Hoi,
Ik ben bezig met de restauratie van een Philips 636A (kathedraal)
Op de plaats waar een E463 buis moet zitten trof ik deze aan :
een PP4101 met een zelf gemaakte buisvoet als overgang.
Ik ken te weinig van buizen om te weten of dit een geldig alternatief is.
Tevens zijn inmiddels de draadverbindingen in het overgangsvoetje losgekomen.
Moet dus hersteld.
Kan iemand me hier iets meer over vertellen ?
E463 is ook een zeldzame lamp geworden. niet gemakkelijk te vinden en waarschijnlijk duur.
Daarom is een alternatief misschien geen verkeerd idee.
Alvast bedankt,
E463 Buis
door tonz457 , Voorschoten, 09.03.2017, 08:52 (2821 dagen geleden) @ David
Ik heb nog een nieuwe voor je te koop. Gr, Ton
--
T.Zitman
E463 Buis
door Wolfgang , 09.03.2017, 17:46 (2820 dagen geleden) @ David
Hallo David
Ik heb de gegevens van de PP4101 met die van de E463 vergeleken.
Twee grote verschillen:
De PP4101 is direct verhit, de E463 indirect. Dat is nog te doen omdat de gloeidraadwikkeling een aftap in het midden heeft. Bij een eventueele onbalance zou een brom hoorbaar zijn, welke met extra maatregelen te kompenseren is.
Erger is het verschil in de optimale negative stuurroosterspanning.
Die is voor de PP4101 met -14v aangegeven. Jou toestel met de E463 is berekend op -22v.
Even meten...
De beste vervanger voor een E463 is de AL2.
Groetjes, Wolfgang
E463 Buis
door David , België, 09.03.2017, 19:01 (2820 dagen geleden) @ Wolfgang
Bedankt voor de gedetailleerde uitleg Wolfgang.
Hier kan ik mee verder
Grt
E463 Buis
door John Hupse † , Schoonhoven, 09.03.2017, 19:51 (2820 dagen geleden) @ David
Tevens zijn inmiddels de draadverbindingen in het overgangsvoetje losgekomen. Moet dus hersteld. Kan iemand me hier iets meer over vertellen ?
Ja, waarschijnlijk is het toestel gerepareerd door iemand die niet kan solderen. Wanneer je een soldeerbout hebt en een stukje harskernsoldeer kan je de draden daarmee eenvoudig vastzetten. Verwijder eerst eventueel aanwezige kroonsteentjes etc.
Dat de Tungsram buis PP4101 een direct verhitte gloeidraad heeft, en de Philips buis E463 een indirect verhitte gloeidraad maakt in dit geval niet uit. De kathodespanning is immers voor beide buizen gelijk in dit toestel (0 volt t.o.v. het chassis).
Het verhaal over de spanning op het stuurrooster (-22 volt) klopt niet, deze spanning is bij dit toestel -16 volt t.o.v. het chassis. Je vindt dergelijke gegevens in de z.g. service documentatie van je radiotoestel:
Ik weet wel dat je via de Google website een plaatje met de waarde "22 volt" vindt op de RMorg website, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit de juiste waarde is voor jouw toestel. Het is ook nog eens verkeerd uitgerekend, over een weerstand van 500 ohm waar 41,2 mA doorheen loopt staat immers een spanning van 20,6 volt, en niet van 22 volt (zie hiervoor de wet van Ohm).
Overigens is het ook onjuist dat Philips buizen van het type E463 moeilijk verkrijgbaar zouden zijn. Of erg duur zouden zijn. Of nog nieuw verkrijgbaar zouden zijn. Via de normale kanalen kost zo'n buis circa 15 euro. Voor dat geld is de buis ook nog eens getest, en hoef je je adapter niet meer te repareren.
Ja, ik weet het, via Google-Ebay vraagt men Euro 49,99 voor een E463.
Een geschikte vervanger is de Telefunken RENS1384. De Philips AL2 past niet in de buisvoet van de Philips 636A, en heeft ook nog eens een topaansluiting.
