Scheidingstrafo (Techniek Radio/TV)
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 14.04.2017, 10:23 (2785 dagen geleden)
Beste leden,
Bij enkele veranderingswerken aan mijn werktafel ben ik tot de vaststelling gekomen dat er iets mis is met mijn scheidingstrafo.Onbelast:Primaire 233V~ en secundaire slechts 216V~
Is die nog verder te gebruiken?
Groeten
Norbert
Scheidingstrafo
door soundman2 , Wouw, 14.04.2017, 11:05 (2784 dagen geleden) @ Norbertos
Is de trafo niet verkeerd om aangesloten? Vaak wordt een te verwachten spannings verlies gecompenseerd, door de secondaire wikkeling een paar procent extra wikkelingen te geven.
De onbelaste uitgangsspanning zou dus wat hoger kunnen (moeten) zijn dan de ingangsspanning.
Overigens is je trafo waarschijnlijk niet defect.
De wikkelingen zijn niet onderbroken, want dan had je geen secondaire spanning en de trafo heeft kennelijk ook geen windingssluiting, want dan zou hij onbelast al flink warm worden en verbranden (Dat kan al bij sluiting in één enkele wikkeling)
Scheidingstrafo
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 14.04.2017, 12:27 (2784 dagen geleden) @ soundman2
Dat denk ik ook - ik weet het haast wel zeker. Voor de zekerheid kun je nog even controleren of je een overgangsweerstand meet tussen de primaire en de secundaire wikkeling, wanneer het tenminste geen autotrafo is.
Scheidingstrafo
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 14.04.2017, 13:02 (2784 dagen geleden) @ castafiore2010
In mijn vorig bericht jou naam verkeerd vermeld CASTAFIORE 2010 Sorry.Ik heb die indertijd aangekocht bij een lid van ons als Scheidingstransfo.
Norbert
Scheidingstrafo
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 14.04.2017, 12:59 (2784 dagen geleden) @ soundman2
Soundman2,misschien is die inderdaad verkeerd aangesloten daar ik gezien heb dat de zekering die op de trafo zit bij mij aan de secundaire kant zit en volgens mij zou dit dan de primaire kant moeten zijn.
Die weerstansmeting zal ik ook eens uitvoeren.
Wat ik ook heb opgemerkt:Ik heb een afzonderlijke KWh-meter staan op mijn werkplaats en wanneer enkel en alleen de transfo belast vrij is aangesloten dan heb ik een klein stroom verbruik.
De transfo wordt niet warm.
Catafiori 2015 ook bedankt voor de info.
Norbert
Scheidingstrafo
door FranShack , hengelo ov, 14.04.2017, 15:51 (2784 dagen geleden) @ Norbertos
Als je kunt zien waar de draden het spoellichaam binnen gaan is de buitenste spoel de secundaire kant. Zo eenvoudig is het meestal.
Succes
--
“Brandt dit licht, dan koppen dicht”.
Hanso H. Schotanus á Steringa Idzerda
Scheidingstrafo
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 15.04.2017, 02:26 (2784 dagen geleden) @ FranShack
Bedankt FranShack
Scheidingstrafo
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 14.04.2017, 13:29 (2784 dagen geleden) @ Norbertos
Soundman2 en Castafiore2010,ik heb eventjes een test gedaan.
GEEN weerstandsmeting tussen Prim. en Sec.dus=O ohm.
Primaire:26 Ohm en Sec. 21 Ohm
Groeten
Norbert
Scheidingstrafo
door francois129 , Aartselaar - België, 14.04.2017, 13:36 (2784 dagen geleden) @ Norbertos
Norbert,
Ik hoop dat de prim - sec meting oneindige weerstand aangeeft en niet 0 ohm.
François
Scheidingstrafo
door Oldtimer , Oegstgeest, 14.04.2017, 13:38 (2784 dagen geleden) @ Norbertos
ik heb eventjes een test gedaan. GEEN weerstandsmeting tussen Prim. en Sec. dus = O ohm.
Het zou dan geen scheidingstrafo maar een verhuistrafo zijn.
Of bedoel je: geen uitslag = niet meetbaar?
Willem
Scheidingstrafo
door soundman2 , Wouw, 14.04.2017, 15:03 (2784 dagen geleden) @ Norbertos
Soundman2 en Castafiore2010,ik heb eventjes een test gedaan.
GEEN weerstandsmeting tussen Prim. en Sec.dus=O ohm.
Primaire:26 Ohm en Sec. 21 Ohm
Groeten
Norbert
Oei, geen weerstand tussen primair en secundair, 0 Ohm.
Das niet best voor een scheidingstrafo. De weerstand tussen die twee moet liefst oneindig hoog zijn. Ik denk dat je dat bedoelt. Als het echt nul Ohm is, is het zeker geen scheidingstrafo (meer). Zou nog een autotransformator kunnen zijn, die heeft één windig met meestal drie aansluitingen. Verhuistransformatoren worden vaak als autotransformator uitgevoerd, bijv van 220 naar 110 of omgekeerd. Het voordeel is dat de hele winding dezelfde draaddikte kan hebben en de kern maar geschikt hoeft te zijn voor de helft van het vermogen. Voor een verhuistransformator is netscheiding niet nodig.
Scheidingstrafo
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 14.04.2017, 15:38 (2784 dagen geleden) @ soundman2
Ik heb me verkeerd uitgedrukt,het is geen 0V maar wel oneindig.
Norbert
Scheidingstrafo
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 14.04.2017, 14:22 (2784 dagen geleden) @ Norbertos
Ja,François en Oldtimer,ik bedoel inderdaad geen uitslag,oneindig....
Groeten
Norbert
Scheidingstrafo
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 15.04.2017, 13:22 (2783 dagen geleden) @ Norbertos
Beste leden,
De transfo heb ik even omgeschakeld.Bij het aanzetten hoorde ik meteen een gezoem(wervelstormen?)Bij het nameten:Prim.234V en sec.245V.Ik heb dan maar het besluit genomen om hem terug in zijn vorige toestand aan te sluiten,daar ik die 245V wel wat TE veel vindt voor die ouwe rakkers.
Zonnige groeten en een vrolijk Pasen
Norbert
Scheidingstrafo
door soundman2 , Wouw, 15.04.2017, 13:37 (2783 dagen geleden) @ Norbertos
Wat je gemeten hebt is de onbelaste uitgangsspanning. Hoe kleiner de trafo, hoe groter is meestal de inwendige weer. Belast de trafo eens met 60 a 100 watt en meet dan nog eens.
Scheidingstrafo
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 15.04.2017, 14:33 (2783 dagen geleden) @ soundman2
Soundman2,mijn radio's verbruiken geen 100W.hoe verklaar je dan de omgekeerde aansluiting?
Inkom 234V en uitgang 216V ook zonder belasting.
norbert
Scheidingstrafo
door soundman2 , Wouw, 15.04.2017, 15:32 (2783 dagen geleden) @ Norbertos
Bewerkt door soundman2, 15.04.2017, 16:24
Soundman2,mijn radio's verbruiken geen 100W.hoe verklaar je dan de omgekeerde aansluiting?
Inkom 234V en uitgang 216V ook zonder belasting.
norbert
Klopt toch. Belast jouw transformator eens nominaal. Wat hou je dan over?
Stel uitgaande van een verlies in een bepaalde trafo, wordt de secundaire op 5% meer berekend. Dus 220 in, 231 uit. Transformatieverhouding onbelast 1:1,05 Draai je dat om, dan is het 220 in en ca 209 volt uit.
Let wel het is voor elke andere trafo weer wat verschillend, afhankelijk van de constructie en de verwachte verliezen.
Jouw opmerking "ook zonder belasting" daar moet ik uit concluderen, dat de spanning onder belasting niet daalt. Kennelijk heb jij dan de enige ideale transformator op deze aardbol.
In mijn bijdrage is een woord niet compleet. Er moet staan "inwendige weerstand"
Naarmate de trafo kleiner is, wordt er ook dunnere draad genomen, terwijl het aantal windingen per volt ook nog eens toe neemt. Het koperdraad heeft dan een behoorlijke weerstand.
Bij transformatoren wordt vaak gerekend met een verlies van 10%.
