Brom bij ontvangst van draaggolf (Techniek Radio/TV)

door poonj ⌂ @, Goor, 26.02.2017, 19:29 (2831 dagen geleden)

Hallo, ik ben bezig een oude R210-MKII-B op te knappen, een militaire HF-ontvanger van Engelse komaf.
De radio ruist wat bij geen draagolf, vrij normaal dus. Maar zet ik de meetzender er op, dan produceert de ontvanger bij ongemoduleerde draaggolf een 100Hz brom, redelijk sterk.
Hoe sterker de draaggolf des te harder de brom. Stem ik af op bv. Radio 2 op 1009 kHz, een vrij sterke zender, dan komt de brom ook door de modulatie.
De ontvanger werkt nu op 230 V.AC (kan ook op 12 en 14 DC of 115 AC). Ik heb de afvlakelco al vervangen door een nieuwe, maar dat bracht geen verbetering.
Ik heb wel eens van de kreet "modulatiebrom" gehoord, weet echter niet of dit er iets mee te maken heeft.
Wie kan mij op weg helpen met dit probleem??

groet, Jan

[image]

--
mvgr. Jan Poortman (PA3ESY)

Brom bij ontvangst van draaggolf

door kris @, Gent België, 26.02.2017, 19:57 (2831 dagen geleden) @ poonj

Modulatiebrom is niet enkel een kreet maar soms ook een werkelijkheid...

Aks je ingangsbuis gevoelig is voor andere signalen (bvb 50 Hz bromvelden) kunnen die signalen elkaar moduleren

Ik denk dat deze ontvanger origineel voor "buitengebruik" bedoeld is?

Daar had je in principe geen last van bromvelden. Het zou dus kunnen (maar weet dat niet zeker) dat deze ontvanger geen , of onvoldoende, bescherming heeft tegen de huidige bromvelden.

Het kan uiteraard ook dat er wat defekt zit in de RF ingangskring (bvb afstemkring) waardoor de brom er vlot doorheen komt.

groeten

Kris

Brom bij ontvangst van draaggolf

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 26.02.2017, 20:02 (2831 dagen geleden) @ poonj

"Modulatiebrom" is het verschijnsel dat je beschrijft. Deze brom kan b.v. ontstaan wanneer het antennestroompje via de gelijkrichter van de voeding naar de aarde vloeit. De schakelende gelijkrichter moduleert dan de h.f. antennestroom.

De z.g. ratelcondensator dient er voor om modulatiebrom te voorkomen.

Modulatiebrom ontstaat niet wanneer de antenne een bromsignaal oppikt. Bij dubbelzijdige gelijkrichting is de ratelfrequentie 100 Hz.

--
http://www.hupse.eu/radio

Brom bij ontvangst van draaggolf

door kris @, Gent België, 26.02.2017, 20:07 (2831 dagen geleden) @ John Hupse †


Modulatiebrom ontstaat niet wanneer de antenne een bromsignaal oppikt.

John, hoe kan jij dat nu weten? (zonder het toestel voor je te hebben)

groeten

Kris

Brom bij ontvangst van draaggolf

door Martina @, Almere, 26.02.2017, 20:50 (2831 dagen geleden) @ kris


John, hoe kan jij dat nu weten? (zonder het toestel voor je te hebben)

groeten

Kris

Omdat John Hupse al radio's repareerde toen jij nog in je luier piste:-D

--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ

Brom bij ontvangst van draaggolf

door kris @, Gent België, 26.02.2017, 21:51 (2831 dagen geleden) @ Martina


John, hoe kan jij dat nu weten? (zonder het toestel voor je te hebben)

groeten

Kris


Omdat John Hupse al radio's repareerde toen jij nog in je luier piste:-D

Tja, de verschillende oorzaken van modulatiebrom zij al beschreven voor jij, ik of John in luiers pisten.

Als het via de voeding en het schakelen van de diodes ligt, dan kenmerkt zich dat meer in een ratelachtige brom.

