Erres KY536 (Algemeen)

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 17.05.2017, 11:43 (2749 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Kan iemand dit misschien delen ?

ja, dat moet wel lukken. De uitkomst is in dit geval 0, ongeacht de waarde van de noemer.

Je bedoelt wellicht delen zoals Amerikanen dit bedoelen wanneer ze het werkwoord 'to share' gebruiken. Dat doe je echter al, a forum is also a social medium.

Wat betreft de wikkeling S37, dat is de transformatorwikkeling die zorgt voor de bromcompensatie. Deze wikkeling heeft 50 windingen, en bezit dus een lage weerstand. Wanneer je de multimeter op een wat lager bereik schakelt kan je deze weerstand meten. In het schema zie je hoe bromcompensatie werkt. Om een wikkeling door te meten heb je echter voldoende aan een multimeter.

Ik begrijp dat de kathode van mijn EL84 via de eerder gemeten 120 Ohms weerstand naar een massa gaat van de EZ80 en het stuurrooster via wat serie weerstanden (1K, 680K) naar dezelfde massa.

het verhaal dat je opschrijft klopt niet. Er is maar 1 massa, en de EZ80 is hier niet mee verbonden. De kathode van de EL84 is ook niet via de weerstand 120 ohm verbonden met de massa, maar is direct verbonden met de massa. De kathode voert ten opzichte van het chassis dus een spanning van 0 volt. Je vind het schema van dit toestel in de NVHR-schematheek www.nvhr.nl

De stuurroosterspanning is -0,4 volt, zeg je. Deze spanning moet echter gelijk zijn aan de spanning over de weerstand van 120 ohm. Men noemt deze spanning de negatieve roosterspanning (afgekort NRS). Wanneer je het schema bekijkt zie je waarom.

Voordat je een dergelijk toestel met het lichtnet verbindt vervang je eerst de koppelcondensator (C52, 10 nF). Nadat je het toestel hebt opgestart meet je eerst de anodestroom van de eindbuis. Wanneer je dit ook werkelijk had gedaan was je de nu geconstateerde fout niet eens tegengekomen.

Er kan gemakkelijk vervolgschade aan het toestel ontstaan wanneer je deze preventieve maatregelen niet uitvoert.

--
http://www.hupse.eu/radio


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum