Goedemorgen,
Ik kon het niet laten om deze Erres KY536 te kopen.
Hij ziet er netjes uit en is helemaal origineel en werkend.
Eerst alle stof van de vele jaren er uitgeblazen en de kast schoongemaakt.
Technisch heeft de radio wat aandacht nodig, de as van de volumepotmeter zit los, bij bewegen kraakt het behoorlijk en de toonhoogte varieert dan ook.
Het afstemoog (EM34) licht maar zwak op, ik heb gemeten dat de anodespanning maar 160V is en dat 1 van de 2 1-MOhm anodeweerstanden oneindig is geworden.
Verder viel de FM herhaaldelijk uit, dit bleek met schoonmaken van de buisvoet verholpen.
Ook de sierplaatjes van twee knoppen missen, zijn hier misschien mensen die een voorraad knoppen hebben ?
Mooie aanvulling dus met een beetje werk, een leuk detail van deze radio vind ik ook dat de indicatie van de bandkeuze met een pijl links mee beweegt met de schakelaar.
Groeten, Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 11.05.2017, 19:31 (2754 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Inmiddels is de spanning uit de EZ80 weer op nivo (240V, was 160V). Vervangen van de EZ 80 bleek de oplossing. Ik merkte dat deze spanning ook flink omhoog ging als ik de EL84 verwijderde.
Ik heb eens rondom de EL84 gemeten en de schermrooster spanning is zo'n 60V hoger dan de anode spanning. Anode moet natuurlijk hoger zijn dan het schermrooster, maar wat zijn bij deze radio normale waarden op deze buis ?
Als ik er een andere EL84 in doe is het verschil overigens wel veel kleiner, maar nog altijd blijft de anode lager dan het schermrooster.
Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Willem , Eemnes, 12.05.2017, 04:02 (2754 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Volgens de doc. zou de Va 240V en de Vg2 235V moeten zijn zonder antenesignaal.
Bij de anode zit een C?0 bij R32, misschien lekt die C .
Willem
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 12.05.2017, 08:33 (2754 dagen geleden) @ Willem
Hallo Willem, dank je wel.
Ik heb op www.vanderheem.com hele mooie schema's en tekeningen kunnen vinden waar dit ook op staat inderdaad.
C60 lijkt heel verdacht, ziet er ook slecht uit. Vanavond maar eens gaan stoeien ermee.
Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 12.05.2017, 20:03 (2753 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
C32 losgemaakt om te kijken wat het effect zou zijn, geen effect.
De enige spanningsval volgens schema is over de bovenste primaire wikkeling van de
luidsprekertrafo. Wat me opvalt is dat de stuurrooster spanning maar - 400mV is, wel negatief tov
de kathode, maar misschien krap aan ?
Als de radio net aanstaat is de anode spanning trouwens wel 240V, hij zakt
naar 180V na een paar minuten ongeveer . Schermrooster blijft dan op ongeveer 230V
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Willem , Eemnes, 13.05.2017, 05:29 (2753 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Moet de Ug van de EL84 niet ongeveer -7 Volt zijn bij 250V anode spanning.
Ug lager is Ia hoger en Ua lager.
Willem
Erres KY536
door Willem , Eemnes, 13.05.2017, 08:35 (2753 dagen geleden) @ Willem
De 7V zou de spanning moeten zijn in het schema van Maurice
tussen de groene en de blauwe lijn.
Willem
Erres KY536
door Maurice , Dordrecht, 13.05.2017, 06:53 (2753 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Ik ga altijd kleuren als mij die schema's niet duidelijk genoeg zijn.
Hierdoor zie je dat de vaste negatieve verzorgt wordt door R34(120)
Het chassis"massa" ligt dus hoger tov de 0V lijn trafo.
HEEL belangrijk is dus dat die Voedingselko's geïsoleerd staan tov chassis.
Zo vaak wordt de isolatie-ring vergeten bij reparaties.
Je meet dus ook tov de middenaftakking Trafo welke de 0V lijn is.
Je ziet dan ook dat C60 in geheel geen bal te maken heeft met de schermroosterspanning.
Puzzel maar even verder met dit kleurstukje.
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 13.05.2017, 09:48 (2753 dagen geleden) @ Maurice
Mooi, dank je wel!
Ik Ben nu in Drenthe en heb de Philips BX560 uit Groningen opgehaald .
Begin volgende week ga ik verder met de Erres
Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 13.05.2017, 18:25 (2752 dagen geleden) @ Maurice
OK, ik moet dus 120 Ohm meten tussen het chassis en de min van de voedingselco's.
Zo niet dan weet ik dat dat in ieder geval niet klopt.
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 13.05.2017, 19:49 (2752 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
OK, ik moet dus 120 Ohm meten tussen het chassis en de min van de voedingselco's.
Zo niet dan weet ik dat dat in ieder geval niet klopt.
Wellicht is dan de isolatie ring van de elco vergeten of de metalen ring is verkeerd
verbonden. Die metalen ring mag hier dus NIET! met het chassis verbonden zijn.
Cees.
--
CornelisBB
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 15.05.2017, 05:44 (2751 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Goedemorgen,
Gisterenavond laat nog even naar de Erres radio gekeken. Er is inderdaad een weerstand van zo’n 130 Ohm tussen de beide massa’s te meten, wat tolerantie, maar dit lijkt goed. De isolatie tussen chassis en de grote elko ziet er nog ongeschonden en netjes uit.
Er is bij mijn Erres kennelijk sprake van twee massa punten gescheiden door deze 120 Ohms weerstand.
Ik heb altijd geleerd dat de kathode met een paar honderd Ohm naar een massa gaat (kathode stroom rond de 40mA) en het stuurrooster met max. 1 MOhm naar massa, zodat er een negatieve spanning van 4-5 V ontstaat tussen stuurrooster en kathode.
Ik begrijp dat de kathode van mijn EL84 via de eerder gemeten 120 Ohms weerstand naar een massa gaat van de EZ80 en het stuurrooster via wat serie weerstanden (1K, 680K) naar dezelfde massa.
Bij deze Erres radio zit er nog een terugkoppeling vanuit de luidspreker trafo en wat extra verbindingen via de banden schakelaar om e.e.a. te beïnvloeden.
Maar………Ik heb gezien dat de EABC80 buis zich ook niet goed instelt en dat de eerste paar minuten alles wel goed is. M.a.w. na een paar minuten zie ik de stuurrooster spanningen naar de nul kruipen om dat zo rond de min 400mV te stabiliseren.
Het begint dus een mooi verhaal te worden, vanavond maar eens wat dingen proberen uit te sluiten, wellicht zijn er een aantal condensators moe geworden en de boel ontregelen na een paar minuten.
Groeten,
Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 15.05.2017, 19:47 (2750 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Een kleine update.
Na wat probeersels begon ik te twijfelen of de te lage stuurrooster spanning wel de oorzaak was.
Immers, de eerste paar minuten werkt alles prima, pas daarna zakt de stuurrooster spanning richting nul, en zakt de
Anode spanning in tot ongeveer 180V terwijl de schermrooster spanning 200V blijft.
Ik heb het stuurrooster los gemaakt en een losse weerstand van 1 MOhm naar massa gebracht en het verschijnsel
Blijft exact hetzelfde.
Wordt weer vervolgd.
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 16.05.2017, 16:12 (2750 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Ik vermoed dat de luidsprekertrafo de boosdoener is..
Aan de primaire kant van de trafo meet ik 0 Ohm tussen het midden en de kant die onder andere naar G2 van de El84 gaat. Tussen het midden en de andere kant van de trafo 600 Ohm.
Op de foto heb ik aangegeven wat waar heen gaat.
Secundair een lage weerstand is natuurlijk ok, primair volgens mij niet
Kan iemand dit misschien delen ?
Bvd,
Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.05.2017, 11:43 (2749 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Kan iemand dit misschien delen ?
ja, dat moet wel lukken. De uitkomst is in dit geval 0, ongeacht de waarde van de noemer.
Je bedoelt wellicht delen zoals Amerikanen dit bedoelen wanneer ze het werkwoord 'to share' gebruiken. Dat doe je echter al, a forum is also a social medium.
