E463 Buis (Techniek Radio/TV)
Tevens zijn inmiddels de draadverbindingen in het overgangsvoetje losgekomen. Moet dus hersteld. Kan iemand me hier iets meer over vertellen ?
Ja, waarschijnlijk is het toestel gerepareerd door iemand die niet kan solderen. Wanneer je een soldeerbout hebt en een stukje harskernsoldeer kan je de draden daarmee eenvoudig vastzetten. Verwijder eerst eventueel aanwezige kroonsteentjes etc.
Dat de Tungsram buis PP4101 een direct verhitte gloeidraad heeft, en de Philips buis E463 een indirect verhitte gloeidraad maakt in dit geval niet uit. De kathodespanning is immers voor beide buizen gelijk in dit toestel (0 volt t.o.v. het chassis).
Het verhaal over de spanning op het stuurrooster (-22 volt) klopt niet, deze spanning is bij dit toestel -16 volt t.o.v. het chassis. Je vindt dergelijke gegevens in de z.g. service documentatie van je radiotoestel:
Ik weet wel dat je via de Google website een plaatje met de waarde "22 volt" vindt op de RMorg website, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit de juiste waarde is voor jouw toestel. Het is ook nog eens verkeerd uitgerekend, over een weerstand van 500 ohm waar 41,2 mA doorheen loopt staat immers een spanning van 20,6 volt, en niet van 22 volt (zie hiervoor de wet van Ohm).
Overigens is het ook onjuist dat Philips buizen van het type E463 moeilijk verkrijgbaar zouden zijn. Of erg duur zouden zijn. Of nog nieuw verkrijgbaar zouden zijn. Via de normale kanalen kost zo'n buis circa 15 euro. Voor dat geld is de buis ook nog eens getest, en hoef je je adapter niet meer te repareren.
Ja, ik weet het, via Google-Ebay vraagt men Euro 49,99 voor een E463.
Een geschikte vervanger is de Telefunken RENS1384. De Philips AL2 past niet in de buisvoet van de Philips 636A, en heeft ook nog eens een topaansluiting.
Berichten in deze thread:
- E463 Buis - David, 09.03.2017, 08:46