Omdat TS over brom spreekt (hij kan zich uiteraard vergissen tussen brom en ratel) behoort ook inslag via de antenne tot de mogelijkheden. Het ene sluit het andere niet uit, maar als je het toestel niet van dichtbij bekeken hebt valt geen enkele mogelijkheid zo maar even uit te sluiten.

groeten

Kris

Brom bij ontvangst van draaggolf

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 27.02.2017, 08:51 (2831 dagen geleden) @ kris

John, hoe kan jij dat nu weten? (zonder het toestel voor je te hebben)

het gaat om een 100 Hz "brom", volgens de eigenaar van het toestel. Men noemt dit meestal een "ratel".

Het elektriciteitsbedrijf levert standaard 50 Hz sinusvormig, wanneer je een draaggolf hiermee moduleert spreekt men van "brom". Het verschil is vrij duidelijk hoorbaar.

FL-verlichting, dimmers etc. kunnen ook een 100 Hz storing veroorzaken, deze verdwijnt echter weer wanneer je de verlichting uitschakelt.

Zeker weten is niet aan de orde op een internetforum, dit geldt niet alleen voor de antwoorden maar ook voor de vragen. Een R210 kan ook met 24 volt DC worden gevoed, op die manier kan je snel zien of de gelijkrichter van de voeding een rol speelt bij het verschijnsel.

--
http://www.hupse.eu/radio

Brom bij ontvangst van draaggolf

door Sieme @, Niekerk, 26.02.2017, 21:07 (2831 dagen geleden) @ poonj

De brommodulatie kan ontstaan zowel in de ontvanger als in de meetzender als de voedingen niet goed "ontrateld" zijn.
Kortsluiten van het circuit "onderlangs" door de massa's van beide te verbinden zou het fenomeen de kop in moeten drukken.
m.h.g.,
Sieme

--
het experiment heeft altijd gelijk

Brom bij ontvangst van draaggolf

door poonj ⌂ @, Goor, 26.02.2017, 21:46 (2831 dagen geleden) @ poonj

Bedankt al vast voor de tips. Dus toch mdulatiebrom. Hiervan weet ik echter dat ratelcondensatoren eigenlijk alleen in U-toestellen gebruikt werden en ik kan ze in dit toestel ook niet ontdekken.
Bouwtechnisch kan het ook geen aardingsfout zijn aangezien het toestel perfect gewerkt heeft.
Er is iets defect geraakt, waarschijnlijk een condensator, maar in welk circuit moet je dat in dit geval zoeken.
Is het zinvol wanneer ik de voeding er uit haal en een aparte voeding aansluit om te kijken of het dan weg is?

groet, Jan

--
mvgr. Jan Poortman (PA3ESY)

Brom bij ontvangst van draaggolf

door kris @, Gent België, 26.02.2017, 21:55 (2831 dagen geleden) @ poonj

Aha,

het toestel heeft bij jou in gelijkaardige omstandigheden goed gewerkt?

Ook toetellen met netgeschedien voeding maken eventueel gebruik van een ratel-C, maar het kan ook via een aardscherm in de trafo, en aangezien het hele toestel uit metaal is ging ik ervan uit dat de kast en de scundaire sowieso geaard zijn.

IS het een brom dat je hoort of eerder een ratel?

groeten

Kris

Brom bij ontvangst van draaggolf

door Mans Veldman @, Leidschendam, 26.02.2017, 21:59 (2831 dagen geleden) @ poonj

Jan, is het de R210 of de R209? Je schrijft R210 maar toont een foto van de R209. Schema's staan in Wireless for the Warrior deel 3.

Volgens het schema van de R209/2/B komt er vanaf de + van de gelijkrichter eerst een R van 470 en dan een C van 0,1uF naar massa. Is deze C nog goed?

gr. Mans

--
Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away

Brom bij ontvangst van draaggolf

door poonj ⌂ @, Goor, 27.02.2017, 08:32 (2831 dagen geleden) @ Mans Veldman

Inderdaad Mans,

Het is een R-209, het zal de leeftijd wel zijn. De C van 0,1 uF is goed.
groet, Jan

--
mvgr. Jan Poortman (PA3ESY)