Wat betreft de wikkeling S37, dat is de transformatorwikkeling die zorgt voor de bromcompensatie. Deze wikkeling heeft 50 windingen, en bezit dus een lage weerstand. Wanneer je de multimeter op een wat lager bereik schakelt kan je deze weerstand meten. In het schema zie je hoe bromcompensatie werkt. Om een wikkeling door te meten heb je echter voldoende aan een multimeter.
Ik begrijp dat de kathode van mijn EL84 via de eerder gemeten 120 Ohms weerstand naar een massa gaat van de EZ80 en het stuurrooster via wat serie weerstanden (1K, 680K) naar dezelfde massa.
het verhaal dat je opschrijft klopt niet. Er is maar 1 massa, en de EZ80 is hier niet mee verbonden. De kathode van de EL84 is ook niet via de weerstand 120 ohm verbonden met de massa, maar is direct verbonden met de massa. De kathode voert ten opzichte van het chassis dus een spanning van 0 volt. Je vind het schema van dit toestel in de NVHR-schematheek www.nvhr.nl
De stuurroosterspanning is -0,4 volt, zeg je. Deze spanning moet echter gelijk zijn aan de spanning over de weerstand van 120 ohm. Men noemt deze spanning de negatieve roosterspanning (afgekort NRS). Wanneer je het schema bekijkt zie je waarom.
Voordat je een dergelijk toestel met het lichtnet verbindt vervang je eerst de koppelcondensator (C52, 10 nF). Nadat je het toestel hebt opgestart meet je eerst de anodestroom van de eindbuis. Wanneer je dit ook werkelijk had gedaan was je de nu geconstateerde fout niet eens tegengekomen.
Er kan gemakkelijk vervolgschade aan het toestel ontstaan wanneer je deze preventieve maatregelen niet uitvoert.
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 17.05.2017, 12:42 (2749 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo,
Massa en massa heb ik inderdaad door elkaar gebruikt, feit is dat er 120 Ohm tussen het chassis en de EZ80 zit. Deze weerstand is ook goed.
G1 echter begint met een negatieve spanning van zo’n 4.5V t.o.v. de kathode, dit is prima, maar na een paar minuten zakt deze in elkaar tot -0.4V. Tevens blijft dan G2 op nivo (210V) en zakt de anode spanning van 245V naar 180V.
En dit is nu juist het probleem, nu gaat het schermrooster als anode fungeren, en dat klopt niet.
De wikkeling waar de anode aan vast zit heeft een ohmse weerstand van 600 Ohm.
Niet te verwarren met impedantie natuurlijk (phase spanning en stroom), maar de impedantie van de primaire kant van de luidsprekertrafo moet ongeveer gelijk zijn aan die van de EL84, en dan vind ik die 600 Ohm toch wel verdacht.
Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.05.2017, 13:23 (2749 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
De wikkeling waar de anode aan vast zit heeft een ohmse weerstand van 600 Ohm. Niet te verwarren met impedantie natuurlijk (phase spanning en stroom), maar de impedantie van de primaire kant van de luidsprekertrafo moet ongeveer gelijk zijn aan die van de EL84, en dan vind ik die 600 Ohm toch wel verdacht.
je verwart inderdaad de gelijkstroomweerstand met de belastingimpedantie. Er is werkelijk niets mis met een gelijkstroomweerstand van 600 ohm voor S36 (3000 windingen).
Zet er eens een multimeter (stand 200 mA DC) overheen zoals eerder aanbevolen, en meet daarmee de anodestroom. Je zal zien dat deze veel te hoog oploopt waardoor vervolgschade zal kunnen ontstaan. Op die manier vind je de fout, en kan je deze alsnog corrigeren. Vervang vervolgens C52 en herhaal de meting.
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 19.05.2017, 07:47 (2747 dagen geleden) @ John Hupse †
Goedemorgen,
Wijze raad opgevolgd, stroom begint bij zo’n 60 mA en loopt op tot iets van 120 mA na een paar minuten. Hierna C52 vervangen, maar maakte niets uit.
Om e.e.a. uit te kunnen sluiten lijkt het me verstandig om verdachte (of alle) teerknollen te gaan vervangen. Ik heb er een aantal ohms gemeten en merkte over C59 een weerstand van net iets meer dan 1KOhm. Aan C59 hangt 100K en 220K vast, dus die 1K klopt in ieder geval niet, moest uit de condensator zelf komen.
