plaatje.
Groet Kees
papierstrook rond buisvoet 204U
door Paul Brouwer , Haarlem, 09.02.2017, 06:25 (2846 dagen geleden) @ Kees52
Het type 204U met Herrijzend Nederland op de schaal is vlak na de bevrijding van België korte tijd in Leuven gemaakt.
Het enige verschil met de versie uit 1941/42 is de gelijkrichter. In 1941/42 was dit een UY21. In de HN-versie is dit een UY1(N).
Die papierstrook rond de buisvoeten was destijds normaal voor fabrieksbuizen.
Groeten,
Paul
--
papierstrook rond buisvoet 204u
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 09.02.2017, 11:08 (2846 dagen geleden) @ Kees52
Dan was mijn onzekerheid onterecht. Toestel gebouwd in Leuven in 1945 inderdaad en de vervangende spoelen duidelijk van later datum.
papierstrook rond buisvoet 204u
door Hans Op den Camp , Leusden, 09.02.2017, 09:53 (2846 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Toch twijfel ik nog een beetje. Voor de zekerheid, staat er Herrijzend Nederland op de schaal? En kun je eens een foto maken van het typeplaatje?
Hoi Maarten,
Mogelijk kan ik met de volgende foto's van mijn Philips 204U met Herrijzend Nederland op de schaal jouw laatste twijfels wegnemen.
Allereerst de voorzijde van de radio. Deze is extact gelijk aan die van Kees; het zelfde schaaltje en luidsprekerdoek.
En verder het typeplaatje. Zoals je ziet verschilt het serienummer L78018 maar één cijfer met het typeplaatje dat Kees laat zien. Beide in
Luik geproduceerd, vandaar de G.I.R.A. sticker.
Tenslotte een foto van de achterzijde. Bij toestellen uit het eerste vredesjaar heeft de UY21 gelijkrichtbuis plaats gemaakt voor de nieuwere UY1N.
Op de spoelbussen is de datumstempel 225 (week 22 van 1945) te zien.
@ Kees,
Aan een kant jammer dat men de originele spoelbussen heeft vervangen maar ik vind het zelf zo mooi gedaan dat het niet echt storend is. Gewoon zo laten zou ik zeggen
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
papierstrook rond buisvoet 204u
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 09.02.2017, 11:10 (2846 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hoi Hans,
Mijn twijfels gingen meer over het exemplaar, maar een paar mooie foto's die het model bevetsigen kunnen natuurlijk nooit kwaad
Het Gira-plaatje gaat trouwens niet over productie, maar over verkoop en ingebruikstelling.
papierstrook rond buisvoet 204u
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 09.02.2017, 15:26 (2846 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Mijn twijfels gingen meer over het exemplaar, maar een paar mooie foto's die het model bevetsigen kunnen natuurlijk nooit kwaad
En natuurlijk bevestiging van het nummer op de originele spoelenbus, ook altijd handig.
papierstrook rond buisvoet 204u
door Hans Op den Camp , Leusden, 09.02.2017, 15:54 (2846 dagen geleden) @ Maarten Bakker
En een van de mf-trafo's met vaste afstemming is fabrieksmatig met een krimptang rondom ingedrukt. Dat is ooit eens beschreven op dit forum.
Hoe zat dat ook al weer?
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
papierstrook rond buisvoet 204u
door Paul Brouwer , Haarlem, 09.02.2017, 18:57 (2845 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
papierstrook rond buisvoet 204u
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 09.02.2017, 15:20 (2846 dagen geleden) @ Maarten Bakker
De eerste spoel is wat vreemd, nummer 5730 kan ook de staart van een codenummer zijn maar die 52 kan ik dan niet thuisbrengen (is dat allemaal in hetzelfde lettertype?). De datumcode zou 361 moeten zijn, week 36 van 1951 (of 1961 maar dat is onwaarschijnlijk). Hoe dan ook denk ik dat je op deze manier bevestiging hebt dat het geen originele spoelenbus is.
Nagekomen bericht: die 52 zou wel eens op de afstemming van de bus kunnen slaan. Ik zie bij nader onderzoek dat ik ook al een zelfde bus met 70 achter het codenummer langs heb zien komen. Dan ga je vermoeden: 452kHz en 470kHz wat twee veelgebruikte middenfrequenties zijn.
papierstrook rond buisvoet 204u
door Kees52 , Venlo, 09.02.2017, 20:44 (2845 dagen geleden) @ Kees52
Hallo iedereen die intussen al gereageerd hebben,
Geweldig wat ik zo allemaal te weten ben gekomen over mijn 204U een item over papierstrookjes die door een reactie over de mf-trafo's opeens een totaal andere wending heeft gekregen geweldig. Sinds krap een jaar weer, met heel veel plezier, bezig met oude radio's dan is het heel goed dat er een forum is waar zoveel informatie te vinden en te krijgen is.
Heel hartelijk bedankt!!!
Groet Kees.