E463 Buis
door Wolfgang , 09.03.2017, 21:49 (2820 dagen geleden) @ John Hupse †
Het verhaal over de spanning op het stuurrooster (-22 volt) klopt niet, deze spanning is bij dit toestel -16 volt t.o.v. het chassis. Je vindt dergelijke gegevens in de z.g. service documentatie van je radiotoestel:
Beste John
Als iemand het over een vervanger voor een bepaalde buis heeft dan vergelijk ik de waardes die zijn opgegeven in de datasheets van de fabrikant. Die zijn meestal voor standaard spanningen opgegeven. Voor radio toepassingen eindbuizen zie je vaak Va 250V en Vg2 eveneens 250V. Natuurlijk, de daadwerkelijke waardes varieren per radio type maar dat speelt geen rol voor een eerste beoordeling!
In mijn Philips boek staat voor de E463: -Vg -22V bij een Ia van 36mA. Als vervanger werd overigens ook de AL2 genoemd, met de nodige mechanische aanpassingen!
Dan heb ik ook een TUNGSRAM folder, met precies dezelfde hoogspanningen en dezelfde Ia van 36mA, alleen is dan de ideale -Vg -14V voor de PP4101. Dat noem ik een groot verschil!
Conclusie:
Omdat in het toestel van David de daadwerkelijke hoogspanningen lager zijn, verschuift de ideale werkpunt naar -16V voor de E463.
Maar dit zou ook het geval zijn bij de PP4101, d.w.z. van -14V naar ca.-9V.
E463 Buis
door John Hupse † , Schoonhoven, 10.03.2017, 13:04 (2819 dagen geleden) @ Wolfgang
Erger is het verschil in de optimale negative stuurroosterspanning. Die is voor de PP4101 met -14v aangegeven. Jou toestel met de E463 is berekend op -22v. Even meten...
De lezer zal met 100% zekerheid uit je verhaal afleiden dat voor een Philips 636A radiotoestel geldt dat de optimale negatieve roosterspanning -22 volt is. Je zegt hier immers zelf over "Jou toestel met de E463 is berekend op -22v. Even meten...".
Wanneer dit werkelijk zo zou zijn dan zou je dus een spanning meten van -22 volt. Ook bij een goede vervangende buis. Wanneer je toch denkt dat -22 volt correct is lijkt het mij redelijk dat je dit dan ook onderbouwt.
Maar je zegt nu: "verschuift de ideale werkpunt naar -16V voor de E463". Er verschuift echter niets, de door Philips gekozen instelling is een andere instelling dan de instelling die jij veronderstelt. Met "ideaal" heeft dit niets te maken, de ene instelling is immers niet "idealer" of "minder ideaal" dan de andere. Je kunt wel zeggen "de optimale negatieve roosterspanning is voor dit toestel -16 volt".
Je veronderstelt vervolgens dat de anodestroom van de eindbuis van de Philips 636A gelijk is aan 36 mA. Dat klopt evenmin, je kunt immers gewoon in de service documentatie van dit toestel zien dat dit 32 mA is. Dit gegeven vind je in het tabelletje met meetgegevens.
De Tungsram PP4104, een E443H of de Philips AL2 zijn natuurlijk geen vervangers voor een E463, de aansluitingen verschillen op alle punten.
Een Philips E443H of een Tungsram PP4104 kan je via een adapter in dit geval toch wel gebruiken. De karakteristieken zien er zo uit vergeleken met de E463:
Een E443H / PP4104 zal dus in dit toestel wel wat minder anodestroom trekken dan een E463 (ongeveer 27 mA in plaats van 32 mA) en de anodespanning zal wat hoger zijn (220 volt). Veel verschil zal je hierdoor niet horen. Omdat de NRS hier niet via een kathodeweerstand wordt afgeleid maar rechtstreeks via de voeding zal deze voor een E443H / PP4104 in dit geval ongeveer -14 volt zijn. Zie hiervoor de bovenstaande afbeelding.
E463 Buis
door David , België, 10.03.2017, 10:18 (2819 dagen geleden) @ John Hupse †
bedankt voor de uitleg John