Na los solderen (met wat gepruttel hoorbaar in de zwarte knol) was de lage 1K weerstand opeens verdwenen. Volledig onbetrouwbare condenstator dus, vandaar de rigoureuze actie.
De rest van de knollen zullen niet veel beter zijn.
Met deze actie kan ik in ieder geval weer iets uitsluiten en betrouwbaarder gaan meten, als het probleem al niet verholpen is dan. Nu heb ik op het forum al een aantal tips voor waardige vervangers voor deze teerknollen gevonden, dus daar ga ik me op richten.
Bedankt weer,
Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door John Hupse † , Schoonhoven, 19.05.2017, 09:54 (2747 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
je hebt er in elk geval goed aan gedaan om de koppelcondensator preventief te vervangen.
Zoals je ondertussen wel zal hebben gemerkt maakt het vervangen van C59 voor de veel te hoge anodestroom van de eindbuis niets uit.
Verder lijkt het me inderdaad een kwestie van vervolgschade. Een EL41 die aantoonbaar een anodestroom van 120 mA trekt zal natuurlijk snel defect raken.
Wanneer je nu alle weerstanden of alle papiercondensatoren (of nog weer andere onderdelen) gaat vervangen is de kans dat de EL41 zich vanzelf herstelt van deze aanslag gelijk aan nul.
Daarom nog een wijze raad, probeer eerst de eindtrap te repareren.
Erres KY536
door Willem , Eemnes, 19.05.2017, 12:35 (2747 dagen geleden) @ John Hupse †
Volgens Wilfred gaat de negatieve roosterspanning op de EL84 naar bijna 0 Volt.
Waar ligt dat aan, als de C63 en de R34 (neem ik aan)wel correct zijn.
Erres KY536
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 19.05.2017, 19:42 (2746 dagen geleden) @ Willem
Volgens Wilfred gaat de negatieve roosterspanning op de EL84 naar bijna 0 Volt.
Waar ligt dat aan, als de C63 en de R34 (neem ik aan)wel correct zijn.
Dit verschijnsel heet roosteremmissie, het ontstaat doordat door veroudering en/of overbelasting van de buis deeltjes van de kathode op het stuurrooster terecht gekomen zijn.
Het komt regelmatig voor in buizen met een grote anodedissipatie in een relatief kleine ballon. Het verschijnsel is onomkeerbaar en de buis vernietigd zichzelf uiteindelijk. (en vaak nog wat meer)
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Erres KY536
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 19.05.2017, 19:58 (2746 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Volgens Wilfred gaat de negatieve roosterspanning op de EL84 naar bijna 0 Volt.
Waar ligt dat aan, als de C63 en de R34 (neem ik aan)wel correct zijn.
Dit verschijnsel heet roosteremmissie, het ontstaat doordat door veroudering en/of overbelasting van de buis deeltjes van de kathode op het stuurrooster terecht gekomen zijn.
Het komt regelmatig voor in buizen met een grote anodedissipatie in een relatief kleine ballon. Het verschijnsel is onomkeerbaar en de buis vernietigd zichzelf uiteindelijk. (en vaak nog wat meer)
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Dat gebeurde ook wel met de PL500 lijn eindbuis in TV's.
In een geval was de schade zo groot dat de plastic kast ter plaatse aan de bovenkant was
gesmolten.Ook de ballon, het glas van die buis was vervormd door de grote hitte.
Ook gebeurde dat wel met de video eindbuis PL802 in KTV's en smolt ter plaatse het
plastic achterschot.
Cees.
--
CornelisBB
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 20.05.2017, 02:38 (2746 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Goedemorgen ,
Ik heb de EABC80 en EL84 in een andere radio gehad en deze bleven daarin prima werken.
Andersom twee goede buizen in de Erres en het verschijnsel kwam terug.
Dus dat is duidelijk lijkt me.
Eerst maar eens het asfalt verwijderen om alle ongewenste DC spanningen en lekstromen weg te
nemen, en van hieruit verder kijken. Ben benieuwd wat dit gaat opleveren .