Brom bij ontvangst van draaggolf

door poonj ⌂ @, Goor, 27.02.2017, 08:55 (2831 dagen geleden) @ poonj

De ontvanger is trouwens een R-209.(Slip of the pen, bedankt Mans)
De brom is brom van 100 Hz, dus geen ratel.
Het maakt niet uit of een signaal van de antennen of van de meetzender komt.
Die 100Hz wijst idd. op dubbelvoudige gelijkrichting van de voedingsspanning, dus zou het toch vanuit de voeding moeten komen. Misschien toch met externe spanning proberen.
Wanneer ik "uitgegriept" ben ga ik er weer mee aan de slag. Kan nu even de moed niet opbrengen.
groet, Jan

--
mvgr. Jan Poortman (PA3ESY)

Brom bij ontvangst van draaggolf

door Sieme @, Niekerk, 27.02.2017, 06:24 (2831 dagen geleden) @ poonj
Bewerkt door Sieme, 27.02.2017, 06:42

Het is inderdaad mogelijk geen modudulatiebrom door schakelende voedingsdioden .
Het kan ook een vorm van kruismodulatie zijn zoals Nico te berde bracht.
Mijn scannersoftware ligt weer op z'n gat (foutje mijnerzijds) en ik kan daardoor geen plaatje meesturen
maar de ingangsschakeling van de 209 is als volgt:Twee maal antenneklem beide statisch geaard via weerstand naar massa!
Dan ieder via c naar ieder een eigen koppelspoeltje op de ingangskring.Onderkant koppelspoeltjes aan massa.Als dus die aardingsweerstanden door overbelasting o.i.d. halfgeleidertrekjes vertonen kan kruismodulatie op treden maar dan dus nog voor de h.f.trap.In het mij ten dienste staande schema zijn geen waarden vermeld voor deze weerstanden alleen onderdeelnr's resp. R3 en R4, maar Nico's oplossing met de h.f.smoorspoel moet uitsluitsel geven.
Succes,
Sieme

--
het experiment heeft altijd gelijk

Brom bij ontvangst van draaggolf

door kris @, Gent België, 27.02.2017, 06:42 (2831 dagen geleden) @ Sieme

Sieme,

ter info; Die mogelijkheid (modulatie door brominslag in de eerste buis) is al in de eerste reactie vermeld...

groeten

Kris

Brom bij ontvangst van draaggolf

door Sieme @, Niekerk, 27.02.2017, 07:03 (2831 dagen geleden) @ kris

Dat klopt ,Kris ,maar dan zou het een inherent probleem zijn.
Jan meldt dat het er plotseling was ,vandaar .
Sieme

--
het experiment heeft altijd gelijk

Brom bij ontvangst van draaggolf

door kris @, Gent België, 27.02.2017, 07:43 (2831 dagen geleden) @ Sieme

Inherent? Ik weet niet hoe je dat definiëert, maar In die eerste reactie staat ook dat het door een defekt in de RF voortrap kan komen :-)

TS schrijft dat de brom er ook is met de meetzender.
Het helpt om te weten hoe die verbinding tot stand kwam. Via een coax is van meetzender naar de ontvanger? (dan kan er in principe geen brom via de antenne binnen) maar eventueel wel via een slechte RF aarde in het toestel.

Enfin, er zijn verscheiden mogelijkheden om de bromduivel te ontstemmen.

groeten

Kris

Brom bij ontvangst van draaggolf

door Oldtimer @, Oegstgeest, 26.02.2017, 23:14 (2831 dagen geleden) @ poonj

Ik heb wel eens van de kreet "modulatiebrom" gehoord, weet echter niet of dit er iets mee te maken heeft.
Wie kan mij op weg helpen met dit probleem??


Goed dat er internet is...:-)

http://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hambladen/electron/1951/0...

Willem

Brom bij ontvangst van draaggolf

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 26.02.2017, 23:19 (2831 dagen geleden) @ poonj

Modulatiebrom ontstaat in de allereerste buis waar
het antennesignaal op het stuurrooster terecht komt.
Dat antennesignaal bevat de meest uiteenlopende componenten
Van 50 Hz brom tot ver in het UHF. Het komt erop aan
om géén AF signalen zoals brom te laten doordringen tot
dat allereerste stuurrooster, want dan gaat die eerste buis
aan 't mengen(moduleren) en dat produkt raak je nooit meer kwijt
Kontroleer dus of de antennekringen LF audio signalen
wel goed genoeg wegfilteren
De eerste proef waar ik aan denk is een HF smoorspoel parallel
tussen de antenne ingang en aarde. Zorg ook vooral voor een "stille"
aarde, de geel/goene draad in de huisinstallatie is volstrekt ongeschikt
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

Brom bij ontvangst van draaggolf

door humfred ⌂ @, Dubai, 27.02.2017, 10:02 (2830 dagen geleden) @ poonj

Kun je een schema van dit boots-anker plaatsen? Met name de voeding van het geheel.

