Ik heb mijn waldrop eindelijk.
de verlichting werkt, geen kortsluiting...geen lekkende elco's
maar ik krijg alleen een brom, en soms wat ruis.
wat ik wel weet van nieuwere apparatuur, lijkt het dus op een massa probleem, maar weet dus niet of dit ook geld bij oudere radios
wel viel op dat er een lamp erg warm werd. NU heb ik nog een 209u dus kan ik de lampen wissen.
vraagtje, waar kan ik evt vinden welke type lamp wat doet ?
of heeft iemand al een idee wat het zou kunnen zijn.
Als ik het volume hoger zet, wordt de brom ook hard..dat zou dus de versterken zijn...(even hard op denken)
wie o wie kan mij de juiste richting opsturen, want ik zou hem graag gerepareerd hebben..
groet
Albert
Waldorp 46a
door Dominic , 18.02.2017, 16:19 (2839 dagen geleden) @ appie
Je hebt als eerste al de fout gemaakt het toestel zomaar aan te zetten en niet op te starten volgens de procedure.
http://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/netspanning/#opstarten
Grote kans dat de voedingselco is gaan hemelen.
Let ook goed op dat bij de 209U en 46A vaak de bedrading volledig vergaan is.
Dit soort modellen altijd eerst volledig nakijken voordat je zomaar de stekker in het stopcontact steekt.
http://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/draad/
Dominic
Waldorp 46a
door appie , 18.02.2017, 16:48 (2839 dagen geleden) @ Dominic
Hoi Dominic.
Ik heb niet zo maar spanning opgezet, dat ten eerste
Had het stuk van url ook gelezen
Eerst net alles gecontroleerd en overtuigd dat er niets zichtbaar defect was
Ook langzaam de spanning opgevoerd toen Bleek dus nog niets aan de hand
Dus om nu maar zo te reageren dat ik het helemaal fout zou hebben gedaan helpt ne ook niets verder toch ?
Groet
Albert
Waldorp 46a
door MarcelvdG , 18.02.2017, 21:58 (2839 dagen geleden) @ appie
Bewerkt door MarcelvdG, 18.02.2017, 22:04
Als Dominics veronderstelling juist zou zijn geweest, zou zijn bericht nuttige informatie hebben bevat, namelijk dat de isolatie van de bekabeling en de voedingselco niet te vertrouwen zouden zijn geweest. Zijn reactie zou je dan dus wel degelijk verder geholpen hebben.
Gelukkig ben je zo verstandig geweest de isolatie na te kijken en de spanning geleidelijk op te voeren. Heel goed, ik wou dat iedereen dat deed! Heb je ook de koppelcondensator van de eindbuis en de ratelcondensator gecontroleerd op lek of preventief vervangen?
Kan het nog zijn dat de voedingselco's stomweg uitgedroogd zijn en daardoor bijna geen capaciteit meer hebben? Dat levert wel een flinke brom op namelijk. Wat voor type buis werd opvallend warm?
Aangenomen dat je op de hoogte bent van de basisbeginselen van de radiotechniek kun je in oude buizenboekjes of op internet vinden waar bepaalde typen buizen voor bedoeld zijn. Op internet bijvoorbeeld bij het Britse virtuele buizenmuseum www.r-type.org. Als je niet op de hoogte bent van de basisbeginselen van de radiotechniek zul je daar eerst wat aan moeten doen, bijvoorbeeld door een cursus van de NVHR te volgen.
Waldorp 46a
door Piet Kralt , Rotterdam, 19.02.2017, 13:30 (2838 dagen geleden) @ appie
Heb je de desbetreffende documentatie al opgehaald? Zo niet, alsnog doen. Doc. is beschikbaar bij de NVHR.
Meet de verschillende voedings- en buisspanningen. De juiste waardes zijn in de doc. gegeven. Maak een lijstje en vermeld er bij welke (of wat voor een) meter je gebruikt. Aan de hand daarvan kunnen we dan verder kijken.
Pieter Kralt.
Waldorp 46a
door John Hupse † , Schoonhoven, 19.02.2017, 13:52 (2838 dagen geleden) @ appie
Als ik het volume hoger zet, wordt de brom ook hard..dat zou dus de versterken zijn...(even hard op denken)
wanneer de brom harder wordt als je de volumeknop naar rechts draait zit het probleem juist niet in de l.f. versterker. Ik neem hierbij aan dat je met "versterken" eigenlijk "l.f. versterker" bedoelt.
In dat geval is de brom dus afkomstig uit het radiogedeelte.
Maar ik raad je aan om eerst de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen te nemen, en daarna pas het toestel met het lichtnet te verbinden. Na het opstarten meet je allereerst de anodestroom van de eindbuis.
De vier buizen hebben van links naar rechts de volgende functie(s):
oscillator/mengbuis, m.f./l.f. buis, detector/eindbuis, gelijkrichter. De zwarte bol is de voorschakelweerstand voor de verlichting van de sierplaat.
Waldorp 46a
door Philip , ,s-gravenhage, 19.02.2017, 15:23 (2838 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo John.
Dit geef je aan bij de Waldorp 46 A maar ik zie er niets van op het schema terug.
De zwarte bol is de voorschakelweerstand voor de verlichting van de sierplaat.
--
Kan je mij aangeven hoe e.e.a. zit qua schema,ik heb dit toestel nimmer gehad vandaar.
Even van je geleend ,bedankt alvast en met vriendelijke groet Philip.
Waldorp 46a
door John Hupse † , Schoonhoven, 20.02.2017, 11:52 (2837 dagen geleden) @ Philip
maar ik zie er niets van op het schema terug.
de verlichting van de sierplaat is inderdaad niet vermeld in de Waldorp documentatie.
De sierplaat wordt verlicht door een B15 buislampje, 125 of 220 volt, 7,5 Watt. Er is een aparte netschakelaar aanwezig hiervoor in de linker zijwand van het meubeltje. Je kunt de sierplaatverlichting hiermee onafhankelijk van het radiogedeelte in- en uitschakelen (schemerlampfunctie).
De buislamp is net boven de sierschaal onzichtbaar aangebracht in een uitholling van de kast. De buislamp wordt om deze reden nauwelijks gekoeld en wanneer Waldorp geen maatregel had genomen zou het fineer van de kast plaatselijk zo heet worden dat dit zou loslaten.
Daarom heeft de fabrikant in serie met de 7,5 Watt lamp een tweede lamp geplaatst. Dit is een zwart ballastlampje E14, 220 volt, 15 Watt. Dit lampje zie je op de foto rechts naast het radiochassis staan.
Waldorp 46a
door Philip , ,s-gravenhage, 20.02.2017, 15:48 (2837 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo John
Ja zo iets moets het zijn ,maar in iedergeval
Dank voor je antwoord, met vriendelijke groet Philip.