Wordt vervolgt , bedankt voor de tips !
Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Franc , 20.05.2017, 07:05 (2746 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Bewerkt door Franc, 20.05.2017, 07:19
Ik heb dit verschijnsel ook gehad bij een KY 536.
De vaste nrs wordt idd verkregen door de weerstand van 120 ohm in de min leiding.
Wat in principe hetzelfde doet als een kathode weerstand alleen lopen nu de stromen van het hele toestel hierdoorheen.
Ik had in ieder geval de weerstand vergroot naar 150 ohm.
Dat hielp in ieder geval wel wat want er valt wat meer spanning overheen waardoor de neg spanning op het rooster van de EL 84 wat groter is en de buis zich wat lichter instelt.
Maar dit zijn lapmiddelen en de radio had tenslotte tientallen jaren zonder problemen gewerkt.
Verdere oorzaken kan een verkoolde buisvoet zijn, de hogere netspanning en ook de elko over deze weerstand.
Dit opstookgedrag heb ik ook gehad met ECL86 buizen maar die hadden vaak ook nog een print die zwart werd.
Heel duidelijk is me dit instabiele gedrag ook niet, gebeurde soms ook bij nieuwe buizen.
Anderzijds heb ik eens bij een kleinere KY 524 die alleen AM heeft de carrousel even op 200V gezet om wat meer power uit de radio te krijgen.
Dat werkte ook en bij deze radio gaf de EL41 geen ene krimp en speelde idd wat harder maar ook wat rauwer, prima toestelletje vond ik dat!
Een goed lapmiddel is het verhogen van de kathode weerstand en de carrousel op 245V instellen maar dat kan niet altijd.
Groet Frank
Erres KY536
door Oldtimer , Oegstgeest, 20.05.2017, 08:09 (2746 dagen geleden) @ Franc
Een goed lapmiddel
contradictio in terminis
Willem
Erres KY536
door Ger Fust , Monnickendam, 20.05.2017, 08:07 (2746 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Volg de wijze raad van John Hupse nu maar op:
Wanneer je nu alle weerstanden of alle papiercondensatoren (of nog weer andere onderdelen) gaat vervangen is de kans dat de EL41 zich vanzelf herstelt van deze aanslag gelijk aan nul.
Daarom nog een wijze raad, probeer eerst de eindtrap te repareren!
En lees ook de tips van Franc goed door.
De buishouder zou de oorzaak kunnen zijn.
Veel succes.
--
"Tubes are for Music, transistors are for TV and electronics in general"
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 20.05.2017, 08:17 (2746 dagen geleden) @ Ger Fust
Er zit geen EL41 in ..
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Ger Fust , Monnickendam, 20.05.2017, 08:43 (2746 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Ik heb het niet over een EL41 gehad!
Alleen aangegeven dat het beter is om eerst de eindtrap in orde te maken.
Met welke eindbuis dan ook, in dit geval dus een EL84...
--
"Tubes are for Music, transistors are for TV and electronics in general"
Erres KY536
door huub.jak , 20.05.2017, 09:10 (2746 dagen geleden) @ Ger Fust
Ja als de buis meer warm word dan verandert
ook de pennenstand en vooral met de gelijk richter
zet er eens een EZ 81 op om te zien sroom val
Maar teer C,s in de hoogspanning zou ik vernieuwe
ook de buis voet inspuiten en weer verwijderen
die zijn ook vaak zwart van binnen maar
het zekering schalm loodje schoon ook de veer pennen
soldeer de draden door op de voeding ook op de carocel
maak ook de pennen schoon op de carocel
huub
Erres KY536
door John Hupse † , Schoonhoven, 20.05.2017, 09:36 (2746 dagen geleden) @ Ger Fust
mijn fout, ik had het ten onrechte over een EL41 waar een EL84 werd bedoeld.
Omdat er 120 mA door deze buis heeft gelopen (en wellicht nog meer) kan er gemakkelijk vervolgschade zijn ontstaan. Vandaar mijn advies om het geconstateerde probleem (een anodestroom van 120 mA of meer) eerst te verhelpen.