Brom bij ontvangst van draaggolf

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 27.02.2017, 10:17 (2830 dagen geleden) @ humfred

de versie met een netvoeding is de R209-2B. Deze is tevens geschikt voor accuvoeding (12 of 24 volt):

[image]

--
http://www.hupse.eu/radio

Brom bij ontvangst van draaggolf

door humfred ⌂ @, Dubai, 27.02.2017, 10:46 (2830 dagen geleden) @ John Hupse †

OK...als er ook brom is zonder meetzender op een sterke middengolfzender dan ontvangt de ontvanger de zender via het lichtnet en wordt door de netfrequentie gemoduleerd.
Je kunt in ieder geval over iedere diode in de brug een ceramische schijfcondensator aanbrengen van ca. 0,01 uF en hetzelfde over de 2 diodes daaronder. Dit zorgt voor een HF pad met lage impedantie en sluit het niet-lineaire pad door de gelijkrichters kort.
Verder moet je ervoor zorgen dat de antenne ingang een lage impedantie heeft voor 50Hz.

Brom bij ontvangst van draaggolf

door poonj ⌂ @, Goor, 27.02.2017, 19:38 (2830 dagen geleden) @ poonj

Ben wegens griep even buiten bedrijf, morgen hoop ik de draad weer op te pakken!

--
mvgr. Jan Poortman (PA3ESY)

Brom bij ontvangst van draaggolf

door pa0wfo @, Oostvoorne, 27.02.2017, 20:03 (2830 dagen geleden) @ poonj

Beste Jan ,
Ik ben in het bezit geweest van een paar 209,s in de 220 Volt uitvoering . Bij mij werkten ze op de lagere banden brom en ratelvrij muv de hoogste band waar de ontvangst van ssb signalen niet helemaal glad was . Heb je al een ander stopcontact geprobeerd en of de steker
omgedraaid . Modulatiebrom kan aardig hardnekkig zijn .
Beterschap, William

Brom bij ontvangst van draaggolf

door poonj ⌂ @, Goor, 02.03.2017, 20:09 (2827 dagen geleden) @ poonj

Aan alle meedenkers bij dit probleem.
Het is opgelost.
Het was een opeenstapeling van rare dingen. De bruggelijkrichter voor de anodespanning was defect, vervangen door 4 moderne diodes. Een 0,1 muF condensator was defect (Mans je had toch wel gelijk), de tweevoudige afvlakcondensator van 2 x 30 muF was defect, vervangen door 2 x 20mu. De condensatoren hadden geen capaciteit meer, maar wel een normale lekstroom, vandaar dat ik in eerste instantie dacht dat ze nog wel goed waren. Dus de hoogspanning weer goed, wel wat aan de hoge kant 120 ipv 97 volt, maar dat kunnen de buisjes wel hebben.
Het beest was zo doof als een kwartel, ook geen volume, Na veel gedoe ook de gloeispanning gemeten, 5 volt ipv. 6 Volt. De gloeidraden van de D-buisjes worden per buis in serie met een 91 Ohm weerstand gevoed. De gemeten gloeispanning was ca.1,1 Volt. Dan komt er niet veel meer uit. De seleencellen vervangen door si-dioden. Nu te veel spanning, bijna 7 Volt, ook niet goed. Dus in serie met de voeding een 1N4007 gesoldeerd en zie daar, de spanning is nu 6,2 Volt en op de gloeidraadjes staat 1,55 Volt. Nou, dat zullen ze nog wel kunnen hebben.
De radio werkt weer als vanouds en omdat de buizen weer volop gloeien is de anodespanning gezakt naar 98 Volt.
Iedereen bedankt voor de hulp en de aangedragen ideeën.
Dit forum werpt zijn vruchten af!!!!:-) :-) :-)