In jouw geval, zou er zomaar 10% van de uitgangsspanning moeten worden afgetrokken bij nominale belasting. Bij de "correcte" aansluiting komt er volgens de meting 245 volt uit. Zou je de trafo nominaal belasten, dan kan daar zomaar 10% vanaf gaan, in dit geval 24 volt, waarmee de uitgang dan 220 volt zou geven. Die 10% is een beetje afhankelijk van de trafo.
Heb je ooit wel eens gemeten aan de kleine voedingstrafootjes, die ingegoten dingen van een paar watt? Meet bij een trafo voor 12 volt eens de spanning. Die zou onbelast zomaar rond de 20 volt kunnen liggen. Belast je het trafootje nominaal, dan komt er mooi 12 volt uit.
Belast een niet te zware scheidingstrafo eens met een apparaat waar gelijkrichters in zitten en zie hoe de toppen van de sinus instorten. Het gevolg is soms dat de gelijkgerichte voedingsspanning te laag is.
Zelf heb ik onder de werkbank een scheidingstrafo staan met een vermogen van 2 kilowatt.
Laatst heb ik er nog een professionele verkocht op het forum van 700 watt. De onbelaste spanning loopt dan echt minder op.
Het wordt vaak vergeten, dat transformatoren een behoorlijke inwendige weerstand kunnen hebben. Koperverliezen door de weerstand van de draad en magnetische verliezen.
Edit:
Ik heb zojuist nog even aan mijn eigen trafo de RMS waarde gemeten.
Vin 226 Volt, Vout 238 Volt onbelast.
Met een lamp erbij van 50 watt zakt ook bij mijn trafo de spanning al 0,5 volt.Zou je de spanningsvariatie door belasting willen voorkomen, dan kan dat met een zgn stabilizer.
Ik heb een exemplaar staan van 800VA en die houdt de uitgangsspanning binnen twee procent constant, toch nog 4,4 Volt. Maar ook deze speciale trafo's kunnen soms last hebben van rare belastingen.
Bij het nog eens doorlezen van de thread zie ik dat je de weerstand van de wikkelingen hebt gemeten. 26 en 21 Ohm. Die twee mag je in serie met de belasting denken. Bij een belasting van 100 Watt loopt er met de natte vinger gemeten een halve ampère. Dat houdt in dat de uitgangsspanning dan al zakt met ca 24 volt, nog afgezien van de magnetische verliezen. Bij een radio van met een opname van 60 Watt, loopt er ca 0,26A. De spanningsval bedraagt dan zo al 0,26x 47= 12 volt. Van je 245 schiet er dan nog 233 volt over.
Pas je jouw verkeerd aansluiten toe, dan werkt de radio nog maar op 216-12=204 volt.
Alle berekeningen zijn globaal met afrondingen. Maar 204 is echt te laag hoor.
Scheidingstrafo
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 15.04.2017, 19:49 (2783 dagen geleden) @ soundman2
Inderdaad zou ik die trafo zoals jij adviseert goed-om gebruiken en niet verkeerd-om zoals hij nu zit. Met 204V aan je radio lijken alle buizen opeens marginaal terwijl ze op normale netspanning nog zeker een paar jaar meegaan, om maar een voorbeeld te noemen. Misschien leuk als test, maar niet als vaste opstelling.
Scheidingstrafo
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 17.04.2017, 03:33 (2782 dagen geleden) @ soundman2
Soundman2 en Maarten, bedankt voor de klaar en duidelijke info.Ik ga de transfo terug eens aansluiten zoals het hoort en de uitgangsspanning eens meten wanneer hij belast is.Maar dat gezoem vindt ik vervelend.
Regen groeten uit Antwerpen
Scheidingstrafo
door soundman2 , Wouw, 17.04.2017, 08:15 (2782 dagen geleden) @ Norbertos
Maar dat gezoem vindt ik vervelend.
Soms helpt het om de schroeven van de kern aan te draaien.
Sluit je overigens een belasting aan met enkelzijdige gelijkrichting, dan wordt de kern gemagnetiseerd en dat kan ook aanleiding geven tot brommen van de lamellen.