De oorspronkelijke oorzaak van dit soort fouten is eigenlijk altijd een lekke koppelcondensator. Het gevolg is dat zowel de eindbuis, de gelijkrichter als de buffercondensator defect kunnen raken. Ook problemen zoals een verbrand buisvoetje behoren tot deze "gevolgschade". Je kunt nu natuurlijk alle buisvoetjes gaan vervangen, maar het is meestal handiger om wat gerichter te werk te gaan.
Dat zo'n eindbuis ooit in een ander toestel goed heeft gewerkt betekent nog niet dat deze bestand is tegen dit soort zware overbelasting. Het advies om een koppelcondensator preventief te vervangen wanneer dit een papiercondensator is komt dan ook niet geheel uit de lucht vallen, je voorkomt er immers veel problemen mee. Wanneer je eerst het toestel laat spelen en daarna pas de koppelcondensator vervangt ben al je te laat, en is de kans op vervolgschade groot. Bovendien maak je het jezelf onnodig lastig door op deze manier te repareren.
De overige papiercondensatoren in het toestel hebben eigenlijk nooit vervolgschade opgelopen, dus het vervangen hiervan met als doel om de eindbuis weer in het gareel te krijgen is zinloos. Een goede aanpak bij het repareren van dergelijke toestellen kan iedereen aanleren, zie b.v. http://www.nvhr.nl/reparatiecursus.htm
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 20.05.2017, 09:58 (2746 dagen geleden) @ John Hupse †
Dat is duidelijk, dank je wel.
Je moet natuurlijk ergens beginnen als je een fout constateerd.
In mijn geval was het een veel te lage spanning uit de EZ80, zo'n 180-190V.
Deze vervangen en de spanning was weer op niveau, toen kwam de grap
Met de EL84 om de hoek kijken, enz enz,
Achteraf gezien kan de versleten EZ80 het gevolg zijn geweest en als alles dan op een
lager pitje gaat werken krijgt ook de EL84 het minder te verduren, maar dat is achteraf.
In ieder geval weet ik waar ik sta en ga hiermee verder, wel een leuk en leerzaam project !
Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 21.05.2017, 14:27 (2745 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Erres KY536, probleem opgelost
Ik heb een duidelijke oorzaak gevonden voor het probleem
Alle teerknollen vervangen, probleem bleef bestaan. Geluid en toonregeling werd wel mooier, maar na een paar minuten weer het zelfde liedje met de hoge anodestroom.
De carousel naar 250V gezet waardoor het wel beduidend langer duurde voordat de anodestroom ging oplopen, maar nog niet opgelost.
Toen toch maar de EL84 vervangen (tweede keer) en voila, probleem opgelost. oude EL84 terug en probleem weer terug.
Ik had voor het vervangen van de knollen ook al een andere EL84 geprobeerd, en toen had het geen resultaat. Stom genoeg de oude weer teruggezet..
Zo wordt je dus mooi op het verkeerde spoor gezet.
Achteraf zijn oorzaak en gevolg nu te verklaren, een goede les voor de volgende keer.
Iedereen natuurlijk bedankt voor het meedenken en de tips !
Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door Wilfred-EHT , Breda, 22.05.2017, 03:53 (2744 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Aanvullend:
Inderdaad roosteremissie zoals Anton al opperde.
Het is lastig dat dit een gevolg is van een vergevorderd probleem wat blijft bestaan als je de oorzaak al lang hebt weggenomen.
Wilfred
--
Wilfred Nolles
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Erres KY536
door John Hupse † , Schoonhoven, 22.05.2017, 08:08 (2744 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Het is lastig dat dit een gevolg is van een vergevorderd probleem wat blijft bestaan als je de oorzaak al lang hebt weggenomen.
dit is de meest voorkomende fout bij oude radiotoestellen. Vandaar het (ook in dit geval) gegeven forumadvies om een papieren koppelcondensator preventief te vervangen voordat je het toestel opstart.
Een ander standaard forumadvies is om al tijdens het opstarten van een dergelijk radiotoestel direct de anodestroom van de eindbuis te meten. Hierbij kan je gebruikmaken van deze link waar een kort instructiefilmpje te zien is http://www.nvhr.nl/reparatiecursus.htm