Groet, Jan Poortman PA3ESY

--
mvgr. Jan Poortman (PA3ESY)

Brom bij ontvangst van draaggolf

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 02.03.2017, 23:38 (2827 dagen geleden) @ poonj

Aan alle meedenkers bij dit probleem.
Het is opgelost.
Het was een opeenstapeling van rare dingen. De bruggelijkrichter voor de anodespanning was defect, vervangen door 4 moderne diodes. Een 0,1 muF condensator was defect (Mans je had toch wel gelijk), de tweevoudige afvlakcondensator van 2 x 30 muF was defect, vervangen door 2 x 20mu. De condensatoren hadden geen capaciteit meer, maar wel een normale lekstroom, vandaar dat ik in eerste instantie dacht dat ze nog wel goed waren. Dus de hoogspanning weer goed, wel wat aan de hoge kant 120 ipv 97 volt, maar dat kunnen de buisjes wel hebben.
Het beest was zo doof als een kwartel, ook geen volume, Na veel gedoe ook de gloeispanning gemeten, 5 volt ipv. 6 Volt. De gloeidraden van de D-buisjes worden per buis in serie met een 91 Ohm weerstand gevoed. De gemeten gloeispanning was ca.1,1 Volt. Dan komt er niet veel meer uit. De seleencellen vervangen door si-dioden. Nu te veel spanning, bijna 7 Volt, ook niet goed. Dus in serie met de voeding een 1N4007 gesoldeerd en zie daar, de spanning is nu 6,2 Volt en op de gloeidraadjes staat 1,55 Volt. Nou, dat zullen ze nog wel kunnen hebben.
De radio werkt weer als vanouds en omdat de buizen weer volop gloeien is de anodespanning gezakt naar 98 Volt.
Iedereen bedankt voor de hulp en de aangedragen ideeën.
Dit forum werpt zijn vruchten af!!!!:-) :-) :-)

Groet, Jan Poortman PA3ESY

Goede D buisjes kunnen nog goed werken op 1,2 V.
1,6 V maximaal, maar het is de vraag hoe lang die tere buisjes dat kunnen volhouden.
En dan: Die 23 V !!!! hogere spanning! Duurt niet lang, enkele uren zo, voor ze zijn
opgestookt.
Cees.

--
CornelisBB

Brom bij ontvangst van draaggolf

door poonj ⌂ @, Goor, 03.03.2017, 19:59 (2826 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

Hallo Cees,

Bedankt voor het commentaar. Ter geruststelling (vooral van mijzelf), de eerste RF-buis is een EF92, die krijgt 7 - 0,7 Volt = 6,3. Exact wat hij moet hebben en de D-buisjes hebben een tweede seriediode gekregen en er staat nu 1,32 Volt op de gloeidraden. Ik wil niet zeggen dat ze het eeuwige leven hebben, maar dit lijkt er beter op.
De anodespanning bedraagt nu nog steeds 98 Volt en dat is ook wat voorgeschreven is door de fabrikant.
Het komt nu weer prima met de nominale waarden overeen en het werkt uit de kunst.
Prettig weekend,
groet, Jan

--
mvgr. Jan Poortman (PA3ESY)

Brom bij ontvangst van draaggolf

door Eleen @, Deurne (BE), 03.03.2017, 20:18 (2826 dagen geleden) @ poonj
Bewerkt door Eleen, 03.03.2017, 20:29

...
Exact wat hij moet hebben en de D-buisjes hebben een tweede seriediode gekregen en er staat nu 1,32 Volt op de gloeidraden. Ik wil niet zeggen dat ze het eeuwige leven hebben, maar dit lijkt er beter op.
...

Net de pagina over je R209 MkII bezocht op je website. Dit ziet er weer piekfijn uit en met de 1,32 Volt op de D-buisjes zit het nu perfect safe :OK: :OK: :OK:
Heel apart is het 'patrijspoortje' waarmee het luidsprekertje waterdicht afgesloten kan worden.

Mvg, Eleen

--
Ik ben nog op zoek naar een PW4032 Philips Counter

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum